abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 juli 2005 @ 16:56:14 #1
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_28835630
Oftewel, de Kronieken van Narnia, zoals ze in het Nederlands heten.
Als voorbode van de grote Narnia storm die ik dit najaar verwacht dus dit topic. Aangezien ik zojuist het eerste boek heb gelezen en het me opviel dat er op dit forum nog geen enkel topic is geweest over Narnia.

Wat is/zijn de Kronieken van Narnia
Dit is een serie van 7 boeken geschreven door C.S. Lewis over een groep kinderen die avonturen beleven in het verborgen land Narnia. Het zijn fantasy-boeken, maar iets kinderlijker geschreven (ook voor kinderen bedoeld) dan bijvoorbeeld Tolkien's Lord Of The Rings. Overigens waren Tolkien en Lewis goede vrienden.

Wat zijn de titels van de 7 boeken en wat is de volgorde
Tsja, dat is gelijk lastig. Er is een volgorde van publicatie en een chronologische volgorde. Zeg maar a la Star Wars, dat er een proloog is geschreven. Ik zet ze hier beiden neer:

Publicatievolgorde:
- 1: Het Betoverde Land Achter De Kleerkast (The Lion, The Witch And The Wardrobe)
- 2: Prins Caspian (Prince Caspian)
- 3: De Reis Van Het Drakenschip (The Voyage of the Dawn Treader)
- 4: De Zilveren Stoel (The Silver Chair)
- 5: De Paard En De Jongen (The Horse and His Boy)
- 6: Het Neefje Van De Tovenaar (The Magician's Nephew)
- 7: Het Laatste Gevecht (The Last Battle)

Chronologische volgorde:
- 6: Het Neefje Van De Tovenaar (The Magician's Nephew)
- 1: Het Betoverde Land Achter De Kleerkast (The Lion, The Witch And The Wardrobe)
- 5: De Paard En De Jongen (The Horse And His Boy)
- 2: Prins Caspian (Prince Caspian)
- 3: De Reis Van Het Drakenschip (The Voyage of the Dawn Treader)
- 4: De Zilveren Stoel (The Silver Chair)
- 7: Het Laatste Gevecht (The Last Battle)

Voorin de huidige publicaties wordt de laatste volgorde aangehouden.

Wat is de beste volgorde?
Moeilijk te zeggen, vooral aangezien ik maar één boek heb gelezen (Het Betoverde Land Achter De Kleerkast). Maar sommigen zeggen dat het eerder lezen van 'Het Neefje Van De Tovenaar' verrassingselementen uit 'De Kleerkast' wegneemt.
Zoals ik al zei, a la Star Wars. Hoe zal jij je kinderen later bijvoorbeeld aanraden die films te bekijken? 4, 5, 6, 1, 2, 3 of 1, 2, 3, 4, 5, 6? In The Empire Strikes Back is het een complete verrassing als je hoort dat Vader Luke's vader is als je de prequels nog niet hebt gezien. Dat moment is totaal zijn kracht verloren als je ze op chronologische volgorde bekijkt.
Met Narnia zou dus hetzelfde zijn (en dit vooral opgaan voor 'Neefje van de Tovenaar' en 'de Kleerkast' aangezien in de laatstgenoemde echt een kennismaking met het land van Narnia wordt gemaakt. De film die aankomend december uitkomt is dan ook de verfilming van 'Het Betoverde Land Achter De Kleerkast'.

Film? Van Narnia?
Jazeker. Walden Media is (samen met Disney Productions) bezig met de verfilming van 'The Lion, The Witch And The Wardrobe' en ik moet zeggen, het is allemaal veelbelovend (de trailer, etc.). Net als Lord Of The Rings wordt ook deze film in Nieuw Zeeland opgenomen en verzorgt WETA de wapens, armor en ontwerpen van verschillende wezens voor de film.

Een trailer? Waar kan ik die vinden?
Hier:
http://bvim-qref.sitestre(...)ailer1_87d2_0300.mov (low-res)
http://bvim-qref.sitestre(...)ailer1_87d2_1500.mov (high-res)
http://bvim-qref.sitestre(...)ailer1_87d2_3000.mov (very high-res)

En wanneer komt de film hier in Nederland uit?
21 december 2005

Een laatste vraag. Ik hoorde dat de Narnia boeken christelijke boeken zijn
Ja en nee. Lewis was een christen en de Narnia boeken (en zeker 'de Kleerkast') hebben overeenkomsten met de verhalen uit de Bijbel (bijvoorbeeld de vergelijking van Aslan met Jezus). De boeken worden door bepaalde christelijke kringen met open armen binnen gehaald omdat het op een kinderlijke/begrijpelijke manier de boodschap van de Bijbel verteld (dit was ook Lewis bedoeling), andere kringen hebben de boeken uitgebannen omdat het vol staat met monsters, heksen etc.
Aan de andere kant kunnen ze best losgekoppeld worden van de christelijke achtergrond en als leuke fantasieboeken gelezen worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door TARAraboemdijee op 15-07-2005 18:27:59 ]
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 juli 2005 @ 17:03:16 #2
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_28835843

In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_28836371
Ik had hier pas al iets over gelezen. 'Het betroverde land achter de kleerkast' komt me zeer bekend voor. Maar ik weet niet waarvan. Het zal me wel voorgelezen zijn toen ik klein was. De herinnering was in ieder geval positeif. De rest ken ik niet. Normaal doen dergelijke films me niets, maar door de herinnering ga ik deze film zeker kijken.
pi_28836581
Dat is lang geleden. Ik heb als kind die boeken verslonden. Ik ga maar eens die trailer bekijken.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 17:34:35 #5
13250 Lod
Sapere aude!
pi_28836601
Ik ken de hele serie niet maar heb een voorstukje in de bioscoop gezien. Het zag er wel aantrekkelijk uit.
GNU Terry Pratchett
  vrijdag 15 juli 2005 @ 17:44:24 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_28836828
C.S. Lewis was natuurlijk niet zomaar een christen maar één van de belangrijkste christelijke schrijvers van de vorige eeuw. Goed bevriend ook met die andere beroemde britse fantasyschrijver Tolkien.

Maar goed, de boeken, de stijl is een beetje zwaarder dan men tegenwoordig bezigt natuurlijk, de boeken zijn al een paar decennia oud tenslotte. Ze zijn wél goed te lezen en op twee (geloof ik) verhalen na redelijk losstaand, elk boek heeft andere hoofdpersonen.

Een verdiende klassieker en heerlijk om uit voor te lezen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 juli 2005 @ 17:52:12 #7
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_28836996
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 17:44 schreef Dagonet het volgende:Maar goed, de boeken, de stijl is een beetje zwaarder dan men tegenwoordig bezigt natuurlijk, de boeken zijn al een paar decennia oud tenslotte. Ze zijn wél goed te lezen en op twee (geloof ik) verhalen na redelijk losstaand, elk boek heeft andere hoofdpersonen.
De verhalen zijn inderdaad zover ik heb begrepen redelijk losstaand. Maar wat hoofdpersonen betreft komen de vier kinderen uit 'de Kleerkast' in in ieder geval 2 andere boeken nog weer terug. Jill en Eustaas in volgens mij 2 boeken. Ook hebben gebeurtenissen in het ene boek wel degelijk invloed op gebeurtenissen uit een ander boek.
pi_28837228
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_28837389
Don't hurry, be crappy!
  vrijdag 15 juli 2005 @ 18:13:31 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_28837465
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 17:52 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

De verhalen zijn inderdaad zover ik heb begrepen redelijk losstaand. Maar wat hoofdpersonen betreft komen de vier kinderen uit 'de Kleerkast' in in ieder geval 2 andere boeken nog weer terug. Jill en Eustaas in volgens mij 2 boeken. Ook hebben gebeurtenissen in het ene boek wel degelijk invloed op gebeurtenissen uit een ander boek.
Mja, dat was m'n indruk de laatste keer dat ik ze las niet echt maar da's ook alweer een tijdje geleden en ik was afgeleid.
Net even gechecked en je hebt gelijk. Toch zijn ze losstaand goed te lezen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 juli 2005 @ 18:32:30 #11
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_28837904
quote:
Sorry, mijn fout. Als het goed is werken ze nu wel
quote:
De eerste is een tekenfilm
De tweede, derde en vierde is een voor TV gemaakte miniserie. (waarin 4 boeken behandeld worden). In hoeverre die de moeite waard is weet ik zo echt niet. Nog nooit gezien of iets van gehoord.
pi_28838621
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 18:32 schreef TARAraboemdijee het volgende:
De tweede, derde en vierde is een voor TV gemaakte miniserie. (waarin 4 boeken behandeld worden). In hoeverre die de moeite waard is weet ik zo echt niet. Nog nooit gezien of iets van gehoord.
Edon*kuch*key of andere peer*kuch*peer netwerken. :-P
Don't hurry, be crappy!
pi_28847181
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 18:32 schreef TARAraboemdijee het volgende:

De eerste is een tekenfilm
Ik heb ze wel gezien. en ze zijn zeker de moeite waard. (Wat wil je, gemaakt door de BBC!).
Ik vond het jammer dat de andere boeken nooit verfilmd waren.
The Lion the witch and the wardrobe is zowel als tekenfilm als gecombineerde met tekenfilmkarakters / reële karakters gemaakt.
pi_28851958
Ik heb ook alleen het eerste deel gelezen! Vond het wel erg leuk! Dus ga zeker de andere delen ook nog aanschaffen!
pi_28854985
Heb ze allemaal gelezen. Geweldige boeken.
Ik houd sowieso wel van Lewis.
Ik denk dat de narnia serie ook voor de kinderen van nu nog goed te lezen is, al vindt ik het meer voorleesverhalen eigenlijk.

Ik ga in ieder geval wél naar de film

edit: Ik denk trouwens dat het niet veel van het verhaal verpest om eerst "het neefje van de tovenaar" te lezen. Je mist dan niet het star wars verassingseffect of iets dergelijks.
Het enige wat "het neefje van de tovenaar" verraadt is volgens mij het onstaan van de lantarenpaal midden in het bos
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 juli 2005 @ 12:39:24 #16
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_28855162
En de kennismaking met Narnia dan? Val je er bij 'het neefje van de tovenaar' niet echt middenin? Terwijl in 'de Kleerkast' duidelijk een kennismaking met Narnia is dmv de vier kinderen.
pi_28855357
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 12:39 schreef TARAraboemdijee het volgende:
En de kennismaking met Narnia dan? Val je er bij 'het neefje van de tovenaar' niet echt middenin? Terwijl in 'de Kleerkast' duidelijk een kennismaking met Narnia is dmv de vier kinderen.
Het neefje van de tovenaar is het "scheppingsverhaal" van Narnia. Dus de kennismaking met Narnia is daar prima geregeld.
Zit wel een cool verhaal in over een appel
  zaterdag 16 juli 2005 @ 12:51:11 #18
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_28855395
lang geleden dat ik die boeken gelezen heb...en niet eens allemaal, zie ik nu...

goede herinneringen aan, misschien maar eens een mooie omnibus van kopen
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_28855526
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 12:51 schreef Abbadon het volgende:
lang geleden dat ik die boeken gelezen heb...en niet eens allemaal, zie ik nu...

Interessante reactie voor Appollyon
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 juli 2005 @ 12:58:36 #20
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_28855543
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 12:51 schreef Abbadon het volgende:

Zover ik weet is de omnibus er alleen in het Engels
pi_28855620
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 12:58 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Zover ik weet is de omnibus er alleen in het Engels
Er is een hele mooie geillustreerde engelse omnibus waar ik wel eens verliefd mee in mijn handen gestaan heb.
Helaas heb ik een dure smaak
Het was zo'n grote, die net niet op je schoot kan liggen
  zaterdag 16 juli 2005 @ 17:37:03 #22
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_28862383
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_28862429
Ja, maar dat is niet die hele mooie
Ik lees sowieso liever Nederland, dus die hele mooie kopen zou ook stom zijn
Ik ben nu bezig met losse delen verzamelen. Zo'n rijtje losse delen staat ook best leuk op je plank
  zondag 17 juli 2005 @ 22:32:07 #24
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_28893659
zag in londen vorige winter een box met alle delen in pocketversie....5 pond...

niet gekocht omdat mijn tas vol zat...stom!

Ik heb ooit toen ik nog bij een kerk zat idd. de tekenfilmversie van the lion, the witch and the wardrobe gezien. Zit wel christelijke symboliek in, maar voor een niet-christen volgens mij onopvallend en niet-storend. Tolkien schrijft in essentie ook Christelijke elementen in zijn boeken. (herinnert zich een vreselijk taai artikel over didactische literatuur en mimesis in de vorm van fantasy literatuur waar veel over c.s. lewis werd gepraat)
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  zondag 17 juli 2005 @ 23:08:27 #25
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_28894812
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 12:57 schreef freecell het volgende:

Interessante reactie voor Appollyon
ik word milder op mijn oude dag

er is inderdaad een omnibus in het engels zag ik, maar die ziet er niet zo mooi uit....misschien dat er straks met de film een mooie nieuwe versie uitkomt
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_28946512
Narnia is geweldig! Maar het zijn wel echt kinderboeken. Ik zit eraan te denken de boxset te kopen en ze toch maar weer eens opnieuw te lezen... Kan niet wachten op de film! Ik heb die BBC verfilmingen ook gezien, the Voyage of the Dawn Treader is me daarvan het meest bijgebleven. Maar met de special effects van tegenwoordig kunnen ze er natuurlijk echt een spektakel van maken.
pi_29014515
Narnia is echt super!
Ik ben het inderdaad met Freecell eens dat het lezen in de chornologische volgorde niets afdoet aan de verhalen. The Magician's Nephew is inderdaad het scheppingsverhaal, met daarin ook best wel duidelijke christelijke invloeden. Het is juist best interessant om eerst te weten hoe Narnia geschapen is, voordat je de verhalen leest over de belevenissen van de 4 kids uit London (in The lion, the witch and the wardrobe). Ik vind het dan ook best wel jammer dat ze niet eerst begonnen zijn met het verfilmen van het 1e chronologische boek (maar das een discussie die hier niet hoort).

Verder vind ik dat de ook de andere verhalen ook wel degelijk christelijke invloeden hebben (wel iets minder duidelijk, maar in alle boeken draait het erom dat Aslan (=God) via anderen hulp stuurt naar zijn wereld in nood). En in het laatste boek (The last battle) komt de christelijke achtergrond van Lewis weer heel duidelijk naar voren. Dat verhaal vertoont heel veel gelijkenissen met de verhalen uit Openbaringen.

Door deze bijbelse invloeden zijn de boeken voor zowel kinderen als volwassenen interessant. Wel ooit voor kinderen geschreven en daardoor dus voor kinderen ook gewoon hele spannende verhalen (toen ik in gr 5 zat zijn ze allemaal voorgelezen in de klas (op een niet christelijke basisschool)), een beetje vergelijkbaar met Harry Potter. Voor volwassenen zijn ze ook nog steeds interessant (net als HP), er zitten elementen in die in onze huidige wereld ook aanwezig zijn, de strijd tussen goed en kwaad, hele volken die domweg iemand volgen onder druk van anderen etc.

Disclaimer:
-Ik heb de boeken in die pocketbundel allemaal in het Engels gelezen, vandaar de engelse titels.
-Ja ik ben christen en ook fan van andere boeken van Lewis (geen kinderboeken)
-Ik ben het zusje van hubo
Rotterdam is de wereldstad
pi_29034903
Ik denk dat ook een niet-christen echt wel de christelijke lijn in het boek ziet.
Vooral in "het betoverde land achter de kleerkast". Daar is het zo overduidelijk.
Trouwens Hubo: Aslan is naar mijn idee Jezus Christus, terwijl de keizer overzee God de vader is.

De rest van de boeken die ik van lewis gelezen heb, vind ik ook erg goed, jammer dat van de ruimte-trillogie deel drie niet meer verkrijgbaar is.
pi_29036352
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 11:38 schreef freecell het volgende:
Trouwens Hubo: Aslan is naar mijn idee Jezus Christus, terwijl de keizer overzee God de vader is.
Tja.. dan hangt dan natuurlijk net van je Godsbeeld af. In 'The lion, the witch and the wardrobe' is het inderdaad zo dat Aslan het best te vergelijken is met Jezus. Het sterven op het kruis (Jezus) ivm het sterven op de Stenen Tafel (Aslan) is bijna niet anders te vergelijken. MAAR: in de andere boeken is Aslan overduidelijk te zien als God. In 'The magician's nephew is het Aslan die Narnia schept en de wezens er leven geeft. In de andere boeken is hij op de achtergrond aanwezig en stuurt hij de hulp die Narnia op dat moment nodig heeft. En in 'The last battle' is het Aslan die de weg wijst naar een nieuwe wereld en oordeelt over hen die niet volgen.

Oftewel: Aslan kan het best gezien worden in het licht van de 3=1 gedachte, waarin christenen God, Jezus en de Heilige Geest beschouwens als verschillende uitingsvormen van een en dezelfde God. C.S. Lewis onderschrijft dit beeld door te zeggen:
'In God's dimension, so to speak, you find a being who is three Persons while remaining one Being'
(Lewis, C.S. (2002). Mere Christianity. Fithieth anniversary edition. Book 4, chapter 2: The three-personal God (p. 162).
London: HarperCollinsPublishers.)
pi_29061911
Maar wie is de keizer dan
pi_29318065
(sorry, late reactie, was weekje naar Taizé)
Welke keizer.. kan die even niet voor de geest halen.... misschien in de engelse boeken wel anders genoemd.
Kan je iets expliciter zijn en evt. ook even aangeven naar welk(e) boeken je verwijst?
  maandag 1 augustus 2005 @ 14:27:45 #32
13250 Lod
Sapere aude!
pi_29323653
Ik heb "The lion, the witch and the wardrobe" ondertussen aangeschaft maar ben eerlijk gezegd niet zo kapot van het boek. De schrijfstijl is mij net iets te kinderlijk, oké ben zo'n kwart eeuw ouder dan de beoogde doelgroep maar toch. Ik wacht wel op de film
GNU Terry Pratchett
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 1 augustus 2005 @ 16:53:58 #33
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_29328251
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 11:13 schreef Hubo het volgende:
(sorry, late reactie, was weekje naar Taizé)
Welke keizer.. kan die even niet voor de geest halen.... misschien in de engelse boeken wel anders genoemd.
Kan je iets expliciter zijn en evt. ook even aangeven naar welk(e) boeken je verwijst?
In 'The Lion, the Witch and the Wardrobe' wordt hij onder andere genoemd. Ik heb geen idee hoe hij in het Engels heet. Maar in het Nederlands is het de Keizer overzee.
pi_29346913
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 13:01 schreef freecell het volgende:

[..]

Er is een hele mooie geillustreerde engelse omnibus waar ik wel eens verliefd mee in mijn handen gestaan heb.
Helaas heb ik een dure smaak
Het was zo'n grote, die net niet op je schoot kan liggen
Jaaa, die had ik zaterdag nog in mijn handen! Alleen vond ik 59,95 een beetje te prijzig voor een boek(enserie) die ik niet ken, en waarvan ik dus niet eens weet of ik het wat vind. En zelfs dan vind ik 60 euro erg veel geld. Mijn vergelijkbare jubileum-editie van Winnie The Pooh kostte nauwelijks de helft
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 26 oktober 2005 @ 22:55:54 #35
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_31709929
Even een subtiel schopje. De datum van de release van de film komt steeds dichterbij en dus is er ook een nieuwe trailer:
http://pdl.stream.aol.com(...)rnia_trlr_02a_dl.mov
Verder is bekend dat Liam Neeson de stem van Aslan gaat doen.

Mijn (as) nichtje leest ze trouwens ook, ze heeft er echter al 4, wij nog maar 2

Overigens, in dit topic in TV wordt de film uitvoerig besproken:
http://forum.fok.nl/topic/447000

[ Bericht 14% gewijzigd door TARAraboemdijee op 26-10-2005 23:05:20 ]
  donderdag 27 oktober 2005 @ 10:25:12 #36
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31718547
Als ik las mijn moeder de boeken voor, ik weet er niet veel meer van behalve dat ik ze toen het einde vond. Tijd om maar eens te gaan lezen dus.
pi_32052773
Toen ik voor het eerst lucht kreeg dat er een film in de maak was, heb ik direct alle boeken van Narnia gekocht (boxset van Bol.com)

Ben bij "het neefje van de tovenaar" begonnen. Dat heeft niet veel verpest voor "Het betoverde land achter de kleerkast".

Kan niet wachten op de film, de trailers zien er echt heel erg veelbelovend uit!
pi_32056820
Volgens mij zag ik zojuist bij de Hema hier een luister CD van. Dus voor diegenen die geen zin hebben in lezen, hup naar de Hema!
pi_32121829
was er vroeger ook een tekenfilm van ? ik kan me iets vaag herrineren van een meisje die een door een kast naar een andere wereld kon , heb er volgens mij zelfs nog nachtmerries over gehad
[=[_]=]
[+[_]::]
  donderdag 17 november 2005 @ 23:50:12 #40
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_32360285
Mijn huisgenootje vertelde over deze boeken, ik had er nog nooit van gehoord volgens mij , maar ze klinken echt als iets voor mij! (ben onder andere grote Tolkien-fan, hou van hele lange verhalen over niet bestaande werelden, liefst beschreven in meerdere boeken...)

Maar ik hoor dus steeds dat het echt voor kinderen geschreven zou zijn. Nu heb ik laatst The Hobbit gelezen, en dat was ook erg kinderlijk geschreven maar toch goed vol te houden, moet ik me er zoiets bij voorstellen? Ik bedoel: het is ook echt leuk om als 21-jarige te lezen? Want dan ga ik meteen de complete set bestellen!

En wat raden jullie dan aan wat volgorde betreft?
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  donderdag 17 november 2005 @ 23:54:56 #41
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_32360422
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 17:39 schreef freecell het volgende:
Ja, maar dat is niet die hele mooie
Wat is dan het verschil tussen die dure en de goedkope? Weet ik welke ik op m'n verlanglijstje moet zetten
*´¨)
pi_32360797
quote:
Op donderdag 17 november 2005 23:50 schreef Foeske het volgende:
Mijn huisgenootje vertelde over deze boeken, ik had er nog nooit van gehoord volgens mij , maar ze klinken echt als iets voor mij! (ben onder andere grote Tolkien-fan, hou van hele lange verhalen over niet bestaande werelden, liefst beschreven in meerdere boeken...)

Maar ik hoor dus steeds dat het echt voor kinderen geschreven zou zijn. Nu heb ik laatst The Hobbit gelezen, en dat was ook erg kinderlijk geschreven maar toch goed vol te houden, moet ik me er zoiets bij voorstellen? Ik bedoel: het is ook echt leuk om als 21-jarige te lezen? Want dan ga ik meteen de complete set bestellen!

En wat raden jullie dan aan wat volgorde betreft?
Het zijn boeken die het best werken als voorleesboeken. Tijdens het lezen kreeg ik steeds het gevoel dat ik vroeger altijd kreeg als mijn ouders een "er was eens"-achtig sprookje voorlazen. Het zijn erg leuke boeken, maar een stuk kinderlijker dan The Hobbit.
pi_32368850
Die boeken heb ik als kind gelezen, en toen vond ik ze echt geweldig. Dat is dan ook het weinige wat ik er nog van weet. Toch maar weer eens herlezen, voordat ik de film zie.
pi_32370110
Ik vind ze nog steedsm geweldig
Zijn inderdaad wel kinderboeken, maar er zit een dubbele bodem in die kinderen er niet uit kunnen haloen. Voor kinderen is het een leuk verhaal, voor volwassenen zit er veel meer in
  vrijdag 18 november 2005 @ 13:26:50 #45
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_32370631
Ik zie nu dat er bij Bol naast de gewone serie ook een 'adult edition' is. Iemand een idee wat het verschil is daartussen is?
*´¨)
pi_32371534
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 13:26 schreef Foeske het volgende:
Ik zie nu dat er bij Bol naast de gewone serie ook een 'adult edition' is. Iemand een idee wat het verschil is daartussen is?
Geen illustraties
  vrijdag 18 november 2005 @ 14:12:03 #47
13250 Lod
Sapere aude!
pi_32372054
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 13:55 schreef So_Addictive het volgende:

[..]

Geen illustraties
Of hele speciale illustraties?
GNU Terry Pratchett
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 november 2005 @ 15:15:44 #48
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_32373975
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 13:26 schreef Foeske het volgende:
Bij Harry Potter zijn er ook adult editions (de Engelstalige uitgave dan), dan is het verschil dat de covers veel minder kinderlijk zijn, maar eruit zien als volwassen boeken
Ik denk dat dit eenzelfde soort verschil is.

Dit is bijvoorbeeld HP and the Half-blood Prince in beide edities:
  vrijdag 30 december 2005 @ 16:07:08 #49
59648 Fruitje
Nail me: I scream. Do me: I Dr
pi_33543699
Ik krijg net een DVD onder me neus van 'The Chronicles of Narnia'
Dit is een DVD aangeboden door TVHome©
Het blijkt dat die film al gemaakt en/of uitgegeven is door de BBC in 1988 !?
link voor Internet Movie DataBase
of http://www.moviemeter.nl/film/17997
Dus de film die nu in de Bios draait is dus een remake.

Overigens is van het origineel ook de volgend edelen op film verkrijgbaar:
- Prince Caspian
- The Voyage of the Dawn Treader
- The Silver Chair

Dit zijn de eerste 4 delen dus wie niet wachten kan
Meld je aan bij bij TVHome lol

* nee ik heb er geen aandelenvan maar nu wel de film
Als het fruitigste onder de fruitjes, het rotste onder de Rotte - Als ik jou zo bekijk dan baal ik elke keer weer dat mijn pa geen beeldhouwer was, gelukkig maakte mijn ma wel veel goed voor mij...
  zaterdag 5 juli 2008 @ 20:16:46 #50
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_59913808
"Things can't get any worse than this", the pessimist yelled. "Ofcourse they can", the optimist replied
pi_59915105
Hmm, ik heb ze beide maar ik weet niet of er echt een verschil is... behalve misschien dat het makkelijker is om een andere volgorde te lezen. (Er zijn ruwweg 2 volgorden waarin je de kronieken kunt lezen, de chronologische volgorde en de volgorde van uitgave).
Don't hurry, be crappy!
  zondag 6 juli 2008 @ 08:09:05 #52
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_59920938
Klopt, dit had ik al gelezen inderdaad
Bedankt voor je reactie!

Als de bundel identiek is aan de box denk ik dat ik liever voor de box ga
Ik twijfelde alleen omdat de bundel +- 800 pagina's is en dan moet de box boeken ongeveer 115 pagina's per boek zijn (ook niet veel ).
"Things can't get any worse than this", the pessimist yelled. "Ofcourse they can", the optimist replied
pi_59922494
Die vergelijking gaat een beetje mank
Vaak zijn de lettertypes in een bundel kleiner dan die in een box-set om te voorkomen dat de bundel de grootte krijgt van een encyclopedie. En op 800 pagina's maakt 8 pts of 12 pts nogal een verschil

Ik heb de bundel alleen in plastic zitten en dat wil ik graag zo houden. Dus of het hier ook het geval is kan ik niet met 100% zekerheid zeggen...
Don't hurry, be crappy!
pi_59922723
Toch maar eventjes erbij gepakt...

De bundel is de nederlandse versie en op de achterkant staat: "Het complete boek over het wonderbaarlijke land dat Narnia heet". "compleet" impliceert dat het niet afgekort is.

De boxed set bevat alle 7 delen. En over jouw opmerking over de pagina's:
1 - The Magician's Nephew - 221 blz.
2 - The Lion, the Witch and the Wardrobe - 206 blz.
3 - The Horse and His Boy - 241 blz.
4 - Price Caspian - 238 blz.
5 - The Voyage of the Dawn Treader - 271 blz.
6 - The Silver Chair - 257 blz.
7 - The Last Battle - 228 blz.

Maar in de boxed-set zitten aardig wat plaatjes wat natuurlijk ook ruimte in neemt. Ik weet niet of dat er in de bundel ook plaatjes verwerkt zit. Maar aangezien die 'volwassener' over komt vermoed ik van niet.
Don't hurry, be crappy!
  zondag 6 juli 2008 @ 12:05:03 #55
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_59922757
Oke, super zeg
Ik ga toch voor de boxed set... gewoon omdat het wat vrijheid overlaat in welke volgorde je het leest (en het staat veel leuker op de plank )

Ik neem wel de Engelse versie. Nederlands vertaald vind ik doorgaans toch wat minder overkomen.
Vraag me af wat de bundel "adult" versie anders heeft dan de boxset of de normale bundel...denk volwassener taalgebruik
quote:
This is a hardcover adult edition of this seven-book classic series by C. S. Lewis. Since its release in the middle of the last century, the Chronicles of Narnia have enchanted over sixty million readers-children, as well as adults. This new hardcover edition for adults includes all seven books, plus C. S. Lewis's essay, On Three Ways of Writing for Children.

[ Bericht 24% gewijzigd door -Splash- op 06-07-2008 12:17:47 ]
pi_59922858
Overigens, ik denk dat ik de engelse audioboeken maar weer eens richting m'n ipod stuur
Don't hurry, be crappy!
  zondag 6 juli 2008 @ 12:18:12 #57
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_59922939
quote:
Op zondag 6 juli 2008 12:11 schreef RiDo78 het volgende:
Overigens, ik denk dat ik de engelse audioboeken maar weer eens richting m'n ipod stuur
Dat is ook leuk
Maar lees toch liever

Is de losse boxset voorzien van een wel ERG groot lettertype ? ... dat leest natuurlijk ook niet lekker

Iig bedankt voor je hulp! Erg gewaardeerd!
pi_59924086
Nee die set die ik heb is gewoon een normaal lettertype. Groot genoeg voor kinderen om te lezen, maar niet groot genoeg voor slechtzienden ofzo
Don't hurry, be crappy!
  zondag 6 juli 2008 @ 15:42:31 #59
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_59926940
Super!
Then I know what to do

Bedankt voor al je hulp

[ Bericht 22% gewijzigd door -Splash- op 06-07-2008 15:51:13 ]
pi_59944467
Er zijn verschillende uitgaven en je hebt geloof ik ook één groot boek met alle verhalen er in. Mijn voorkeur gaat uit naar een boxed set (origineel Engelstalig). Ik word nogal warrig van de vele mogelijkheden. Kan iemand mij voorzien van een ISBN nummer van een boxed set met de originele boeken, maar wel een zo recent mogelijke uitgave?
  maandag 7 juli 2008 @ 12:03:56 #61
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_59944725
quote:
Op zondag 6 juli 2008 12:02 schreef RiDo78 het volgende:

Maar in de boxed-set zitten aardig wat plaatjes wat natuurlijk ook ruimte in neemt. Ik weet niet of dat er in de bundel ook plaatjes verwerkt zit. Maar aangezien die 'volwassener' over komt vermoed ik van niet.
Die plaatjes zijn de originele tekeningen van Pauline Baynes. Eigenlijk horen die er wel bij, vind ik.

Overigens, voor de mensen die de boeken in het engels willen, bij bookdepository.co.uk zijn ze verkrijgbaar in een mooie uitgave met originele tekeningen en cover voor omgerekend nog geen 6 euro per boek, met gratis verzending.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_59948773
Narnia jeugdsentiment

Later een voor een alle zeven delen aangeschaft. Ik vind zelf 'De reis van het Drakenschip' het mooist.
pi_68782121
ik vond het echt fantastisch op sommige momenten was ik echt letterlijk niet van het boek weg te slaan
dit is een boek die zeker met de Harry Potter serie kan concurreren!

joey eeckloo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')