abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 maart 2006 @ 02:27:00 #151
13911 Atahualpa
Live from Taiwan !
pi_35700914
quote:
op vrijdag 3 maart 2006 18:34 schreef denocorp het volgende:

[..]

bron: guruwatch.nl

wat een kansloze definitie. de termijn die de analist handhaaft wordt namelijk vrijwel nooit vermeld. bovendien zie ik regelmatig koersdoelen die lager liggen dan de huidige koers van een fonds.
toch doen alle grote zakenbanken eraan, van abn tot goldman sachs... het zal dan toch wel enige betekenis hebben? ik kijk er vaak wel naar en ben blij als de koersdoelen van mijn aandelen flink hoger liggen dan de koers op dat moment, maar verder kan ik er weinig van snappen.
een 'koersdoel' dat onder de huidige koers ligt is in principe niks raars aan. sommige aandelen zijn ondergewaardeerd, andere overgewaardeerd. het slechte is juist dat er meestal koersdoelen worden afgegeven die boven de huidige koers liggen, zelfs na een flinke stijging. dat is het zelfde verschijnsel als dat er meer koopadviezen dan verkoop adviezen worden afgegeven.

zelf gebruik ik de afgegeven koersen vaak als contra indicator; als er na een flinke stijging en hoge waardering van een fonds koersdoelen worden afgegeven die ver boven de huidige koers liggen, dan zitten we waarschijnlijk in een overdrijvingsfase en is de kans groot dat het aandeel al te duur is.

het is belangrijk om je te realiseren dat banken/ brokers belangen hebben die tegengesteld zijn aan jouw belang. jouw belang is het verdienen van geld op de beurs. hun belang is om geld te verdienen aan jou. ze hebben er belang bij dat je veel handelt (=provisie) dus ze willen dat je vaak switcht tussen fondsen. hoe overgewaardeerd de markt ook is, ze zullen je nooit adviseren om alles te verkopen. in dat geval zijn ze namelijk een klant kwijt en hebben ze geen verdiensten meer. in dat licht moet je ook alle adviezen, koersdoelen, etc zien.
Babyvet roeleert !
pi_35905308
weet iemand een beetje goede aandelen op de aex/amx etc waarmee je korte tripjes kan maken met redelijk hoge bedrage vanaf 100.00euro.

ik heb namelijk vaak dat ik de aandelen niet kan verkopen door de lage volumes bij de wat kleinere fondsen, maar die stijgen wel vaak het meest.

brunel is wel redelijk goed voor tripjes die flucteurt erg van 23 naar 24, 22 naar 23+ enz.
pi_35921217
hagemeyer maakt een mooie opmars
ik had deze maandag een order ingesteld met een limiet van 3,55 euro
dinsdag was het zover, de laagste koers van de dag was dus 3,55 euro
precies wat ik wou, maar ik kon het niet kopen, volume was te laag...
en zie nu, ik had anders al mooi 44 cent winst kunnen maken per aandeel...

hoe zit het trouwens met die volumes eigenlijk?
dat snap ik ook nog niet goed, momenteel staat er op hagemeyer cum-vol 38.366.496
wat betekent dit precies?

moet dus nog veel leren
pi_36043667
ik zie dat vandaag in de vs het aandeel corus (cga) meer dan 4% meer waard is geworden. dat aandeel loopt de laatste tijd als een tiet, wat waarschijnlijk met de activiteiten van mittal steel heeft te maken. heeft iemand andere ideeen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_36044566
das nog waar ook, mittal steel is idd allerlei bedrijven aan het opkopen. op zich geen slecht idee denk ik. wel interessant om te blijven volgen denk ik.
  woensdag 15 maart 2006 @ 03:34:07 #156
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_36045232
ze verkopen hun aluminium-poot eindelijk eens, tenminste dat is de bedoeling. zal wel een oost-europese koper voor te vinden zijn.
Bankiertje
pi_36085974
quote:
op woensdag 15 maart 2006 03:34 schreef denocorp het volgende:
ze verkopen hun aluminium-poot eindelijk eens, tenminste dat is de bedoeling. zal wel een oost-europese koper voor te vinden zijn.
van teletekst:

corus vindt koper voor aluminiumtak
` het staal- en aluminiumconcern corus
heeft overeenstemming bereikt over de
verkoop van de aluminium-afdeling. er is
een letter of intent getekend met het
amerikaanse bedrijf aleris. voor corus
levert de transactie netto zo'n 728
miljoen euro op.

de aluminium-smelterijen vallen buiten
de transactie. de vestiging in delfzijl,
waar 500 mensen werken, blijft daardoor
bij corus. volgens de directie blijven
de smelterijen krachtens een langlopend
contract aan aleris leveren.

de plannen worden nu voorgelegd aan de
ondernemingsraden en de vakbonden.ook
is nog instemming van brussel nodig.

en

*********************amx-fondsen ******
***********************16/03 14:05 ****
corus 1,11 1,20 + 8,11%
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 17 maart 2006 @ 14:54:02 #158
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36118425
punch technix .... mijn aandeel wat doe je
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 16:49:35 #160
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_36121523
quote:
op vrijdag 17 maart 2006 14:54 schreef el. het volgende:
go aegon.
ik heb ze ook!

in mijn beurs spel, fictief doe ik het altijd veel beter dan in het echt
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_36122093
fackin hell man, punch technix .. bende dat is . gelukkig maakt dico int voor mij veel veel goed
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_36122260
op zich maakt het de laatste paar jaar niet veel meer uit waarin je investeert (uitzonderingen daargelaten), want de interesse van de algemene bevolking komt weer terug en vertrouwen in de economie betekend ook een flinke impuls in de waarde van de aandelen. het belangrijkste is veel winstnemen; laag inkopen en hoog verkopen.
persoonlijke tips: kpn en corus, want die gaan lekker stijgen
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_36122694
quote:
op vrijdag 17 maart 2006 17:16 schreef shilizous_88 het volgende:
persoonlijke tips: kpn en corus, want die gaan lekker stijgen
sluit ik me bij aan. ik heb kpn de afgelopen drie jaar in de gaten gehouden, en zie het aandeel de laatste weken stiekem omhoog klimmen. maar een echt gefundeerde reden om kpn te kopen heb ik niet. een buitenlandse overname misschien?
pi_36122761
quote:
op vrijdag 17 maart 2006 17:32 schreef lyrebird het volgende:

[..]

sluit ik me bij aan. ik heb kpn de afgelopen drie jaar in de gaten gehouden, en zie het aandeel de laatste weken stiekem omhoog klimmen. maar een echt gefundeerde reden om kpn te kopen heb ik niet. een buitenlandse overname misschien?
jij denkt dat kpn overgenomen gaat worden? en de reden achter corus?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_36122909
quote:
op vrijdag 17 maart 2006 17:32 schreef lyrebird het volgende:

[..]

sinds zomer vorig jaar steeg het idd tot nu .. ik zie geen redenen waarom het meer zou gaan stijgen? en voor corus heb ik zo ook mn twijfels ?
pi_36123422
corus: er is veel beweging in de staal- en aluminiummarkt, net als in de oliemarkt. de chinezen he. dat is goed voor het aandeel corus, ook al kun je twijfels hebben over hoe goed het bedrijf het doet. op dit moment botst het aandeel in de vs tegen de $15 grens aan, en in nederland komt dat overeen met ~1.24 euro. ik verwacht dat ie daar nog een tijdje tegenaan hikt, totdat er weer ergens een overname is of totdat de staalprijs weer omhooggaat. overigens vraag ik me bij corus altijd af, hoe lang het aandeel kan blijven stijgen. eigenlijk is dat al drie jaar aan de gang.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 19:23:25 #167
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36125522
kpn kan nog wel een ritje maken denk ik ja. maar boven de 10 weet niemand het even meer denk ik. ze zijn eigenlijk van 2-3 jaar 6-7¤ naar het huidige niveau gestegen. dat gebeurde op basis van verbeterde omstandigheden (gewoon puike bedrijfsvoering) en overname speculatie's. alleen ik zie kpn niet zo snel overgenomen worden op dit moment, kost je toch een miljard of 21.

corus stond ook al jaren tussen de 50 en de 90 cent en zijn onlangs al naar de 1,20 gegaan, da's ook een flinke stijging in erg korte tijd. nou ken ik de staalmarkt eigenlijk totaal niet en weet niet hoe dicht die overname eraan zit te komen, maar ik heb begrepen dat zeker nu het aluminium eraf gaat er goeie kansen zijn.

aegon steeg vandaag omdat de wall street journal europese verzekeraars als doelwit ziet van amerikaanse verzekeraars die voet aan de grond in europa willen. overigens was het ook de wall street journal die kpn destijds tipte als overnamekandidaat (telefonica).

ik hoor in ieder geval nu in elke hoek wel dat er overname's aan zitten te komen. da's voor mij de reden dat ik wel in de aandelen blijf deze zomer. normaal ben ik wel geneigd om af te bouwen na stijgingen, maar er hangt best wat in de lucht, dus ik pak de dividendfondsen maar vast en zie het allemaal wel. over het algemeen is het zo dat als ik blijf zitten, we toch gaan dalen, en als ik verkoop dan komt er een overname achteraan.

ow en zo raar is het toch niet dat punch technix een keer een dagje daalt ? lijkt me technisch niet zo verwonderlijk.
pi_36136519
het gokken op overnames blijft natuurlijk lastig werk. natuurlijk is corus nu makkelijker over te nemen, maar het is niet voor niks afgelopen dagen iets gestegen, dus dat effect zit er al een beetje in. verder is kpn in mijn ogen inderdaad een goed aandeel, maar om het nu direct een stijger te noemen.... dan zou ik wel wat onderbouwing willen zien...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zaterdag 18 maart 2006 @ 10:58:14 #169
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36137553
quote:
op zaterdag 18 maart 2006 09:39 schreef drive-r het volgende:
het gokken op overnames blijft natuurlijk lastig werk. natuurlijk is corus nu makkelijker over te nemen, maar het is niet voor niks afgelopen dagen iets gestegen, dus dat effect zit er al een beetje in.
een beetje ? sinds het hele archelor-mittal verhaal is de koers van 0,90 tot 1,20 gestegen, toch 33% in zeer korte tijd, zeker voor een aandeel wat al maanden vaststond (eigenlijk al jaren). en dan hebben we het alleen over de consolidatieslag in de staal, voor de rest is het best een uitgemolken markt heb ik begrepen en is er al jaren onenigheid tussen het nederlandse en engelse bestuur (heb ik ooit gelezen hoor, misschien is dat al tijden van de baan).
quote:
verder is kpn in mijn ogen inderdaad een goed aandeel, maar om het nu direct een stijger te noemen.... dan zou ik wel wat onderbouwing willen zien...
in mijn ogen heeft kpn zat in huis om een stijger te zijn. ze hebben hun umts al jaren geleden afgewaardeerd, de schuldenlast is enorm terug gebracht. het bedrijf heeft een paar golven van ontslagen achter de rug (die helaas hoognodig waren), ze hebben het vaste net een opkikker gegeven middels adsl en wat veel mensen nog niet zien : e-plus is een goeie groeier, ze hebben een paar goeie producten/merken op de markt gebracht in duitsland en dat werpt nu zijn vruchten af.

en misschien wel een van de belangrijkste dingen voor de aandeelhouder : ze kopen eigen aandelen in (nu weer voor 1 miljard, vorig jaar ook al 1,5 miljard) en ze keren een meer dan redelijk dividend uit.

kortom, een speculatieve markt met mogelijke consolidatie's (zoals bijna elke markt heb ik het idee momenteel) en daarbij een prima aandeel met goed dividend en dit alles op basis van een gezond bedrijf. en most of all : ad heeft laatst in de effect aangegeven dat de waarde van het aandeel 2-3 ¤ hoger ligt dan de huidige koers, .
  zaterdag 18 maart 2006 @ 14:57:22 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_36142695
ik heb toch altijd een ongemakkelijk gevoel bij die telecom bedrijven.
kpn is een relatief kleine speler in een pure commodity markt met immer dalende marges. de huidige telefonie (vast en mobiel) levert straks niks meer op.
nu is die iptv weer de droom voor de toekomst (net als vroeger umts) en moeten er weer enorme investeringen worden gedaan (leuk btw, in een klimaat met stijgende rente). voor mij staat het nog helemaal niet vast dat daar uiteindelijk geld aan wordt verdiend, want na de hoge investeringen wordt dat gewoon een nieuwe commodity markt met dalende marges.

op dit moment is het wel zo dat kpn inderdaad een fatsoenlijk dividend betaalt en je zou kunnen gokken op een overname (ooit). de markt is sowieso helemaal knettergek momenteel, dus wie weet...

zelf hou ik m'n kruit in elk geval droog (en niet alleen wat betreft kpn) want ik heb toch een beetje een 'deja vu'. je kunt winnen, maar ik denk dat het risico van een aandelen belegging momenteel bovengemiddeld hoog is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 18 maart 2006 @ 15:38:48 #171
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36143517
ja, goeie kans dat de winsten achteruit gaan in de telecom, maar ik denk dat het gros van de investeringen voor de komende tijd er wel al doorheen zijn. daarbij gooit kpn er nu/straks zo'n 1000 centrale's uit, die niet meer nodig zijn als de upgrade compleet is. zo zie je ook dat ze met name het vaste net, waar die omzetten en marge's hard achteruit lopen, al een hoop vaste kosten (lees personeel) hebben gereduceerd.

op de mobiele markt doen ze het ook prima, ze hebben vorig jaar het klantenbestand opgeschoond, e-plus heeft een stuk markt erbij weten te pakken het afgelopen kwartaal/jaar en in nederland hebben ze prijsvechter telfort overgenomen.

ach laat ik het zo zeggen, in een relatief moeilijke markt doet kpn het volgens mij boven gemiddeld, ik denk dat die overname er echt wel komt vroeg of laat, al speculeer ik daar niet direct op. ik ben nogsteeds voor een fusie met belgacom.

tja, het blijft speculeren natuurlijk, ik heb ze zelf ooit gekocht omdat ik ze te hard afgestraft vond worden, hetzelfde kunstje flik ik momenteel bij ahold (ben daar al deels uit na een mooie rit). maar ik denk dat elke markt wel behoorlijk risicovol is momenteel.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 16:30:23 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_36144691
quote:
op zaterdag 18 maart 2006 15:38 schreef el. het volgende:
tja, het blijft speculeren natuurlijk, ik heb ze zelf ooit gekocht omdat ik ze te hard afgestraft vond worden, hetzelfde kunstje flik ik momenteel bij ahold (ben daar al deels uit na een mooie rit). maar ik denk dat elke markt wel behoorlijk risicovol is momenteel.
met ahold heb ik indertijd ook meegedaan
gekocht 20.000 stuks @2.51, verkocht @7.53
die aankoop was ongeveer 3 weken na de bekendmaking van de fraude. hoe ik het ook bekeek, ik kwam steeds weer tot de conclusie dat het probleem gewoon oplosbaar was en in alle scenario's de waarde veel hoger zou moeten zijn dan die 2.51, ook na een emissie (je kon aardig inschatten hoe groot die moest zijn en wat voor verwatering dat zou opleveren).

en ik denk dat je gelijk hebt dat de markt nu riskant is. naar mijn mening is de bubble nog steeds intact. de crash na 2000 was eigenlijk vooral een nasdaq crash. maar de wereldwijde equity bubble is vooral gedreven door goedkoop geld. de brede markt is na de nasdaq crash gered door de scherp dalende rente, die ook de huizenmarkt bubble nog een extra boost heeft gegeven.
volgens mij bevinden we ons nu op een draaipunt, want voor het eerst sinds jaren lijken de drie belangrijkste rentes (usa, eu en japan) alle drie tegelijkertijd naar boven te gaan (het is nog pril, maar...). dat maakt aandelen opeens een stuk minder aantrekkelijk (tov de rente). en op het moment dat de fed stopt met rentes verhogen wordt opeens het 'twin deficit' weer een thema en begint de dollar aan een nieuwe duikvlucht. daar durf ik wel een flesje wijn onder te verwedden

anyway, ik heb nog nooit iemand met enige consistentie macro-economische zaken zien voorspellen dus ik zal er ook wel naast zitten...
misschien is het dan interessant om de weten dat er in de geschiedenis maar weinig bullmarkten zijn geweest die langer dan 3 jaar duurden zonder significante (tientallen %) correctie. onze bullmarket is nu 3 jaar oud. en met een ruime verdubbeling van de aex hebben we toch een indrukwekkende rit achter de rug.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 18-03-2006 16:39:26 ]
Mijn reisverslagen
pi_36163425
hoe komt het eigenlijk dat een aandeel als beterbed, zo mooi stabiel kan blijven ?
  zondag 19 maart 2006 @ 12:01:40 #174
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36163855
quote:
op zaterdag 18 maart 2006 16:30 schreef selang het volgende:
- knip -
tja de dollar, als er iets is wat in mijn ogen uit balans is, is het die dollar wel. die zie ik om tal van redenen nog wel een paar keer duiken, helemaal klappen zie ik niet zo snel gebeuren. en dat is iets wat me steeds meer dwars zit, omdat ik nogal wat fondsen heb die flink in de vs zitten.

gaat die oliemarkt in iran nog open morgen ?
pi_36166434
om even terug te komen op corus; lekker lekker lekker
naast de verwachte flinke winst die het concern ging halen was ook bekend dat corus een flinke order heeft ontvangen van grote braziliaanse staalfabriek waarvan de ovens waren ingestort. corus heeft de openstaande orders hiervan overgenomen en levert nu aan brazilie ipv andersom.
de stijging van corus zal volgens mij nog wel even volhouden en ik voorzie een prijsniveau van 1.50 euro binnen een jaar. ik voorzie geen overname, maar hoe meer erop gespeculeerd wordt des te beter.

daarnaast voorzie ik ook weer een voortzetting van de investeringen en ontwikkelingen van de grote binnenlandse concerns wat tot gevolg heeft dat de it sector en de detacheringsbedrijven weer serieuze winsten gaan maken.

p.s. call-opties kpn met uitvoerdatum 2007 lopen heerlijk
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
  zondag 19 maart 2006 @ 14:23:38 #176
13911 Atahualpa
Live from Taiwan !
pi_36167462
quote:
op zondag 19 maart 2006 12:01 schreef el. het volgende:

[..]

tja de dollar, als er iets is wat in mijn ogen uit balans is, is het die dollar wel. die zie ik om tal van redenen nog wel een paar keer duiken, helemaal klappen zie ik niet zo snel gebeuren. en dat is iets wat me steeds meer dwars zit, omdat ik nogal wat fondsen heb die flink in de vs zitten.

gaat die oliemarkt in iran nog open morgen ?
wat betreft de dollar, natuurlijk zal die nooit 'helemaal klappen' in de zin van een complete melt down. er is een probleem, maar het is een oplosbaar probleem, niet te vergelijken met dat van sommige derde wereld landen.
het meest waarschijnlijke scenario is dat de kapitaalmarktrente gewoon naar een structureel hoger niveau gaat. dat maakt dan vanzelf weer krachten los die het probleem corrigeren (huizen- en equity bubble lopen leeg, mensen zetten in plaats daarvan weer geld op de bank, mensen betalen schulden af, de amerikaanse overheid moet minder uitgeven, de belastingen moeten omhoog en er komt toch weer vraag naar dollars omdat de yield op us t-bonds/notes dan lekker hoog is.
ook is het in het belang van zo'n beetje de hele wereld (incl china, japan etc) dat de dollar overeind blijft, dus die stoppen niet opeens met t-bonds/notes te kopen (al wordt het wel minder). toch zie ik er op termijn nog wel een 30% afgaan (tov de euro).

een belegging in usa aandelen is in hoge mate ook een belegging in us$. dus ja, je hebt gelijk dat je daarmee een extra risico loopt. zoals je zelf ook weet hebben ahold en aegon een hoge us$ exposure.
het is niet voor niks dat warren buffet een grote shortpositie heeft in us$ contracten. dit is een 'hedge' omdat zijn aandelen portefeuille bijna uitsluitend amerikaanse aandelen bevat. overigens heeft hij aangekondigd dat hij meer gaat beleggen in europese aandelen als alternatieve 'hedge' in plaats van us$ contracten.

die oliemarkt in iran is veel over te doen, maar ik geloof niet dat dat echt veel invloed gaat hebben. wel is het een klein stapje in de richting van een wereld die minder dollar afhankelijk wordt. maar persoonlijk denk ik dat de koppeling van de chinese yuan met een mandje currency en niet meer uitsluitend de us$ een belangrijker ontwikkeling, even als het eindelijk weer aantrekken van de japanse economie en het loslaten van de nul rente policy aldaar. als aziatische landen meer thuis gaan investeren doet dat de vraag naar us$ afnemen en de usa rente stijgen.

al deze dingen zijn in mijn ogen positief. dalende aandelenkoersen betekent dat het rendement op een aandelen investering omhoog gaat. een dalende dollar betekent dat wij met onze dure euro amerikaanse aandelen goedkoop kunnen oppikken. al deze dingen zijn een droom voor de lt-belegger

maar nogmaals, macroeconomische voorspellingen zijn puur koffiedik kijken. was het allemaal maar zo voorspelbaar
Babyvet roeleert !
  zondag 19 maart 2006 @ 15:20:08 #177
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36169004
ik ben het met je hele verhaal eens. maar tot nu toe zit ik alleen in nederlandse fondsen en daar zit dus best wel wat risico in qua valuta. het probleem wat ik nu heb is dat ik alle verhalen en scenario's prima begrijp, maar dat ik soms even door de bomen het bos niet meer zie.

ik zit er momenteel hard over te denken over de boel eens flink om te gooien en me op grondstoffen (olie, goud, koper, ...) en valuta ga richten. eerst maar eens een heleboel lezen en kijken voor ik me daar aan waag.

btw, ken je jim rogers ?
  zondag 19 maart 2006 @ 16:28:39 #178
78918 SeLang
Black swans matter
pi_36170860
quote:
op zondag 19 maart 2006 15:20 schreef el. het volgende:

ik zit er momenteel hard over te denken over de boel eens flink om te gooien en me op grondstoffen (olie, goud, koper, ...) en valuta ga richten. eerst maar eens een heleboel lezen en kijken voor ik me daar aan waag.
tsja, grondstoffen is natuurlijk ook weer een hype, vooral het afgelopen jaar.
het verschil met een lt belegging in aandelen is dat grondstoffen een pure speculatie zijn; je gokt erop dat iemand anders er meer (of minder) voor gaat betalen. maar ze genereren intrinsiek geen geld zoals bij aandelen het geval is.

bij een pure speculatie is het zaak dat je een 'systeem' hebt dat je een bepaalde 'statistical edge' geeft. toevallig heb ik recentelijk aan een dergelijk systeem gewerkt.

hieronder zie je de equity curve van een door mij ontworpen volledig mechanisch tradingsysteem. het systeem kijkt naar een groep van 33 verschillende grondstoffen. op basis van end of day koersen geeft het systeem voor elke commodity een buy, sell of neutral. op basis daarvan handelt het systeem de volgende dag op de openingskoers. het systeem kan zowel long, short als neutraal zijn.

de equitycurve die je ziet is het resultaat van het tradingsysteem, getest op 15 jaar futures data voor die 33 commodity portfolio, zonder herbeleggen van de winsten (dan zou je een exponentieel oplopende curve krijgen). voor elke commodity worden dezelfde parameters gebruikt, dit om te voorkomen dat er 'curvefitting' optreedt (je kunt door optimalisatie altijd een systeem ontwerpen dat achteraf gewerkt zou hebben, maar de voorspelbaarheid in de toekomst is dan nihil). ik had ook gemakkelijk een veel mooiere curve kunnen maken als ik een aantal slecht performende commodities uit het portfolio had gehaald, maar uiteraard is dat jezelf voor de gek houden. ik wil een zo realistisch mogelijke simulatie. ook het handelen op de openingskoers draagt bij aan het realisme van het systeem.

het doel van een trading systeem is om een zo steil mogelijke equitycurve te krijgen die zo 'smooth' mogelijk is. de dips in de equitycurve zijn namelijk risico. in het ideale geval heb je een rechte lijn omhoog zonder terugval, hetgeen betekent dat er constant geld uit komt. een goede manier om de kwaliteit te meten is de steilheid gedeeld door de standaarddeviatie van de maandelijkse winst. in mijn geval bedraagt die ratio ongeveer 0.3, wat vrij redelijk is. om de kosten laag te houden handelt het systeem betrekkelijk weinig; de gemiddelde lengte van een trade is 56 handelsdagen. de winstgevende trades duren (veel) langer, de verliesgevende korter.

de performance is nog niet zo slecht vind ik, en het voldoet aan de minimale eisen die ik vooraf had gesteld. maar ik heb wat bedenkingen bij het feit dat zo'n beetje alle systemen die ik gemaakt heb de slechtste periode hebben gehad in de laatste paar jaar. (dat zie je ook hier weer, gezien een redelijk diepe dip in 2005. dit systeem is dan nog een van de beste). dat suggereert dat de markt zich meer random gedraagt dan vroeger. ik ben nog bij mezelf in beraad of ik dit systeem ook in de parktijk ga gebruiken of niet.

p.s. de getalletjes langs de y-as zeggen niks. je werkt met futures dus je kunt je hefboom zo groot of zo klein maken als je maar wilt. waar het echt om gaat is dus de helling ten opzichte van de dips in de curve. op basis van die verhouding kun je wel een voorspelling doen van de gemiddelde jaarwinst die je gaat maken bij een bepaald % 'drawdown' dat je accepteert. hoe groter het risico dat je accepteert, deste groter de potentiele winst (as always...)
quote:
btw, ken je jim rogers ?
nee

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 19-03-2006 16:45:49 ]
Mijn reisverslagen
  zondag 19 maart 2006 @ 19:13:17 #179
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36175622
gaaf model, ik zal je stuk nog wel een keer of tien lezen voor ik het helemaal snap. ik ben wat dat aangaat tot nu toe een 'boeren-belegger', ik heb altijd alleen maar naar nederlandse fondsen gekeken. ik kwam er op (en ook die jim rogers), omdat ik het archief van vpro's tegenlicht zat te kijken en daar bekeken ze de wereldeconomie. dit is die bewuste aflevering waar ze vooral ook over grondstoffen zaten te babbelen. en ik haal nu de grondstoffen eruit, maar ik bedacht me om eens in wat beleggingsfondsen te stappen, ook al geef je dan een deel uit handen natuurlijk.

ow ja en die jim rogers (die ook in die aflevering zit) is dus een internationaal investeerder.
( http://www.jimrogers.com )
  maandag 20 maart 2006 @ 15:02:31 #180
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36200894
quote:
op vrijdag 17 maart 2006 14:54 schreef el. het volgende:
go aegon.
  maandag 20 maart 2006 @ 19:12:25 #181
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_36208298
misschien ook maar eens beginnen met aandelen via internet bij de rabobank
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_36209946
quote:
op maandag 20 maart 2006 19:12 schreef baggeruser het volgende:
misschien ook maar eens beginnen met aandelen via internet bij de rabobank
te laat!
  maandag 20 maart 2006 @ 21:18:49 #183
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_36213178
quote:
op maandag 20 maart 2006 19:54 schreef lyrebird het volgende:

[..]

te laat!
ja idd ik kom wel net weer lekker als het net weer een beetje op zn top begint te komen
maar het is denk sowieso leerzaam
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_36223104
de aex staat nog niet op 700, dus helemaal te laat ben je niet, volgens mij.
I got soul, but I'm not a soldier
  dinsdag 21 maart 2006 @ 13:40:42 #185
13911 Atahualpa
Live from Taiwan !
pi_36230259
quote:
op zondag 19 maart 2006 19:13 schreef el. het volgende:
gaaf model, ik zal je stuk nog wel een keer of tien lezen voor ik het helemaal snap. ik ben wat dat aangaat tot nu toe een 'boeren-belegger', ik heb altijd alleen maar naar nederlandse fondsen gekeken. ik kwam er op (en ook die jim rogers), omdat ik het archief van vpro's tegenlicht zat te kijken en daar bekeken ze de wereldeconomie. dit is die bewuste aflevering waar ze vooral ook over grondstoffen zaten te babbelen. en ik haal nu de grondstoffen eruit, maar ik bedacht me om eens in wat beleggingsfondsen te stappen, ook al geef je dan een deel uit handen natuurlijk.

ow ja en die jim rogers (die ook in die aflevering zit) is dus een internationaal investeerder.
( http://www.jimrogers.com )
ik heb die aflevering gekeken (bedankt voor de link trouwens).

de reden waarom ik naar commodities keek voor het tradingsystem in mijn vorige post heeft niks te maken met een verwachte stijging; het systeem gaat zowel long als short dus de richting maakt niks uit. de enige reden is correlatie tussen de verschillende markten.

alle aandelen markten (en individuele aandelen) zijn sterk gecorreleerd; tijdens een crash crasht alles, bij een sterke stijging stijgt bijna alles. dat betekent dat spreiding maar tot op zekere hoogte bescherming kan bieden voor je portefeuille.
sommige commodities zijn ook sterk gecorreleerd met elkaar maar anderen correleren nauwelijks. ook deze correlaties heb ik goed onderzocht, zodat je een portfolio kunt samenstellen van markten die zo weinig mogelijk gecorreleerd zijn.

zoals verwacht is er een sterke correlatie tussen zilver en goud, tussen propaan en crude oil, tussen alle renteproducten, tussen corn, wheat, soybeans en oats, tussen aandelenindices, etc.
maar je vindt nauwelijks een correlatie tussen cotton en t-bonds, cacao en wheat, rijst en de canadese $, koffie en soyabonen, koper en pork bellies, orange juice en goud, etc

dit stelt je in staat om zo'n mooie monotoon stijgende equitycurve te realiseren.
Babyvet roeleert !
pi_36234792
quote:
op maandag 20 maart 2006 21:18 schreef baggeruser het volgende:

[..]

ja idd ik kom wel net weer lekker als het net weer een beetje op zn top begint te komen
maar het is denk sowieso leerzaam
lol, opzich nooit te laat, je kunt zelfs nog wel winst maken als de aex verliest maakt. als je het voor de hobby doet, zoals ik dat zelf ook doe, is nieuws bij houden voldoende. ruim voldoende, ik maak zelf ook winst door puur beetje forums af te lezen, blaadjes lezen, rtl z soms even begluren. gewoon even kijken welke aandelen in trek zijn, welke op komst zijn en dergelijke. tot nu toe gaat het vrij behoorlijk. er is maar 1 uitschieter en das dico int, bedrijf waar ik wel inzit, maar geen flauw idee wat het bedrijf deed en waarom het zon verneukte koers heeft lol.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 16:16:37 #187
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36235259
quote:
op dinsdag 21 maart 2006 13:40 schreef atahualpa het volgende:
ik heb die aflevering gekeken (bedankt voor de link trouwens).
er is ook nog een deel 2, over oost-europa : http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/17628147/

ik vind het een leuk gezelschap om naar te luisteren. sommige dingen zie ik anders, maar ik kan ze toch wel redelijk serieus nemen, als het goed is weten ze het beter dan ik dat doe. in ieder geval leuk om te zien inderdaad, graag doorgegeven. er staan trouwens wel meer interessante afleveringen tussen over de hegemonie van de vs en 'de dag dat de dollar valt'.
quote:
de reden waarom ik naar commodities keek voor het tradingsystem in mijn vorige post heeft niks te maken met een verwachte stijging; het systeem gaat zowel long als short dus de richting maakt niks uit. de enige reden is correlatie tussen de verschillende markten.

alle aandelen markten (en individuele aandelen) zijn sterk gecorreleerd; tijdens een crash crasht alles, bij een sterke stijging stijgt bijna alles. dat betekent dat spreiding maar tot op zekere hoogte bescherming kan bieden voor je portefeuille.
sommige commodities zijn ook sterk gecorreleerd met elkaar maar anderen correleren nauwelijks. ook deze correlaties heb ik goed onderzocht, zodat je een portfolio kunt samenstellen van markten die zo weinig mogelijk gecorreleerd zijn.

zoals verwacht is er een sterke correlatie tussen zilver en goud, tussen propaan en crude oil, tussen alle renteproducten, tussen corn, wheat, soybeans en oats, tussen aandelenindices, etc.
maar je vindt nauwelijks een correlatie tussen cotton en t-bonds, cacao en wheat, rijst en de canadese $, koffie en soyabonen, koper en pork bellies, orange juice en goud, etc

dit stelt je in staat om zo'n mooie monotoon stijgende equitycurve te realiseren.
ik vind dat je er leuk mee bezig bent en ik ben zelf op dit moment aan het kijken hoe ik mijn portefeuille wil herindelen. daarbij zit ik ook naar grondstoffen te kijken, maar ook naar financials als ook oost-europa en china. dan kom je al snel uit bij beleggingsfondsen en daar moet ik nog even aan wennen voor ik erin stap. misschien blijf ik wel gewoon in nederland beleggen, maar ik kijk (eindelijk eens) verder dan dat.

doe jij dit soort dingen voor je werk, of is het je hobby (of beide natuurlijk) ? ik sprak van het weekend een vriend van me die in de valuta zit (global risk manager ofzoiets) en die vertelde me ook al hoe alles aan elkaar hangt. niet dat dat iets nieuws is voor me, maar ik krijg er een steeds beter beeld van en dat maakt het allemaal alleen maar interessanter (en ingewikkelder).

.
oh ja ik zit bij ing en ik zat bij hun beleggingsfondsen te kijken, ik had een mandje gemaakt om eens te kijken hoe dat loopt, vooralsnog zitten daarin :
ing basic materials fund
ing biotechnologie fonds
ing emerging eastern europe fund
ing energy fund
ing financials fund
ing global fund
ing global growth fund

sommige keren 2-3% dividend uit (wat gelijk het ofnds weer in gaat begreep ik) en er zitten van risico vollere fondsen tussen, voor de fun. ik weet dus nog niet of ik überhaupt in die fondsen ga, in welke dat zou zijn en in welke verhouding, maar dit zijn wel een beetje de markten waar ik momenteel naar kijk. de kosten zijn 1,2 of 1,4% op jaarbasis.

[ Bericht 5% gewijzigd door eL. op 21-03-2006 16:24:55 ]
pi_36237166
corus 1,23 1,34 + 8,94%

in de vs: cga $16.00 +$ 1.10 + 7.38% high: $16.00

binnen 1 dag van $15 naar $16!

dit is misschien verwarrend, omdat de prijs van corus in de vs anders is dan in nederland, ook als je het verschil in waarde tussen de dollar en euro in aanmerking neemt.

----

update: halen we de 17$?

cga $16.59 +$ 1.69 + 11.34% high: $16.59

[ Bericht 26% gewijzigd door Lyrebird op 21-03-2006 19:32:20 ]
pi_36268664
ik zat zelf ook te denken om wellicht eens meer te verdiepen in het beleggen. nu lees ik alleen dat het allemaal een beetje op zijn top zat, jammer...

zelf denk ik dat het vooral een kick voor me is om op korte termijn te beleggen. gewoon voor de lol ook. of raden jullie dat ten zeerste af? fondsen lijken me in elk geval doodsaai...

ik heb 1000 euro te besteden. als het verdampt, so be it, dan leef ik gewoon verder. het geld is gewoon beschikbaar dus zeg maar. dat was voor mij altijd voorwaarde nummer 1 om te beleggen.
ik zal in elk geval een beetje meelezen in dit topic, altijd leuk.
  woensdag 22 maart 2006 @ 17:03:09 #190
72710 whispers
verbally copulating
pi_36269627
ik vrees dat 1000 euro een beetje weinig is als je in aandelen wil stappen. je moet rekenen dat je immers altijd transactiekosten hebt...
pi_36269806
ja, dus eigenlijk kun je pas winst gaan nemen vanaf een rendement van 2% ofzo? als je rekent dat het 2x een tientje kost om te verkopen en weer te kopen.

ik heb overigens nog wel een andere spaarrekening achter de hand maar het is niet de bedoeling dat dat geld op gaat (geen ramp, zou het wel kut vinden, dus doe het maar niet)... wellicht als ik wat meer ervaren ben dat ik het dan zou aandurven.

en om een beetje aan te pingelen en te oefenen is het ook te weinig?
  woensdag 22 maart 2006 @ 17:34:02 #192
72710 whispers
verbally copulating
pi_36270566
veel zal je niet overhouden met 2% rendement. winst nemen wordt dikwijls gedaan tussen de 15% en de 20%, maar is natuurlijk afhankelijk van de vooruitzichten. bovendien is 1000 euro te weinig om toch een beetje te kunnen spreiden.

om te oefenen kan je beter eerst een virtuele portefeuille aanmaken (zonder geld dus). zo ben ik ook begonnen.
pi_36270993
quote:
op woensdag 22 maart 2006 16:36 schreef matjong het volgende:
ik zat zelf ook te denken om wellicht eens meer te verdiepen in het beleggen. nu lees ik alleen dat het allemaal een beetje op zijn top zat, jammer...

zelf denk ik dat het vooral een kick voor me is om op korte termijn te beleggen. gewoon voor de lol ook. of raden jullie dat ten zeerste af? fondsen lijken me in elk geval doodsaai...

ik heb 1000 euro te besteden. als het verdampt, so be it, dan leef ik gewoon verder. het geld is gewoon beschikbaar dus zeg maar. dat was voor mij altijd voorwaarde nummer 1 om te beleggen.
ik zal in elk geval een beetje meelezen in dit topic, altijd leuk.
nou als je wilt beleggen zou ik me toch eerst maar eens meer in verdiepen. 'fondsen lijken me doodsaai' wat is dat nou voor stomme uitspraak
pi_36271001
ik zou wachten tot de volgende serieuze koerscorrectie. de beurs kent twee emotie's: angst en hebzucht. op dit moment is hebzucht aan de winnende hand. dat leidt tot stijgende koersen en dure aandelen. niet het beste moment om in te stappen.
  woensdag 22 maart 2006 @ 19:21:16 #195
72710 whispers
verbally copulating
pi_36273709
natuurlijk is het moeilijk voorspellen wanneer die correctie er komt. het kan morgen zijn, maar evengoed binnen enkele jaren. en in die enkele jaren is er op een markt die op hebzucht drijft flink wat geld te verdienen;
pi_36274010
als ik het tot nu toe bekijk heb ik zo'n 200 euro "winst" in 1 maand tijd
beetje optimistische gedachte, maar het gaat wel goed
geluk met kiezen natuurlijk
en het feit dat de 1000 aandelen van hagemeyer die ik wou kopen op 3,55 net niet doorging omdat er te weinig werd aangeboden... order was al vastgelegd, limiet was bereikt, ik voelde me wel pissed toen het niet werd gekocht...
  woensdag 22 maart 2006 @ 19:32:23 #197
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_36274052
quote:
op woensdag 22 maart 2006 17:49 schreef lyrebird het volgende:
ik zou wachten tot de volgende serieuze koerscorrectie. de beurs kent twee emotie's: angst en hebzucht. op dit moment is hebzucht aan de winnende hand. dat leidt tot stijgende koersen en dure aandelen. niet het beste moment om in te stappen.
climbing the wall of worry....

dit is nog wel een redelijk goed moment om in te stappen....

wat betreft die 1000 euro: ik ben 3 jaar geleden begonnen met 250 euro.. ja, je hebt relatief tyfus hoge transactie kosten, maar dat moet je maar voor lief nemen. het moet alleen wel geld zijn wat je kunt missen, want om leuke rendementen te halen moet je ook veel risico nemen.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_36276091
#ANONIEM -> ik heb dingen liever zelf in handen dan in handen van de banken, lekker prutsen... ook al zit daar meer risico aan. misschien drukte ik mezelf verkeerd uit.

whispers -> ik heb al een flinke tijd een digitale portefeuille bij iex.nl. voor 4 cent aandelen kopen en tien minuten later weer voor 5 cent verkopen zodat je in een paar uur je vermogen verdubbelt hebt is zo mogelijk daar, niet echt realistisch.

je kan het wel wat serieuzer doen natuurlijk en dat heb ik ook gedaan. mijn portefeuille staat op 60% winst ofzo na een aantal maanden (lang leve corus), maar het geeft me niet echt een kick. met echt geld vind ik het denk ik een stuk spannender.

xtreem -> ik heb het geld niet nodig. als het weg is is het weg, zo simpel is het. ik zit nu maar weg te rotten op mijn spaarrekening.
pi_36276205
quote:
op woensdag 22 maart 2006 19:21 schreef whispers het volgende:
natuurlijk is het moeilijk voorspellen wanneer die correctie er komt. het kan morgen zijn, maar evengoed binnen enkele jaren. en in die enkele jaren is er op een markt die op hebzucht drijft flink wat geld te verdienen;
geld verdienen kan altijd, maar het risico op kiezen van verkeerde (lees: dalende) aandelen lijkt me wel een stuk groter... dus ik zit een beetje te denken of het slim is.

daarentegen loop ik best te trappelen dus wachten stuit me ergens wel weer tegen de borst.
  woensdag 22 maart 2006 @ 20:41:58 #200
72710 whispers
verbally copulating
pi_36276630
ja, of een aandeel zal stijgen of dalen weet je natuurlijk nooit helemaal zeker, anders zou het wel heel makkelijk zijn.

maar als je slechts 1000 euro kan missen om op de beurs te spelen, is het teken dat je best nog even wacht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')