FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Karten - Hoe zorg je dat je wint?
thumpervrijdag 15 juli 2005 @ 14:02
Dus.

Ik ga zondag met wat vrienden karten in Maarsen. We doen dat wel vaker, maar meestal eindig ik niet verder dan de middenmoot.

Omdat ik ook weleens wil winnen, ben ik benieuwd of iemand (legale) tips heeft om te zorgen dat je de snelste ronden rijdt, hoe je het beste/snelste iemand voorbij kan rijden, moment van remmen, juist niet remmen, gasgeven, gas loslaten, etc.
Waikikiki_Wimvrijdag 15 juli 2005 @ 14:04
Hardgassen, niet afremmen voor elke bocht, hoogstens wat gas los.

En lef hebben, gewoon met 90 op de banden afgaan .
Dragon-flyvrijdag 15 juli 2005 @ 14:05
Hier ook een geitresseerde
Deetchvrijdag 15 juli 2005 @ 14:07
Bochten goed aansnijden, stiekem oefenen op de baan waar je gaat rijden zodat je de ideale lijnen gaat vinden.
Als er een heuvel in het parcours zit wil het wel eens helpen om wat lichter dan de rest te zijn. Zorg verder ervoor dat je een goeie klart te pakken hebt (vraag stiekem aan het personeel daar)
Dolfhinvrijdag 15 juli 2005 @ 14:07
Altijd zorgen dat je die rode schiltjes pakt en op het goede moment afschiet, als je zo'n bananen tros hebt houd die dan achter je wagen en ga voor iemand rijden!

Oh wacht, je bedoelt Reall-life karten?
#ANONIEMvrijdag 15 juli 2005 @ 14:08
is gewoon een kwestie van kunnen rijden of niet, ik kan het en met vrienden ben ik altijd nummer 1:P

is ook een kwestie van lef, je gaat niet dood als je te hard gaat gewoon gas erop
XiChicovrijdag 15 juli 2005 @ 14:09
Lef hebben Andere mensen aan de kant beuken
talin77vrijdag 15 juli 2005 @ 14:09
bochtenwerk !!
van buiten naar binnen naar buiten rijden , dus bocht zo recht mogelijk maken , wanneer ga je hard ? als je rechtuit dus .
voor haakse bochten heel laat remmen , maar ook weer niet TE laat , strak in sturen en zo vroeg mogelijk het gas erop .
niet bang zijn , zoek je limiet op , als je begint te driften zit je OP de limiet , om draaien is er overheen .
vooral onderin toeren doet zon huurkart weinig probeer je snelheid hoog te houden .

hier spreekt een EK 125 Motorracer
True_Forcevrijdag 15 juli 2005 @ 14:10
Ik werk zelf bij t kartcentrum en kan naar mijn mening toch wel aardig karten, tips:

beter teveel remmen dan te weinig, vaak wordt er geroepen dat je nooit moet remmen, maar later remmen vertraagd meer dan gas los laten. Als je te snel de bocht in gaat gaat de kart slippen, hierdoor verlies je ontzettend veel snelheid aangezien die motoren niet al teveel vermogen hebben.
Verder gewoon veel lef hebben, gewoon de bocht in gooien, je haalt meer dan je denkt. Zo strak en soepel mogelijk rijden zorgen ervoor dat je niet drift = tijdsverlies. Verder moet je niet te ver naar achteren gaan zitten, hoe meer gewicht naar t midden hoe beter, als je helemaal naar achteren schuift breek je sneller uit aan de achterkant, en heb je minder grip met je voorwielen -> onderstuur.
#ANONIEMvrijdag 15 juli 2005 @ 14:11
en wat ook is, hoe meer je de bandjes laat piepen, hoe meer tijd je verliest, en idd vloeibaar sturen, dus niet hakkerig.
bonkevrijdag 15 juli 2005 @ 14:12
zo weinig mogelijk je banden laten piepen
pooiervrijdag 15 juli 2005 @ 14:13
Maarssen

Bij De Fabrique dus wel leuk daar.
DJ_Scuffvrijdag 15 juli 2005 @ 14:14
vooraan blijven rijden?
DJ-Mauritsvrijdag 15 juli 2005 @ 14:16
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:11 schreef MarkyB het volgende:
en wat ook is, hoe meer je de bandjes laat piepen, hoe meer tijd je verliest, en idd vloeibaar sturen, dus niet hakkerig.
Vloeibaar? .

Dat wordt eerst flink indrinken dus... .
-AnneX-vrijdag 15 juli 2005 @ 14:16
ideale lijnen aanhouden (bij de meeste banen hebben ze hier een papiertje voor waar het opstaan) alleen gas loslaten en alleen bij scherpe bochten even remmen VOOR de bocht en IN de bocht het gas er weer op houden
MissHobjevrijdag 15 juli 2005 @ 14:16
Zorgen dat je zelf de minste kilo's hebt
timmeeehvrijdag 15 juli 2005 @ 14:19
ik ga nooit karten maar ben 1,5 jaar terug eens geweest en toen was ik 3e van de 5
thumpervrijdag 15 juli 2005 @ 14:21
Kijk, dat zijn allemaal bruikbare tips!

Vooral dat gewicht naar voren schuiven lijkt me een hele bruikbare, ikzelf merk dat ik ontzettend vaak uitbreek... terwijl ik niet eens zo zwaar ben
Mijn probleem is inderdaad het bochtenwerk dus Uitbreken, piepende banden
Jofunu-kunvrijdag 15 juli 2005 @ 14:23
Zorgen dat je stoel te verstellen is/je bij de pedalen komt.
Kolkievrijdag 15 juli 2005 @ 14:23
Oefenen. Heel veel oefenen.

En evalueren waarom het goed en slecht ging en wat er beter kan. Je niet gek laten maken als je een tikkie krijgt van 1 van je maten en meerijden van mensen die marginaal sneller zijn EN kijken waar hun sneller zijn. Snelheid bocht uit is verder belangrijker dan snelheid bocht in (dit omdat er meestal een stuk zit waarin opgetrokken dient te worden en de aanvangssnelheid dus cruciaal is!) behalve als er een nog krappere bocht achteraankomt.

Als je vind dat je er ALLES aan gedaan hebt qua rijden(dus 10 rondes lang op de limiet rijden) dan is het tijd te gaan spelen met de tijd, dus bijvoorbeeld het opofferen van een bepaalde bocht om een andere beter/sneller te kunnen nemen. Maar dat is bij jou nog niet van toepassing .

Tenslotte: probeer jezelf eens te verbeteren! Als je vaak op dezelfde baan komt en die is ondertussen niet verandert probeer dan eerst jezelf eens te verbeteren! Ik neem ALTIJD het tijdenformulier mee naar huis toe. Van elke baan waar ik ben geweest heb ik het formulier met daarop de snelste tijd ooit nog liggen .

Als je niet serieus snel rondkachelt op een kartbaan is karten m.i. in de eerste plaats een gevecht met jezelf !

Damn, ik moet ook weer eens gaan karten, it's been way too long ago (6 maand ).
Bill_Evrijdag 15 juli 2005 @ 14:24
ik verlies altijd omdat ik zo graag de bandjes laat piepen
RetepVvrijdag 15 juli 2005 @ 14:41
Als je in een bocht zit, dan is je natuurlijke gevoel om tegen de G krachten in te gaan hangen (bocht naar rechts => jij hangt ook naar rechts). En dat is juist fout. Want wat gebeurt er nou in een bocht? Het zwaartepunt van je kart verplaatst zich naar de kant van de kart die aan de buitenkant van de bocht is (bij een bocht naar rechts verplaatst het zwaartepunt zich dus naar links). Dat moet je niet gaan compenseren, maar juist versterken. Je wil namelijk zo veel mogelijk wieldruk op de wielen die aan de buitenkant van de bocht zitten. Des te meer druk, des te minder je slipt en des te sneller je dus door de bocht kan. Dus meehangen in plaats van tegenhangen.

Dit werkt overigens alleen in karts waar het vermogen laag is. Als je genoeg vermogen hebt om door een bocht te kunnen powersliden (op je gas met overstuur door de bocht slippen), dan kun je beter strak in het midden van de kart blijven zitten. Dan voel je de balans veel meer. Ook kost het je je ribben omdat je altijd wel tegen de zijkant van de stoel aan hangt .

Wat met kartjes met weinig vermogen ook helpt is 'hoppen'. Als je een bocht door bent zit je onder het vermogen van je kart (het koppel van de motor verschilt met de toeren). Door de slipkoppeling kun je ook niet genoeg toeren maken om een beetje vermogen te krijgen. Wat dan helpt is als je in je kart een beetje stom op en neer gaat zitten wippen . Als je het goed doet, dan gaan je wieltjes wat doorslippen en komt je motor wat sneller op toeren. Je moet echt flink op en neer wippen voordat dit werkt, je hoort het aan de toeren van de motor wanneer je het goed doet. En het is ERG vermoeiend om te doen.

Maar het beste is nog altijd het juist aansnijden van de bochten. De bedoeling is niet dat je zo hard mogelijk de bocht in gaat en zo laat mogelijk remt. Dat helpt niks bij die kartjes met weinig vermogen (als je wel vermogen hebt, dan is het heel wat anders). De bedoeling is dat je met zo hoog mogelijke toeren uit de bocht komt. Want hoe hoger de toeren, des te sneller je wegtrekt uit de bocht.

Slippen wil je ook niet. Dus je moet de bocht zo maken dat je zo weinig mogelijk slipt, zo hard mogelijk door de bocht gaat en met zo veel mogelijk toeren weer de bocht uit komt. Dus wijd op een bocht aanrijden (behalve als iemand vlak achter je zit, dan moet je het gat dicht houden ). Dan scherp insteken zonder te gaan slippen. En dan de rest van de bocht zo wijd mogelijk nemen, terwijl je vol op je gas blijft staan. In de bocht moet je je toeren al omhoog horen komen, hoor je dat niet, dan neem je de bocht nog te scherp.

Let ook op de volgorde van bochten. Als er twee bochten achter elkaar komen, dan kun je de eerste bocht misschien superhard nemen. Maar als je dan verkeerd uitkomt voor de volgende bocht, dan verlies je daar heel veel snelheid. Dan kun je de eerste bocht beter wat langzamer nemen en de tweede bocht sneller.

Vooruit denken, en goed luisteren naar de toeren van je motor, dat is het devies.
-AnneX-vrijdag 15 juli 2005 @ 14:46
tis een heel lang verhaal.....maar het klopt wel
hoge vermogen karts moet je idd glijdend de bocht door (karts van ong. 60 km/h gok ik zo?) is heerlijk gevoel
RetepVvrijdag 15 juli 2005 @ 14:48
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:21 schreef thumper het volgende:
Vooral dat gewicht naar voren schuiven lijkt me een hele bruikbare, ikzelf merk dat ik ontzettend vaak uitbreek... terwijl ik niet eens zo zwaar ben
Mijn probleem is inderdaad het bochtenwerk dus Uitbreken, piepende banden
Hmm, in mijn ervaring breken die kartjes nooit uit aan de voorkant, maar altijd aan de achterkant. Daar hangt namelijk de motor, en door de middelpuntvliedende kracht staat er daar veel meer zijwaartse kracht op dan aan de voorkant.

Ik weeg 61kg, en bij mij breken die kartjes ook altijd uit. Maar ik zorg er voor dat ik precies zo hard rem dat ik de kart 'in de bocht zet'. Het remmen doe ik zo laat dat ik bij het remmen altijd uitbreek. Maar het uitbreken controleer ik zo (of dat probeer ik iig ) dat ik precies goed uitkom om de bocht op de ideale lijn door te rijden. Na het remmen alles los, wachten tot je weer grip hebt en dan vol op het gas de bocht door.

Laat remmen is ook leuk. Als je denkt 'NU moet ik remmen!', dan kun je altijd nog wel een metertje later remmen . Niet bang zijn dat je de banden in rijdt, zo hard rij je helemaal niet. In de kart lijkt het snel omdat je 2cm boven de grond zit . Maar kijk maar eens naar de snelheid als je buiten de baan bent. Dan valt dat best mee. De eerste de beste brommer rijdt harder.
RetepVvrijdag 15 juli 2005 @ 14:52
Enneh, wat MArkyB zegt: vloeibaar sturen (maar hij bedoelt 'vloeiend sturen' ). Niet ineens je stuur omtrekken en in de bocht weer door je handen laten glijden zoals je dat in de auto doet. Goed, stevig vasthouden en altijd zorgen dat je stuurbewegingen vloeiend zijn. Niet gaan trekken aan je stuur, altijd zo soepel mogelijk sturen. Als je na een 'race' spierpijn in je onderarmen hebt, dan doe je het goed .
thumpervrijdag 15 juli 2005 @ 14:53
Wauw, nog meer goeie tips!
thumpervrijdag 15 juli 2005 @ 14:54
Trekkend sturen doe (deed) ik ook altijd, vandaar misschien ook het uitbreken...
Metalfreakvrijdag 15 juli 2005 @ 14:58
Heey, hier heb ik ook wat aan Ik rij altijd veel te agressief...
Kolkievrijdag 15 juli 2005 @ 15:53
Oja, en als je in een bocht last hebt van overstuur (= uitbreken achterkant) dan moet je naar achter hangen (want: meer druk op achterwieltjes). Gaan dan de voorwielen schuiven dan heb je weer eens overdreven en moet je iets minder achterover hangen. Werkt bij zwaardere personen (zoals helaas ondergetekende ook, kost zo een paar tiende van een seconde op een ronde) vooral omdat deze door hun gewicht het effect versterken. Ik heb zo wel eens in 1 bocht tijd 3x de 'balans' van overdreven overstuur naar onderstuur naar overstuur bijgesteld. Erg leerzaam en erg goed voor het 'gevoel'.

Tenslotte is dat hangen een goede tip maar ook dan moet je dus met je gewicht ook op de juiste 'lengte' van de kart zitten anders krijg je alsnog overstuur (ongewensd). Tevens verminder je hiermee de frictie die optreedt tussen de achterwielen omdat de buitenste meer omwentelingen moet maken dan de binnenste terwijl een huurkart dat vanwege de starre constructie eigenlijk helemaal niet kan!

Tenslotte kun je het gewicht verdelen ook nog toepassen op een ander aspect van het karten maar ik ga niet ALLES lopen voorkauwen natuurlijk. Je moet zelf ook wat uitvogelen .
thumpervrijdag 15 juli 2005 @ 16:10
Ok, als ik het goed begrijp: gewicht icm. op het juiste moment het gaspedaal hanteren is dus key bij het karten

Ik zal het van het weekend gaan uitproberen!
Boinkvrijdag 15 juli 2005 @ 16:19
En zo vroeg mogelijk in debocht je gas er al op zetten en voor de bocht remmen.
Yildizvrijdag 15 juli 2005 @ 16:28
Ik vind dat uitbreken, dat driften, dat slippen, die hele bochten doorpiepen juist het mooie van karten,
pas met de laatste 2 ronden ga ik serieus rijden
Dizzeevrijdag 15 juli 2005 @ 16:38
karten is altijd wel lachen.

goeie tips hier.
Faceoffvrijdag 15 juli 2005 @ 16:39
k weet niet in hoeverre het illegaal is, maar als je van te voren de kart ff goed bekijkt...

soms is het mogelijk om achter je stoel het draadje van het gaspedaal aan te trekken
waardoor je nog iets meer snelheid haalt.
thumpervrijdag 15 juli 2005 @ 16:45
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 16:39 schreef Faceoff het volgende:
k weet niet in hoeverre het illegaal is, maar als je van te voren de kart ff goed bekijkt...

soms is het mogelijk om achter je stoel het draadje van het gaspedaal aan te trekken
waardoor je nog iets meer snelheid haalt.
Whehehe, dát is een goeie! Zal het zéker bekijken
MikeyManvrijdag 15 juli 2005 @ 16:57
Mjah, soms kun je ook met je voet tegen de gaskabel de kabel net iets strakker trekken, gaat ie ook weer net wat harder... Is ook wel nodig met mijn 95 kilo...
Vitalogyvrijdag 15 juli 2005 @ 18:20
@RetepV

Kan jij ook een schatting maken van hoeveel gewicht en eventueel lengte scheelt in rondetijden? Als in hoeveel kan 30 kg gewichtsverschil uitmaken bij 7 pk kartjes op een middellange baan (+/- 50 seconden rondetijd)?

[ Bericht 0% gewijzigd door Vitalogy op 15-07-2005 18:27:47 ]
Googolplexianvrijdag 15 juli 2005 @ 18:29
heb niet alle voorgaande posts gelezen:

- continu voet op gas... NIET GAS LOS!
- bijremmen terwijl je je voet op het gas houdt (bij bochten waar het echt niet anders kan natuurlijk wel gas los maar experimenteer hiermee).
- voorover en in de bocht leunen bij bochten.
- heuvelop jezelf zo laag mogelijk maken.

da's hoe ik het doe (deed )
Virus.NLvrijdag 15 juli 2005 @ 19:50
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:41 schreef RetepV het volgende:
Als je in een bocht zit, dan is je natuurlijke gevoel om tegen de G krachten in te gaan hangen (bocht naar rechts => jij hangt ook naar rechts). En dat is juist fout. Want wat gebeurt er nou in een bocht? Het zwaartepunt van je kart verplaatst zich naar de kant van de kart die aan de buitenkant van de bocht is (bij een bocht naar rechts verplaatst het zwaartepunt zich dus naar links). Dat moet je niet gaan compenseren, maar juist versterken. Je wil namelijk zo veel mogelijk wieldruk op de wielen die aan de buitenkant van de bocht zitten. Des te meer druk, des te minder je slipt en des te sneller je dus door de bocht kan. Dus meehangen in plaats van tegenhangen.
Dit vind ik (naast vloeiende bochten, remmen enz.) toch wel de beste tip om iets snellere rondetijden mee te rijden. In een mooie lange bocht voel je het gewoon dat je meer grip hebt en harder de bocht door gaat en natuurlijk harder de bocht uitkomt Vaak zie je mensen naar binnen hangen en dan kan je ze nog zelfs buitenom inhalen

En ook dat op en neer hobbelen op de kart scheelt ook met optrekken
ikbeneenkiwivrijdag 15 juli 2005 @ 20:08
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:19 schreef timmeeeh het volgende:
ik ga nooit karten maar ben 1,5 jaar terug eens geweest en toen was ik 3e van de 5
jij gaat komende week mee karten met mij en lin.

bij deze.
Dutchman77zaterdag 16 juli 2005 @ 00:11
Hoe zit het eigenlijk met je lichaamsgewicht in zo'n kart? Op het kartcentrum werd verteld dat dit niet zo heel veel uitmaakt. Als je lichter bent, trek je harder op, als je zwaarder bent kun je harder door de bocht doordat je meer wieldruk hebt (telt bij de relatief lage snelheid blijkbaar meer mee dan je traagheid van het middelpunt van de bocht af).

Ik denk dat ze daar wel gelijk in hebben want tijdens het karten merkte ik dat ik veel meer gleed dan de zwaardere deelnemers. Zelf ben ik vrij licht en dacht daarmee overal een voordeel te hebben. Dit viel vooral tegen in de scherpe bochten waar ik alleen gas los liet (ik remde eigenlijk vrijwel nergens) waardoor de achterkant compleet weggleed. Zoals al ergens in de voorgaande posts verteld werd, kun je dan beter een beetje remmen, en dan zo hard mogelijk de bocht uitrijden zonder te slippen.

Voor lichte mensen geldt dus:
Ietsje remmen voor een bocht en zo snel mogelijk weer op het gas. Je kunt dan best wat hoekiger sturen (meer afremmen en de bocht klein maken) zodat je snel weer op het gas kunt.
Dit is ook de manier waarop je bochten moet nemen met relatief hoogvermogen racewagens (bijvoorbeeld singleseater formule auto's).

Voor zwaardere mensen geldt:
Zo weinig mogelijk snelheid verliezen, dus zo hard mogelijk insturen en de bocht zo vloeiend mogelijk nemen.
Dit is ook de manier waarop je bochten moet nemen met relatief laagvermogen racewagens (bijvoorbeeld toerwagens).
Vitalogyzaterdag 16 juli 2005 @ 00:29
Ik denk dat iedereen die ook maar een beetje basis natuurkunde heeft gehad of zich iig een beetje met kart of andere race sport heeft bezig gehouden weet dat een laag lichaamsgewicht een enorm voordeel is. Als de mensen bij jou op het kartcentrum anders beweren dan spijt me dat voor hun maar die kletsen dan compleet uit hun nek. Misschien dat de context van hun uitspraak enigzins anders was dan hoe jij het nu overbrengt?
Faceoffzaterdag 16 juli 2005 @ 00:35
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 16:45 schreef thumper het volgende:

[..]

Whehehe, dát is een goeie! Zal het zéker bekijken
moet dr nog wel ff bij zeggen dat het daar ook ontzettend heet zijn
dus probeer het dan meteen het eerste rondje een beetje en kijk of het een beetje lukt anders brand je geheid je klauwen en dat wil je niet...

oh en ik heb er nog nooit last mee gehad (2X gedaan) maar ze moeten t niet zien denk ik
Dutchman77zaterdag 16 juli 2005 @ 00:40
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 00:29 schreef Vitalogy het volgende:
Ik denk dat iedereen die ook maar een beetje basis natuurkunde heeft gehad of zich iig een beetje met kart of andere race sport heeft bezig gehouden weet dat een laag lichaamsgewicht een enorm voordeel is. Als de mensen bij jou op het kartcentrum anders beweren dan spijt me dat voor hun maar die kletsen dan compleet uit hun nek. Misschien dat de context van hun uitspraak enigzins anders was dan hoe jij het nu overbrengt?
Ik heb het hier wel over de karts zoals die in het kartcentrum rondrijden he! Ik heb het niet over hogesnelheidskarts of racewagens, want als de snelheid omhooggaat wordt gewicht direct een nadeel.

De strekking van de mensen op het kartcentrum was zoiets als: bij deze kart maakt het niet zoveel uit of je lichter of zwaarder bent. De ene heeft hier een voordeel, de andere daar.

Overigens wat ik op het laatst zei (de manier van het aansnijden van een bocht) klopt wel zeker. Het is algemeen bekend dat je met een Formule 1 wagen een bocht anders aansnijdt dan met een tourwagen. Gewoon omdat het met een Formule 1 wagen nauwelijks tijd kost om weer snel op snelheid te komen.
Vitalogyzaterdag 16 juli 2005 @ 00:52
Het klopt dat zwaardere mensen andere lijnen rijden. Maar dat is dus ter compensatie van het nadeel van het zwaardere gewicht. Het lichtere gewicht heeft nl nog steeds het voordeel en zal door de hogere snelheid een andere lijn rijden. Vermoedelijk vergeet men ook dat een zwaarder persoon een veel minder hoge snelheid bereikt en daardoor ook wat meer stuuruitslag kan hebben wanneer deze dezelfde bocht doorgaat. Dat betekent niet dat deze harder door bocht kan gaan omdat men meer grip heeft. Gebruik ook even je verstand. Een zwaardere wagen kan harder door een bocht heen? Ik dacht het toch echt niet.

Bovendien is het juist zo dat het gewicht extra veel uitmaakt bij karts die niet zo snel gaan dan bij karts die veel sneller gaan. Het verschil in vermogen per kg is dan nl veel groter.
Zènazaterdag 16 juli 2005 @ 00:52
Gas geven......
sssjibbbezaterdag 16 juli 2005 @ 00:53
eigenlijk is het heel eenvoudig,
je moet zorgen dat je harder gaat dan de anderen.
als je dat alle ronden volhoudt, dan win je
Zènazaterdag 16 juli 2005 @ 00:53
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 00:53 schreef sssjibbbe het volgende:
eigenlijk is het heel eenvoudig,
je moet zorgen dat je harder gaat dan de anderen.
als je dat alle ronden volhoudt, dan win je
Of niet dan.....
Dutchman77zaterdag 16 juli 2005 @ 01:04
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 00:52 schreef Vitalogy het volgende:
Vermoedelijk vergeet men ook dat een zwaarder persoon een veel minder hoge snelheid bereikt en daardoor ook wat meer stuuruitslag kan hebben wanneer deze dezelfde bocht doorgaat. Dat betekent niet dat deze harder door bocht kan gaan omdat men meer grip heeft. Gebruik ook even je verstand. Een zwaardere wagen kan harder door een bocht heen? Ik dacht het toch echt niet.

Bovendien is het juist zo dat het gewicht extra veel uitmaakt bij karts die niet zo snel gaan dan bij karts die veel sneller gaan. Het verschil in vermogen per kg is dan nl veel groter.
Nogmaals het gaat over langzame karts. Mijn ervaring is dat er nauwelijks snelheidsverschil is tussen zware en lichte personen.Ze trekken vrij gemakkelijk door maar blijven daarna hangen op een bepaald toerental. Een lichtere persoon zal dus sneller op de maximum snelheid zitten dan een zware, maar uiteindelijk gaat op het rechte stuk iedereen even hard.

Mijn intuitie zegt ook dat een zwaardere kart altijd langzamer door de bocht moet kunnen gaan maar ik vertel hier gewoon wat men zegt op het kartcentrum en wat ikzelf zie, zwaardere personen zie ik minder glijden (al bij het insturen met gas los) dan lichtere. Ook liggen de tijden van iedereen dicht bij elkaar en is er geen verband te zien met het lichaamsgewicht (of het moet zijn dan toevallig alle dikkerds natuurtalenten zijn en de dunnerds er niks van kunnen).
Vitalogyzaterdag 16 juli 2005 @ 01:20
Ik leg je uit wat er aan mankeert en het lijkt me verder ook niet al te moeilijke stof om te begrijpen. Ik weet niet hoe de situatie is waarop jij deze conclusie trekt en daarin blijft volharden. Helderder kan ik het echt niet voor je maken.

Rijden jullie wel echt op de limiet of is het maar een beetje recreanten niveau? Dan nog moet je een verschil zien tussen de dikkerds en de dunnen lijkt me. Of is de baan enkel volgas misschien?
Dutchman77zaterdag 16 juli 2005 @ 01:26
Ik heb een technische achtergrond dus ik snap echt wel wat massa doet als je het versnelt. Feit is dat er een aantal zaken tegenstrijdig zijn met wat je op grond van logische natuurkunde zou verwachten.

Wij rijden wel op de limiet (maar ik heb pas twee keer gekart dus hoe ver zit je dan op de limiet?) De baan is veel volgas, maar niet overal.
Vitalogyzaterdag 16 juli 2005 @ 01:38
Ik kan me zo voorstellen dat als het veel max toeren volgas is dat het verschil in gewicht relatief kleiner wordt. Met twee keer karten is het heel erg knap als je bij een gemiddelde baan echt de limiet weet te vinden. Dan ben je zeker een natuurtalent.
wh00tzaterdag 16 juli 2005 @ 09:45
Het is gewoon een kwestie van oefenen.

Paar tips die kunnen helpen:
- Weinig vermogen dus niet proberen te 'driften' / slippen, duurt veel te lang voordat je op snelheid bent.
- In snelle bochten de kart laten 'rollen', dus snelheid proberen te houden, maar wel de rem voorzichtig gebruiken, slippen is funest.
- In korte bochten hard remmen en van het remmen gebruik maken om kort te draaien, dan kan je dus later remmen weer sneller op het gas.
- Ideale lijn is meestal buiten-binnen-buiten. Hoewel het bij sommige bochtencombinaties beter is om de 'gouden middenweg' te kiezen omdat je niet ten koste van alles naar buiten moet komen. Gewoon rechtuit rijden en gebruik maken van de rem om korter te keren is dan beter (alleen bij korte bochten!)
wh00tzaterdag 16 juli 2005 @ 09:49
Om de discussie over gewicht tot een einde te helpen:

In acceleratie en remmen is het 100% nadelig (want meer massa). In het bochtenwerk maakt het bij de gemiddelde indoorkartbaan niet zoveel uit. De grip is namelijk vaak erg beperkt en met gewichtsverplaatsing (bewegen van lichaam) kan je meer druk op de buitenste wielen geven en dus ongeveer net zo snel de bocht door.

Zoek maar eens bij foto's van buitenkarting, het is niet voor niets dat men tijdens regen races meer lood aan de stoel heeft hangen, bij voorkeur aan de bovenkant.
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 10:06
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 09:49 schreef wh00t het volgende:
Zoek maar eens bij foto's van buitenkarting, het is niet voor niets dat men tijdens regen races meer lood aan de stoel heeft hangen, bij voorkeur aan de bovenkant.


Dat is om de kleine mannetjes op het minimumgeweicht van hun klasse te brengen

Outdoorkarts hebben als je wilt TE veel grip, de kart gaat dan happen in de bochten en wil steeds met 2 wielen de lucht in. Je gaat dan de grip afbouwen door de achterwielen meer naar buiten te plaatsen.
En dit heeft dus niets met dat stukje lood te maken op de stoel
BaraCudazaterdag 16 juli 2005 @ 10:10
Het is in iedergeval de vetste baan volgends mij die er is in nederland.

Je lijnen smooth rijden, slippen kost tijd dus niet doen Soms zijn wijdere lijnen beter, maar ik weet niet of je dat in 12 minuten achter kan komen

Maar driften (wat niet echt kan in een indoorkart) kost dus tijd.
BaraCudazaterdag 16 juli 2005 @ 10:13
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:06 schreef Hugster het volgende:

[..]



Dat is om de kleine mannetjes op het minimumgeweicht van hun klasse te brengen

Outdoorkarts hebben als je wilt TE veel grip, de kart gaat dan happen in de bochten en wil steeds met 2 wielen de lucht in. Je gaat dan de grip afbouwen door de achterwielen meer naar buiten te plaatsen.
En dit heeft dus niets met dat stukje lood te maken op de stoel
Idd dat lood zit er alleen op om mensen die minder wegen in competitie het zelfde gewicht te laten hebben dan de rest.
Het kan ook strafgewicht zijn omdat ze vorige races hebben gewonnen.

Toen mijn outdoorkart idd teveel grip had was ik na 5 minuten bont en blauw door het hakken op die baan

Dinsdag weer fijn knallen op eindhoven landsard
Kreatorzaterdag 16 juli 2005 @ 10:14
Het is gevoel in combinatie met techniek. Bochten goed insturen, zo min mogelijk remmen, meewippen met optrekken omdat die karts niet snel genoeg zijn, niet glijden.

Ik had 3 jaar niet gekart en ik stond na 1 heat weer 2e vd dag.
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 10:15
In karting is gewicht vrijwel alleen van invloed op de snelheid van de kart, niet op het bochtengedrag.

Een kart heeft tientallen punten waar hij afgesteld kan worden, maar de allerbelangrijkste is toch wel positie en hoek van de banden. Dus de spoorbreedte voor en achter, in en uitspoor en het camber en caster.

Dus de simpele beredenering dat de motor achterop zit en daardoor breekt de kart achter makkelijk uit (overstuur) is onjuist. Met de stand van de wielen kan je echt ZO veel meer doen dan met gewicht.
gekke_sandrazaterdag 16 juli 2005 @ 10:16
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:04 schreef Waikikiki_Wim het volgende:
Hardgassen, niet afremmen voor elke bocht, hoogstens wat gas los.

En lef hebben, gewoon met 90 op de banden afgaan .
dat is niet zo'n super goede tip, lijkt mij. ik deed dat ook en ik was telkens aan het slippen.
ik heb wel een tip voor je.. zorg dat je goed zit en je helm vooral VASTZIT voor je gaat rijden. Niet dat die malloten de baan opengooien als jij nog aan je helm zit te kloten. ik knalde namelijk meteen uit de bocht en niet te zacht.. maar mijn helm zat nog niet vast. fijne klap in mijn nek gehad. niet prettig
BaraCudazaterdag 16 juli 2005 @ 10:18
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:15 schreef Hugster het volgende:
In karting is gewicht vrijwel alleen van invloed op de snelheid van de kart, niet op het bochtengedrag.

Een kart heeft tientallen punten waar hij afgesteld kan worden, maar de allerbelangrijkste is toch wel positie en hoek van de banden. Dus de spoorbreedte voor en achter, in en uitspoor en het camber en caster.

Dus de simpele beredenering dar de motor achterop zit en daardoor breekt hij achter makkelijk uit (overstuur) is onjuist. Met de stand van de wielen kan je echt ZO veel meer doen dan met gewicht.
Doe jij ook aan outdoorkarting?

Wij hebben onze kart eens op een weegschaal gezet en geloof het of niet op elke band staat bijna het zelfde gewicht. Perfect dus Je ziet ook dat de stoel van de kart niet in het midden van de kart zit. Allemaal op het gewicht van de motor die rechts zit te composeren.

Damn als ik er over praat wil ik alleen maar weer snel op die baan staan Wat een topsort!
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 10:18
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:13 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Dinsdag weer fijn knallen op eindhoven landsard
Veldhoven is een lekker baantje ja
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 10:19
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:18 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Doe jij ook aan outdoorkarting?
Kreatorzaterdag 16 juli 2005 @ 10:21
Vriend van mij deed (verdienstelijk) mee aan het NK outdoor. (ik dacht met een 2takt automaat). Die dingen gaan echt knetterhard (dik over de 150). Maar als je op dat niveau bezig bent, dan wordt het wel een erg dure sport...Hij had het over tienduizenden euro's per jaar.
Vitalogyzaterdag 16 juli 2005 @ 10:25
@BaraCuda
Weet jij ook toevallig hoeveel de strafgewichten van invloed kunnen zijn op de rondetijden?

Ik wil nl een schatting kunnen maken hoeveel gewicht ik nog moet verliezen om aanspraak te kunnen doen op het ronderecord.
Ja ik ben serieus
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 10:25
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:21 schreef Kreator het volgende:
Vriend van mij deed (verdienstelijk) mee aan het NK outdoor. (ik dacht met een 2takt automaat). Die dingen gaan echt knetterhard (dik over de 150). Maar als je op dat niveau bezig bent, dan wordt het wel een erg dure sport...Hij had het over tienduizenden euro's per jaar.
korfballen is idd goedkoper ja

Maar recreatief is het op zich goed te doen, koop 2e hands een kart met een niet zo onderhoudsgevoelig blok, bijvoorbeeld Rotax Max. En als je dan ook nog een beetje geluk hebt en goedkoop of ook weer (aan sommige) 2e hands aan je onderdelen kan komen dan scheelt dat ook weer.
BaraCudazaterdag 16 juli 2005 @ 10:27
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:21 schreef Kreator het volgende:
Vriend van mij deed (verdienstelijk) mee aan het NK outdoor. (ik dacht met een 2takt automaat). Die dingen gaan echt knetterhard (dik over de 150). Maar als je op dat niveau bezig bent, dan wordt het wel een erg dure sport...Hij had het over tienduizenden euro's per jaar.
Ja op dat niveau is het niet te betalen.
Maar hoe hard een kart gaat ligt totaal aan de afstelling.
Op Veldhoven haal je met een 2 takt automaat ongeveer 110km/h, terwijl je op de 3/4e van het rechtte stuk al op de 110 zit. Het is een compromis vinden tussen de juiste tandwielverhoudingen zodat je in het bochtenwerk snel kan accelereren en op het rechte stuk redelijk hard loopt.

Gelukkig hebben de mensen voor mij al de ideale tandwielverhoudingen uitgezocht en hoef ik alleen de tandwielen erop te gooien

Maar om terug te komen op de kosten, ik doe het samen met een vriend van mij en dus kun je alle kosten door 2e delen. En daarbij wij doen bijvoorbeeld 8 dagen met een setje banden, terwijl die NK teams elke sessie er nieuwe banden opgooien. En waarschijnlijk elke wedstrijd een nieuwe motor.

Het leuke is gewoon met een privekartje die topteams die aan het oefen zijn bij te houden
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 10:29
gast 8 dagen met je banden

is dat huurkart compound ofzo?
BaraCudazaterdag 16 juli 2005 @ 10:29
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:25 schreef Vitalogy het volgende:
@BaraCuda
Weet jij ook toevallig hoeveel de strafgewichten van invloed kunnen zijn op de rondetijden?

Ik wil nl een schatting kunnen maken hoeveel gewicht ik nog moet verliezen om aanspraak te kunnen doen op het ronderecord.
Ja ik ben serieus
Ja je ziet heel vaak dat van die kleine etterbakjes de snelste tijd hebben op die indoorbanen

Ik merk op Veldhoven dat mijn maat die 5 kg minder weegt dan ik ongeveer 2 tiende sneller is dan ik.
Met indoorkarts zal dat verschil nog wel meer zijn ben ik bang. Hoe die verhouding een beetje zit weet ik zo nook niet
Kreatorzaterdag 16 juli 2005 @ 10:31
Nu ja, hij had ook gewoon een privékart met wat minisponsors. Dus bijna alles kwam uit eigen zak. En idd voor elke race nieuwe banden. En met die strakke afstellingen gaat er elke race/training wel iets kapot en bij de merkkarts zijn die onderdelen schrikbarend duur...of je nou iemand kent of niet...
BaraCudazaterdag 16 juli 2005 @ 10:31
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:29 schreef Hugster het volgende:
gast 8 dagen met je banden

is dat huurkart compound ofzo?
Onze dagen duren meestal maar paar uur aangezien er altijd wel wat kapot gaat
Nee 8 dagen is overdreven, maar dat is maar om het verschil aan te geven in kosten.

Die toppers gooien er elke sessie gewoon nieuwe banden tegen aan van 150 a 170 euro per set.
Vitalogyzaterdag 16 juli 2005 @ 10:32
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:29 schreef BaraCuda het volgende:
Antwoord
Dankoewel
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 10:39
Hier nog een filmpje om een klein beetje een idee te krijgen van outdoorkarting Klik...

Gaan we nu niet te veel offtopic met het outdoorkarten Misch even een eigen topic starten?
BaraCudazaterdag 16 juli 2005 @ 10:50
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:39 schreef Hugster het volgende:
Hier nog een filmpje om een klein beetje een idee te krijgen van outdoorkarting Klik...

Gaan we nu niet te veel offtopic met het outdoorkarten Misch even een eigen topic starten?
Ok

Alleen ik heb geen .mov player

Dit ben ik trouwens....
http://www.xs4all.nl/~adr1982/Karting/015divx.avi
en
http://www.xs4all.nl/~adr1982/Karting/022divx.avi

Die andere filmpjes zijn me maat alleen toen was het nat
Het lijkt droog op die filmpjes dus het ziet er enorm kneuzig uit
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 10:54
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:50 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Ok

Alleen ik heb geen .mov player

Dit ben ik trouwens....
http://www.xs4all.nl/~adr1982/Karting/015divx.avi
en
http://www.xs4all.nl/~adr1982/Karting/022divx.avi

Die andere filmpjes zijn me maat alleen toen was het nat
Het lijkt droog op die filmpjes dus het ziet er enorm kneuzig uit
Quicktime of http://www.codecguide.com/download_qt.htm
BaraCudazaterdag 16 juli 2005 @ 11:01
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:54 schreef Hugster het volgende:

[..]

Quicktime of http://www.codecguide.com/download_qt.htm
Vet filmpje Ben jij dat? Of rij je geen schakkelkart?
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 11:04
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 11:01 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Vet filmpje Ben jij dat? Of rij je geen schakkelkart?
Ik ben het niet, maar rij wel schakel en ook Rotax Max
BaraCudazaterdag 16 juli 2005 @ 11:05
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 11:04 schreef Hugster het volgende:

[..]

Ik ben het niet, maar rij wel schakel en ook Rotax Max
Lucky Bastard
Schakkelkart wil ik eigenlijk ook wel maar eerst maar leren rijden met een rotax max.

ff me T5 tanken (alweer)
Roelliozaterdag 16 juli 2005 @ 11:12
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 18:29 schreef Googolplexian het volgende:
heb niet alle voorgaande posts gelezen:

- continu voet op gas... NIET GAS LOS!
- bijremmen terwijl je je voet op het gas houdt (bij bochten waar het echt niet anders kan natuurlijk wel gas los maar experimenteer hiermee).
Jij rijdt zeker geen auto?

Ik weet niet hoe het in een kart is, maar je hoeft met een auto niet te proberen om met je linkervoet te remmen!
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 11:18
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 11:12 schreef Roellio het volgende:

[..]

Jij rijdt zeker geen auto?

Ik weet niet hoe het in een kart is, maar je hoeft met een auto niet te proberen om met je linkervoet te remmen!
Bij een kart is het toch echt gas rechts en rem links
BaraCudazaterdag 16 juli 2005 @ 11:32
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 11:12 schreef Roellio het volgende:

[..]

Jij rijdt zeker geen auto?

Ik weet niet hoe het in een kart is, maar je hoeft met een auto niet te proberen om met je linkervoet te remmen!
Roelliozaterdag 16 juli 2005 @ 11:33
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 11:18 schreef Hugster het volgende:

[..]

Bij een kart is het toch echt gas rechts en rem links
Ah, dat wist ik niet.
BaraCudazaterdag 16 juli 2005 @ 11:40
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 11:33 schreef Roellio het volgende:

[..]

Ah, dat wist ik niet.
En bij rallyrijden houden ze ook voet op het gas terwijl ze remmen. Het zogenaamde Heel & Toeen.
Vitalogyzaterdag 16 juli 2005 @ 12:05
Ik ga me ook nog wel bezighouden met outdoor karten. Maar eerst moet ik dichter bij het ronderecord komen op de baan waar ik altijd rij en ondertussen ook flink wat gewicht verliezen. Ik ben nu ongeveer op de helft van wat ik voor ogen had. Dat is het eerste doel, daarna ga ik nadenken over eventueel outdoor karten, omdat ik dat hier in de buurt niet kan doen, en eventueel competitie rijden.

Edit:
Ik had mijn werkgever en collega al overgehaald om als een soort van teambuilding een 100-ronden race te gaan rijden.

[ Bericht 9% gewijzigd door Vitalogy op 16-07-2005 12:10:31 ]
Dutchman77zaterdag 16 juli 2005 @ 12:28
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 01:38 schreef Vitalogy het volgende:

Met twee keer karten is het heel erg knap als je bij een gemiddelde baan echt de limiet weet te vinden. Dan ben je zeker een natuurtalent.
Ik denk dat ik de (voorlopige) limiet van mezelf heb bereikt en niet die van de kart.
Aan de ronddetijden van de "snelste van de dag" te zien zit ik nog ver van de limiet van de kart af (2.5 seconden op een rondje van 40 seconden).

Ik weet niet of je die baan kent, maar ik had het over Hezemans indoor karting in Eindhoven.

http://www.hezemans.nl/index.php?item=906
BGNzaterdag 16 juli 2005 @ 12:31
Aaah karten. Een van die vele mooie desillusies in mijn leven.
Dutchman77zaterdag 16 juli 2005 @ 12:32
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:39 schreef Hugster het volgende:
Hier nog een filmpje om een klein beetje een idee te krijgen van outdoorkarting Klik...

Gaan we nu niet te veel offtopic met het outdoorkarten Misch even een eigen topic starten?
Dit lijkt toch heel wat meer op echt racen dan dat krappe gefrunnik op die indoorbaantjes.
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 12:42
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 12:32 schreef Dutchman77 het volgende:

[..]

Dit lijkt toch heel wat meer op echt racen dan dat krappe gefrunnik op die indoorbaantjes.
zeker
heeft niet alleen met de baan te maken hoor
Kolkiezaterdag 16 juli 2005 @ 12:43
Ik moet ook hoognodig es de buitenlucht in zie ik al .

Nog even over het tijdsverlies door gewicht: in Enschede (coronel) houden ze meen ik per 10 kg 2 of 3 tiende van een seconde per ronde van 40 seconden aan (ronderecord is meen ik 38 midden). Men heeft dat ooit eens nauwkeurig uitgevogeld met een aantal vaste bezoekers waarvan het gewicht 'nogal' verschilde (de zware woog 115 kg en de lichte 65 ofzo ).

Zal natuurlijk per baan verschillen maar het zit 'm vooral in de acceleratie (bochtuit). Bochtensnelheid en remmen maakt puur theoretisch geen hol uit aangezien je hier geen vermogen hebt en het extra gewicht voor evenredig veel dwars/remkracht (meer druk op banden bij gelijke wrijvingscoefficient) zorgt.
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 12:47
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 12:43 schreef Kolkie het volgende:
Bochtensnelheid en remmen maakt puur theoretisch geen hol uit aangezien je hier geen vermogen hebt en het extra gewicht voor evenredig veel dwars/remkracht (meer druk op banden bij gelijke wrijvingscoefficient) zorgt.
natuurlijk maakt het gewicht wat uit voor je remweg
MewBiezaterdag 16 juli 2005 @ 13:35
De beste manier om te winnen is altijd nog wel: Sneller rijden dan de rest
-AnneX-zaterdag 16 juli 2005 @ 14:25
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 13:35 schreef MewBie het volgende:
De beste manier om te winnen is altijd nog wel: Sneller rijden dan de rest
niet speciaal,

de beste en meest efficiënte manier om te winnen is als eerste (of als enige ) over de finish te komen
ikbeneenkiwizaterdag 16 juli 2005 @ 14:35
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 14:25 schreef -AnneX- het volgende:

[..]

niet speciaal,

de beste en meest efficiënte manier om te winnen is als eerste (of als enige ) over de finish te komen
jij zal vrij snel een zwarte vlag krijgen denk ik...
-AnneX-zaterdag 16 juli 2005 @ 14:39
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 14:35 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

jij zal vrij snel een zwarte vlag krijgen denk ik...
wh00tzaterdag 16 juli 2005 @ 19:11
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:06 schreef Hugster het volgende:

[..]



Dat is om de kleine mannetjes op het minimumgeweicht van hun klasse te brengen

Outdoorkarts hebben als je wilt TE veel grip, de kart gaat dan happen in de bochten en wil steeds met 2 wielen de lucht in. Je gaat dan de grip afbouwen door de achterwielen meer naar buiten te plaatsen.
En dit heeft dus niets met dat stukje lood te maken op de stoel
Volgens mij ben je nog nooit op een echt buitenkartcircuit geweest. Outdoorkarts hebben te veel grip op sommige banen, vooral Genk staat er bekent om. Echter om zoveel grip te krijgen moet men wel met zachte banden rijden, bij veel klasses wordt met zulke harde banden gereden dat er weinig rubber wordt neergelegd. Situaties zoals jij die schetst met grip afbouwen komt alleen voor tijdens EK's e.d. zoals op Lonato, Angerville, Braga, Salbris, etc.

Outdoorkarts rijden sowieso vrijwel altijd op 1.40m breedte achter, is overigens de max. breedte volgens de regels. Je ziet juist dat men tegenwoordig de voorkant extreem breed gaat maken met hubs e.d.

Lood is idd om je een rijder+kart op gewicht te brengen maar ALS je lood aan je kart hebt (en vrijwel iedereen heeft dit), wil je dit bij voorkeur altijd zo laag mogelijk aan je stoel hebben. BEHALVE als het regent, loop voor de gein maar eens door de paddock. Bij alle 2e chassis' van de rijders hangt het lood aan de bovenkant van de stoel.

Gast, als jij toch eens wist tegen wie je het had...
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 19:18
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 19:11 schreef wh00t het volgende:

[..]
Gast, als jij toch eens wist tegen wie je het had...
Nou tegen wie heb ik het
MewBiezaterdag 16 juli 2005 @ 19:20
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 19:18 schreef Hugster het volgende:

[..]

Nou tegen wie heb ik het
Hij maakt mij nou ook heel erg nieuwschierig
wh00tzaterdag 16 juli 2005 @ 19:37
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 19:18 schreef Hugster het volgende:

[..]

Nou tegen wie heb ik het
In ieder geval iemand met meer ervaring dan af een toe een ritje in één of andere exotische FIAT.
wh00tzaterdag 16 juli 2005 @ 19:41
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 11:40 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

En bij rallyrijden houden ze ook voet op het gas terwijl ze remmen. Het zogenaamde Heel & Toeen.
Ongeveer.. Tijdens het terugschakelen en remmen, geef je met de zijkant van je voet of de hak (Heel and Toe), je voet blijft dus op de rem, korte dotjes gas. Hierdoor zorg je dat de primaire en secundaire as ongeveer op gelijke snelheid draaien zodat je geen reactie in de aandrijflijn krijgt als ie in z'n versnelling valt.

(Sorry voor offtopic... )
Vitalogyzaterdag 16 juli 2005 @ 20:15
Hey allemaal een aantal F1 plaatsen in je fotoboek.
Hugsterzaterdag 16 juli 2005 @ 22:31
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 19:37 schreef wh00t het volgende:

[..]

In ieder geval iemand met meer ervaring dan af een toe een ritje in één of andere exotische FIAT.


Ik doe al 5 jaar aan outdoorkarting
wh00tzondag 17 juli 2005 @ 09:42
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 22:31 schreef Hugster het volgende:

[..]



Ik doe al 5 jaar aan outdoorkarting
Ook NK's & EK's gereden en fabrieksrijder geweest...?
Hugsterzondag 17 juli 2005 @ 09:52
quote:
Op zondag 17 juli 2005 09:42 schreef wh00t het volgende:

[..]

Ook NK's & EK's gereden en fabrieksrijder geweest...?
Nee, je zal er meer van weten maar WTF heeft heeft die Ferrari er nou weer mee te maken dan, beetje jammer dat je zo kinderachtig doet
BaraCudazondag 17 juli 2005 @ 10:40
quote:
Op zondag 17 juli 2005 09:42 schreef wh00t het volgende:

[..]

Ook NK's & EK's gereden en fabrieksrijder geweest...?
wh00tzondag 17 juli 2005 @ 23:54
quote:
Op zondag 17 juli 2005 09:52 schreef Hugster het volgende:

[..]

Nee, je zal er meer van weten maar WTF heeft heeft die Ferrari er nou weer mee te maken dan, beetje jammer dat je zo kinderachtig doet


Lees maar paar berichtjes terug, ik ben niet degene die begon met arrogant reageren. Schijnbaar moet je eerst een post geschiedenis opgebouwd hebben voordat je commentaar mag leveren?

Probeerde de topicstarter wat bij te brengen d.m.v. wat voorbeelden hoe het gaat tijdens outdoorkarting als er weinig grip is (zoals bij regen), aangezien de grip op vrijwel alle indoorbanen ook minimaal is. Niets meer, niets minder. Maar wie de bal kaatst...
Hugstermaandag 18 juli 2005 @ 08:52
quote:
Op zondag 17 juli 2005 23:54 schreef wh00t het volgende:

[..]



Lees maar paar berichtjes terug, ik ben niet degene die begon met arrogant reageren. Schijnbaar moet je eerst een post geschiedenis opgebouwd hebben voordat je commentaar mag leveren?

Probeerde de topicstarter wat bij te brengen d.m.v. wat voorbeelden hoe het gaat tijdens outdoorkarting als er weinig grip is (zoals bij regen), aangezien de grip op vrijwel alle indoorbanen ook minimaal is. Niets meer, niets minder. Maar wie de bal kaatst...
Okay

Ben wel benieuwd naar je naam, want ik volg de internationale kartwereld ook dus dan denk ik wel dat ik je ken
thumpermaandag 18 juli 2005 @ 11:00
Hier is de TS weer

Bedankt voor al jullie tips, hierdoor ben ik nu als 2e geëindigd ipv ergens in de middenmoot!
Hugstermaandag 18 juli 2005 @ 11:04
quote:
Op maandag 18 juli 2005 11:00 schreef thumper het volgende:
Hier is de TS weer

Bedankt voor al jullie tips, hierdoor ben ik nu als 2e geëindigd ipv ergens in de middenmoot!
Artzzzaterdag 13 augustus 2005 @ 13:21
Hehehe zometeen kartrai, zal ik es ff flink die tips in de praktijk brengen... Btw, ik heb nog nooit veel van gewicht gemerkt, ik win bijna altijd, en gewoon puur op lef. Alleen vanmiddag wel pittige tegenstanders

Ff voor de duidelheid, in een bocht naar links, leun ik dus naar rechts he? Naar buiten dus?
Uddelzaterdag 13 augustus 2005 @ 13:44
- Bochten zo recht mogelijk nemen, dwz, buitenkant inkomen, in het midden van de bocht zit je aan de binnenbocht en als je eruit komt zit je weer aan de buitenkant. Je rijdt immers het snelst rechtdoor.
- Je limiet opzoeken, niet bang zijn, als je spint ben je eroverheen, als je op het punt van spinnen staat, dat de wagen iets wegglipt (driften), maar de auto nog in bedwang houdt zit je op je limiet, zoek die op, of blijf er uit voorzorg iets voor.
- Laat remmen voor scherpe bochten, bochten zo snel mogelijk nemen en zo gauw mogelijk het gas er weer op.
- Minder scherpe bochten gewoon gas iets los en zo gauw mogelijk er weer op, of gewoon volgas

Succes..

Edit: Je hebt al gereden zie ik
Impryzaterdag 13 augustus 2005 @ 13:44
Ik heb afgelopen vakantie gekart op de outdoor baan die in het circuit van Spa Francorchamps ligt. Erg mooi baantje, jammer dat ze er geen tijdwaarneming hebben. Karts lopen ook erg goed. Maar één ding merkte ik wel.
Omdat ik absoluut de lichtste ben van de groep kon ik één bocht (voor de kenners: de lange doordraaier voor het rechte stuk) net niet vol gas nemen. Doordat ik zo licht was ging mijn kart namelijk snel uitbreken. Even gas los laten net voor de bocht hielp wel, maar dit kostte weer tijd.
Kan ik iets aan dat probleem doen?
Uddelzaterdag 13 augustus 2005 @ 13:45
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 13:44 schreef Impry het volgende:
Ik heb afgelopen vakantie gekart op de outdoor baan die in het circuit van Spa Francorchamps ligt. Erg mooi baantje, jammer dat ze er geen tijdwaarneming hebben. Karts lopen ook erg goed. Maar één ding merkte ik wel.
Omdat ik absoluut de lichtste ben van de groep kon ik één bocht (voor de kenners: de lange doordraaier voor het rechte stuk) net niet vol gas nemen. Doordat ik zo licht was ging mijn kart namelijk snel uitbreken. Even gas los laten net voor de bocht hielp wel, maar dit kostte weer tijd.
Kan ik iets aan dat probleem doen?
Veel gehaktballen eten
Tommehzaterdag 13 augustus 2005 @ 15:32
Naar buiten leunen met die dingen

Hugster, mooi filmpje had je! Tijd geleden ook veel gedaan met een schakel 125cc. Staat nu te verstoffen helaas. Binnenkort die eens gaan reviseren. Ik heb toen voornamelijk veel gereden op de buitenbaan van berghem. Mooie baan maar toen had t verschrikkelijk slecht asfalt.
Virus.NLdinsdag 16 augustus 2005 @ 18:14
Iemand al naar de KartRai geweest?

Ik ga heel misschien eind deze week nog.
Vitalogydinsdag 16 augustus 2005 @ 19:14
Als ik de verhalen mag geloven kan je beter naar een gewone kartbaan gaan Virus.NL.