enkele foto's van dit jaarquote:Zwarte Cross is carnaval op z'n Achterhoeks
Door MARCEL HUT
HALLE - Afgelopen dagen zagen ruim 60.000 bezoekers de meest vreemdsoortige voertuigen voorbij trekken op motorcrosscircuit in Halle. Carnaval op z'n Achterhoeks.
‘ Snelle Wimpie’ trakteert het publiek met zijn combine op een flinke portie stro. - Foto: Jan van den Brink
Meedoen is belangrijker dan winnen. Als dat motto ergens geldt, dan is het wel op de Zwarte Cross in het Achterhoekse dorp Halle. De deelnemers aan 'het grootste motorcrossevenement van Europa' rijden hun rondjes niet om te winnen, maar om applaus te oogsten. De gelegenheidscoureurs hebben vaak maanden zitten sleutelen in schuren en loodsen. De carnavalsoptocht van Oeteldonk is er niets bij.
Daar komt een coureur met vikinghelm voorbij, vlak achter hem rijdt een gemotoriseerde rolstoel met een rotvaart over de springheuvels. Een tot caravan omgebouwde scooter vervolgt met moeite zijn weg door het mulle zand en een als stoomtrein vermomde trike verliest al in de eerste bocht een wagon. Twee koks op scootertjes stoppen langs de kant van de baan om pannenkoeken met poedersuiker uit te serveren aan het publiek.
Het begon negen jaar geleden als een geintje van de Achterhoekse rockband Jovink en de Voederbietels. Aan de stamtafel in het café werd regelmatig verhaald over de beruchte zwarte crosses uit de jaren zestig. Illegale wedstrijden op crossmotoren in de maïsvelden. Kwam de politie op het lawaai af, dan was het over.
De bandleden proefden de stoere jongensromantiek van de verhalen over de wedstrijden en besloten er zelf een te organiseren. Op een achteraf veldje in Hummelo werd in 1997 de eerste editie gehouden. De belangstelling overtrof alle verwachtingen en het festival groeide in de afgelopen negen jaar verder uit.
Van een motorcross met een paar bandjes tot wat het nu is: een driedaags evenement met in totaal 60.000 bezoekers, een festivalcamping met zevenduizend plaatsen, kermis, stunts en meer dan dertig bands op de diverse podia. In de filosofie van de Jovinks moeten de bezoekers zich door het festival heen kunnen zappen: even genoeg van de cross, dan is er wel een band. Als dat niet leuk is, is er altijd nog de kermis. En dan weer terug naar het circuit.
Daar doemt in wolken van stof ineens een enorme tank op, met caravan er achteraan, en leidt een schaapherder met zijn border collies een kleine kudde schapen over het circuit.
Ja, zelfde probleem als DG. Zag et pas toen Hools was geopend.quote:Op maandag 18 juli 2005 10:37 schreef Againzender het volgende:
Hm, opmerkelijk nummer!
Ach, het zal wel hersteld worden straksquote:Op maandag 18 juli 2005 10:42 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Ja, zelfde probleem als DG. Zag et pas toen Hools was geopend.![]()
Hier de originele # 286quote:Op maandag 18 juli 2005 10:45 schreef Againzender het volgende:
[..]
Ach, het zal wel hersteld worden straks
Alstublieft, een lekker bakkiequote:Op maandag 18 juli 2005 11:08 schreef Lionheaad het volgende:
Is er nog koffie??
Kom maar niet verder met die awards...
quote:Op maandag 18 juli 2005 11:08 schreef Lionheaad het volgende:
Is er nog koffie??
hehequote:
ik weet nog wel een goede kandidaatquote:Op maandag 18 juli 2005 11:08 schreef Lionheaad het volgende:
Is er nog koffie??
Thuis wel internet, maar dan heb ik een andere "hobby"quote:Op maandag 18 juli 2005 11:23 schreef appelsientje het volgende:
[..]
hehe
zeg wat mij opvalt jij bent er alleen doordeweeks.. heb jij thuis geen internet ??
ik heb jou al voor de grootste klootzakquote:Op maandag 18 juli 2005 11:25 schreef pascalheister het volgende:
[..]
ik weet nog wel een goede kandidaat
quote:Op maandag 18 juli 2005 11:30 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
ik heb jou al voor de grootste klootzak![]()
toevallig zeg, ik jou ook alquote:Op maandag 18 juli 2005 11:30 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
ik heb jou al voor de grootste klootzak![]()
"hoe gaat het met u? "quote:Op maandag 18 juli 2005 11:30 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor een vertaling?
¿Cómo va con usted? is Hoe gaat het met u?quote:Op maandag 18 juli 2005 11:30 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor een vertaling?
als de nominaties binnen zijnquote:Op maandag 18 juli 2005 11:50 schreef FrankyMcG het volgende:
Wanneer komen die Awards overigens online?
rubbereend doet niet mee (foutje van mm) ik sta dus op die plekquote:Op maandag 18 juli 2005 11:51 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
en toch heb ik je ergens voor genomineerd![]()
![]()
dat wist ik wel hhor....quote:Op maandag 18 juli 2005 11:53 schreef pascalheister het volgende:
[..]
rubbereend doet niet mee (foutje van mm) ik sta dus op die plek
Surequote:Op maandag 18 juli 2005 11:38 schreef Lionheaad het volgende:
@DD:mag ook mezelf nomineren??
Klopt dus niet...quote:Op maandag 18 juli 2005 11:48 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Altavista's Babelfish komt op Like This You?
wij gaan straks ook voor het laatste keer naar het lageveldquote:Op maandag 18 juli 2005 11:54 schreef pfaf het volgende:
Zo waarschijnlijk voor de laatste keer deze week naar het zwembad.
Wat moet ik nu de komende paar dagen doen..
laatste keer? ga je op vakantie?quote:Op maandag 18 juli 2005 11:54 schreef pfaf het volgende:
Ik hoop dat ik iig ben genomineerd voor leukste Limbo!quote:Op maandag 18 juli 2005 11:52 schreef pascalheister het volgende:
als de nominaties binnen zijn
ivm. aanstaand baggerweer?quote:Op maandag 18 juli 2005 11:54 schreef pfaf het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |