Er is weer behoorlijk wat veranderd sinds mijn laatste update. Ik heb met Hull uiteindelijk de halve finale gehaald van de FA Cup. Ik mocht op Wembley tegen Man. Utd. spelen. Nipt verloren met 1-0, maar dat is ook niet verwonderlijk aangezien Man Utd. in mei gekroond werd als winnaar van de Premier League en Champions League. Newcastle United werd winnaar van de FA Cup.
Begin April was Hull City zeker van Championship voetbal en een week later werd de League One titel binnengehaald. Iedereen in Hull was dolgelukkig aangezien dit pas de tweede titel was in de Hull historie (na de L1 titel in 1966).Mijn reputatie als manager was al omhooggegeschoten door het goede resultaat in de FA-Cup en had al een aanbieding van Everton (PRM) op zak, die heb ik afgeslagen. Maar toen kwam ineens het aanbod van mijn favoriete ploeg Middlesbrough om de leiding daar over te nemen. Op dat moment moest Boro nog 2 wedstrijden en ze waren al zeker van de play-offs van het Championship. Ik heb even getwijfeld en heb toen maar besloten om de uitdaging aan te gaan (Boro is mijn favoriete CM/FM team vandaar)
Na 445 dagen Hull City ging ik dus aan de slag als manager van Boro. Mijn doel was duidelijk, promotie naar het premiership via de play-offs. Ik had de selectie al doorgenomen voordat ik de beslissing nam en daar werd ik niet echt vrolijk van. Een boel oude spelers en heel veel unhappy spelers. Ik begon met een gelijkspel tegen Cardiff en de laatste competitie wedstrijd ging met 1-0 verloren van Bolton. Geen goed begin dus.
In de halve finale van de play-off werd ik gekoppeld aan Southampton. Ik verwachte een zware strijd maar ik won uiteindelijk makkelijk (2x 3-0). Ik mocht dus wederom naar Wembley om te strijden voor de laatste promotieplaats tegen West Bromwich. Het ging lang gelijk op totdat mijn beste speler Gustavo Varela de 1-0 binnenschoot na een fantastische solo vanaf de rechterkant. Parnaby maakte de 2-0. WBA ging toen vol op de aanval en ze maakten in de 90e minuut de 2-1. Ik werd nog een beetje ongerust (5 min. blessuretijd) toen WBA een corner kreeg en de keeper ook meeging naar voren. Maar de corner werd afgeslagen de bal belandde voor de voeten van Varela die snel op pad ging en hij scoorde vanaf 55 yards in een leeg doel.
In 1 seizoen ben ik dus winnaar geworden van League One en heb ik promotie gehaald naar de Premiership. Mijn reputatie is dan ook Continental.
Maar de grootste uitdaging moest nog komen. Doordat ik zo laat naar Boro ben gegaan hadden alle goede spelers met aflopende contracten al ergens anders getekend en veel andere europese toppers hadden ook al ergens een contract getekend. Ik moet dus creatief omgaan met het transferbudget van 12miljoen en het salaris budget moest met 100k per week omlaag. Dat laatste was niet echt een probleem omdat er 5 duurbetaalde spelers transfervrij weggingen. Een andere, Gaizka Mendieta, naam genoegen met een salarisverlaging van 30k per week naar 7k.
Seizoen 2008/2009: De voorbereiding
Ik ben dus als een gek op zoek gegaan naar spelers met aflopende contracten en mijn oog viel uiteindelijk op 2 spelers die iedereen wel kent.
Ji-Sung Park komt transfervrij over van St. Etienne.
![]()
Deco was transfervrij en bereid om naar Engeland te komen.
![]()
Beide aankopen waren goed voor de financien
![]()
. Ik hoop dat Deco nog 2 goede jaren heeft. Met deze aankopen heb ik het middenveld redelijk goed bezet. Op links heb ik erg weinig optie's en ik wil nog een extra winger aantrekken of een D/M L. Ik heb 1 speler van Hull meegenomen. Toevallig ook het grootste talent (Steve Mills). Hij is nog maar 16 jaar oud en ik kon hem dus tegen een opleidingsvergoeding overnemen (hij wordt in september 17). Het grootste probleem van Boro was het aantal spitsen. Ik had Viduka, Carew & Nemeth. Viduka en Nemeth zijn transfervrij vertrokken. Het beschikbare transferbudget heb ik dan ook grotendeels gereserveerd voor spits. Ik mocht van het bestuur iets over het budget heen gaan aangezien ze een grote naam wilden.
Zo'n beetje alle beschikbare spitsen van rond de 10 miljoen zijn al 29 of ouder en dat lijkt me geen verstandige investering voor een ploeg als Boro met een beperkt budget. Uiteindelijk viel mijn oog op Johan Vonlanthen (contractbespreking met Rapid Vienna verliepen stroef). Mijn eerste bod werd afgewezen maar het tweede (iets hogere bod) werd wel geaccepteerd. Hij wilde ook graag naar Boro komen. Mijn andere target was Ronaldo (als big name) die voor 4 miljoen weg mag bij Real. Tot mijn verbazing voldeed Vonlanthen al aan het criteria grote naam. Het bestuur en de supporters zijn dolgelukkig met zijn komst. De transfer van Ronaldo heb ik dan ook afgeblazen.
![]()
![]()
Ik heb nog 5 miljoen over van het transferbudget voor 2 gerichte aankopen. 1 D/M L en nog een derde spits. Ik hoop dat mijn 19 jarige keeper de druk aankan (welke debiel laat 1e keeper Schwarzer en de tweede keeper nou transfervrij gaan
![]()
).
Dit is de zo goed als definitieve selectie (misschien nog 2 nieuwe aankopen en een paar huurlingen)
![]()
Het is nou niet echt een Premiership-waardige selectie, het wordt dan ook een hele uitdaging om Boro te redden van degradatie.
Seizoen 2008/2009: Start
Terwijl ik nog wacht op een work permit voor Geremi stond de eerste wedstrijd alweer voor de deur. Boro mocht afreizen naar London voor een ontmoeting met Charlton. Ik hoopte op een gelijkspel maar ik werd aangenaam verrast door het fantastische spel van Vonlanthen. 2 goals in zijn debuut waarvan 1 na een prachtige steekpass van Deco. Eindstand na 90 minuten 0-5 voor Boro
![]()
.
De dag na de 5-0 winst op Charlton kreeg ik eindelijk een work permit voor Geremi. De selectie is nu zo goed als rond. Volgende stop: Man Utd. thuis.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”