Wat vond je van La vita e bella dan?quote:Op zondag 17 juli 2005 20:23 schreef Christine het volgende:
[..]
"Leuk" is inderdaad geen goede beschrijving voor zo'n film, maar bijvoorbeeld Schindler's List vond ik een ontzettend mooie en goede film over WO2. Dit was alleen maar een hoop gegil, een hoop actie, een hoop drukte... zonder emotie, zonder meegesleept te worden in een verhaal... of dat moest na een uurtje nog komen, want toen hebben we hem uitgezet.
Dat vind ik juist fout, door figuren als Hitler als volstrekt waanzinnig neer te zetten schep je een afstand. In werkelijkheid kan zo'n type overal weer opstaan en daarnaast valt het te betwijfelen of Hitler en de andere kopstukken van de NSDAP en de SS wel waanzinnig waren.quote:Op zondag 17 juli 2005 20:48 schreef MrDoegewoon het volgende:
Ik vond aan die film ook zo geweldig hoe echt Hitler was neergezet, de waanzin droop er gewoon vanaf.
Was ie ook niet.......quote:
Die films is gebaseerd op interviews met "vrienden" van Hitler, heb daarnaast ook genoeg gelezen over de WOII en ik elk boek waar het over Hitler gaat wordt ie zo neergezet op een paar boeken van eigenwijze gasten die zogenaamd twijfelen na dan (van die TRU figuren)quote:Op zondag 17 juli 2005 20:58 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat vind ik juist fout, door figuren als Hitler als volstrekt waanzinnig neer te zetten schep je een afstand. In werkelijkheid kan zo'n type overal weer opstaan en daarnaast valt het te betwijfelen of Hitler en de andere kopstukken van de NSDAP en de SS wel waanzinnig waren.
Ik denk dat het wel meeviel, hij was wel bezeten door een aantal zaken. Maar iemand als Himmler schijnt een buitengewoon aardige man en een geweldige baas voor zijn ondergeschikten te zijn geweest. Dat maakt het ook juist zo eng: iedereen kan het overkomen, niet alleen idioten. Ook een kantoormannetje als Eichmann of een architect als Speer kan in een dergelijk afschuwelijk iets meegezogen worden.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:00 schreef MrDoegewoon het volgende:
Die films is gebaseerd op interviews met "vrienden" van Hitler, heb daarnaast ook genoeg gelezen over de WOII en ik elk boek waar het over Hitler gaat wordt ie zo neergezet op een paar boeken van eigenwijze gasten die zogenaamd twijfelen na dan (van die TRU figuren)
Studeer jij geschiedenis? Had ik echt niet gedacht.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:03 schreef Tranceptor het volgende:
Ik studeer geschiedenis maar vraag mij niet over Hitler, vraag het Ian Kershaw...![]()
![]()
quote:Op zondag 17 juli 2005 20:57 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Wat vond je van La vita e bella dan?![]()
Dat was wel de bedoeling van Der Untergangquote:
Hitler was denk ik toch echt wel zo hoor, Himmler wordt in die film ook neergezet als iemand die idd is meegezogen in Hitlers waanzin.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:03 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel meeviel, hij was wel bezeten door een aantal zaken. Maar iemand als Himmler schijnt een buitengewoon aardige man en een geweldige baas voor zijn ondergeschikten te zijn geweest. Dat maakt het ook juist zo eng: iedereen kan het overkomen, niet alleen idioten. Ook een kantoormannetje als Eichmann of een architect als Speer kan in een dergelijk afschuwelijk iets meegezogen worden.
Hij was er zelf bij.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:05 schreef MrDoegewoon het volgende:
[..]
Hitler was denk ik toch echt wel zo hoor, Himmler wordt in die film ook neergezet als iemand die idd is meegezogen in Hitlers waanzin.
Het heeft voor een groot gedeelte te maken met het 'normaal' dat wij gewend zijn. Als het voor jou dag in dag uit normaal is om weer een papiertje te ondertekenen dat er 100 joden afgevoerd moeten worden, denk je niet eens meer aan de gevolgen. Het is een absoluut normaal iets, door een ieder geaccepteerd. Lang leve het menselijk automatisme.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:03 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel meeviel, hij was wel bezeten door een aantal zaken. Maar iemand als Himmler schijnt een buitengewoon aardige man en een geweldige baas voor zijn ondergeschikten te zijn geweest. Dat maakt het ook juist zo eng: iedereen kan het overkomen, niet alleen idioten. Ook een kantoormannetje als Eichmann of een architect als Speer kan in een dergelijk afschuwelijk iets meegezogen worden.
Dat laatste klinkt erg interessant. Toch maar eens meepikken uit de Donner, als ik het kan vindenquote:Op zondag 17 juli 2005 21:07 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Het heeft voor een groot gedeelte te maken met het 'normaal' dat wij gewend zijn. Als het voor jou dag in dag uit normaal is om weer een papiertje te ondertekenen dat er 100 joden afgevoerd moeten worden, denk je niet eens meer aan de gevolgen. Het is een absoluut normaal iets, door een ieder geaccepteerd. Lang leve het menselijk automatisme.![]()
Een mooi werk over dit proces van 'acceptatie' wat ik geinteresseerden wil aanraden is Ordinary men van Christopher Browning. Het boek gaat over een groep vrij normale Duitsers van middelbare leeftijd die zich in Polen als Bataljon 101 ontpoppen als de koelbloedige moordenaars van tienduizenden Joden.
Absolute power corrups absolutely - Thucidydes 400 BCquote:Op zondag 17 juli 2005 21:07 schreef Mukie het volgende:
In het begin had Hitker nog goede ideetjes, ook qua politiek (werkverschaffing e.d.). Maar daarna liep het uit de hand. Zoals dat meestal gaat bij een alleenmacht
Ik vond het een heel imposant boek. Je ziet echt langzaam de omschakeling gebeuren van gewone Jan Soldaat naar moordmachine in het radarwerk van de nazi's. Mensen veranderden niet vanaf de ene dag op de andere in koelbloedige moordmachines, dat gaat veel geleidelijker. Ook slaan sommige mensen van wie je het niet verwacht compleet door in hun sadisme.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:08 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Dat laatste klinkt erg interessant. Toch maar eens meepikken uit de Donner, als ik het kan vinden
Exact en dus kan ook ieder mens er bij betrokken raken.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:07 schreef Mukie het volgende:
[..]
Hij was er zelf bij.
Ieder mens heeft zo zijn goede en slechte kanten, maar bij dat hele nazigebeuren sloeg dat behoorlijk de slechte kant uit.
Daar zijn fantastische psychologische experimenten mee uitgevoerd. Je wilt niet weten hoe ver mensen gaan omdat een autoriteit dit van hun verlangt.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:07 schreef Tranceptor het volgende:
Het is een absoluut normaal iets, door een ieder geaccepteerd. Lang leve het menselijk automatisme.![]()
Jups...quote:Op zondag 17 juli 2005 21:09 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Absolute power corrups absolutely - Thucidydes 400 BC
Dit is overigens een wijdverbreid misverstand. Veel van zijn werkverschaffingsprogramma's had hij afgeleid van The New Deal en daarnaast leverde de opbouw van een gigantische oorlogsindustrie de nodige banen op.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:07 schreef Mukie het volgende:
In het begin had Hitker nog goede ideetjes, ook qua politiek (werkverschaffing e.d.). Maar daarna liep het uit de hand. Zoals dat meestal gaat bij een alleenmacht
Het beroemde experiment in Amerika met de stroomschokken.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:11 schreef Plato1980 het volgende:
Daar zijn fantastische psychologische experimenten mee uitgevoerd. Je wilt niet weten hoe ver mensen gaan omdat een autoriteit dit van hun verlangt.
Dat eerste, ik denk alleen dat ik zoiets niet zou kunnen.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:11 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Exact en dus kan ook ieder mens er bij betrokken raken.
[..]
Daar zijn fantastische psychologische experimenten mee uitgevoerd. Je wilt niet weten hoe ver mensen gaan omdat een autoriteit dit van hun verlangt.
Iemand al Das Experiment gezien btw?quote:Op zondag 17 juli 2005 21:13 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Het beroemde experiment in Amerika met de stroomschokken.![]()
Daar dacht ik net aan, maar de naam was mij ontschoten. Typisch dat zulke dingen gebeuren als het 'toegelaten' wordt.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:15 schreef Mukie het volgende:
[..]
Iemand al Das Experiment gezien btw?
De levensdrang van de mens is groot
Dat kun je onmogelijk met zekerheid stellen. Ook ik durf mij hand er niet voor in het vuur te steklen dat ik nooit een moord zal plegen, of de gashendel naar beneden zal trekken.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:14 schreef Mukie het volgende:
Dat eerste, ik denk alleen dat ik zoiets niet zou kunnen.
Inderdaad, verbazingwekkend.quote:Op zondag 17 juli 2005 21:13 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Het beroemde experiment in Amerika met de stroomschokken.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |