Bidden kun je zien als mind power. Een geloofsovertuiging, een ritueel, in ieder geval iets dat met behulp van denken je lichaam zou moeten beïnvloeden. Direct of indirect. In mijn visie kunnen rituelen/handelingen gebruikt worden om een bepaalde overtuiging 'kracht' bij te zetten. Gezien het bovenstaande onderzoek lijkt dit niet altijd te werken. Aan de andere kant werken placebo's wel degelijk en dat is ook een vorm van power of the mind.quote:Gebeden voor mensen die een hartoperatie ondergaan maken de kans op genezing niet groter. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek onder 748 patiënten, die op het punt stonden onder plaatselijke verdoving een slagaderlijke hartoperatie met een catheter te ondergaan. Begeleiding aan bed blijkt daarentegen de overlijdenskans wel iets te verlagen.
De groep patiënten was onderverdeeld in gelovigen waarvoor door anderen op afstand werd gebeden, en mensen voor wie niemand zich tot de goden wendde. Na zes maanden bleek dat er geen wezenlijk verschil was tussen de twee groepen patiënten. Een vergelijkbaar aantal mensen was overleden, had een hartaanval gehad of moest opnieuw worden opgenomen in het ziekenhuis.
Erg goed punt. Ik interpreteerde het in eerste instantie anders idd.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 11:02 schreef JohnDDD het volgende:
Wel, ik denk dat het belangrijkste punt hierbij is dat ik vermoed dat de patiënten waarvoor gebeden werd dit niet wisten. (Ik kan dat niet opmaken uit het artikel maar ik neem het aan).
Sociologisch gezien is wel bewezen dat bidden voor anderen helpt, maar dan gaat het volgens mij vooral om mensen die weten dat er voor hen gebeden wordt. Dit heeft ook gewoon een soort placebo effect.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 11:14 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Erg goed punt. Ik interpreteerde het in eerste instantie anders idd.
Ik geloof ook wel in die zogenaamde 'kracht van het denken' maar hoe krachtig is zoiets? Welke factoren hebben invloed? Kan iedereen het of werkt het bv bij rationalisten per definitie niet?
Dat ben ik idd wel met je eens.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 11:39 schreef JohnDDD het volgende:
Dan kan het voor een rationeel iemand ook werken.
Nou ja als je 5 gelovigen en 5 ongelovigen bij het ene ziekenhuis neerzet en weer 5 om 5 bij een ander ziekenhuis, etc. dan kun je het wel vergelijken. Mocht er echter uitkomen dat bidden haske goed werkt dan kun je nog afvragen wat de correlatie precies is. Sommige religies schenken eens in de zoveel tijd wijn in de kerk. Wie weet is dat nu net het wondermiddel om maar even overdreven aan te geven wat ik bedoel.quote:Overigens lijkt me zo'n onderzoek wel vrij lastig, alle patiënten zijn anders, en de grootte van de groep is ook erg belangrijk. Een écht eerlijk onderzoek is misschien niet mogelijk; je zou een onderzoek moeten houden op hetzelfde moment, in hetzelfde ziekenhuis. Immers; andere ziekenhuizen hebben andere statistieken, andere jaargetijden hebben andere statistieken, en er is altijd technologische vooruitgang etc. Maar het lijkt me niet dat er in één ziekenhuis genoeg patiënten zijn voor een goed onderzoek.
Ik ook. Het medische placebo effect zelf is op veel vlakken aangetoond als zijnde "het bestaat".quote:Op vrijdag 15 juli 2005 11:59 schreef nokwanda het volgende:
Ik vraag me af of het verschil aangetoond kan worden als patienten wel weten dat er voor ze gebeden wordt. Maar ook of er verschil is als ze voor zichzelf bidden.
Het zou me niet verbazen alhoewel het minder makkelijk is om geld voor zo'n onderzoek te krijgen lijkt me.quote:Bid iemand om de kracht in zichzelf naar boven te halen of bid iemand met een vraag om genezing naar een andere entiteit. Zonder daar zelf mede verantwoordelijkheid voor te nemen.
Er zullen mensen zijn die zeggen dat het niks uitmaakt.
Ik denk dat heel veel afhangt van de vraagstelling. Zou dat ooit onderzocht zijn?
Ergens heel typerend ja. Dat verschil in mensen. Nu is geloof idd iets dat compleet kan ombuigen. Ik ken mensen die puur atheïstisch zijn geworden (eerst waren ze heel gelovig) door wat ze hebben meegemaakt. Ik begrijp dat wel.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 12:59 schreef nokwanda het volgende:
Een tijdje terug kwam ik iemand tegen waarvan het kind was overleden. De man had geen enkel geloof. Maar dan ook echt totaal atheistisch. De vrouw niet. Zij was christen. De vrouw kon omgaan met haar verlies. De man totaal niet.
Ik vond het typerend. Hetzelfde kan gelden voor gezondheid.
Ik denk dat de power of the mind enorm is.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 10:43 schreef livEliveD het volgende:
Ik las net op de frontpage dat bidden statistisch gezien niet uitmaakt als het om de kans op genezing bij het ondergaan van hartoperaties gaat:
[..]
Bidden kun je zien als mind power. Een geloofsovertuiging, een ritueel, in ieder geval iets dat met behulp van denken je lichaam zou moeten beïnvloeden. Direct of indirect. In mijn visie kunnen rituelen/handelingen gebruikt worden om een bepaalde overtuiging 'kracht' bij te zetten. Gezien het bovenstaande onderzoek lijkt dit niet altijd te werken. Aan de andere kant werken placebo's wel degelijk en dat is ook een vorm van power of the mind.
Waarom werkt het soms wel en soms niet? Ligt het aan je geloof? Hoe krachtig kan denken zijn?
Please press the issue [afbeelding]
Waarom het soms wel werkt en soms niet is moeilijk te zeggen. Zoals Mirage al zei: "Soms zijn dingen gewoon niet "ment to be" of er is iets anders dat meespeelt en sterker is." Ik heb die ervaring ook wel eens als ik mensen Reiki geef, soms is het lichaam erg ontvankelijk voor genezing, soms helemaal niet of minder. Waarom dat zo is? Misschien probeert het lichaam zelf iets te doen, is het 'nodig' om ziek te zijn. Of misschien probeert de geest wat te doen, of misschien is het leven voor een persoon gewoon voorbij op een bepaald punt en is genezing niet nodig.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 10:43 schreef livEliveD het volgende:
Waarom werkt het soms wel en soms niet? Ligt het aan je geloof? Hoe krachtig kan denken zijn?
Over vervloekingen en voodoo.......quote:Op maandag 25 juli 2005 21:06 schreef Mirage het volgende:
[..]
Ik denk dat de power of the mind enorm is.
Je noemt zelf al het placebo effect.
Mijn oma zit serieus iedere week bij de huisarts. Ze denkt al jaren dat ze dood gaat, maar als ze naar de markt wil dan huppelt ze naar haar fiets springt erop en rijdt weg
Ik denk dat het begonnen is als een soort aandachttrekkerij, maar ik moet eerlijk bekennen dat ze op den duur er ook slechter uit begon te zien.
Ze had zichzelf dus "ziek" gepraat. niet dat ze daadwerkelijk een ziekte had, maar de symptomen had ze wel ( en die waren dus ook echt voor haar lichaam)
Eens in de zoveel tijd wat loze pilletjes van de huisarts krijgen haar er telkens weer bovenop. ( een poos later heeft ze wel weer wat anders bedacht maar goed)
Voodoo (niet de cultuur op zich, maar echt het bedrijven ervan zoals de meeste mensen het kennen) e.d. zijn zoals ik het zie ook een soort "power of the mind", weliswaar visueel gemaakt door degene die het bedrijft, maar de kracht zit hem in zijn/haar geest denk ik.
Net als vervloekingen. En serieus ik geloof dat het werkt in veel gevallen.
waarom het niet altijd werkt ?
Waarom krijg je niet altijd je appelmoespot open als je toch hetzelfde doet als anders ?
( draaien aan de deksel )
Soms zijn dingen gewoon niet "ment to be" of er is iets anders dat meespeelt en sterker is.
Nee, dat is precies dat ik bedoelquote:Op dinsdag 26 juli 2005 14:53 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Over vervloekingen en voodoo.......
Ik geloof absoluut in the power of mind.
Waar het vervloekingen betreft: dan zou het moeten gaan om degene die de vervloeking uitspreekt. Vandaar ook dat het altijd naar je terug zal keren als je slecht doet.
Want hoe kan het anders zijn dat de persoon die niet weet dat ie vervloekt is toch de negatieve gevolgen van de vervloeking kan voelen?
Dan moet het wel de wilskracht van de vervloeker zijn. De schaduwzijde daarvan; de negatieve gedachte terwijl je positief zou moeten denken, is hetgeen er terugkeert naar de vervloeker. Behalve als de vervloekte een goed schild heeft waar het meeste op afketst. Dan keert de hele lading terug. Maar die wordt tegelijk ook de ether in gescattered waardoor er negatieve delen rondvliegen.
Vaag verhaal, he![]()
Tja..... een ring, uitgerekend een ring... symbool van het oneindige.....quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:23 schreef Mirage het volgende:
[..]
Nee, dat is precies dat ik bedoel
Ik ken een meisje (niet zo heel goed), dat meisje en een jongeman gingen met elkaar om..behoorlijk serieus. De ouders van de jongen zagen het helemaal zitten en hadden met de ouders van het meisje al van alles uitgestippeld.
Om de één of andere reden wilde dat meisje de relatie niet doorzetten. (tsja verliefdheid kan over gaan of je leert iemand kennen op een manier die je niet had gewild en ook dan is de relatie 9 van de 10 keer over) .
De jongen accepteerde dit niet, de familie van de jongen zei ook tegen het meisje dat dit niet zomaar kon. Ze hebben haar een ring gegeven (verjaardag ofzo), die ring droeg ze.
Het meisje is ontzettend ziek geworden. Na een periode van steeds zieker worden zei een man "je moet die ring af doen meisje".
Ze heeft dit gedaan.... je raadt het al
medicatie verandert ook je denken welquote:Op vrijdag 29 juli 2005 17:26 schreef Dromenvanger het volgende:
Bij depressie kun je kiezen tussen medicatie of denken en therapy.
Ik heb gekozen voor medicatie maar nu kan ik het met denken. Met denken kan alles.
Bidden heb ik nooit gedaan omdat ik liever op mijn eigen kracht vertrouwde. Heb wel gebeden tijdens depressie maar kreeg nooit antwoord dus heb het toen maar zelf gedaan.
Heb dus wel gebeden maar ik geloof niet erin. Ik geloof ook niet zo in die rituelen in de kerk. Vind het maar wazig allemaalAlsof die wierrook mij geneest, alsof al die hosties mij beter maken?
Nee als mens moet je het zelf doen door positief te denken. Positief denken
De enige optie op succes.
Biechten heeft ook geen zin. Je kunt wel leren van je fouten maar door alleen maar je fouten toe te geven schiet niet op. Vooral niet als de biecht afnemer zwijgt als het graf. Dan kun je beter tegen de muur aanlullen.
De kerk is een beetje lui vind ik. En valt tevens te vaak in de herhaling. En ze draaien saaie muziek. Altijd die kerkorgels. Wat schiet dat nu op? Dat ze goede muziek gaan draaien waar mensen blij van worden.
Kunnen ze beter een goede drive in show aanbieden of een rammstein concert of wat dan ook.
Medicatie is rustgevend. Meditatie las ik in eerste instantie. Maar die 2 kun je makkelijk samen gebruiken.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 18:32 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
medicatie verandert ook je denken wel
zonder gedachten ontstaat er geen depressie
Ja dat verandert je denken dus ook welquote:Op vrijdag 29 juli 2005 18:38 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Medicatie is rustgevend. Meditatie las ik in eerste instantie. Maar die 2 kun je makkelijk samen gebruiken.
Door de medicatie ben ik in staat geweest om het positieve op te zoeken, het negatieve is weg gewerkt en verdoofd. Doordat het negatieve verdoofd was kon het positieve meer naar boven komen.
Gevoelens zijn slecht vind je? Of vat ik dat verkeerd op?quote:Op vrijdag 29 juli 2005 19:50 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ja dat verandert je denken dus ook wel
zonder denken ook geen gevoelens
Nou dat is niet wat ik zeg. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat ... mijn bureau ... niet kan denken...en dus ook geen gevoelens heeft. Dat is gewoon een constatering, wat niet denkt voelt niet. Dus op het moment dat je depressief bent, dat je je rot voelt, dan zijn gedachten daarvan op zich de schuldige. Gedachten kun je wel uitzetten - drank, drugs, seks, slapen - maar dan leef je niet echt meer, en das ook zo vervelend.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 19:55 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Gevoelens zijn slecht vind je? Of vat ik dat verkeerd op?
Ik vind gevoelens slecht. Ik heb liever een staat van dienst. Ik bedoel. Ik wil een staat hebben. Ik wil me in een state of mind voelen.
Gevoelens zorgen dat mijn state of mind verziekt wordt.
In principe zorgen gevoelens alleen maar voor ellende.
Ik wil zowel geen negatieve als positieve gevoelens. En waarom, omdat je wanneer je positieve gevoelens hebt vanzelf negatieve gevoelens krijgt. Die 2 hangen samen als een ziekte.
Ik wil dat mijn ziel in orde is. Is mijn ziel in orde dan zit het goed.
Ik wil dus onafhankelijk zijn van gevoel. Dat wil zeggen het hele gevoel uitzetten en nooit meer laten terug keren. Dat is de enige manier dat ik gelukkig kan zijn en blijven.
Je kunt Tuur wel negeren maar dan heb je wel een pijnlijke kaak. Zo gaat het denk ik ook met gevoelens.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 20:11 schreef Dromenvanger het volgende:
Nou, ik weet niet. Ik heb me nog niet verdiept in Mind body and soul. Maar ik wil wel een perfecte combinatie hebben. En over Regilio Tuur maak ik me niet drukKomt hij op me af op straat dan negeer ik hem alsnog mocht hij agressief zijn. Beste is om agressie te negeren.
Het denken. To be or not to be.
Ik twijfel tussen die 2.
Misschien zit de oplossing ertussen in.
To be...kan veel zijn.
Not to be ...kan ook veel zijn.
Toch maar eens een keer shakespeare gaan lezen. Hoewel ik alleen de conclusie wil zien. Ik wil niet het hele verhaal doorlezen.
Denk je dat ik bang ben voor Tuurquote:Op vrijdag 29 juli 2005 20:18 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Je kunt Tuur wel negeren maar dan heb je wel een pijnlijke kaak. Zo gaat het denk ik ook met gevoelens.
Ik heb gehoord van mensen die geloven, die niet om kunnen gaan met de wereld.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 12:59 schreef nokwanda het volgende:
Een tijdje terug kwam ik iemand tegen waarvan het kind was overleden. De man had geen enkel geloof. Maar dan ook echt totaal atheistisch. De vrouw niet. Zij was christen. De vrouw kon omgaan met haar verlies. De man totaal niet.
Ik vond het typerend. Hetzelfde kan gelden voor gezondheid.
Er zijn altijd twee uitersten, een goede en een slechtequote:Op maandag 1 augustus 2005 09:59 schreef L.Denninger het volgende:
Ik heb gehoord van mensen die geloven, die niet om kunnen gaan met de wereld.
Die blazen zichzelf op en maken daarbij het liefst zoveel mogelijk slachtoffers.
Raar hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |