of:quote:Vlaamse biersoep
Ingrediënten:
2,5 liter water, 100 gram bruine suiker, 50 rijst, 1 liter donker bier, kaneel.
Bereidingswijze:
Zet het water op met de suiker en de rijst en kook het geheel tot de rijst gaar is. Nu is het moment aangebroken om het bier erbij te schenken en een mespuntje kaneel toe te voegen. Roer de soep door en laat deze goed doorkoken. Vlaamse biersoep moet heet opgediend worden.
quote:Champignons in bierbeslag
Benodigdheden:
16 grote champignons
1 glas bier
1 ei
bloem
peper (mespuntje)
zout (mespuntje)
escargotkruiden
Meng het bier, ei, peper, zout en escargotkruiden met bloem tot yoghurtdikte.
Neem een grote champignon en haal deze door het bierbeslag.
Frituur de champignons enkele minuten tot deze goudbruin zijn.
Maak een bord op met een bergje sla en dressing en leg de gefrituurde champignons hierop. Om het gerecht af te maken kunt u het serveren met stokbrood en warme knoflooksaus.
quote:biersoep.
Benodigdheden
1 liter pils
100 gram suiker
4 eierdooiers
1 bekertje zure room
Bereiding
Breng het bier in een pan aan de kook.
Voeg de suiker toe en laat het al roerend oplossen in het bier.
Klop in een kommetje de eierdooiers los en doe ze in een soeppan.
Voeg het warme bier onder voortdurend kloppen met een garde aan de eierdooiers toe.
Roer tenslotte de zure room door de soep.
Lekker met geroosterd (stok)brood
quote:Flensjes met kriekensaus
--------------------------------------------------------------------------------
1 flesje kriekbier; 2 eetlepels suiker; 1 zakje vanillesuiker; kaneel; 300 gr kersen zonder pit; 2 theelepels aardappelmeel; 100 gr bloem; 1 ei; 25 gr boter; 4 bollen vanilleroomijs; poedersuiker
In sauspan helft van bier met suiker, half zakje vanillesuiker en mespunt kaneel aan de kook brengen. Kersen toevoegen en 2-3 minuten verwarmen. Aardappelmeel met 1 eetlepel water gladroeren en saus hiermee licht binden. In kom bloem, ei, rest van bier, rest van vanillesuiker en mespunt kaneel tot beslag roeren. In kleine koekenpan telkens klontje boter verhitten en van beslag 4 flensjes bakken. Flensjes op 4 borden leggen. Kersen, saus en ijs erover verdelen. Royaal bestrooien met poedersuiker.
Jij kookt zeker nooit?quote:Op woensdag 13 juli 2005 15:53 schreef skiczukie het volgende:
Jees. Biersoep.Met die rijst lijkt me nog zwaar ranzig ook. Een gele rakker moet gedronken worden zoals het hoort.
![]()
"Gele rakker" is vies.quote:Op woensdag 13 juli 2005 15:53 schreef skiczukie het volgende:
Jees. Biersoep.Met die rijst lijkt me nog zwaar ranzig ook. Een gele rakker moet gedronken worden zoals het hoort.
![]()
Vlaamse bierfonduquote:Op woensdag 13 juli 2005 15:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Weet iemand iets over kaasfondue met bier?
Normaal gesproken koop ik zo'n pak kaasfondue, doe daar wat witte wijn bij en smeer de pan in met knoflook. Kan ik er ook gewoon bier bij doen? Het lijkt mij dat het dan zo gaat schuimen en erg dun wordt.
Ik zal het alvast zeggen: ik weet dat zelfgemaakte fondue veel lekkerder is, dat ga ik ook zeker een keer proberen.
Oke daar ben ik wel benieuwd naarquote:Op donderdag 14 juli 2005 00:13 schreef dutch-mamma het volgende:
Klassiek Vlaams gerecht: konijn in bier gestoofd.
Deze heb ik bijna wel eens oz gemaakt, alleen zonder de wortelen, champigons en de slagroom. Maar het was echt heerlijk, zelfs mijn boertje, die een moeilijke eter is, vond het prima te eten.quote:Op donderdag 14 juli 2005 19:59 schreef dutch-mamma het volgende:
Verschillende konijnen met bier...!
Enne... het schijnt dat de beestjes tijdens de bereiding NIET uit de pan zijn gestapt om te plassen...!
1 wild konijn
2 eetlepels olie
2 uien
3 teentjes knoflook
1 laurierblad
20 gr bloem
200 gr champignons
7 1/2 dl (bruin bier
4 wortelen
1 dl slagroom
Snijd het konijn in 6-8 stukken en braad die op hoog vuur met de boter en de olie aan.
Voeg de gesneden uien, de geperste knoflook en het laurierblaadje toe.
Strooi er, als alles goudbruin is gebakken, de bloem over, voeg de gesneden worteltjes en champignons toe en schenk het bier erbij.
Roer alles door en laat het ± 1 uur stoven.
Voeg een paar minuten voor het einde van de kooktijd de slagroom toe.
quote:Op woensdag 13 juli 2005 16:07 schreef TechXP het volgende:
Bierpannekoekenoliebollen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En champignons en uitjesquote:Op donderdag 14 juli 2005 23:52 schreef Mini_rulez het volgende:
Stoofvlees met Oud Bruin bier!
Ik heb geen recept, maar denk aan stukjes varkens- en runderpoulet die helemaal zachtgestoofd worden met o.a. laurierblaadjes, kruidnagels, hacheekruiden en dus bier. En dan met Franse frietjes...
Hm, champignons doen ze er bij ons dan weer niet in. Uien wel trouwens.quote:
Met van die grote garnalen, waar de staart nog aan zit... Even in het beslag dopen, frituren...quote:Op maandag 18 juli 2005 02:44 schreef BBQ-kip het volgende:
Bier, lekker in een beslagje om een lekker visje heen, waarna je de vis frituurt
(...)
Je hebt tegenwoordig ook al bierpatat he?quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:52 schreef Mini_rulez het volgende:
Stoofvlees met Oud Bruin bier!
Ik heb geen recept, maar denk aan stukjes varkens- en runderpoulet die helemaal zachtgestoofd worden met o.a. laurierblaadjes, kruidnagels, hacheekruiden en dus bier. En dan met Franse frietjes...
Om één of andere reden krijg ik dan meteen associaties met oude frietjes die in een gemorste plas schraalgeworden bier terecht zijn gekomen...quote:Op maandag 18 juli 2005 02:51 schreef LekkerSimpel het volgende:
[..]
Je hebt tegenwoordig ook al bierpatat he?
Om toch maar enigszins on topic te blijven, zal ik binnenkort maar eens wat bierrecepten zoeken (nee, geen konijn in bier!).quote:Op maandag 18 juli 2005 02:57 schreef BBQ-kip het volgende:
Met koud vet in een plasje bier, of erger nog, koud vet van de frietjes wat in je gehemelte blijft hangen
Brrrrr
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |