De verhalen zijn inderdaad zover ik heb begrepen redelijk losstaand. Maar wat hoofdpersonen betreft komen de vier kinderen uit 'de Kleerkast' in in ieder geval 2 andere boeken nog weer terug. Jill en Eustaas in volgens mij 2 boeken. Ook hebben gebeurtenissen in het ene boek wel degelijk invloed op gebeurtenissen uit een ander boek.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 17:44 schreef Dagonet het volgende:Maar goed, de boeken, de stijl is een beetje zwaarder dan men tegenwoordig bezigt natuurlijk, de boeken zijn al een paar decennia oud tenslotte. Ze zijn wél goed te lezen en op twee (geloof ik) verhalen na redelijk losstaand, elk boek heeft andere hoofdpersonen.
Mja, dat was m'n indruk de laatste keer dat ik ze las niet echt maar da's ook alweer een tijdje geleden en ik was afgeleid.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 17:52 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
De verhalen zijn inderdaad zover ik heb begrepen redelijk losstaand. Maar wat hoofdpersonen betreft komen de vier kinderen uit 'de Kleerkast' in in ieder geval 2 andere boeken nog weer terug. Jill en Eustaas in volgens mij 2 boeken. Ook hebben gebeurtenissen in het ene boek wel degelijk invloed op gebeurtenissen uit een ander boek.
Sorry, mijn fout. Als het goed is werken ze nu welquote:Op vrijdag 15 juli 2005 18:03 schreef wonko het volgende:
Zeg....die trailer links werken niet.
Hier wat andere
http://www.apple.com/trai(...)icles_of_narnia.html
http://adisney.go.com/disneypictures/narnia/index.html
De eerste is een tekenfilmquote:Op vrijdag 15 juli 2005 18:10 schreef RiDo78 het volgende:
3 delen zijn al eerder verfilmd als TV-film.
The Lion, the Witch, & the Wardrobe (1979)
The Lion, the Witch, & the Wardrobe (1988)
Prince Caspian and the Voyage of the Dawn Treader (1989)
The Silver Chair (1990)
Edon*kuch*key of andere peer*kuch*peer netwerken. :-Pquote:Op vrijdag 15 juli 2005 18:32 schreef TARAraboemdijee het volgende:
De tweede, derde en vierde is een voor TV gemaakte miniserie. (waarin 4 boeken behandeld worden). In hoeverre die de moeite waard is weet ik zo echt niet. Nog nooit gezien of iets van gehoord.
Ik heb ze wel gezien. en ze zijn zeker de moeite waard. (Wat wil je, gemaakt door de BBC!).quote:Op vrijdag 15 juli 2005 18:32 schreef TARAraboemdijee het volgende:
De eerste is een tekenfilm
De tweede, derde en vierde is een voor TV gemaakte miniserie. (waarin 4 boeken behandeld worden). In hoeverre die de moeite waard is weet ik zo echt niet. Nog nooit gezien of iets van gehoord.
Het neefje van de tovenaar is het "scheppingsverhaal" van Narnia. Dus de kennismaking met Narnia is daar prima geregeld.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 12:39 schreef TARAraboemdijee het volgende:
En de kennismaking met Narnia dan? Val je er bij 'het neefje van de tovenaar' niet echt middenin? Terwijl in 'de Kleerkast' duidelijk een kennismaking met Narnia is dmv de vier kinderen.
Interessante reactie voor Appollyonquote:Op zaterdag 16 juli 2005 12:51 schreef Abbadon het volgende:
lang geleden dat ik die boeken gelezen heb...en niet eens allemaal, zie ik nu...
goede herinneringen aan, misschien maar eens een mooie omnibus van kopen
Zover ik weet is de omnibus er alleen in het Engelsquote:Op zaterdag 16 juli 2005 12:51 schreef Abbadon het volgende:
lang geleden dat ik die boeken gelezen heb...en niet eens allemaal, zie ik nu...
goede herinneringen aan, misschien maar eens een mooie omnibus van kopen
Er is een hele mooie geillustreerde engelse omnibus waar ik wel eens verliefd mee in mijn handen gestaan heb.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 12:58 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Zover ik weet is de omnibus er alleen in het Engels
ik word milder op mijn oude dagquote:
Tja.. dan hangt dan natuurlijk net van je Godsbeeld af. In 'The lion, the witch and the wardrobe' is het inderdaad zo dat Aslan het best te vergelijken is met Jezus. Het sterven op het kruis (Jezus) ivm het sterven op de Stenen Tafel (Aslan) is bijna niet anders te vergelijken. MAAR: in de andere boeken is Aslan overduidelijk te zien als God. In 'The magician's nephew is het Aslan die Narnia schept en de wezens er leven geeft. In de andere boeken is hij op de achtergrond aanwezig en stuurt hij de hulp die Narnia op dat moment nodig heeft. En in 'The last battle' is het Aslan die de weg wijst naar een nieuwe wereld en oordeelt over hen die niet volgen.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:38 schreef freecell het volgende:
Trouwens Hubo: Aslan is naar mijn idee Jezus Christus, terwijl de keizer overzee God de vader is.
In 'The Lion, the Witch and the Wardrobe' wordt hij onder andere genoemd. Ik heb geen idee hoe hij in het Engels heet. Maar in het Nederlands is het de Keizer overzee.quote:Op maandag 1 augustus 2005 11:13 schreef Hubo het volgende:
(sorry, late reactie, was weekje naar Taizé)
Welke keizer.. kan die even niet voor de geest halen.... misschien in de engelse boeken wel anders genoemd.
Kan je iets expliciter zijn en evt. ook even aangeven naar welk(e) boeken je verwijst?
Jaaa, die had ik zaterdag nog in mijn handen! Alleen vond ik 59,95 een beetje te prijzig voor een boek(enserie) die ik niet ken, en waarvan ik dus niet eens weet of ik het wat vind. En zelfs dan vind ik 60 euro erg veel geld. Mijn vergelijkbare jubileum-editie van Winnie The Pooh kostte nauwelijks de helftquote:Op zaterdag 16 juli 2005 13:01 schreef freecell het volgende:
[..]
Er is een hele mooie geillustreerde engelse omnibus waar ik wel eens verliefd mee in mijn handen gestaan heb.
Helaas heb ik een dure smaak![]()
Het was zo'n grote, die net niet op je schoot kan liggen![]()
Wat is dan het verschil tussen die dure en de goedkope? Weet ik welke ik op m'n verlanglijstje moet zettenquote:
Het zijn boeken die het best werken als voorleesboeken. Tijdens het lezen kreeg ik steeds het gevoel dat ik vroeger altijd kreeg als mijn ouders een "er was eens"-achtig sprookje voorlazen. Het zijn erg leuke boeken, maar een stuk kinderlijker dan The Hobbit.quote:Op donderdag 17 november 2005 23:50 schreef Foeske het volgende:
Mijn huisgenootje vertelde over deze boeken, ik had er nog nooit van gehoord volgens mij, maar ze klinken echt als iets voor mij! (ben onder andere grote Tolkien-fan, hou van hele lange verhalen over niet bestaande werelden, liefst beschreven in meerdere boeken...)
Maar ik hoor dus steeds dat het echt voor kinderen geschreven zou zijn. Nu heb ik laatst The Hobbit gelezen, en dat was ook erg kinderlijk geschreven maar toch goed vol te houden, moet ik me er zoiets bij voorstellen? Ik bedoel: het is ook echt leuk om als 21-jarige te lezen? Want dan ga ik meteen de complete set bestellen!
En wat raden jullie dan aan wat volgorde betreft?
Geen illustratiesquote:Op vrijdag 18 november 2005 13:26 schreef Foeske het volgende:
Ik zie nu dat er bij Bol naast de gewone serie ook een 'adult edition' is. Iemand een idee wat het verschil is daartussen is?
Bij Harry Potter zijn er ook adult editions (de Engelstalige uitgave dan), dan is het verschil dat de covers veel minder kinderlijk zijn, maar eruit zien als volwassen boekenquote:Op vrijdag 18 november 2005 13:26 schreef Foeske het volgende:
Ik zie nu dat er bij Bol naast de gewone serie ook een 'adult edition' is. Iemand een idee wat het verschil is daartussen is?
quote:This is a hardcover adult edition of this seven-book classic series by C. S. Lewis. Since its release in the middle of the last century, the Chronicles of Narnia have enchanted over sixty million readers-children, as well as adults. This new hardcover edition for adults includes all seven books, plus C. S. Lewis's essay, On Three Ways of Writing for Children.
Dat is ook leukquote:Op zondag 6 juli 2008 12:11 schreef RiDo78 het volgende:
Overigens, ik denk dat ik de engelse audioboeken maar weer eens richting m'n ipod stuur
Die plaatjes zijn de originele tekeningen van Pauline Baynes. Eigenlijk horen die er wel bij, vind ik.quote:Op zondag 6 juli 2008 12:02 schreef RiDo78 het volgende:
Maar in de boxed-set zitten aardig wat plaatjes wat natuurlijk ook ruimte in neemt. Ik weet niet of dat er in de bundel ook plaatjes verwerkt zit. Maar aangezien die 'volwassener' over komt vermoed ik van niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |