abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:02:45 #1
31816 thumper
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻlaklaarzen zijn geil
pi_28829775
Dus.

Ik ga zondag met wat vrienden karten in Maarsen. We doen dat wel vaker, maar meestal eindig ik niet verder dan de middenmoot.

Omdat ik ook weleens wil winnen, ben ik benieuwd of iemand (legale) tips heeft om te zorgen dat je de snelste ronden rijdt, hoe je het beste/snelste iemand voorbij kan rijden, moment van remmen, juist niet remmen, gasgeven, gas loslaten, etc.
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:04:16 #2
125249 Waikikiki_Wim
De baardige lovecat.
pi_28829812
Hardgassen, niet afremmen voor elke bocht, hoogstens wat gas los.

En lef hebben, gewoon met 90 op de banden afgaan .
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:05:51 #3
78604 Dragon-fly
dit meen je niet...
pi_28829861
Hier ook een geitresseerde
pi_28829906
Bochten goed aansnijden, stiekem oefenen op de baan waar je gaat rijden zodat je de ideale lijnen gaat vinden.
Als er een heuvel in het parcours zit wil het wel eens helpen om wat lichter dan de rest te zijn. Zorg verder ervoor dat je een goeie klart te pakken hebt (vraag stiekem aan het personeel daar)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_28829924
Altijd zorgen dat je die rode schiltjes pakt en op het goede moment afschiet, als je zo'n bananen tros hebt houd die dan achter je wagen en ga voor iemand rijden!

Oh wacht, je bedoelt Reall-life karten?
pi_28829937
is gewoon een kwestie van kunnen rijden of niet, ik kan het en met vrienden ben ik altijd nummer 1:P

is ook een kwestie van lef, je gaat niet dood als je te hard gaat gewoon gas erop
pi_28829982
Lef hebben Andere mensen aan de kant beuken
pi_28829991
bochtenwerk !!
van buiten naar binnen naar buiten rijden , dus bocht zo recht mogelijk maken , wanneer ga je hard ? als je rechtuit dus .
voor haakse bochten heel laat remmen , maar ook weer niet TE laat , strak in sturen en zo vroeg mogelijk het gas erop .
niet bang zijn , zoek je limiet op , als je begint te driften zit je OP de limiet , om draaien is er overheen .
vooral onderin toeren doet zon huurkart weinig probeer je snelheid hoog te houden .

hier spreekt een EK 125 Motorracer
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:10:08 #9
86146 True_Force
Zo heet als een kroketje
pi_28830000
Ik werk zelf bij t kartcentrum en kan naar mijn mening toch wel aardig karten, tips:

beter teveel remmen dan te weinig, vaak wordt er geroepen dat je nooit moet remmen, maar later remmen vertraagd meer dan gas los laten. Als je te snel de bocht in gaat gaat de kart slippen, hierdoor verlies je ontzettend veel snelheid aangezien die motoren niet al teveel vermogen hebben.
Verder gewoon veel lef hebben, gewoon de bocht in gooien, je haalt meer dan je denkt. Zo strak en soepel mogelijk rijden zorgen ervoor dat je niet drift = tijdsverlies. Verder moet je niet te ver naar achteren gaan zitten, hoe meer gewicht naar t midden hoe beter, als je helemaal naar achteren schuift breek je sneller uit aan de achterkant, en heb je minder grip met je voorwielen -> onderstuur.
pi_28830046
en wat ook is, hoe meer je de bandjes laat piepen, hoe meer tijd je verliest, en idd vloeibaar sturen, dus niet hakkerig.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:12:01 #11
64781 bonke
pipo koeie
pi_28830054
zo weinig mogelijk je banden laten piepen
pies on joe toe
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:13:31 #12
84309 pooier
bling bling
pi_28830101
Maarssen

Bij De Fabrique dus wel leuk daar.
copyright 2006
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:14:14 #13
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_28830123
vooraan blijven rijden?
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
pi_28830176
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:11 schreef MarkyB het volgende:
en wat ook is, hoe meer je de bandjes laat piepen, hoe meer tijd je verliest, en idd vloeibaar sturen, dus niet hakkerig.
Vloeibaar? .

Dat wordt eerst flink indrinken dus... .
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
pi_28830198
ideale lijnen aanhouden (bij de meeste banen hebben ze hier een papiertje voor waar het opstaan) alleen gas loslaten en alleen bij scherpe bochten even remmen VOOR de bocht en IN de bocht het gas er weer op houden
Gewoon, omdat het kan.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:16:59 #16
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_28830201
Zorgen dat je zelf de minste kilo's hebt
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:19:25 #17
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_28830268
ik ga nooit karten maar ben 1,5 jaar terug eens geweest en toen was ik 3e van de 5
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:21:17 #18
31816 thumper
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻlaklaarzen zijn geil
pi_28830316
Kijk, dat zijn allemaal bruikbare tips!

Vooral dat gewicht naar voren schuiven lijkt me een hele bruikbare, ikzelf merk dat ik ontzettend vaak uitbreek... terwijl ik niet eens zo zwaar ben
Mijn probleem is inderdaad het bochtenwerk dus Uitbreken, piepende banden
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:23:29 #19
32303 Jofunu-kun
A.k.a. Smurf
pi_28830399
Zorgen dat je stoel te verstellen is/je bij de pedalen komt.
Door GvsE: "Je bent een geweldig jong!"
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:23:30 #20
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_28830400
Oefenen. Heel veel oefenen.

En evalueren waarom het goed en slecht ging en wat er beter kan. Je niet gek laten maken als je een tikkie krijgt van 1 van je maten en meerijden van mensen die marginaal sneller zijn EN kijken waar hun sneller zijn. Snelheid bocht uit is verder belangrijker dan snelheid bocht in (dit omdat er meestal een stuk zit waarin opgetrokken dient te worden en de aanvangssnelheid dus cruciaal is!) behalve als er een nog krappere bocht achteraankomt.

Als je vind dat je er ALLES aan gedaan hebt qua rijden(dus 10 rondes lang op de limiet rijden) dan is het tijd te gaan spelen met de tijd, dus bijvoorbeeld het opofferen van een bepaalde bocht om een andere beter/sneller te kunnen nemen. Maar dat is bij jou nog niet van toepassing .

Tenslotte: probeer jezelf eens te verbeteren! Als je vaak op dezelfde baan komt en die is ondertussen niet verandert probeer dan eerst jezelf eens te verbeteren! Ik neem ALTIJD het tijdenformulier mee naar huis toe. Van elke baan waar ik ben geweest heb ik het formulier met daarop de snelste tijd ooit nog liggen .

Als je niet serieus snel rondkachelt op een kartbaan is karten m.i. in de eerste plaats een gevecht met jezelf !

Damn, ik moet ook weer eens gaan karten, it's been way too long ago (6 maand ).
Life is too short don't stress every day
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:24:29 #21
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_28830428
ik verlies altijd omdat ik zo graag de bandjes laat piepen
pi_28830925
Als je in een bocht zit, dan is je natuurlijke gevoel om tegen de G krachten in te gaan hangen (bocht naar rechts => jij hangt ook naar rechts). En dat is juist fout. Want wat gebeurt er nou in een bocht? Het zwaartepunt van je kart verplaatst zich naar de kant van de kart die aan de buitenkant van de bocht is (bij een bocht naar rechts verplaatst het zwaartepunt zich dus naar links). Dat moet je niet gaan compenseren, maar juist versterken. Je wil namelijk zo veel mogelijk wieldruk op de wielen die aan de buitenkant van de bocht zitten. Des te meer druk, des te minder je slipt en des te sneller je dus door de bocht kan. Dus meehangen in plaats van tegenhangen.

Dit werkt overigens alleen in karts waar het vermogen laag is. Als je genoeg vermogen hebt om door een bocht te kunnen powersliden (op je gas met overstuur door de bocht slippen), dan kun je beter strak in het midden van de kart blijven zitten. Dan voel je de balans veel meer. Ook kost het je je ribben omdat je altijd wel tegen de zijkant van de stoel aan hangt .

Wat met kartjes met weinig vermogen ook helpt is 'hoppen'. Als je een bocht door bent zit je onder het vermogen van je kart (het koppel van de motor verschilt met de toeren). Door de slipkoppeling kun je ook niet genoeg toeren maken om een beetje vermogen te krijgen. Wat dan helpt is als je in je kart een beetje stom op en neer gaat zitten wippen . Als je het goed doet, dan gaan je wieltjes wat doorslippen en komt je motor wat sneller op toeren. Je moet echt flink op en neer wippen voordat dit werkt, je hoort het aan de toeren van de motor wanneer je het goed doet. En het is ERG vermoeiend om te doen.

Maar het beste is nog altijd het juist aansnijden van de bochten. De bedoeling is niet dat je zo hard mogelijk de bocht in gaat en zo laat mogelijk remt. Dat helpt niks bij die kartjes met weinig vermogen (als je wel vermogen hebt, dan is het heel wat anders). De bedoeling is dat je met zo hoog mogelijke toeren uit de bocht komt. Want hoe hoger de toeren, des te sneller je wegtrekt uit de bocht.

Slippen wil je ook niet. Dus je moet de bocht zo maken dat je zo weinig mogelijk slipt, zo hard mogelijk door de bocht gaat en met zo veel mogelijk toeren weer de bocht uit komt. Dus wijd op een bocht aanrijden (behalve als iemand vlak achter je zit, dan moet je het gat dicht houden ). Dan scherp insteken zonder te gaan slippen. En dan de rest van de bocht zo wijd mogelijk nemen, terwijl je vol op je gas blijft staan. In de bocht moet je je toeren al omhoog horen komen, hoor je dat niet, dan neem je de bocht nog te scherp.

Let ook op de volgorde van bochten. Als er twee bochten achter elkaar komen, dan kun je de eerste bocht misschien superhard nemen. Maar als je dan verkeerd uitkomt voor de volgende bocht, dan verlies je daar heel veel snelheid. Dan kun je de eerste bocht beter wat langzamer nemen en de tweede bocht sneller.

Vooruit denken, en goed luisteren naar de toeren van je motor, dat is het devies.
pi_28831101
tis een heel lang verhaal.....maar het klopt wel
hoge vermogen karts moet je idd glijdend de bocht door (karts van ong. 60 km/h gok ik zo?) is heerlijk gevoel
Gewoon, omdat het kan.
pi_28831178
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:21 schreef thumper het volgende:
Vooral dat gewicht naar voren schuiven lijkt me een hele bruikbare, ikzelf merk dat ik ontzettend vaak uitbreek... terwijl ik niet eens zo zwaar ben
Mijn probleem is inderdaad het bochtenwerk dus Uitbreken, piepende banden
Hmm, in mijn ervaring breken die kartjes nooit uit aan de voorkant, maar altijd aan de achterkant. Daar hangt namelijk de motor, en door de middelpuntvliedende kracht staat er daar veel meer zijwaartse kracht op dan aan de voorkant.

Ik weeg 61kg, en bij mij breken die kartjes ook altijd uit. Maar ik zorg er voor dat ik precies zo hard rem dat ik de kart 'in de bocht zet'. Het remmen doe ik zo laat dat ik bij het remmen altijd uitbreek. Maar het uitbreken controleer ik zo (of dat probeer ik iig ) dat ik precies goed uitkom om de bocht op de ideale lijn door te rijden. Na het remmen alles los, wachten tot je weer grip hebt en dan vol op het gas de bocht door.

Laat remmen is ook leuk. Als je denkt 'NU moet ik remmen!', dan kun je altijd nog wel een metertje later remmen . Niet bang zijn dat je de banden in rijdt, zo hard rij je helemaal niet. In de kart lijkt het snel omdat je 2cm boven de grond zit . Maar kijk maar eens naar de snelheid als je buiten de baan bent. Dan valt dat best mee. De eerste de beste brommer rijdt harder.
pi_28831319
Enneh, wat MArkyB zegt: vloeibaar sturen (maar hij bedoelt 'vloeiend sturen' ). Niet ineens je stuur omtrekken en in de bocht weer door je handen laten glijden zoals je dat in de auto doet. Goed, stevig vasthouden en altijd zorgen dat je stuurbewegingen vloeiend zijn. Niet gaan trekken aan je stuur, altijd zo soepel mogelijk sturen. Als je na een 'race' spierpijn in je onderarmen hebt, dan doe je het goed .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')