abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28995542
Geen terreurbestrijding zonder zelfkritiek

Door hun weigering een verband te zien tussen het beleid in Irak en terrorisme, brengen politici de veiligheid in gevaar, meent Thomas von der Dunk.

Durft Nederland wel de denkwereld van Al Qa'ida ogen te zien? De weigering dat te doen, begint op te vallen. Wanneer het kabinet spreekt over blindheid, doelt het steeds op de blindheid voor de urgentie van extra veiligheidsmaatregelen - niet op de blindheid voor de motieven van de daders. Ook na Londen blijft 'officieel' Den Haag volhouden dat het willekeurig ieder Europees land kan treffen, omdat de westerse levenswijze nu eenmaal de haat van de moslimfundamentalisten oproept. Het aantal aanslagen in Zwitserland is nihil. Waarom dat zo is, zou men kunnen begrijpen als men eens zou proberen de redeneringen van de daders te begrijpen en hen niet meer als irrationele dwazen te verketteren. Een zinvolle bestrijding begint met een poging te begrijpen wat degenen beweegt die men wil bestrijden.
De enige die daartoe donderdagavond op tv een zinnige poging ondernam, was de Arabist Leo Kwarten. Het was kenmerkend dat zijn gesprekspartner Uri Rosenthal, naast veiligheidsdeskundige ook WD-senator en als zodanig deel van het Haagse circuit, op het door Kwarten te berde gebrachte niet inging. Rosenthal sprak in Bushiaanse termen van Goed en Kwaad, zoals ook zijn partijaanvoerder Van Aartsen de laatste tijd doet. Hardnekkig bleven hij en de eerder in de uitzending opduikende De Hoop Scheffer negeren dat er een verband bestaat tussen de aanslagen en de westerse Midden-Oostenpolitiek. En dus dat Nederland, op grond van zijn horigheid aan Washington een aanmerkelijk groter gevaar loopt dan Zwitserland.
Om dat onder ogen te zien moet men eindelijk eens de verklaringen van Al Qa'ida serieus nemen. De terroristen beschouwen dat wat Bush en Kamp als bevrijding van Irak zien, als een bezetting, geïnspireerd door een 'zionistische' kruisvaardersgeest. Voor hen zijn de aanslagen onderdeel van de jihad, die zij naar het land van de vijand hebben verplaatst. De willekeurige burgerslachtoffers op de stations van Madrid en Londen zijn hun antwoord op de honderdduizend doden in Irak. En op de even willekeurige burgerslachtoffers van het westerse ingrijpen die steeds als collateral damage worden doodgezwegen - niet in de laatste plaats door de VVD, die elk onderzoek weigert naar de niet geheel met de waarheid strokende motieven van de Haagse Irak-poli-tiek van twee jaar geleden.
Wat wij 'hun volk' aangedaan hebben, zo is de redenering van de terroristen, betalen zij nu met gelijke munt terug, opdat de westerse kiezer ook eens weet hoe het is om je vrouw door een bom uiteengereten terug te vinden. Dat mag men een hoogst betreurenswaardige opvatting vinden, volstrekt onlogisch is zij niet - en dat zij bij vele zich uitgekotst voelende moslims in Europa en elders steun vindt, evenmin. Het optreden van 'bondgenoot' Poetin in Tsjetsjenië en de wijze waarop Sharon op slinkse wijze heel Jeruzalem poogt te annexeren, draagt daar aan bij.
De hamvraag is of Al Qa'ida zich tegen het Westen als zodanig richt, of vooral tegen wat Al Qa'ida als een westerse bezetting van de Arabische wereld beschouwt. De meeste westerse politici klampen zich vast aan het eerste, om aan
een kritische kijk naar hun optreden te ontkomen. Maar het laatste domineert, zeker op de korte termijn, als recruteringsargument voor nieuwe terroristen veel meer.
We moeten niet naïef zijn, zo roepen onze ministers. De ware naïviteit geldt niet de bommen van Al Qa'ida, maar de samenhang tussen die bommen en ons politieke opereren. Dat getuigt van het onvermogen in te zien dat het eigen handelen door anderen anders kan worden geïnterpreteerd. Door stelselmatig te weigeren om die voor de jihadstrijders zelf zo logische samenhang onder ogen te zien, begint de Nederlandse regering langzaamaan een bedreiging te vormen voor onze veiligheid.

Thomas von der Dunk is cultuurhistoricus.

Copyright: De Volkskrant 11 juli 2005

Defaitisme

Tegenover de woorden of zelfs het geschreeuw van de schender zijn tal van replieken te verzinnen. Maar wat te doen met zijn stilte? Met de minachting en het zwijgen van de slachter van Theo van Gogh? Of met de leegte die de bommenleggers van Londen na hun vlucht hebben geschapen? Er zijn dagen dat ik bijna hoop dat de stilte louter met stilte beantwoord zal worden. De weerbare stilte van de Londenaars bijvoorbeeld. Jammer alleen dat sommigen zich geroepen voelen om dit vacuüm met hun eigen detaitisme te vullen. Soms met begrip voor de motivaties van de schenders die niet zelden worden gevoed door de angst om zelf getroffen te worden.
Gisteren in de brievenrubriek schreef een lezer dat we beter 'de degeneratie van het Westen een halt zouden moeten toeroepen' om de vrome moslimterroristen 'niet te irriteren en te inspireren'. Geen homohuwelijk meer, geen abortus en euthanasie. Ach, en waarom ook niet alvast vijf keer per dag bidden?
Gisteren ook, maar dan in de Volkskrant, riep cultuurhistoricus Thomas von der Dunk dat er geen terreurbestrijding kan zijn zonder zelfkritiek. Ja, we zijn joods/christelijk opgevoed en dus schuldbewust. Zouden we niet eindelijk de samenhang tussen 'ons politieke opereren' en de 'bommen van Al-Kaida' willen aanvaarden? Von der Dunk schuift alvast de volgende aanslag in de schoenen van zijn eigen bestuurders: door zijn weigering de logica van de schenders te begrijpen 'begint de Nederlandse regering langzaamaan een bedreiging te vormen voor onze veiligheid.' Je kunt zo'n laffe zin akelig vinden.
Ik voel meer voor de uitleg van Volkskrant-columnist Arie Elshout, die het Syndroom van Stockholm in herinnering roept: de gegijzelden gaan steeds meer begrip voor hun gijzelnemers tonen en worden de facto hun bondgenoten.
De meest droeve en verbijsterende illustratie hiervan wordt dezer dagen in Amsterdam door het bestuur van stadsdeel Oost/Watergraafsmeer gegeven. De dames en heren wensen geen herdenkingsteken op de plek waar Theo van Gogh is afgeslacht: het zou als een provocatie worden opgevat jegens moslims. Je zal maar als Amsterdammer door een coalitie van de Partij van de Aftocht van Martin Verbeet en GroenSlinks bestuurd worden. Om gillend de verhuiswagen in te vluchten.
Ach, dit allemaal, het defaitisme, de aftocht en het onvermogen om het relitotalitarisme van Osama bin Laden en Mohammed B. te willen doorgronden, stond al in februari in het pamflet van Geert Mak duidelijk weergegeven. De 'immense woede' van de slachter van Van Gogh had volgens Mak onder andere als bron 'het materialisme en de soms blinde arrogantie van de westerse cultuur, de ontwrichting, de vernedering die moslims - ook in Nederland - ondergaan.'

Sylvain Ephimanko

Copyright Trouw 12 juli 2005

Ik weet niet of dit al eerder geplaatst is, vond het op maroc.nl. Columns van twee columnisten. Thomas von der Dunk van de volkskrant en Sylvain Ephimanko van Trouw.

Ik vind voor beide meningen wel wat te zeggen al voel ik meer voor de mening van von der Dunk inzake Al Qaeda. Ephimanko trekt Mohammed B bij het plaatje, maar ik denk niet dat Mohammed B. veel met Al Qaeda te maken heeft eigenlijk. Da's meer een polderterrorist denk ik.

Hij heeft het over het Stockholm Syndroom waaran von der Dunk en evt. medestanders zouden lijden, maar dat zou betekenen dat je nooit begrip zou mogen hebben voor de drijfveren van "terroristen". Ik heb natuurlijk geen symphatie voor hun methoden, maar als het Al Qaeda echt gaat om het vergelden van akties van buitenlandse legers in het midden-oosten kan ik deze reaktie wel begrijpen.

Welke column spreekt jou meer aan ?

[ Bericht 0% gewijzigd door het_fokschaap op 21-07-2005 00:29:52 ]
pi_28996173
De column van Ephimanko spreekt mij meer aan, of liever gezegd de column van von der Dunk stuit mij zo tegen de borst dat alleen de tweede column overblijft. Ik zou graag willen dat mensen zoals von der Dunk en allen die het met hem eens zijn TS zich eerst eens een beetje de feiten voor de geest halen voordat ze met dit soort uitspraken komen.
pi_28996236
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 00:30 schreef Vitalogy het volgende:
De column van Ephimanko spreekt mij meer aan, of liever gezegd de column van von der Dunk stuit mij zo tegen de borst dat alleen de tweede column overblijft. Ik zou graag willen dat mensen zoals von der Dunk en allen die het met hem eens zijn TS zich eerst eens een beetje de feiten voor de geest halen voordat ze met dit soort uitspraken komen.
kun je aangeven over welke feiten je het hebt ?
pi_28996262
Er is natuurlijk een connectie tussen onze invloed daar, genaamd globalisatie en heel direct nu wat troepen in Afghanistan, en de reactie van wat extremisten, maar de eerste columnist ziet het fout. Hij zou IMO eens met Barnett moeten praten.

Column 2 is al iets beter maar verspilt al z'n merit door "GroenSlinks" enzo te gebruiken.
pi_28996340
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 00:31 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

kun je aangeven over welke feiten je het hebt ?
Het feit bijvoorbeeld dat in 1993 al een aanslag op het WTC werd gepleegd om er maar eens één te noemen.
pi_28996348
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 00:32 schreef NightH4wk het volgende:
Hij zou IMO eens met Barnett moeten praten.
Wie is Barnett ? Heb je daar misschien meer informatie over ?
pi_28996374
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 00:34 schreef Vitalogy het volgende:
Het feit bijvoorbeeld dat in 1993 al een aanslag op het WTC werd gepleegd om er maar eens één te noemen.
toen was Amerika al aanwezig in Saoedie Arabie toch ?
pi_28996513
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 00:34 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Wie is Barnett ? Heb je daar misschien meer informatie over ?
Hij ziet globalisatie als bedreiging voor de Islam, en dus als bron voor de spanningen. Z'n boek heet "The Pentagon's New Map" maar gaat meer over hoe je het als leger aan moet pakken.
  donderdag 21 juli 2005 @ 00:43:56 #9
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_28996644
De eerste.

Maar je moet niet bij alles wat je doet als een angstig hertje bedenken of je er niet een paar terroristen mee irriteert. En het dus maar niet doen als dat het geval is. Nee, je moet die wetenschap gewoon in je handelen meenemen en daarnaast vanwege je eigen belang proberen er rekening mee te houden. Maar dus niet meer dan dat.
Vampire Romance O+
pi_28996648
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 00:35 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

toen was Amerika al aanwezig in Saoedie Arabie toch ?
Dat is een legitieme reden voor terrorisme?

Goed als je zoiets als argument gaat aanvoeren ben ik bang dat er weinig meer te discussieren valt. Maar goed om mijn punt dan af te maken. Terrorisme gebaseerd op Islamitische Jihad is al ver terug in de 20e eeuw te vinden. In een ander topic wordt een voorbeeld uit 1950 naar voren gehaald. En altijd is er wel weer een ander argument aan te voeren wat geldt als zogenaamd begrijpelijk "motief".

Het vreemde is dat terroristen vaak echter niet uit het getroffen gebied komen wat als zogenaamd motief wordt aangevoerd, of wanneer dat bij uitzondering wel zo blijkt te zijn zich niet lijken te storen aan zoiets als een conventie van Geneve.
pi_28996773
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 00:44 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

nee, maar dat zeg ik ook niet en volgens mij von der Dunk ook niet. Hij zegt alleen dat het begrijpelijk is vanuit een denkwijze van de terroristen.
quote:
Terrorisme gebaseerd op Islamitische Jihad is al ver terug in de 20e eeuw te vinden. In een ander topic wordt een voorbeeld uit 1950 naar voren gehaald. En altijd is er wel weer een ander argument aan te voeren wat geldt als zogenaamd begrijpelijk "motief".
de vraag is inderdaad wat het evt. motief hier is. Het is natuurlijk ook makkelijk om het geloof als enige motief aan te wijzen.
quote:
Het vreemde is dat terroristen vaak echter niet uit het getroffen gebied komen wat als zogenaamd motief wordt aangevoerd, of wanneer dat bij uitzondering wel zo blijkt te zijn zich lijken te storen aan zoiets als een conventie van Geneve.
George Bush komt ook niet uit Irak en op Guantanomo Bay worden ook de conventies van Geneve met voeten getreden, net als in Abu Grayb. Ook willen de Amerikanen niet berecht worden door het internationale hof.
  donderdag 21 juli 2005 @ 00:48:26 #12
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_28996784
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 00:44 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Goed als je zoiets als argument gaat aanvoeren ben ik bang dat er weinig meer te discussieren valt. Maar goed om mijn punt dan af te maken. Terrorisme gebaseerd op Islamitische Jihad is al ver terug in de 20e eeuw te vinden. In een ander topic wordt een voorbeeld uit 1950 naar voren gehaald. En altijd is er wel weer een ander argument aan te voeren wat geldt als zogenaamd begrijpelijk "motief".

Het vreemde is dat terroristen vaak echter niet uit het getroffen gebied komen wat als zogenaamd motief wordt aangevoerd, of wanneer dat bij uitzondering wel zo blijkt te zijn zich niet lijken te storen aan zoiets als een conventie van Geneve.
jij hoeft het ook geen goed argument te vinden. Het gaat er om of die terroristen het een goed argument vinden. En jongetjes die erdoor gerecruteerd worden ook trouwens.
Vampire Romance O+
pi_28997045
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 00:48 schreef MouseOver het volgende:

[..]

jij hoeft het ook geen goed argument te vinden. Het gaat er om of die terroristen het een goed argument vinden. En jongetjes die erdoor gerecruteerd worden ook trouwens.
Dat maakt de misdaad zelf nog niet begrijpelijk of enigszins "te verwachten".
pi_28997182
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 00:56 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

op basis van de geschiedenis is het toch redelijk te verwachten. aktie-reaktie. dat de reaktie voor sommigen onbegrijpelijk is, vind ik eerder onbegrijpelijk.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:03:03 #15
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_28997225
quote:

[..]

"begrijpelijk" is fundamenteel anders dan "goedkeurend"
Vampire Romance O+
pi_28997241
quote:

Hm, dan heb jij toch de geschiedenis van de laatste 50 jaar niet goed gevolgd, vrees ik.
pi_28997314
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:01 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

op basis van de geschiedenis is het toch redelijk te verwachten. aktie-reaktie. dat de reaktie voor sommigen onbegrijpelijk is, vind ik eerder onbegrijpelijk.
Waar wat 11 september dan precies de reactie op?

Londen was "natuurlijk" als reactie op de oorlog in Irak.
Die zelf als reactie is ontstaan op 11 september uiteraard.

Maar waar was het neerhalen van het WTC de reactie op? De invloed van Amerika in Saoedi-Arabie en de steun aan Israel?

Tja...ik zie je punt. Dat hadden ze inderdaad wel kunnen zien aankomen.
pi_28997360
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hm, dan heb jij toch de geschiedenis van de laatste 50 jaar niet goed gevolgd, vrees ik.
Oh jawel en dat doet mij dus enkel de conclusie trekken dat het Palestijnse conflict waar jij vast op doelt enkel door de Arabieren zelf is veroorzaakt.
pi_28997368
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:06 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Maar waar was het neerhalen van het WTC de reactie op? De invloed van Amerika in Saoedi-Arabie en de steun aan Israel?

zoals je zelf al opmerkte is het WTC al eerder doelwit geweest. Dus geheel onverwacht was het niet dat men Amerika als doelwit zag.

En vergeet niet wie Bin Laden en consorten hebben opgeleid tot terrorist.
pi_28997382
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:06 schreef Vitalogy het volgende:

Ik kan 20 boeken noemen waarin een dergelijk scenario wordt beschreven, de motivatie van de terroristen volgt ook vrijwel altijd hetzelfde stramien.

Er zijn al tientallen jaren dreigementen en aanslagen geweest, het enige nieuwe was dat Amerika in eigen land werd aangevallen op een dergelijke schaal door een redelijk goed georganiseerde groep.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2005 01:09:09 ]
pi_28997458
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:08 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

zoals je zelf al opmerkte is het WTC al eerder doelwit geweest. Dus geheel onverwacht was het niet dat men Amerika als doelwit zag.
Het gaat erom waar de aanslag op het WTC een reactie op was.
pi_28997491
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:07 schreef Vitalogy het volgende:

Oh jawel en dat doet mij dus enkel de conclusie trekken dat het Palestijnse conflict waar jij vast op doelt enkel door de Arabieren zelf is veroorzaakt.
Ah, gedachtenlezer? Palestijnse conflict was dus niet waar ik aan dacht.

Ik dacht meer aan Rusland/Afghanistan/Tsjetsjenie, India/Kashmir en Vietnam. Allemaal conflicten die met terrorisme te maken hadden of waarin het een grote rol speelde. De geschiedenis leert dat terroristen altijd zullen proberen een zo'n groot mogelijk doelwit aan te vallen. Vraag het maar aan Indira Ghandi.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2005 01:14:04 ]
pi_28997517
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:11 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Het gaat erom waar de aanslag op het WTC een reactie op was.
de aanwezigheid van Amerikanen op de heilige grond denk ik. Hulp aan het Saoedische regime etc...
pi_28997564
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ah, gedachtenlezer? Palestijnse conflict was dus niet waar ik aan dacht.
Dan moet je de volgende keer een duidelijkere one-liner plaatsen.
quote:
Ik dacht meer aan Rusland/Afghanistan/Tsjetsjenie, India/Kashmir en Vietnam. Allemaal conflicten die met terrorisme te maken hadden of waarin het een grote rol speelde.
Vietnam? Bovendien teruglezend in de context vind ik deze opmerking nergens op slaan.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:17:10 #25
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_28997611
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:13 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

de aanwezigheid van Amerikanen op de heilige grond denk ik. Hulp aan het Saoedische regime etc...
Superieure opstelling en gedrag van de Amerikanen/het westen.

Als de gemiddelde europeaan ondanks alle culturele overeenkomsten het amerikaanse politieke gedrag al immens arrogant vind, hoe zouden dan de cultureel verder verwijderde en sowieso heetgebakerdere volken uit het midden oosten er tegen over staan?
Vampire Romance O+
pi_28997806
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:17 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Superieure opstelling en gedrag van de Amerikanen/het westen.

Als de gemiddelde europeaan ondanks alle culturele overeenkomsten het amerikaanse politieke gedrag al immens arrogant vind, hoe zouden dan de cultureel verder verwijderde en sowieso heetgebakerdere volken uit het midden oosten er tegen over staan?
inderdaad.

hoe dan ook, het gaat er dus niet om dat ik, MouseOver of von der Dunk symphatiseren met de "terroristen", maar het is begrijpelijk of verklaarbaar wat we nu zien gebeuren.
pi_28997987
Dan ben ik bang dat de Fransen en Duitsers ook wel mogen gaan oppassen.

De gedachtengang van de misdadiger proberen te verklaren e.d. begrijp ik allemaal wel.
Maar ik vind het pertinent (spectaculair) fout om nu een boodschap uit te dragen dat het gedrag, normen en waarden, de houding, handelingen of wat dan ook van het Westen een misdadige reactie kunnen uitlokken. Omdat je daarmee ook de boodschap uitdraagt dat we er beter aan doen eens kritisch naar die handelingen te kijken.
Ja in sommige gevallen, zoals de oorlog in Irak, ben ik het zeer zeker er mee eens dat een kritische blik meer dan terecht is.

MAAR NIET OMDAT TERRORISME EEN GEVOLG KAN ZIJN.

Zo hopelijk wordt het nu eens begrepen. Ik ga naar bed.
  donderdag 21 juli 2005 @ 01:33:00 #28
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_28998096
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 00:43 schreef MouseOver het volgende:
De eerste.

Maar je moet niet bij alles wat je doet als een angstig hertje bedenken of je er niet een paar terroristen mee irriteert. En het dus maar niet doen als dat het geval is. Nee, je moet die wetenschap gewoon in je handelen meenemen en daarnaast vanwege je eigen belang proberen er rekening mee te houden. Maar dus niet meer dan dat.
Exact.
  donderdag 21 juli 2005 @ 02:32:12 #29
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_28999401
De staten die Irak aanvallen vinden dat zij soeverein zijn. Zij vinden dat zij of allah soeverein zijn of is. Nogal wiedes dat het tot conflit leidt. De vraag kan dus slechts beantwoord worden of het gerechtigd was om een ander land binnen te vallen die geen illegale handelingen verrichte, Irak. Dat was het niet.

Daar staat tegenover dat het doden van onschuldige burgers ook niet te rechtvaardigen is, maar ook daar zijn beide partijen schuldig aan. Met andere woorden, Nederland heeft juist gehandeld door te helpen stabiliseren en niet aan te vallen, maar ik ga de aanval van de VS en GB niet verdedigen noch de bomaanslagen in Londen.
pi_29001414
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 00:13 schreef het_fokschaap het volgende:
[i]Geen terreurbestrijding zonder zelfkritiek

Door hun weigering een verband te zien tussen het beleid in Irak en terrorisme, brengen politici de veiligheid in gevaar, meent Thomas von der Dunk.

Durft Nederland wel de denkwereld van Al Qa'ida ogen te zien? De weigering dat te doen, begint op te vallen. Wanneer het kabinet spreekt over blindheid, doelt het steeds op de blindheid voor de urgentie van extra veiligheidsmaatregelen - niet op de blindheid voor de motieven van de daders. Ook na Londen blijft 'officieel' Den Haag volhouden dat het willekeurig ieder Europees land kan treffen, omdat de westerse levenswijze nu eenmaal de haat van de moslimfundamentalisten oproept. Het aantal aanslagen in Zwitserland is nihil. Waarom dat zo is, zou men kunnen begrijpen als men eens zou proberen de redeneringen van de daders te begrijpen en hen niet meer als irrationele dwazen te verketteren.
Misschien omdat er ook geen Moslim in Zwitserland woont?
  donderdag 21 juli 2005 @ 09:38:52 #31
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29001630
.

[ Bericht 99% gewijzigd door MouseOver op 21-07-2005 09:39:21 ]
Vampire Romance O+
pi_29003318
Zwitserland heeft zo'n 200.000 moslims op 7,3 miljoen inwoners.

Edit:
Het aantal aanslagen in niet-Westerse landen is trouwens ook groter.
  donderdag 21 juli 2005 @ 11:44:58 #33
54636 Eb
Le Big Mac
pi_29004579
Von der Dunk slaat de spijker op zijn kop.
Londens burgemeester Ken Livingston heeft er gisteren ook al iets over gezegd

Veel mensen zijn niet bereid deze denkwijze te volgen, omdat het een beloning voor het terrorisme zou inhouden. Maar probeer het eens los te zien van terrorisme, dan blijft het onbegrip van moslims ten aanzien van de westerse cultuur kaarsrecht overeind. Dan kun je zeggen: 'Ze moeten zich aanpassen', maar het zou beter zijn om eens na te gaan waar de moslims zoveel moeite mee hebben.

Het is mijn overtuiging dat de consumptiecultuur zich slecht verhoudt tot de islam. Verleiding zit zo diep in onze cultuur gebakken, je wordt de hele dag doodgegooid met reclame. De islam huldigt matigheid, wij overdaad.

De omstreden BBC-documentaire The Power of Nightmares is uiterst interessant kijkvoer, vooral omdat in deel I een toelichting wordt gegeven op de ontstaansgeschiedenis van het gedachtengoed van de Islamitische Jihad, als gevolg van een stage van de Egyptenaar Qutb in het Amerika van de jaren vijftig.

Zelf schreef ik overigens recentelijk een column over het onderwerp
pi_29020052
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 10:55 schreef Vitalogy het volgende:
Zwitserland heeft zo'n 200.000 moslims op 7,3 miljoen inwoners.

Edit:
Het aantal aanslagen in niet-Westerse landen is trouwens ook groter.
dat heeft dan vaak met het regime te maken in zo'n land of evt. met westerse aanwezigheid.
pi_29021624
Ik heb The Power of Nightmares overgeslagen omdat ik dacht dat ie over nachtmerries ging.

Ik vind overigens niet dat als je het terrorisme wegstreept de kritiek op het Westen kaarsrecht overeind blijft staan. Voor wat betreft het Palestijns-conflict zie ik niet in hoe op wat voor een wijze dan ook Amerika of het westen iets te verwijten valt. Sterker nog, in eerste instantie ben ik van mening dat Israel niet de veroorzaker is van het probleem. Dat het uiteindelijk op een enorm humanitair probleem is uitgedraaid is heel erg triest en ook voor een groot deel te wijten aan de Israelische houding. Maar ik weiger pertinent zij daar als hoofdschuldige voor aan te wijzen. Israel heeft zich wat mij betreft in eerste instantie verdedigd.
Dan de invloed van het westen in heilige gebieden zoals in Saoudi-Arabie. Dit wordt niet uitgevoerd onder dwang en is in volledige samenwerking. Wederom is de kritiek niet terecht.
Militair ingrijpen in Afghanistan. Compleet terecht, sterker nog het resultaat vind ik een absolute overwinning. Ook voor het islamitische geloof.
Alleen de oorlog in Irak is zeer dubieus. Ik ben ervan overtuigd dat de Republikeinen al in de jaren negentig een politieke agenda hadden om de olie in Irak veilig te stellen en ze hebben de aanslag op het WTC aangegrepen om die politieke agenda ook uit te voeren.
pi_29021706
Ah ik kan hem downloaden vanaf die link. Tof.
Dank u.

Edit:
Wat gaat dat langzaam als je iets graag wilt zien.

[ Bericht 22% gewijzigd door Vitalogy op 21-07-2005 22:13:17 ]
pi_29023744
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 01:13 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Okee bedankt voor de legitimatie om tegen de islam te vechten.
Want met jou logica zitten er ook islamieten hier.
Dus tot zij weggaan mogen wij er tegen vechten.

Ja bedankt.

Onze held.
"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
www.jihadwatch.org
pi_29023796
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:45 schreef typtypo het volgende:

[..]

Okee bedankt voor de legitimatie om tegen de islam te vechten.
Want met jou logica zitten er ook islamieten hier.
Dus tot zij weggaan mogen wij er tegen vechten.

Ja bedankt.

Onze held.
jij begrijpt het blijkbaar niet. het gaat niet om mijn logica, maar om logica van fundamentalisten.
pi_29024234
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:46 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

jij begrijpt het blijkbaar niet. het gaat niet om mijn logica, maar om logica van fundamentalisten.
En deze logica is niet alleen voor behouden aan moslim fundi's maar ook "gematigde" moslims hebben er geen enkel probleem mee.

Praten helpt niet meer. Je hoeft maar sommige reacties na te lezen van mensen die de aanslagen verdedigen en je weet genoeg. Door dezelfde logica te hanteren kan het westen het ingrijpen ook verdedigen. En ik heb er geen enkele moeite mee om dat zo voortaan te doen.
"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
www.jihadwatch.org
pi_29024350
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:58 schreef typtypo het volgende:

[..]

En deze logica is niet alleen voor behouden aan moslim fundi's maar ook "gematigde" moslims hebben er geen enkel probleem mee.

Praten helpt niet meer. Je hoeft maar sommige reacties na te lezen van mensen die de aanslagen verdedigen en je weet genoeg. Door dezelfde logica te hanteren kan het westen het ingrijpen ook verdedigen. En ik heb er geen enkele moeite mee om dat zo voortaan te doen.
Vroeger werd kinderen altijd verteld dat er een de wijste moest zijn, zou geen slecht idee zijn dat principe ook op volwassenen toe te passen als ik dat zo lees.

"Ja maar, HIJ begon!"...godsamme, stelletje kleuters. Hoeveel doden zijn genoeg?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2005 23:03:11 ]
pi_29025119
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Vroeger werd kinderen altijd verteld dat er een de wijste moest zijn, zou geen slecht idee zijn dat principe ook op volwassenen toe te passen als ik dat zo lees.

"Ja maar, HIJ begon!"...godsamme, stelletje kleuters. Hoeveel doden zijn genoeg?
Jij lijdt aan het stockholm syndroom.
Jij kan wel niet willen vechten maar jouw tegenstander wel.
Dan sta je daar en dan!!!!

Moslims zeggen openlijk niets te zien in de democratie. Gisteren nog op de BBC.
Wat is er voor nodig om lui als jou wakker te schudden. Chamberlin stond ook trots te zwaaien met een vredesverklaring die hitler had ondertekend.

En nou ga jij mij natuurlijk vertellen dat hij gelijk had.
Ja ik geloof je gelijk.

ELKE moslim is een pion in een wereldwijde poging om de islam te verspreiden.
Misschien niet allemaal terroristen maar wel huisvesting of ondersteuning.
De logistieke infrastructuur, zeg maar.
De vrouwen dienen de islam door de baarmoeder.
En wij maar kankeren tegen de paus omdat hij zegt dat we geen condooms mogen gebruiken. Dit om overbevolking tegen te gaan.
Terwijl de islamitisch landen gigantisch strijders aan het fokken zijn.
Misschien omdat ze een oorlog aan het voorbereiden zijn.
Ik weet het wel zeker.

Laatst nog door de iraanse president geroepen.
Dat de wereldwijde islamitische revolutie eraan komt.
En je ziet het in london.

Als iemand roept kijk uit daar komt een bus aan !!!!
Dan spring jij toch ook opzij?
Of wil je dood?
www.jihadwatch.org
pi_29025357
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:26 schreef typtypo het volgende:

Jij lijdt aan het stockholm syndroom.

Weet je uberhaupt wat het Stockholm syndroom is of lul je gewoon een columnist na?
quote:
Jij kan wel niet willen vechten maar jouw tegenstander wel.
Dan sta je daar en dan!!!!
En dan helemaal niks, terreur kan alleen een samenleving ontwrichten als wij dat zelf toelaten.
quote:
Moslims zeggen openlijk niets te zien in de democratie. Gisteren nog op de BBC.
Wat is er voor nodig om lui als jou wakker te schudden. Chamberlin stond ook trots te zwaaien met een vredesverklaring die hitler had ondertekend.
Wat is er voor nodig om lui zoals jou te doen inzien dat terrorisme bestrijden geen video spelletje is?
Gaat goed he, de War on Terror? Sinds we die begonnen zijn hebben we alleen maar meer terreur gehad, maar nee, zover nadenken...dan lijdt je vast aan het 'Stockholm syndroom'.

Ach, ja, wordt die arme Neville weer uit zijn graf gesleurd
Ga eens een goed geschiedenis boek lezen voordat je over hem oordeelt.
quote:
Of wil je dood?
Nee, maar zo te horen ben jij wel bereid je als martelaar voor de goede zaak op te offeren.
Jouw rethoriek is al niet anders als die van Bin Laden.

van welke gebande haatzaaier ben jij nou weer een kloon?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2005 23:33:51 ]
pi_29025531
Tijger_m als jij nu eens je eigen advies ging volgen...
pi_29025575
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:37 schreef Vitalogy het volgende:
Tijger_m als jij nu eens je eigen advies ging volgen...
Welk advies mag dat zijn?
pi_29025623
Proberen de wijste te zijn?
pi_29025777
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:40 schreef Vitalogy het volgende:
Proberen de wijste te zijn?
Dan blijft er op FOK niet veel meer te doen over
pi_29026026
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Weet je uberhaupt wat het Stockholm syndroom is of lul je gewoon een columnist na?
[..]

En dan helemaal niks, terreur kan alleen een samenleving ontwrichten als wij dat zelf toelaten.
[..]

Wat is er voor nodig om lui zoals jou te doen inzien dat terrorisme bestrijden geen video spelletje is?
Gaat goed he, de War on Terror? Sinds we die begonnen zijn hebben we alleen maar meer terreur gehad, maar nee, zover nadenken...dan lijdt je vast aan het 'Stockholm syndroom'.

Ach, ja, wordt die arme Neville weer uit zijn graf gesleurd
Ga eens een goed geschiedenis boek lezen voordat je over hem oordeelt.
[..]

Nee, maar zo te horen ben jij wel bereid je als martelaar voor de goede zaak op te offeren.
Jouw rethoriek is al niet anders als die van Bin Laden.

van welke gebande haatzaaier ben jij nou weer een kloon?
Er zijn twee vliegtuigen de WTC torens ingevolgen.
Daar is het begonnen.
De Stockholm syndroom hoeft ik je niet uitteleggen hoop ik.
Telkens als er weer een vriendelijke moslim jou toelacht denk dan aan mijn woorden.
Telkens als er weer een vriendelijke moslim een metro of bus opblaast, denk dan ook aan mijn woorden.

Dus chamberlin had gelijk okee je hebt me overtuigd.
Alleen jammer van die 20 miljoen doden he?
Of toch was je toch een beetje blij dat er 6 miljoen joden bij zaten?

Ik geloof in de democratie en de vrijheid van meningsuiting.
Jij bent een hypocriet.
Jij moet verhuizen naar een deel van de wereld die geen bescherming van amerika geniet.

Maar daar ben je te laf voor.
Blijf hier niet zitten maar vertrek. Irak is, heb ik gehoord, een goede plek om je videospeltjes skills te oefenen op amerikanen.

Iets voor jou? Dan kan jij je haat ook kanaliseren.

[ Bericht 1% gewijzigd door typtypo op 21-07-2005 23:59:21 ]
www.jihadwatch.org
pi_29026225
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:53 schreef typtypo het volgende:

[..]

Er zijn twee vliegtuigen de WTC torens ingevolgen.
3 vliegtuigen het WTC in plus een het Pentagon in en een een weiland in.
quote:
Daar is het begonnen.
Nee.
quote:
De Het Stockholm syndroom hoeft ik je niet uitteleggen hoop ik.
Ben bang van wel, ik voel mij geen slachtoffer of gegijzelde,
quote:
Telkens als er weer een vriendelijke moslim jou toelacht denk dan aan mijn woorden.
God verhoedde.
quote:
Telkens als er weer een vriendelijke moslim een metro of bus opblaast, denk dan ook aan mijn woorden.
Een vriendelijke moslim blaast geen metro of bus op.
quote:
Dus chamberlin had gelijk okee je hebt me overtuigd.
Alleen jammer van die 20 miljoen doden he?
Chamberlin had ongelijk over "Peace in our time" maar wist dat donders goed, hij wist ook dat GB niet klaar was voor oorlog. Zonder dat verdrag waren nu een provincie van GrossDeustschland geweest.
quote:
Of toch was je toch een beetje blij dat er 6 miljoen joden bij zaten?
Ja, ik was dolblij dat mijn opa een van die 6 miljoen was. Ik hou mij verder maar even in en zal op de rest van jouw gebazel maar niet meer ingaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2005 00:03:46 ]
  vrijdag 22 juli 2005 @ 00:01:52 #49
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_29026244
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:53 schreef typtypo het volgende:
De Stockholm syndroom hoeft ik je niet uitteleggen hoop ik.

Ik snap dat je het hoopt, want je kunt het niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pool op 22-07-2005 00:08:18 ]
pi_29026338
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 00:01 schreef Pool het volgende:

[..]

Ik snap dat je het hoopt, wat je kunt het niet.
Oh ik wist niet dat ik in onzin zat.
www.jihadwatch.org
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')