We dwalen afquote:Op vrijdag 22 juli 2005 08:05 schreef XoxIx het volgende:
[..]
Omdat je geen tijdslimiet hebt aangegeven, en aangenomen dat de pitten in de appels levensvatbaar zijn, kan dit natuurlijk wel.
Geen "magische sleutel", die 4 KB aan data dient dan gewoon als index in een supergrote database met alle films.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:19 schreef BUG80 het volgende:
Het aantal permutaties dat je kunt maken met 4 kB is extreem hoog. 4192_P_256 is niet te berekenen met een normale PC in elk geval, dus we kunnen er in elk geval vanuit gaan dat alle films die er ooit gemaakt zijn en gemaakt zullen worden in het bestaan van het heelal theoretisch gezien stuk voor stuk opgeslagen kunnen worden in 4 kB. Maar dan heb je wel een magische sleutel nodig, een soort super Huffman tree.
Je hebt helemaal gelijk, maar ik was meer theoretisch aan het denken. Het is theoretisch mogelijk dat er één sleutel of Huffman tree bestaat waarmee alle films tot 4 kB gereduceerd kunnen worden. Alleen geloof ik niet dat er zoveel redundantie tussen de films bestaat, dat er één tree gemaakt van kan worden (die ook nog eens niet extreem groot is).quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:31 schreef gnomaat het volgende:
knip
Die supergrote database is het hele getallenstelsel. Elke film (of bestand) is uniek, een unieke opeenvolging van 1 en 0, of decimaal, van 0 tot x. Als je dat unieke getal in een relatief kleine formule kunt samenvatten ben je d'r. Een voorbeeld is al gegeven in dit topic, een programma is samengevat in 1 priemgetal + een restwaarde. Bewezen, het werkt.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:31 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Geen "magische sleutel", die 4 KB aan data dient dan gewoon als index in een supergrote database met alle films.
Da's één hele onwaarschijnlijke toevalstreffer. En bovendien volgt hier niet uit dat er iets valt te winnen t.o.v. bestaande compressietechnieken, want dat illegale priemgetal is letterlijk de data van een .zip file met nog wat dummy data erachteraan zodat het resultaat priem is. Dus de zip zelf was al een betere compressie dan dat priemgetal.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:42 schreef gelly het volgende:
Die supergrote database is het hele getallenstelsel. Elke film (of bestand) is uniek, een unieke opeenvolging van 1 en 0, of decimaal, van 0 tot x. Als je dat unieke getal in een relatief kleine formule kunt samenvatten ben je d'r. Een voorbeeld is al gegeven in dit topic, een programma is samengevat in 1 priemgetal + een restwaarde. Bewezen, het werkt.
http://primes.utm.edu/glossary/page.php?sort=Illegal
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:45 schreef gelly het volgende:
Ik ben trouwens druk bezig mn progsel af te krijgenVoor deze test gebruik ik enkel de eerste 20 priemgetallen omdat het om kleinschalige gegevens gaat. Geen idee of de compressie dan ook redelijk is, de vorige keer gebruikte ik grotere priemgetallen en toen was de ratio 70%.
Uh, je ziet toch dat die zip samengevat is in iets van 10 characters ? En het was ook niet echt een toevalstreffer, dergelijke priemgetallen zijn bekend en je kunt dus makkelijk kijken of je data kunt samenvatten in zo'n priemgetal. Waarom zou dat niet voor andere bestanden gelden ? Ieder getal is een samenraapsel van 1 of meerdere priemgetallen, en ieder bestand is 1 groot getal.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:54 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Dus de zip zelf was al een betere compressie dan dat priemgetal.
Ik ben druk bezig en hoop je binnenkort het resultaat te laten zien.quote:Als je toch denkt dat dit praktisch toepasbaar is: mega-compressie - deel 2 -
Ik wed er zo ¤100 om dat je op deze manier (of welke andere manier dan ook) nog geen 10% van mijn bestand af krijgt.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar het priemgetal dat wordt genoemd is toch k*256211+99 waarbij k de binaire representatie van de zip file is? Dat is toch meer data dan alleen k?quote:Op vrijdag 22 juli 2005 10:58 schreef gelly het volgende:
Uh, je ziet toch dat die zip samengevat is in iets van 10 characters?
Ja, als ik het zo vlug lees gaat dit verhaal ook niet over compressie maar over codering volgens mij. Beejte lullige compressie als je het het originele bestand er ook bij nodig hebt.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:05 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar het priemgetal dat wordt genoemd is toch k*256211+99 waarbij k de binaire representatie van de zip file is? Dat is toch meer data dan alleen k?
Ze gebruiken in dat voorbeeld het priemgetal om er extra informatie in te versleutelen om zo "legaal" bestanden te verspreiden. Als je het priemgetal uit de data filtert heb je het orginele bestand.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:05 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar het priemgetal dat wordt genoemd is toch k*256211+99 waarbij k de binaire representatie van de zip file is? Dat is toch meer data dan alleen k?
Ja dat snap ik, maar dat heeft toch niks met compressie te maken? Het priemgetal is in binaire vorm toch al groter dan de .zip die je ermee probeert te versleutelen?quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:12 schreef gelly het volgende:
Ze gebruiken in dat voorbeeld het priemgetal om er extra informatie in te versleutelen om zo "legaal" bestanden te verspreiden. Als je het priemgetal uit de data filtert heb je het orginele bestand.
Sja Danny, kijk naar je zelf, jij bent techneut, zwaar onder de indruk, maar begrijp de wiskundige problemen met deze jan sloot compressie, en de onmogelijkheid ervan ook niet....quote:Op donderdag 21 juli 2005 21:37 schreef Danny het volgende:
[..]
Jij moet dan welhaast slimmer zijn dan al die techneuten die enorm onder de indruk waren. Die lui waren echt dóm man.
Ik ben ook sceptisch Pietverdriet, maar pas op met dit soort termen.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:01 schreef Pietverdriet het volgende:
onmogelijkheid
Denk dat het in de vorige topics wiskundig is aangetoont dat het niet kan.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:22 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Ik ben ook sceptisch Pietverdriet, maar pas op met dit soort termen.![]()
Probeer maar antwoord te geven op mijn vraagstuk, dan begrijp je de onmogelijkheid.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:22 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Ik ben ook sceptisch Pietverdriet, maar pas op met dit soort termen.![]()
Je bedoelt deze? Zoals ik al zei, is het in mijn ogen niet mogelijk om een film te comprimeren naar 4 kB zonder sleutel of tree. Kortom ik kan je vraagstuk niet oplossen zonder dat je die sleutel erbij geeftquote:Op donderdag 21 juli 2005 23:10 schreef Kaalhei het volgende:
Laat ik de ondergrens van compressie met het volgende vraagstuk aantonen. Wie vertelt mijn welke videobestanden ik bedoel met welke onderstaande getallen?768 127 0 65521 128 1111
De winnaar krijgt een retourreis naar de maan uitgekeerd door ondergetekende.
In de vergelijking met Jan Sloots vermeende coderingstechniek, zijn die getallen de sleutels.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:51 schreef BUG80 het volgende:
Je bedoelt deze? Zoals ik al zei, is het in mijn ogen niet mogelijk om een film te comprimeren naar 4 kB zonder sleutel of tree. Kortom ik kan je vraagstuk niet oplossen zonder dat je die sleutel erbij geeft
Is dat zo? Dus Sloot beweerde geen gebruik te maken van iets dat vergelijkbaar is met een Huffman tree?quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:56 schreef gnomaat het volgende:
[..]
In de vergelijking met Jan Sloots vermeende coderingstechniek, zijn die getallen de sleutels.
Nee hoor, bijna geen enkele film. Wel zo goed als alle films in de praktijk, maar van alle mogelijke films bijna geen.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 13:00 schreef BUG80 het volgende:
Net zoals het aantal permutaties dat je met 750 MB kunt maken eigenlijk eindig is, en toch kunnen we er alle mogelijke films praktisch gezien in kwijt[/edit]
Maar het aantal versies dat je kan maken van slechts 1 film is ook bijna oneindig. Er zijn wel iets meer dan 32768 dichotomieen die ik kan bedenken. Je hebt een paar duizend frames, die kan je allemaal spiegelen, in een zeker 360 verschillende hoeken laten zien, miljoenen verschillende kleursettings laten zien. Vervolgens kan je op sommige frames de hoofdrolspeler een andere kleur haar geven, geen haar, duizenden verschillende soorten hoeden, uiteraard in alle kleuren en in alle hoeken. Dan kan je er ineens een andere acteur bij bedenken en hier de truuk ook uithalen. Vervolgens ga je deze opties verdelen over de duizenden frames. Die je weer allemaal in een andere volgorde kan zetten. Nu ga je soortgelijke truuks uithalen met het geluid, etc. etc. De mogelijkheden zijn gewoon bijna oneindig.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 13:00 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Is dat zo? Dus Sloot beweerde geen gebruik te maken van iets dat vergelijkbaar is met een Huffman tree?
Trouwens kaalhei, je hebt het over een ondergrens, maar in een paar posts boven je leg ik al uit dat het aantal permutaties dat je kunt maken met 32768 bits zo goed als oneindig is. Of bedoel je dat niet?
[edit]Net zoals het aantal permutaties dat je met 750 MB kunt maken eigenlijk eindig is, en toch kunnen we er alle mogelijke films praktisch gezien in kwijt[/edit]
Jazeker, maar dat geldt ook voor 750 MB. Waar ligt dan precies de grens?quote:Op vrijdag 22 juli 2005 13:14 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Maar het aantal versies dat je kan maken van slechts 1 film is ook bijna oneindig. Er zijn wel iets meer dan 32768 dichotomieen die ik kan bedenken. Je hebt een paar duizend frames, die kan je allemaal spiegelen, in een zeker 360 verschillende hoeken laten zien, miljoenen verschillende kleursettings laten zien. Vervolgens kan je op sommige frames de hoofdrolspeler een andere kleur haar geven, geen haar, duizenden verschillende soorten hoeden, uiteraard in alle kleuren en in alle hoeken. Dan kan je er ineens een andere acteur bij bedenken en hier de truuk ook uithalen. Vervolgens ga je deze opties verdelen over de duizenden frames. Die je weer allemaal in een andere volgorde kan zetten. Nu ga je soortgelijke truuks uithalen met het geluid, etc. etc. De mogelijkheden zijn gewoon bijna oneindig.
Dat zou een interessant experiment zijn. Jammer dat die box niet meer te vinden is.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 13:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Als JS zijn machine reeel was, hoefde je geen films meer te draaien. Je kan eenvoudig weg een random sleutel getal ingeven er er komt een nieuwe film uit de box.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |