een 'koersdoel' dat onder de huidige koers ligt is in principe niks raars aan. sommige aandelen zijn ondergewaardeerd, andere overgewaardeerd. het slechte is juist dat er meestal koersdoelen worden afgegeven die boven de huidige koers liggen, zelfs na een flinke stijging. dat is het zelfde verschijnsel als dat er meer koopadviezen dan verkoop adviezen worden afgegeven.quote:op vrijdag 3 maart 2006 18:34 schreef denocorp het volgende:
[..]
bron: guruwatch.nl
wat een kansloze definitie. de termijn die de analist handhaaft wordt namelijk vrijwel nooit vermeld. bovendien zie ik regelmatig koersdoelen die lager liggen dan de huidige koers van een fonds.
toch doen alle grote zakenbanken eraan, van abn tot goldman sachs... het zal dan toch wel enige betekenis hebben? ik kijk er vaak wel naar en ben blij als de koersdoelen van mijn aandelen flink hoger liggen dan de koers op dat moment, maar verder kan ik er weinig van snappen.
van teletekst:quote:op woensdag 15 maart 2006 03:34 schreef denocorp het volgende:
ze verkopen hun aluminium-poot eindelijk eens, tenminste dat is de bedoeling. zal wel een oost-europese koper voor te vinden zijn.
ik heb ze ook!quote:op vrijdag 17 maart 2006 14:54 schreef el. het volgende:
go aegon.
sluit ik me bij aan. ik heb kpn de afgelopen drie jaar in de gaten gehouden, en zie het aandeel de laatste weken stiekem omhoog klimmen. maar een echt gefundeerde reden om kpn te kopen heb ik niet. een buitenlandse overname misschien?quote:op vrijdag 17 maart 2006 17:16 schreef shilizous_88 het volgende:
persoonlijke tips: kpn en corus, want die gaan lekker stijgen
jij denkt dat kpn overgenomen gaat worden? en de reden achter corus?quote:op vrijdag 17 maart 2006 17:32 schreef lyrebird het volgende:
[..]
sluit ik me bij aan. ik heb kpn de afgelopen drie jaar in de gaten gehouden, en zie het aandeel de laatste weken stiekem omhoog klimmen. maar een echt gefundeerde reden om kpn te kopen heb ik niet. een buitenlandse overname misschien?
sinds zomer vorig jaar steeg het idd tot nu .. ik zie geen redenen waarom het meer zou gaan stijgen? en voor corus heb ik zo ook mn twijfels ?quote:op vrijdag 17 maart 2006 17:32 schreef lyrebird het volgende:
[..]
sluit ik me bij aan. ik heb kpn de afgelopen drie jaar in de gaten gehouden, en zie het aandeel de laatste weken stiekem omhoog klimmen. maar een echt gefundeerde reden om kpn te kopen heb ik niet. een buitenlandse overname misschien?
een beetje ? sinds het hele archelor-mittal verhaal is de koers van 0,90 tot 1,20 gestegen, toch 33% in zeer korte tijd, zeker voor een aandeel wat al maanden vaststond (eigenlijk al jaren). en dan hebben we het alleen over de consolidatieslag in de staal, voor de rest is het best een uitgemolken markt heb ik begrepen en is er al jaren onenigheid tussen het nederlandse en engelse bestuur (heb ik ooit gelezen hoor, misschien is dat al tijden van de baan).quote:op zaterdag 18 maart 2006 09:39 schreef drive-r het volgende:
het gokken op overnames blijft natuurlijk lastig werk. natuurlijk is corus nu makkelijker over te nemen, maar het is niet voor niks afgelopen dagen iets gestegen, dus dat effect zit er al een beetje in.
in mijn ogen heeft kpn zat in huis om een stijger te zijn. ze hebben hun umts al jaren geleden afgewaardeerd, de schuldenlast is enorm terug gebracht. het bedrijf heeft een paar golven van ontslagen achter de rug (die helaas hoognodig waren), ze hebben het vaste net een opkikker gegeven middels adsl en wat veel mensen nog niet zien : e-plus is een goeie groeier, ze hebben een paar goeie producten/merken op de markt gebracht in duitsland en dat werpt nu zijn vruchten af.quote:verder is kpn in mijn ogen inderdaad een goed aandeel, maar om het nu direct een stijger te noemen.... dan zou ik wel wat onderbouwing willen zien...
met ahold heb ik indertijd ook meegedaanquote:op zaterdag 18 maart 2006 15:38 schreef el. het volgende:
tja, het blijft speculeren natuurlijk, ik heb ze zelf ooit gekocht omdat ik ze te hard afgestraft vond worden, hetzelfde kunstje flik ik momenteel bij ahold (ben daar al deels uit na een mooie rit). maar ik denk dat elke markt wel behoorlijk risicovol is momenteel.
tja de dollar, als er iets is wat in mijn ogen uit balans is, is het die dollar wel. die zie ik om tal van redenen nog wel een paar keer duiken, helemaal klappen zie ik niet zo snel gebeuren. en dat is iets wat me steeds meer dwars zit, omdat ik nogal wat fondsen heb die flink in de vs zitten.quote:op zaterdag 18 maart 2006 16:30 schreef selang het volgende:
- knip -
wat betreft de dollar, natuurlijk zal die nooit 'helemaal klappen' in de zin van een complete melt down. er is een probleem, maar het is een oplosbaar probleem, niet te vergelijken met dat van sommige derde wereld landen.quote:op zondag 19 maart 2006 12:01 schreef el. het volgende:
[..]
tja de dollar, als er iets is wat in mijn ogen uit balans is, is het die dollar wel. die zie ik om tal van redenen nog wel een paar keer duiken, helemaal klappen zie ik niet zo snel gebeuren. en dat is iets wat me steeds meer dwars zit, omdat ik nogal wat fondsen heb die flink in de vs zitten.
gaat die oliemarkt in iran nog open morgen ?
tsja, grondstoffen is natuurlijk ook weer een hype, vooral het afgelopen jaar.quote:op zondag 19 maart 2006 15:20 schreef el. het volgende:
ik zit er momenteel hard over te denken over de boel eens flink om te gooien en me op grondstoffen (olie, goud, koper, ...) en valuta ga richten. eerst maar eens een heleboel lezen en kijken voor ik me daar aan waag.
neequote:btw, ken je jim rogers ?
te laat!quote:op maandag 20 maart 2006 19:12 schreef baggeruser het volgende:
misschien ook maar eens beginnen met aandelen via internet bij de rabobank
ja idd ik kom wel net weer lekker als het net weer een beetje op zn top begint te komenquote:
ik heb die aflevering gekeken (bedankt voor de link trouwens).quote:op zondag 19 maart 2006 19:13 schreef el. het volgende:
gaaf model, ik zal je stuk nog wel een keer of tien lezen voor ik het helemaal snap. ik ben wat dat aangaat tot nu toe een 'boeren-belegger', ik heb altijd alleen maar naar nederlandse fondsen gekeken. ik kwam er op (en ook die jim rogers), omdat ik het archief van vpro's tegenlicht zat te kijken en daar bekeken ze de wereldeconomie. dit is die bewuste aflevering waar ze vooral ook over grondstoffen zaten te babbelen. en ik haal nu de grondstoffen eruit, maar ik bedacht me om eens in wat beleggingsfondsen te stappen, ook al geef je dan een deel uit handen natuurlijk.
ow ja en die jim rogers (die ook in die aflevering zit) is dus een internationaal investeerder.
( http://www.jimrogers.com )
lol, opzich nooit te laat, je kunt zelfs nog wel winst maken als de aex verliest maakt. als je het voor de hobby doet, zoals ik dat zelf ook doe, is nieuws bij houden voldoende. ruim voldoende, ik maak zelf ook winst door puur beetje forums af te lezen, blaadjes lezen, rtl z soms even begluren. gewoon even kijken welke aandelen in trek zijn, welke op komst zijn en dergelijke. tot nu toe gaat het vrij behoorlijk. er is maar 1 uitschieter en das dico int, bedrijf waar ik wel inzit, maar geen flauw idee wat het bedrijf deed en waarom het zon verneukte koers heeft lol.quote:op maandag 20 maart 2006 21:18 schreef baggeruser het volgende:
[..]
ja idd ik kom wel net weer lekker als het net weer een beetje op zn top begint te komen![]()
maar het is denk sowieso leerzaam
er is ook nog een deel 2, over oost-europa : http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/17628147/quote:op dinsdag 21 maart 2006 13:40 schreef atahualpa het volgende:
ik heb die aflevering gekeken (bedankt voor de link trouwens).
ik vind dat je er leuk mee bezig bent en ik ben zelf op dit moment aan het kijken hoe ik mijn portefeuille wil herindelen. daarbij zit ik ook naar grondstoffen te kijken, maar ook naar financials als ook oost-europa en china. dan kom je al snel uit bij beleggingsfondsen en daar moet ik nog even aan wennen voor ik erin stap. misschien blijf ik wel gewoon in nederland beleggen, maar ik kijk (eindelijk eens) verder dan dat.quote:de reden waarom ik naar commodities keek voor het tradingsystem in mijn vorige post heeft niks te maken met een verwachte stijging; het systeem gaat zowel long als short dus de richting maakt niks uit. de enige reden is correlatie tussen de verschillende markten.
alle aandelen markten (en individuele aandelen) zijn sterk gecorreleerd; tijdens een crash crasht alles, bij een sterke stijging stijgt bijna alles. dat betekent dat spreiding maar tot op zekere hoogte bescherming kan bieden voor je portefeuille.
sommige commodities zijn ook sterk gecorreleerd met elkaar maar anderen correleren nauwelijks. ook deze correlaties heb ik goed onderzocht, zodat je een portfolio kunt samenstellen van markten die zo weinig mogelijk gecorreleerd zijn.
zoals verwacht is er een sterke correlatie tussen zilver en goud, tussen propaan en crude oil, tussen alle renteproducten, tussen corn, wheat, soybeans en oats, tussen aandelenindices, etc.
maar je vindt nauwelijks een correlatie tussen cotton en t-bonds, cacao en wheat, rijst en de canadese $, koffie en soyabonen, koper en pork bellies, orange juice en goud, etc
dit stelt je in staat om zo'n mooie monotoon stijgende equitycurve te realiseren.
.
nou als je wilt beleggen zou ik me toch eerst maar eens meer in verdiepen. 'fondsen lijken me doodsaai' wat is dat nou voor stomme uitspraakquote:op woensdag 22 maart 2006 16:36 schreef matjong het volgende:
ik zat zelf ook te denken om wellicht eens meer te verdiepen in het beleggen. nu lees ik alleen dat het allemaal een beetje op zijn top zat, jammer...
zelf denk ik dat het vooral een kick voor me is om op korte termijn te beleggen. gewoon voor de lol ook. of raden jullie dat ten zeerste af? fondsen lijken me in elk geval doodsaai...
ik heb 1000 euro te besteden. als het verdampt, so be it, dan leef ik gewoon verder. het geld is gewoon beschikbaar dus zeg maar. dat was voor mij altijd voorwaarde nummer 1 om te beleggen.
ik zal in elk geval een beetje meelezen in dit topic, altijd leuk.
climbing the wall of worry....quote:op woensdag 22 maart 2006 17:49 schreef lyrebird het volgende:
ik zou wachten tot de volgende serieuze koerscorrectie. de beurs kent twee emotie's: angst en hebzucht. op dit moment is hebzucht aan de winnende hand. dat leidt tot stijgende koersen en dure aandelen. niet het beste moment om in te stappen.
geld verdienen kan altijd, maar het risico op kiezen van verkeerde (lees: dalende) aandelen lijkt me wel een stuk groter... dus ik zit een beetje te denken of het slim is.quote:op woensdag 22 maart 2006 19:21 schreef whispers het volgende:
natuurlijk is het moeilijk voorspellen wanneer die correctie er komt. het kan morgen zijn, maar evengoed binnen enkele jaren. en in die enkele jaren is er op een markt die op hebzucht drijft flink wat geld te verdienen;
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |