In syntocinon zit idd kunstmatige oxytocine, dat is hetzelfde hormoon dat normaal vrijkomt bij bv (en ook na een orgasme, ik neem aan dat je nog wel mag vrijen van je huisarts?
![]()
) en oa voor de moeder-kind-binding belangrijk is. Misschien is het evt handig dit eens na te vragen bij je huisarts of apotheker:
http://www.ouders.nl/lacta/bv0437.htmquote:
Mocht dit allemaal niet helpen, dan hebben sommige moeders baat bij Syntocinon. Dat is de synthetische (nagemaakte) vorm van oxytocine, waar ik het net over had, met dezelfde eigenschappen. Het middel moet voorgeschreven worden door een arts.
Syntocinon komt weliswaar – in kleine hoeveelheden – terecht in de moedermelk, maar het wordt weer afgebroken in de maag en de lever van het kind. De halfwaardetijd is heel kort (3 tot 5 minuten): het is dus al snel onwerkzaam. Mocht uw baby wat binnenkrijgen via uw melk, dan zal dit grotendeels in zijn maag al onwerkzaam worden gemaakt door de daar aanwezige enzymen.
Dus mocht je het toch wel willen gebruiken dan kun je misschien beter eerst wat meer info verzamelen (om je huisarts te overtuigen dus, jammer dat dat blijkbaar nodig is). Als je ha het niet wil voorschrijven willen sommige verloskundigen dat nog doen, ook zo lang na de geboorte nog wel.
/aanvulling: ik zie nu net dat het ook in de
huisartsenstandaard staat, laat dit evt aan je huisarts zien.
Over slaapmiddelen: Je apotheker kan evt ook het RIVM bellen. Met gegevens over Julius' leeftijd en gewicht kunnen ze dan bekijken of een slaap middel wel/niet kan (evt dus met 's nachts eerder gekolfde melk geven), als de valeriaan niet werkt. Dan kun je met die gegevens misschien nog eens bij je huisarts langs.
Het RIVM heeft nl betere gegevens dan de medicijnenencyclopedieen van de meeste huisartsen (bijv volgens de bijsluiter van mijn hooikoortsmedicijn mag ik dat niet innemen bij borstvoeding, volgens het RIVM mag het (nu) wel - heeft de ha nagevraagd nl, dus als ik er nu erg veel last van heb neem ik het wel).
[ Bericht 4% gewijzigd door poemojn op 18-07-2005 12:51:46 ]