Het is een diagnostisch model. Een belangrijk criterium voor behandeling is hoe iemand er mee omgaat, en of diegene een gevaar vormt.quote:Op zondag 24 juli 2005 20:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Die criteria zijn overigens boterzacht, ik heb weleens de indruk dat de DSM IV meer problemen creeetr dan ze oplost.
Dat is geen primaire handeling toch? Instinctief ga je voor de confrontatie, als je je kansen aardig inschat tenminste.quote:Op zondag 24 juli 2005 20:51 schreef Alicey het volgende:
Om de trekker over te halen is een vuurwapen nodig, en in een waas tover je niet zomaar ergens een vuurwapen vandaan. Ergens op slaan gebeurt ook niet per ongeluk, maar gaat doelgericht. Wanneer iemand voelt dat iets die kant op gaat, kan diegene er voor kiezen om weg te lopen.
Ik weet niet of dat instinctief is. Ikzelf heb eerder juist moeten leren om sommige confrontaties aan te gaan.quote:Op zondag 24 juli 2005 21:05 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Dat is geen primaire handeling toch? Instinctief ga je voor de confrontatie, als je je kansen aardig inschat tenminste.
Je kunt de confrontatie natuurlijk aan blijven gaan. Ook dan geldt echter dat het een keuze is om fysiek geweld te gebruiken.quote:Je moet 't dus wel hebben geleerd, dat weglopen, en bovendien niet denken dat je dan een modderfiguur slaat ofzo.
Waar mensen dan achteraf vaak spijt van krijgen. Dus is het de vraag hoe bewust die keuze was.quote:Op zondag 24 juli 2005 21:07 schreef Alicey het volgende:
Je kunt de confrontatie natuurlijk aan blijven gaan. Ook dan geldt echter dat het een keuze is om fysiek geweld te gebruiken.
Ik denk dat het in sommige gevallen er mee te maken heeft dat het effect van de actie groter is dan ingecalculeerd.quote:Op zondag 24 juli 2005 21:15 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Waar mensen dan achteraf vaak spijt van krijgen. Dus is het de vraag hoe bewust die keuze was.
Of zouden ze slechts spijt hebben omdat ze de consequenties van hun gedrag vervelend vinden? Een soort van vals berouw.
knoop erin bij de verdachte. ik hoop dat je dader bedoelt..quote:Op zondag 24 juli 2005 12:53 schreef edje34 het volgende:
Afhankelijk van wat de veroordeelde heeft gedaan de strafmaat aanpassen.
Bij moord op kinderen of baby`s 10 jaar+levenslange TBS
Verkrachting Knoop erin bij de verdachte+TBS
Eigenlijk zouden alle straffen omgezet moeten worden in TBS,en bij zware misdrijven levenslange TBS,TBS lijkt me erger dan gevangenisstraf.
Waar gehakt wordt vallen spaandersquote:Op maandag 25 juli 2005 02:59 schreef Sanne1805 het volgende:
[..]
knoop erin bij de verdachte. ik hoop dat je dader bedoelt..
Ik vind het niet ontnemen van het stemrecht juist prachtig, het getuigt van volwassenheid en kan tevens worden gezien als een stille hint richting Mohammed B., zeggende "This is how we do it, baby!".quote:Op woensdag 27 juli 2005 10:28 schreef Seneca het volgende:
Maar als ik dan bijvoorbeeld in de krant het bericht lees dat een aantal jongens voor een groepsverkrachting slechts 1 jaar cel krijgt, of dat Mohammed B.'s stemrecht niet wordt ontnomen omdat ze er op gokken dat hij het toch niet zal gebruiken, dan steekt dat toch ergens. Ligt het probleem misschien niet bij het strafsysteem, maar bij de rechters, die bij dit soort zaken vaak gewoon te licht oordelen?
Zo heb ik het ook opgevat, en ik hoop in ieder geval dat dat ook de motivatie van de rechter is geweest.quote:Op woensdag 27 juli 2005 10:46 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ik vind het niet ontnemen van het stemrecht juist prachtig, het getuigt van volwassenheid en kan tevens worden gezien als een stille hint richting Mohammed B., zeggende "This is how we do it, baby!".
Ja, je hebt absoluut een punt te pakken, alleen ben ik zelf bijvoorbeeld zo lui (of principieel) dat ik één keer stemmen per 4 jaar (gemiddeld) voldoende vind, maar wellicht ben ik te goed van vertrouwen wat betreft de overheid en hun competentie om de juiste mensen op de juiste plaatsen te zettenquote:Op woensdag 27 juli 2005 10:49 schreef Seneca het volgende:
Maar goed, ben je het wel eens met de rest van mijn stelling? Namelijk dat het probleem niet zo zeer richt bij het strafsysteem, maar bij de rechters? Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar andere meningen hierover.
Hoe richt ik een politieke partij op. Beetje verouderd gezien de guldenbedragen, maar verder klopt het wel.quote:Op woensdag 27 juli 2005 13:25 schreef Seneca het volgende:
Ik zit wel eens met het idee te spelen om na mijn studie iets met politiek te gaan doen, maar ik zie het niet zitten om lid te worden van een van de huidige partijen, juist omdat ik daar geen vertrouwen in heb. Ik zie het ook niet echt zitten om met al die bureaucratische rompslomp en dat pretentieuze gedrag van sommige politici te maken te krijgen. Ik ben eens naar een aantal vergaderingen van de JOVD geweest en het gedrag van die mensen stond me absoluut niet aan.
Ik vraag me wel eens af of het mogelijk is om ooit zelf eens een soort van politieke partij op te richten, en wat daar dan bij komt kijken.
Jeetje, dit is echt ziek!quote:Op zaterdag 23 juli 2005 19:30 schreef Hallulama het volgende:
Stel die vraag nog eens als je onderstaand artikel hebt gelezen, of gevangenisstraf nuttig is of niet:
Roemeense vader Grosu overleden aan brandwonden
BOEKAREST - De Roemeen Vacilica Grosu die op 14 september in het Centraal Station in Den Haag dreigde zich in brand te steken omdat hij zijn zoontje in Spanje niet mocht zien, is woensdag op 36-jarige leeftijd in Boekarest overleden. SP-Kamerlid Harry van Bommel, die steeds contact heeft gehouden met Grosu en zijn zus, heeft dat zaterdag gezegd.
[afbeelding]
Foto: AP
Wat Grosu in Den Haag uiteindelijk niet deed, deed hij wel in Boekarest. Op maandag 11 juli stak hij zichzelf in brand voor het parlement in de Roemeense hoofdstad, waarna hij al brandend met een spandoek over straat liep. Grosu had toen al ruim een week met spandoeken voor het parlement gedemonstreerd om de autoriteiten te bewegen tot medewerking aan het opsporen van zijn 7-jarige zoon.
Grosu's lichaam was voor 50 procent verbrand, aldus Van Bommel. Hij werd verpleegd in een brandwondenziekenhuis. Zijn laatste wens was telefonisch te spreken met zijn zoon, die in Spanje verblijft. Dat is niet meer gelukt, aldus het Tweede-Kamerlid. Grosu zakte steeds verder weg in coma door de zware pijnstillers die hij kreeg.
Toen Grosu op het Centraal Station in Den Haag dreigde zich in brand te steken, ontruimde de politie het station. Ze wist de Roemeen op tijd te overmeesteren. De rechtbank in Den Haag veroordeelde Grosu tot drie maanden gevangenisstraf voor het dreigement. De man verklaarde voor de rechtbank dat hij niet de bedoeling had zich echt in brand te steken. Hij werd teruggestuurd naar Roemenië, nadat hij zijn straf had uitgezeten.
Van Bommel heeft van de Roemeense ambassadeur in Nederland gehoord dat Grosa's zoon bij zijn moeder is en dat hun verblijfplaats onbekend is. De Spaanse autoriteiten hebben hem verteld dat de jongen het goed maakt.
Bron: Telegraaf
Het strafproces is een formalisering. Er zijn verschillende regels en rituelen, waarbij de proces deelnemers een specifieke rol wordt toegewezen.quote:Op woensdag 27 juli 2005 10:28 schreef Seneca het volgende:
-beyond-, valt er volgens jou wat voor te zeggen om een systeem in te voeren waarbij rechters (rechtstreeks) gekozen kunnen worden door het volk? Wat zouden de nadelen zijn van zo'n systeem?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |