quote:
Op woensdag 20 juli 2005 14:13 schreef Sugar het volgende:Jolie wordt groot én weer mooi zonder korstjes!!!
Maria eet voor geen meter op dit moment. Misschien komt er echt een tandje aan. Maar de poep is weer geheel normaal, dus ik weet niet.
Ik neem aan dat jezelf ook niet altijd evenveel eet en dat kan van dag tot dag verschillen, maar ook van seizoen tot seizoen en flagen die niet periode vast staan. Een kind neem ik aan ook.
quote:
Maria eet 's avonds meestal een door ons gemaakt prakje, soms een potje en soms hetzelfde als wat wij eten. Wij voeren haar, ze kan absoluut niet zelf van een lepeltje eten. Proberen heeft ook echt weinig zin, lijkt. Soms eet ze maar 5 happen, soms bijna hele bordje (zoveel als een potje, denk ik).
Mijn zorg: moet ze al zelf kunnen eten / gaan eten?
Volgens mij moet niks en zorgt de natuur met al haar drtiften, belangen en uitgekiende systemen ervanzelf voor dat een kind gaat imiteren (en dus leren). Alleen ieder kind kent zijn eigen ritme, dus zal eerder nadoen en proberen van een lepetje te eten dan een ander kind. Alicia at vrij snel van een lepeltje zelf, maar zodra het te lekker was of als het niet snel genoeg ging ging ze verder met d'r handen en mond/tong. Jayden weet dat je een lepel kan gebruiken voor het eten, maar is een enthousiasteling en gebruikt alleen maar zijn handen en dat bevalt hem prima (denk niet dat hij snel aanstalten zal maken iets anders te gebruiken).
De kinderen krijgen hier ieders een bord/schaaltje met een prakkie erin wat ze zelf kunnen eten (ongeveer de helft van wat ik vind wat ze opkunnen waarschijnlijk die dag (is erg variabel kijk naar wat ze gegeten hebben en schep op) en laat ze hun gang gaan. Alicia is helemaal blij als ze haar bordje leeg heb en wil dan stoer nog een beetje (gevolg: mama blij) Jayden knoeit vrij veel en zijn tweede bakkie staat dus standaard gevuld en tussen het zelf eten door van hem en mij geef ik hem happies van een lepeltje (ook zodta hij blijft merken dat een lepeltje geen luxe is maar er min of meer bijhoord) Ongemerkt krijgt hij dus ook zijn prakkie binnen (en vaak wil hij nog wel wat restjes van alicia d'r bord of de mijne.
quote:
's Ochtends krijgt ze een papfles van 200 cc die normaal helemaal opgaat. Nu niet. Maar dat lijkt me tijdelijk.
Mijn zorg: moet ze 's ochtends officeel al brood erbij / in plaats van?
Ligt wederom denk ik aan ouders en kind. Jayden vind brood erg lekker en eet zijn pap slecht dus krijgt aanvulling brood. Alicia heeft het liefst nog steeds smorgen een papfles op bed en lekker knus wakker worden. (het ontbijt blijft hier in mijn ogen de belangrijkste maaltijd, die zorgt ervoor dat ze dag lekker beginnen, gezamelijk beginnen en er tegen aan kunnen. Goed smorgens gegeten houdt voor mij in dat ze smiddags zat mogen rommelen.
quote:
Halverwege de ochtend krijgt ze fruit. Nog altijd vrij klein en nog altijd door ons gevoerd. Vandaag heeft ze voor het eerst banaan uit de hand op en dat ging wel half op. Peer en appel en aardbei geef ik haar ook weleens los, maar ze eet er veel slechter van dan wanneer ik het kleiner aan haar voer.
Mijn zorg: moet ze het al zelf kunnen (lepel of stukken)?
Zelf laten eten resulteerd volgens mij altijd in iets slechter eten, ze zijn er zelf mee bezig, ze eten niet alleen, ze ontdekken tevens de vorm, het gevoel, de smaak en tig andere dingen. Daarnaast is het wel heel verleidelijk weer te gaan spelen, immers de vorige maaltijd was niet lang geleden. Als er hier fruit gegeven wordt is dat uit het vuistje en voer ik zo nu en dan de monden bij als ze vergeten te eten. (bij alicia ook nog steeds, want die wil het eten ook nog wel eens vergeten). Ook wordt er hier beter van fruit gehapt als ik dat smiddags aanbied ipv s'ochtends.
quote:
's Middags: melkfles en brood. De fles drinkt ze nu weer niet, maar lijkt me ook tijdelijk. Brood eet ze ook niet al te best: gemiddeld een halve boterham, denk ik.
Mijn zorg: moet ze melk krijgen in een drinkbeker en zelf drinken al (kan ze wel, maar is tot nu toe alleen met sap)? En eet ze niet veel te weinig brood?
Geef je eerst drinken en dan eten ?? Drinken vult en verminderd de eetlust (bij iedere maaltijd overigens) Hier word eerst brood gegeten en daarna weggespoeld met drinken. ALicia uit een beker Jayden uit de fles (of drinkbeker met rietje). Hoeveelheid brood, tja ik houd niet van brood en eet 'gedwongen om het goede voorbeeld te geven' 1 snee. Alicia is er ook niet dol op en eet zonder korstjes een halve tot hele snee. (klein lichtpuntje hierin is om haar eerst smeerkaas/smeerworst etc aan te bieden en een boterham met choco in het vooruitzicht stellen, maar daar heb je bij Maria nog niks aan). Jayden daarentegen is een bootwerker en eet dus met gemak 3 boterhammen weg.
Wij hebben dus vaak smorgens een stukje koek of liga ipv jouw fruitmoment en hebben het fruitmoment (als we fruit hebben) smiddags. Is er geen fruit smiddags dan is het een koekje/liga/spoepstengel/oid