thumper | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:02 |
Dus. ![]() Ik ga zondag met wat vrienden karten in Maarsen. We doen dat wel vaker, maar meestal eindig ik niet verder dan de middenmoot. Omdat ik ook weleens wil winnen, ben ik benieuwd of iemand (legale) tips heeft om te zorgen dat je de snelste ronden rijdt, hoe je het beste/snelste iemand voorbij kan rijden, moment van remmen, juist niet remmen, gasgeven, gas loslaten, etc. | |
Waikikiki_Wim | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:04 |
Hardgassen, niet afremmen voor elke bocht, hoogstens wat gas los. En lef hebben, gewoon met 90 op de banden afgaan ![]() | |
Dragon-fly | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:05 |
Hier ook een geitresseerde ![]() | |
Deetch | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:07 |
Bochten goed aansnijden, stiekem oefenen op de baan waar je gaat rijden zodat je de ideale lijnen gaat vinden. Als er een heuvel in het parcours zit wil het wel eens helpen om wat lichter dan de rest te zijn. Zorg verder ervoor dat je een goeie klart te pakken hebt (vraag stiekem aan het personeel daar) | |
Dolfhin | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:07 |
Altijd zorgen dat je die rode schiltjes pakt en op het goede moment afschiet, als je zo'n bananen tros hebt houd die dan achter je wagen en ga voor iemand rijden! Oh wacht, je bedoelt Reall-life karten? | |
#ANONIEM | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:08 |
is gewoon een kwestie van kunnen rijden of niet, ik kan het en met vrienden ben ik altijd nummer 1:P is ook een kwestie van lef, je gaat niet dood als je te hard gaat ![]() | |
XiChico | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:09 |
Lef hebben ![]() | |
talin77 | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:09 |
bochtenwerk !! van buiten naar binnen naar buiten rijden , dus bocht zo recht mogelijk maken , wanneer ga je hard ? als je rechtuit dus . voor haakse bochten heel laat remmen , maar ook weer niet TE laat , strak in sturen en zo vroeg mogelijk het gas erop . niet bang zijn , zoek je limiet op , als je begint te driften zit je OP de limiet , om draaien is er overheen . vooral onderin toeren doet zon huurkart weinig probeer je snelheid hoog te houden . hier spreekt een EK 125 Motorracer | |
True_Force | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:10 |
Ik werk zelf bij t kartcentrum en kan naar mijn mening toch wel aardig karten, tips: beter teveel remmen dan te weinig, vaak wordt er geroepen dat je nooit moet remmen, maar later remmen vertraagd meer dan gas los laten. Als je te snel de bocht in gaat gaat de kart slippen, hierdoor verlies je ontzettend veel snelheid aangezien die motoren niet al teveel vermogen hebben. Verder gewoon veel lef hebben, gewoon de bocht in gooien, je haalt meer dan je denkt. Zo strak en soepel mogelijk rijden zorgen ervoor dat je niet drift = tijdsverlies. Verder moet je niet te ver naar achteren gaan zitten, hoe meer gewicht naar t midden hoe beter, als je helemaal naar achteren schuift breek je sneller uit aan de achterkant, en heb je minder grip met je voorwielen -> onderstuur. | |
#ANONIEM | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:11 |
en wat ook is, hoe meer je de bandjes laat piepen, hoe meer tijd je verliest, en idd vloeibaar sturen, dus niet hakkerig. | |
bonke | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:12 |
zo weinig mogelijk je banden laten piepen ![]() | |
pooier | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:13 |
Maarssen Bij De Fabrique dus ![]() | |
DJ_Scuff | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:14 |
vooraan blijven rijden? | |
DJ-Maurits | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:16 |
quote:Vloeibaar? ![]() Dat wordt eerst flink indrinken dus... ![]() | |
-AnneX- | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:16 |
ideale lijnen aanhouden (bij de meeste banen hebben ze hier een papiertje voor waar het opstaan) alleen gas loslaten en alleen bij scherpe bochten even remmen VOOR de bocht en IN de bocht het gas er weer op houden ![]() | |
MissHobje | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:16 |
Zorgen dat je zelf de minste kilo's hebt ![]() | |
timmeeeh | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:19 |
ik ga nooit karten maar ben 1,5 jaar terug eens geweest en toen was ik 3e van de 5 ![]() | |
thumper | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:21 |
Kijk, dat zijn allemaal bruikbare tips! ![]() Vooral dat gewicht naar voren schuiven lijkt me een hele bruikbare, ikzelf merk dat ik ontzettend vaak uitbreek... terwijl ik niet eens zo zwaar ben ![]() Mijn probleem is inderdaad het bochtenwerk dus ![]() ![]() | |
Jofunu-kun | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:23 |
Zorgen dat je stoel te verstellen is/je bij de pedalen komt. ![]() ![]() | |
Kolkie | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:23 |
Oefenen. Heel veel oefenen. En evalueren waarom het goed en slecht ging en wat er beter kan. Je niet gek laten maken als je een tikkie krijgt van 1 van je maten en meerijden van mensen die marginaal sneller zijn EN kijken waar hun sneller zijn. Snelheid bocht uit is verder belangrijker dan snelheid bocht in (dit omdat er meestal een stuk zit waarin opgetrokken dient te worden en de aanvangssnelheid dus cruciaal is!) behalve als er een nog krappere bocht achteraankomt. Als je vind dat je er ALLES aan gedaan hebt qua rijden(dus 10 rondes lang op de limiet rijden) dan is het tijd te gaan spelen met de tijd, dus bijvoorbeeld het opofferen van een bepaalde bocht om een andere beter/sneller te kunnen nemen. Maar dat is bij jou nog niet van toepassing ![]() Tenslotte: probeer jezelf eens te verbeteren! Als je vaak op dezelfde baan komt en die is ondertussen niet verandert probeer dan eerst jezelf eens te verbeteren! Ik neem ALTIJD het tijdenformulier mee naar huis toe. Van elke baan waar ik ben geweest heb ik het formulier met daarop de snelste tijd ooit nog liggen ![]() Als je niet serieus snel rondkachelt op een kartbaan is karten m.i. in de eerste plaats een gevecht met jezelf ![]() Damn, ik moet ook weer eens gaan karten, it's been way too long ago (6 maand ![]() | |
Bill_E | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:24 |
ik verlies altijd omdat ik zo graag de bandjes laat piepen ![]() | |
RetepV | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:41 |
Als je in een bocht zit, dan is je natuurlijke gevoel om tegen de G krachten in te gaan hangen (bocht naar rechts => jij hangt ook naar rechts). En dat is juist fout. Want wat gebeurt er nou in een bocht? Het zwaartepunt van je kart verplaatst zich naar de kant van de kart die aan de buitenkant van de bocht is (bij een bocht naar rechts verplaatst het zwaartepunt zich dus naar links). Dat moet je niet gaan compenseren, maar juist versterken. Je wil namelijk zo veel mogelijk wieldruk op de wielen die aan de buitenkant van de bocht zitten. Des te meer druk, des te minder je slipt en des te sneller je dus door de bocht kan. Dus meehangen in plaats van tegenhangen. Dit werkt overigens alleen in karts waar het vermogen laag is. Als je genoeg vermogen hebt om door een bocht te kunnen powersliden (op je gas met overstuur door de bocht slippen), dan kun je beter strak in het midden van de kart blijven zitten. Dan voel je de balans veel meer. Ook kost het je je ribben omdat je altijd wel tegen de zijkant van de stoel aan hangt ![]() Wat met kartjes met weinig vermogen ook helpt is 'hoppen'. Als je een bocht door bent zit je onder het vermogen van je kart (het koppel van de motor verschilt met de toeren). Door de slipkoppeling kun je ook niet genoeg toeren maken om een beetje vermogen te krijgen. Wat dan helpt is als je in je kart een beetje stom op en neer gaat zitten wippen ![]() Maar het beste is nog altijd het juist aansnijden van de bochten. De bedoeling is niet dat je zo hard mogelijk de bocht in gaat en zo laat mogelijk remt. Dat helpt niks bij die kartjes met weinig vermogen (als je wel vermogen hebt, dan is het heel wat anders). De bedoeling is dat je met zo hoog mogelijke toeren uit de bocht komt. Want hoe hoger de toeren, des te sneller je wegtrekt uit de bocht. Slippen wil je ook niet. Dus je moet de bocht zo maken dat je zo weinig mogelijk slipt, zo hard mogelijk door de bocht gaat en met zo veel mogelijk toeren weer de bocht uit komt. Dus wijd op een bocht aanrijden (behalve als iemand vlak achter je zit, dan moet je het gat dicht houden ![]() Let ook op de volgorde van bochten. Als er twee bochten achter elkaar komen, dan kun je de eerste bocht misschien superhard nemen. Maar als je dan verkeerd uitkomt voor de volgende bocht, dan verlies je daar heel veel snelheid. Dan kun je de eerste bocht beter wat langzamer nemen en de tweede bocht sneller. Vooruit denken, en goed luisteren naar de toeren van je motor, dat is het devies. | |
-AnneX- | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:46 |
tis een heel lang verhaal.....maar het klopt wel ![]() hoge vermogen karts moet je idd glijdend de bocht door (karts van ong. 60 km/h gok ik zo?) is heerlijk gevoel ![]() | |
RetepV | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:48 |
quote:Hmm, in mijn ervaring breken die kartjes nooit uit aan de voorkant, maar altijd aan de achterkant. Daar hangt namelijk de motor, en door de middelpuntvliedende kracht staat er daar veel meer zijwaartse kracht op dan aan de voorkant. Ik weeg 61kg, en bij mij breken die kartjes ook altijd uit. Maar ik zorg er voor dat ik precies zo hard rem dat ik de kart 'in de bocht zet'. Het remmen doe ik zo laat dat ik bij het remmen altijd uitbreek. Maar het uitbreken controleer ik zo (of dat probeer ik iig ![]() Laat remmen is ook leuk. Als je denkt 'NU moet ik remmen!', dan kun je altijd nog wel een metertje later remmen ![]() ![]() | |
RetepV | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:52 |
Enneh, wat MArkyB zegt: vloeibaar sturen (maar hij bedoelt 'vloeiend sturen' ![]() ![]() | |
thumper | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:53 |
Wauw, nog meer goeie tips! ![]() | |
thumper | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:54 |
Trekkend sturen doe (deed) ik ook altijd, vandaar misschien ook het uitbreken... | |
Metalfreak | vrijdag 15 juli 2005 @ 14:58 |
Heey, hier heb ik ook wat aan ![]() | |
Kolkie | vrijdag 15 juli 2005 @ 15:53 |
Oja, en als je in een bocht last hebt van overstuur (= uitbreken achterkant) dan moet je naar achter hangen (want: meer druk op achterwieltjes). Gaan dan de voorwielen schuiven dan heb je weer eens overdreven en moet je iets minder achterover hangen. Werkt bij zwaardere personen (zoals helaas ondergetekende ook, kost zo een paar tiende van een seconde op een ronde) vooral omdat deze door hun gewicht het effect versterken. Ik heb zo wel eens in 1 bocht tijd 3x de 'balans' van overdreven overstuur naar onderstuur naar overstuur bijgesteld. Erg leerzaam ![]() Tenslotte is dat hangen een goede tip maar ook dan moet je dus met je gewicht ook op de juiste 'lengte' van de kart zitten anders krijg je alsnog overstuur (ongewensd). Tevens verminder je hiermee de frictie die optreedt tussen de achterwielen omdat de buitenste meer omwentelingen moet maken dan de binnenste terwijl een huurkart dat vanwege de starre constructie eigenlijk helemaal niet kan! Tenslotte kun je het gewicht verdelen ook nog toepassen op een ander aspect van het karten maar ik ga niet ALLES lopen voorkauwen natuurlijk. Je moet zelf ook wat uitvogelen ![]() | |
thumper | vrijdag 15 juli 2005 @ 16:10 |
Ok, als ik het goed begrijp: gewicht icm. op het juiste moment het gaspedaal hanteren is dus key bij het karten Ik zal het van het weekend gaan uitproberen! | |
Boink | vrijdag 15 juli 2005 @ 16:19 |
En zo vroeg mogelijk in debocht je gas er al op zetten en voor de bocht remmen. ![]() | |
Yildiz | vrijdag 15 juli 2005 @ 16:28 |
Ik vind dat uitbreken, dat driften, dat slippen, die hele bochten doorpiepen juist het mooie van karten, pas met de laatste 2 ronden ga ik serieus rijden ![]() | |
Dizzee | vrijdag 15 juli 2005 @ 16:38 |
karten is altijd wel lachen. ![]() goeie tips hier. ![]() | |
Faceoff | vrijdag 15 juli 2005 @ 16:39 |
k weet niet in hoeverre het illegaal is, maar als je van te voren de kart ff goed bekijkt... soms is het mogelijk om achter je stoel het draadje van het gaspedaal aan te trekken waardoor je nog iets meer snelheid haalt. | |
thumper | vrijdag 15 juli 2005 @ 16:45 |
quote:Whehehe, dát is een goeie! Zal het zéker bekijken ![]() | |
MikeyMan | vrijdag 15 juli 2005 @ 16:57 |
Mjah, soms kun je ook met je voet tegen de gaskabel de kabel net iets strakker trekken, gaat ie ook weer net wat harder... Is ook wel nodig met mijn 95 kilo... | |
Vitalogy | vrijdag 15 juli 2005 @ 18:20 |
@RetepV Kan jij ook een schatting maken van hoeveel gewicht en eventueel lengte scheelt in rondetijden? Als in hoeveel kan 30 kg gewichtsverschil uitmaken bij 7 pk kartjes op een middellange baan (+/- 50 seconden rondetijd)? [ Bericht 0% gewijzigd door Vitalogy op 15-07-2005 18:27:47 ] | |
Googolplexian | vrijdag 15 juli 2005 @ 18:29 |
heb niet alle voorgaande posts gelezen: - continu voet op gas... NIET GAS LOS! - bijremmen terwijl je je voet op het gas houdt (bij bochten waar het echt niet anders kan natuurlijk wel gas los maar experimenteer hiermee). - voorover en in de bocht leunen bij bochten. - heuvelop jezelf zo laag mogelijk maken. da's hoe ik het doe (deed ![]() | |
Virus.NL | vrijdag 15 juli 2005 @ 19:50 |
quote:Dit vind ik (naast vloeiende bochten, remmen enz.) toch wel de beste tip om iets snellere rondetijden mee te rijden. In een mooie lange bocht voel je het gewoon dat je meer grip hebt en harder de bocht door gaat en natuurlijk harder de bocht uitkomt ![]() ![]() En ook dat op en neer hobbelen op de kart scheelt ook met optrekken ![]() | |
ikbeneenkiwi | vrijdag 15 juli 2005 @ 20:08 |
quote:jij gaat komende week mee karten met mij en lin. bij deze. | |
Dutchman77 | zaterdag 16 juli 2005 @ 00:11 |
Hoe zit het eigenlijk met je lichaamsgewicht in zo'n kart? Op het kartcentrum werd verteld dat dit niet zo heel veel uitmaakt. Als je lichter bent, trek je harder op, als je zwaarder bent kun je harder door de bocht doordat je meer wieldruk hebt (telt bij de relatief lage snelheid blijkbaar meer mee dan je traagheid van het middelpunt van de bocht af). Ik denk dat ze daar wel gelijk in hebben want tijdens het karten merkte ik dat ik veel meer gleed dan de zwaardere deelnemers. Zelf ben ik vrij licht en dacht daarmee overal een voordeel te hebben. Dit viel vooral tegen in de scherpe bochten waar ik alleen gas los liet (ik remde eigenlijk vrijwel nergens) waardoor de achterkant compleet weggleed. Zoals al ergens in de voorgaande posts verteld werd, kun je dan beter een beetje remmen, en dan zo hard mogelijk de bocht uitrijden zonder te slippen. Voor lichte mensen geldt dus: Ietsje remmen voor een bocht en zo snel mogelijk weer op het gas. Je kunt dan best wat hoekiger sturen (meer afremmen en de bocht klein maken) zodat je snel weer op het gas kunt. Dit is ook de manier waarop je bochten moet nemen met relatief hoogvermogen racewagens (bijvoorbeeld singleseater formule auto's). Voor zwaardere mensen geldt: Zo weinig mogelijk snelheid verliezen, dus zo hard mogelijk insturen en de bocht zo vloeiend mogelijk nemen. Dit is ook de manier waarop je bochten moet nemen met relatief laagvermogen racewagens (bijvoorbeeld toerwagens). | |
Vitalogy | zaterdag 16 juli 2005 @ 00:29 |
Ik denk dat iedereen die ook maar een beetje basis natuurkunde heeft gehad of zich iig een beetje met kart of andere race sport heeft bezig gehouden weet dat een laag lichaamsgewicht een enorm voordeel is. Als de mensen bij jou op het kartcentrum anders beweren dan spijt me dat voor hun maar die kletsen dan compleet uit hun nek. Misschien dat de context van hun uitspraak enigzins anders was dan hoe jij het nu overbrengt? | |
Faceoff | zaterdag 16 juli 2005 @ 00:35 |
quote:moet dr nog wel ff bij zeggen dat het daar ook ontzettend heet zijn dus probeer het dan meteen het eerste rondje een beetje en kijk of het een beetje lukt anders brand je geheid je klauwen en dat wil je niet... oh en ik heb er nog nooit last mee gehad (2X gedaan) maar ze moeten t niet zien denk ik | |
Dutchman77 | zaterdag 16 juli 2005 @ 00:40 |
quote:Ik heb het hier wel over de karts zoals die in het kartcentrum rondrijden he! Ik heb het niet over hogesnelheidskarts of racewagens, want als de snelheid omhooggaat wordt gewicht direct een nadeel. De strekking van de mensen op het kartcentrum was zoiets als: bij deze kart maakt het niet zoveel uit of je lichter of zwaarder bent. De ene heeft hier een voordeel, de andere daar. Overigens wat ik op het laatst zei (de manier van het aansnijden van een bocht) klopt wel zeker. Het is algemeen bekend dat je met een Formule 1 wagen een bocht anders aansnijdt dan met een tourwagen. Gewoon omdat het met een Formule 1 wagen nauwelijks tijd kost om weer snel op snelheid te komen. | |
Vitalogy | zaterdag 16 juli 2005 @ 00:52 |
Het klopt dat zwaardere mensen andere lijnen rijden. Maar dat is dus ter compensatie van het nadeel van het zwaardere gewicht. Het lichtere gewicht heeft nl nog steeds het voordeel en zal door de hogere snelheid een andere lijn rijden. Vermoedelijk vergeet men ook dat een zwaarder persoon een veel minder hoge snelheid bereikt en daardoor ook wat meer stuuruitslag kan hebben wanneer deze dezelfde bocht doorgaat. Dat betekent niet dat deze harder door bocht kan gaan omdat men meer grip heeft. Gebruik ook even je verstand. Een zwaardere wagen kan harder door een bocht heen? Ik dacht het toch echt niet. Bovendien is het juist zo dat het gewicht extra veel uitmaakt bij karts die niet zo snel gaan dan bij karts die veel sneller gaan. Het verschil in vermogen per kg is dan nl veel groter. | |
Zèna | zaterdag 16 juli 2005 @ 00:52 |
Gas geven...... ![]() | |
sssjibbbe | zaterdag 16 juli 2005 @ 00:53 |
eigenlijk is het heel eenvoudig, je moet zorgen dat je harder gaat dan de anderen. als je dat alle ronden volhoudt, dan win je | |
Zèna | zaterdag 16 juli 2005 @ 00:53 |
quote:Of niet dan..... ![]() | |
Dutchman77 | zaterdag 16 juli 2005 @ 01:04 |
quote:Nogmaals het gaat over langzame karts. Mijn ervaring is dat er nauwelijks snelheidsverschil is tussen zware en lichte personen.Ze trekken vrij gemakkelijk door maar blijven daarna hangen op een bepaald toerental. Een lichtere persoon zal dus sneller op de maximum snelheid zitten dan een zware, maar uiteindelijk gaat op het rechte stuk iedereen even hard. Mijn intuitie zegt ook dat een zwaardere kart altijd langzamer door de bocht moet kunnen gaan maar ik vertel hier gewoon wat men zegt op het kartcentrum en wat ikzelf zie, zwaardere personen zie ik minder glijden (al bij het insturen met gas los) dan lichtere. Ook liggen de tijden van iedereen dicht bij elkaar en is er geen verband te zien met het lichaamsgewicht (of het moet zijn dan toevallig alle dikkerds natuurtalenten zijn en de dunnerds er niks van kunnen). | |
Vitalogy | zaterdag 16 juli 2005 @ 01:20 |
Ik leg je uit wat er aan mankeert en het lijkt me verder ook niet al te moeilijke stof om te begrijpen. Ik weet niet hoe de situatie is waarop jij deze conclusie trekt en daarin blijft volharden. Helderder kan ik het echt niet voor je maken. Rijden jullie wel echt op de limiet of is het maar een beetje recreanten niveau? Dan nog moet je een verschil zien tussen de dikkerds en de dunnen lijkt me. Of is de baan enkel volgas misschien? | |
Dutchman77 | zaterdag 16 juli 2005 @ 01:26 |
Ik heb een technische achtergrond dus ik snap echt wel wat massa doet als je het versnelt. Feit is dat er een aantal zaken tegenstrijdig zijn met wat je op grond van logische natuurkunde zou verwachten. Wij rijden wel op de limiet (maar ik heb pas twee keer gekart dus hoe ver zit je dan op de limiet?) De baan is veel volgas, maar niet overal. | |
Vitalogy | zaterdag 16 juli 2005 @ 01:38 |
Ik kan me zo voorstellen dat als het veel max toeren volgas is dat het verschil in gewicht relatief kleiner wordt. Met twee keer karten is het heel erg knap als je bij een gemiddelde baan echt de limiet weet te vinden. Dan ben je zeker een natuurtalent. ![]() | |
wh00t | zaterdag 16 juli 2005 @ 09:45 |
Het is gewoon een kwestie van oefenen. Paar tips die kunnen helpen: - Weinig vermogen dus niet proberen te 'driften' / slippen, duurt veel te lang voordat je op snelheid bent. - In snelle bochten de kart laten 'rollen', dus snelheid proberen te houden, maar wel de rem voorzichtig gebruiken, slippen is funest. - In korte bochten hard remmen en van het remmen gebruik maken om kort te draaien, dan kan je dus later remmen weer sneller op het gas. - Ideale lijn is meestal buiten-binnen-buiten. Hoewel het bij sommige bochtencombinaties beter is om de 'gouden middenweg' te kiezen omdat je niet ten koste van alles naar buiten moet komen. Gewoon rechtuit rijden en gebruik maken van de rem om korter te keren is dan beter (alleen bij korte bochten!) | |
wh00t | zaterdag 16 juli 2005 @ 09:49 |
Om de discussie over gewicht tot een einde te helpen: In acceleratie en remmen is het 100% nadelig (want meer massa). In het bochtenwerk maakt het bij de gemiddelde indoorkartbaan niet zoveel uit. De grip is namelijk vaak erg beperkt en met gewichtsverplaatsing (bewegen van lichaam) kan je meer druk op de buitenste wielen geven en dus ongeveer net zo snel de bocht door. Zoek maar eens bij foto's van buitenkarting, het is niet voor niets dat men tijdens regen races meer lood aan de stoel heeft hangen, bij voorkeur aan de bovenkant. | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:06 |
quote: ![]() ![]() Dat is om de kleine mannetjes op het minimumgeweicht van hun klasse te brengen ![]() Outdoorkarts hebben als je wilt TE veel grip, de kart gaat dan happen in de bochten en wil steeds met 2 wielen de lucht in. Je gaat dan de grip afbouwen door de achterwielen meer naar buiten te plaatsen. En dit heeft dus niets met dat stukje lood te maken op de stoel ![]() | |
BaraCuda | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:10 |
Het is in iedergeval de vetste baan volgends mij die er is in nederland. Je lijnen smooth rijden, slippen kost tijd dus niet doen ![]() ![]() Maar driften (wat niet echt kan in een indoorkart) kost dus tijd. | |
BaraCuda | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:13 |
quote:Idd dat lood zit er alleen op om mensen die minder wegen in competitie het zelfde gewicht te laten hebben dan de rest. Het kan ook strafgewicht zijn omdat ze vorige races hebben gewonnen. Toen mijn outdoorkart idd teveel grip had was ik na 5 minuten bont en blauw door het hakken op die baan ![]() Dinsdag weer fijn knallen op eindhoven landsard ![]() | |
Kreator | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:14 |
Het is gevoel in combinatie met techniek. Bochten goed insturen, zo min mogelijk remmen, meewippen met optrekken omdat die karts niet snel genoeg zijn, niet glijden. Ik had 3 jaar niet gekart en ik stond na 1 heat weer 2e vd dag. | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:15 |
In karting is gewicht vrijwel alleen van invloed op de snelheid van de kart, niet op het bochtengedrag. Een kart heeft tientallen punten waar hij afgesteld kan worden, maar de allerbelangrijkste is toch wel positie en hoek van de banden. Dus de spoorbreedte voor en achter, in en uitspoor en het camber en caster. Dus de simpele beredenering dat de motor achterop zit en daardoor breekt de kart achter makkelijk uit (overstuur) is onjuist. Met de stand van de wielen kan je echt ZO veel meer doen dan met gewicht. | |
gekke_sandra | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:16 |
quote: ![]() ![]() ik heb wel een tip voor je.. zorg dat je goed zit en je helm vooral VASTZIT voor je gaat rijden. Niet dat die malloten de baan opengooien als jij nog aan je helm zit te kloten. ik knalde namelijk meteen uit de bocht en niet te zacht.. maar mijn helm zat nog niet vast. fijne klap in mijn nek gehad. niet prettig ![]() | |
BaraCuda | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:18 |
quote:Doe jij ook aan outdoorkarting? ![]() Wij hebben onze kart eens op een weegschaal gezet en geloof het of niet op elke band staat bijna het zelfde gewicht. Perfect dus ![]() Damn als ik er over praat wil ik alleen maar weer snel op die baan staan ![]() | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:18 |
quote:Veldhoven is een lekker baantje ja ![]() ![]() | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:19 |
quote: ![]() ![]() | |
Kreator | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:21 |
Vriend van mij deed (verdienstelijk) mee aan het NK outdoor. (ik dacht met een 2takt automaat). Die dingen gaan echt knetterhard (dik over de 150). Maar als je op dat niveau bezig bent, dan wordt het wel een erg dure sport...Hij had het over tienduizenden euro's per jaar. | |
Vitalogy | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:25 |
@BaraCuda Weet jij ook toevallig hoeveel de strafgewichten van invloed kunnen zijn op de rondetijden? Ik wil nl een schatting kunnen maken hoeveel gewicht ik nog moet verliezen om aanspraak te kunnen doen op het ronderecord. ![]() Ja ik ben serieus | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:25 |
quote:korfballen is idd goedkoper ja ![]() Maar recreatief is het op zich goed te doen, koop 2e hands een kart met een niet zo onderhoudsgevoelig blok, bijvoorbeeld Rotax Max. En als je dan ook nog een beetje geluk hebt en goedkoop of ook weer (aan sommige) 2e hands aan je onderdelen kan komen dan scheelt dat ook weer. | |
BaraCuda | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:27 |
quote:Ja op dat niveau is het niet te betalen. Maar hoe hard een kart gaat ligt totaal aan de afstelling. Op Veldhoven haal je met een 2 takt automaat ongeveer 110km/h, terwijl je op de 3/4e van het rechtte stuk al op de 110 zit. Het is een compromis vinden tussen de juiste tandwielverhoudingen zodat je in het bochtenwerk snel kan accelereren en op het rechte stuk redelijk hard loopt. Gelukkig hebben de mensen voor mij al de ideale tandwielverhoudingen uitgezocht en hoef ik alleen de tandwielen erop te gooien ![]() Maar om terug te komen op de kosten, ik doe het samen met een vriend van mij en dus kun je alle kosten door 2e delen. En daarbij wij doen bijvoorbeeld 8 dagen met een setje banden, terwijl die NK teams elke sessie er nieuwe banden opgooien. En waarschijnlijk elke wedstrijd een nieuwe motor. Het leuke is gewoon met een privekartje die topteams die aan het oefen zijn bij te houden ![]() | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:29 |
gast ![]() ![]() is dat huurkart compound ofzo? ![]() | |
BaraCuda | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:29 |
quote:Ja je ziet heel vaak dat van die kleine etterbakjes de snelste tijd hebben op die indoorbanen ![]() Ik merk op Veldhoven dat mijn maat die 5 kg minder weegt dan ik ongeveer 2 tiende sneller is dan ik. Met indoorkarts zal dat verschil nog wel meer zijn ben ik bang. Hoe die verhouding een beetje zit weet ik zo nook niet ![]() | |
Kreator | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:31 |
Nu ja, hij had ook gewoon een privékart met wat minisponsors. Dus bijna alles kwam uit eigen zak. En idd voor elke race nieuwe banden. En met die strakke afstellingen gaat er elke race/training wel iets kapot en bij de merkkarts zijn die onderdelen schrikbarend duur...of je nou iemand kent of niet... | |
BaraCuda | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:31 |
quote:Onze dagen duren meestal maar paar uur aangezien er altijd wel wat kapot gaat ![]() Nee 8 dagen is overdreven, maar dat is maar om het verschil aan te geven in kosten. Die toppers gooien er elke sessie gewoon nieuwe banden tegen aan van 150 a 170 euro per set. | |
Vitalogy | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:32 |
quote:Dankoewel | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:39 |
Hier nog een filmpje om een klein beetje een idee te krijgen van outdoorkarting ![]() Gaan we nu niet te veel offtopic met het outdoorkarten ![]() ![]() | |
BaraCuda | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:50 |
quote:Ok ![]() Alleen ik heb geen .mov player ![]() Dit ben ik trouwens.... http://www.xs4all.nl/~adr1982/Karting/015divx.avi en http://www.xs4all.nl/~adr1982/Karting/022divx.avi Die andere filmpjes zijn me maat alleen toen was het nat ![]() Het lijkt droog op die filmpjes dus het ziet er enorm kneuzig uit ![]() | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:54 |
quote:Quicktime of http://www.codecguide.com/download_qt.htm | |
BaraCuda | zaterdag 16 juli 2005 @ 11:01 |
quote:Vet filmpje ![]() | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 11:04 |
quote:Ik ben het niet, maar rij wel schakel ![]() ![]() | |
BaraCuda | zaterdag 16 juli 2005 @ 11:05 |
quote:Lucky Bastard ![]() Schakkelkart wil ik eigenlijk ook wel maar eerst maar leren rijden met een rotax max. ff me T5 tanken ![]() ![]() | |
Roellio | zaterdag 16 juli 2005 @ 11:12 |
quote:Jij rijdt zeker geen auto? ![]() Ik weet niet hoe het in een kart is, maar je hoeft met een auto niet te proberen om met je linkervoet te remmen! ![]() | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 11:18 |
quote:Bij een kart is het toch echt gas rechts en rem links ![]() | |
BaraCuda | zaterdag 16 juli 2005 @ 11:32 |
quote: ![]() | |
Roellio | zaterdag 16 juli 2005 @ 11:33 |
quote:Ah, dat wist ik niet. ![]() | |
BaraCuda | zaterdag 16 juli 2005 @ 11:40 |
quote:En bij rallyrijden houden ze ook voet op het gas terwijl ze remmen. Het zogenaamde Heel & Toeen. | |
Vitalogy | zaterdag 16 juli 2005 @ 12:05 |
Ik ga me ook nog wel bezighouden met outdoor karten. Maar eerst moet ik dichter bij het ronderecord komen op de baan waar ik altijd rij en ondertussen ook flink wat gewicht verliezen. Ik ben nu ongeveer op de helft van wat ik voor ogen had. Dat is het eerste doel, daarna ga ik nadenken over eventueel outdoor karten, omdat ik dat hier in de buurt niet kan doen, en eventueel competitie rijden. Edit: Ik had mijn werkgever en collega al overgehaald om als een soort van teambuilding een 100-ronden race te gaan rijden. [ Bericht 9% gewijzigd door Vitalogy op 16-07-2005 12:10:31 ] | |
Dutchman77 | zaterdag 16 juli 2005 @ 12:28 |
quote:Ik denk dat ik de (voorlopige) limiet van mezelf heb bereikt en niet die van de kart. ![]() Aan de ronddetijden van de "snelste van de dag" te zien zit ik nog ver van de limiet van de kart af (2.5 seconden op een rondje van 40 seconden). Ik weet niet of je die baan kent, maar ik had het over Hezemans indoor karting in Eindhoven. http://www.hezemans.nl/index.php?item=906 | |
BGN | zaterdag 16 juli 2005 @ 12:31 |
Aaah karten. Een van die vele mooie desillusies in mijn leven. | |
Dutchman77 | zaterdag 16 juli 2005 @ 12:32 |
quote:Dit lijkt toch heel wat meer op echt racen dan dat krappe gefrunnik op die indoorbaantjes. | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 12:42 |
quote:zeker ![]() heeft niet alleen met de baan te maken hoor ![]() | |
Kolkie | zaterdag 16 juli 2005 @ 12:43 |
Ik moet ook hoognodig es de buitenlucht in zie ik al ![]() Nog even over het tijdsverlies door gewicht: in Enschede (coronel) houden ze meen ik per 10 kg 2 of 3 tiende van een seconde per ronde van 40 seconden aan (ronderecord is meen ik 38 midden). Men heeft dat ooit eens nauwkeurig uitgevogeld met een aantal vaste bezoekers waarvan het gewicht 'nogal' verschilde ![]() ![]() Zal natuurlijk per baan verschillen maar het zit 'm vooral in de acceleratie (bochtuit). Bochtensnelheid en remmen maakt puur theoretisch geen hol uit aangezien je hier geen vermogen hebt en het extra gewicht voor evenredig veel dwars/remkracht (meer druk op banden bij gelijke wrijvingscoefficient) zorgt. | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 12:47 |
quote:natuurlijk maakt het gewicht wat uit voor je remweg ![]() | |
MewBie | zaterdag 16 juli 2005 @ 13:35 |
De beste manier om te winnen is altijd nog wel: Sneller rijden dan de rest ![]() | |
-AnneX- | zaterdag 16 juli 2005 @ 14:25 |
quote:niet speciaal, de beste en meest efficiënte manier om te winnen is als eerste (of als enige ![]() ![]() | |
ikbeneenkiwi | zaterdag 16 juli 2005 @ 14:35 |
quote:jij zal vrij snel een zwarte vlag krijgen denk ik... ![]() | |
-AnneX- | zaterdag 16 juli 2005 @ 14:39 |
quote: ![]() | |
wh00t | zaterdag 16 juli 2005 @ 19:11 |
quote:Volgens mij ben je nog nooit op een echt buitenkartcircuit geweest. Outdoorkarts hebben te veel grip op sommige banen, vooral Genk staat er bekent om. Echter om zoveel grip te krijgen moet men wel met zachte banden rijden, bij veel klasses wordt met zulke harde banden gereden dat er weinig rubber wordt neergelegd. Situaties zoals jij die schetst met grip afbouwen komt alleen voor tijdens EK's e.d. zoals op Lonato, Angerville, Braga, Salbris, etc. Outdoorkarts rijden sowieso vrijwel altijd op 1.40m breedte achter, is overigens de max. breedte volgens de regels. Je ziet juist dat men tegenwoordig de voorkant extreem breed gaat maken met hubs e.d. Lood is idd om je een rijder+kart op gewicht te brengen maar ALS je lood aan je kart hebt (en vrijwel iedereen heeft dit), wil je dit bij voorkeur altijd zo laag mogelijk aan je stoel hebben. BEHALVE als het regent, loop voor de gein maar eens door de paddock. Bij alle 2e chassis' van de rijders hangt het lood aan de bovenkant van de stoel. Gast, als jij toch eens wist tegen wie je het had... | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 19:18 |
quote:Nou tegen wie heb ik het ![]() | |
MewBie | zaterdag 16 juli 2005 @ 19:20 |
quote:Hij maakt mij nou ook heel erg nieuwschierig ![]() | |
wh00t | zaterdag 16 juli 2005 @ 19:37 |
quote:In ieder geval iemand met meer ervaring dan af een toe een ritje in één of andere exotische FIAT. | |
wh00t | zaterdag 16 juli 2005 @ 19:41 |
quote:Ongeveer.. Tijdens het terugschakelen en remmen, geef je met de zijkant van je voet of de hak (Heel and Toe), je voet blijft dus op de rem, korte dotjes gas. Hierdoor zorg je dat de primaire en secundaire as ongeveer op gelijke snelheid draaien zodat je geen reactie in de aandrijflijn krijgt als ie in z'n versnelling valt. (Sorry voor offtopic... ![]() | |
Vitalogy | zaterdag 16 juli 2005 @ 20:15 |
Hey | |
Hugster | zaterdag 16 juli 2005 @ 22:31 |
quote: ![]() Ik doe al 5 jaar aan outdoorkarting ![]() | |
wh00t | zondag 17 juli 2005 @ 09:42 |
quote:Ook NK's & EK's gereden en fabrieksrijder geweest...? ![]() | |
Hugster | zondag 17 juli 2005 @ 09:52 |
quote:Nee, je zal er meer van weten maar WTF heeft heeft die Ferrari er nou weer mee te maken dan, beetje jammer dat je zo kinderachtig doet ![]() | |
BaraCuda | zondag 17 juli 2005 @ 10:40 |
quote: ![]() ![]() | |
wh00t | zondag 17 juli 2005 @ 23:54 |
quote: ![]() Lees maar paar berichtjes terug, ik ben niet degene die begon met arrogant reageren. Schijnbaar moet je eerst een post geschiedenis opgebouwd hebben voordat je commentaar mag leveren? Probeerde de topicstarter wat bij te brengen d.m.v. wat voorbeelden hoe het gaat tijdens outdoorkarting als er weinig grip is (zoals bij regen), aangezien de grip op vrijwel alle indoorbanen ook minimaal is. Niets meer, niets minder. Maar wie de bal kaatst... | |
Hugster | maandag 18 juli 2005 @ 08:52 |
quote:Okay ![]() Ben wel benieuwd naar je naam, want ik volg de internationale kartwereld ook dus dan denk ik wel dat ik je ken ![]() | |
thumper | maandag 18 juli 2005 @ 11:00 |
Hier is de TS weer ![]() Bedankt voor al jullie tips, hierdoor ben ik nu als 2e geëindigd ipv ergens in de middenmoot! ![]() | |
Hugster | maandag 18 juli 2005 @ 11:04 |
quote: ![]() ![]() | |
Artzz | zaterdag 13 augustus 2005 @ 13:21 |
Hehehe zometeen kartrai, zal ik es ff flink die tips in de praktijk brengen... Btw, ik heb nog nooit veel van gewicht gemerkt, ik win bijna altijd, en gewoon puur op lef. Alleen vanmiddag wel pittige tegenstanders ![]() Ff voor de duidelheid, in een bocht naar links, leun ik dus naar rechts he? Naar buiten dus? | |
Uddel | zaterdag 13 augustus 2005 @ 13:44 |
- Bochten zo recht mogelijk nemen, dwz, buitenkant inkomen, in het midden van de bocht zit je aan de binnenbocht en als je eruit komt zit je weer aan de buitenkant. Je rijdt immers het snelst rechtdoor. - Je limiet opzoeken, niet bang zijn, als je spint ben je eroverheen, als je op het punt van spinnen staat, dat de wagen iets wegglipt (driften), maar de auto nog in bedwang houdt zit je op je limiet, zoek die op, of blijf er uit voorzorg iets voor. - Laat remmen voor scherpe bochten, bochten zo snel mogelijk nemen en zo gauw mogelijk het gas er weer op. - Minder scherpe bochten gewoon gas iets los en zo gauw mogelijk er weer op, of gewoon volgas ![]() Succes.. ![]() Edit: Je hebt al gereden zie ik ![]() | |
Impry | zaterdag 13 augustus 2005 @ 13:44 |
Ik heb afgelopen vakantie gekart op de outdoor baan die in het circuit van Spa Francorchamps ligt. Erg mooi baantje, jammer dat ze er geen tijdwaarneming hebben. Karts lopen ook erg goed. Maar één ding merkte ik wel. Omdat ik absoluut de lichtste ben van de groep kon ik één bocht (voor de kenners: de lange doordraaier voor het rechte stuk) net niet vol gas nemen. Doordat ik zo licht was ging mijn kart namelijk snel uitbreken. Even gas los laten net voor de bocht hielp wel, maar dit kostte weer tijd. Kan ik iets aan dat probleem doen? | |
Uddel | zaterdag 13 augustus 2005 @ 13:45 |
quote:Veel gehaktballen eten ![]() | |
Tommeh | zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:32 |
Naar buiten leunen met die dingen ![]() Hugster, mooi filmpje had je! Tijd geleden ook veel gedaan met een schakel 125cc. Staat nu te verstoffen helaas. Binnenkort die eens gaan reviseren. Ik heb toen voornamelijk veel gereden op de buitenbaan van berghem. Mooie baan maar toen had t verschrikkelijk slecht asfalt. | |
Virus.NL | dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:14 |
Iemand al naar de KartRai geweest? Ik ga heel misschien eind deze week nog. | |
Vitalogy | dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:14 |
Als ik de verhalen mag geloven kan je beter naar een gewone kartbaan gaan Virus.NL. |