onverschilligheid... dan doet het je niets.quote:Op maandag 11 juli 2005 22:37 schreef Hallulama het volgende:
Wat is het verschil tussen liefde en onverschilligheid?
Ik bedoel niet het soort liefde tussen twee personen of liefde gebaseerd op sexuele aantrekkingskracht, maar dat zal de gemiddelde TRU-fanaat wel begrijpen. Ik bedoel het soort "universele liefde" die er voor zorgt dat je alles dat is accepteert en daar in vrede en harmonie mee kunt samenleven.
Maar, onverschilligheid, is dat niet net zoiets?
Toch klinkt liefde fantastisch, en onverschilligheid vreselijk.
Ik ben benieuwd...
Dat ben ik nog niet tegen gekomen hoor.quote:Op maandag 11 juli 2005 23:04 schreef Hallulama het volgende:
Okay, maar er zijn ook weer geluiden die zeggen dat het jongetje dat dan schijnbaar verdient heeft, aflossing van karma, in een volgend leven is het zijn beurt weer, etc.
Wat dat betreft is alles dus dik in orde, moord en doodslag, het maakt niet uit.
iemand die liefdevol is zal niet onverschillig zijn.quote:Op maandag 11 juli 2005 23:06 schreef Hallulama het volgende:
Vraag me nu wat af, zit het verschil 'm soms in de uitwerking in plaats van in de status?
M.a.w. iemand die onverschillig is kan nog wel flink wat kwade streken uithalen, al dan niet bewust, maar iemand die vol liefde is, zal minder snel rotzooi trappen?
Ik denk dat jij de definitie van onverschillig en .... door elkaar haalt.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 01:10 schreef JoZzephus het volgende:
zielig he bv die kindjes in africa met hun bolle buikjes.
ja we vinden het allemaal heel erg en niemand doet wat, dus we zijn gewoon onverschillig.
wanneer je liefde voelt ga je erheen om te helpen waar je maar kan, maar of dát verstandig is, tja.
Dacht het niet.wat denk jij dan?
Gevoelsmatig is het misschien niet onverschillig. Het steekt wel en je voelt het. maar tegelijk voel je je machteloos en zeg je tegen jezelf: ik kan er toch niks aan veranderen. Dus.... schouders ophalen, afstompen en onverschillig worden is een optie.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 01:10 schreef JoZzephus het volgende:
zielig he bv die kindjes in africa met hun bolle buikjes.
ja we vinden het allemaal heel erg en niemand doet wat, dus we zijn gewoon onverschillig.
wanneer je liefde voelt ga je erheen om te helpen waar je maar kan, maar of dát verstandig is, tja.
Dacht het niet.wat denk jij dan?
en...wat?quote:Op dinsdag 12 juli 2005 09:24 schreef Mirage het volgende:
Ik denk dat jij de definitie van onverschillig en .... door elkaar haalt.
er zijn andere dingen welke mijn voorkeur hebben, het is een keuze die je maakt.quote:Als je onverschillig zou zijn zou het je niet uitmaken.
Je zou je schouders ophalen.
ik voel tot nu toe niets.quote:De andere kant is dat het je van binnen wél wat doet. (je voelt er iets bij.. )
wanneer ik dus duidelijk NEE zeg ben ik niet onverschillig maar dan heet het anders.quote:Vind je het erg ? Duidelijke JA of NEE = niet onverschillig
Ik denk vooral dat de empathie het verschil maakt. In liefde gun je iemand vrijheid, maar ben je wel empathish betrokken, waar het je bij onverschilligheid niets kan schelen..quote:Op maandag 11 juli 2005 22:45 schreef BaajGuardian het volgende:
liefde is empathie , waar onverschilligheid het complete tegenovergestelde is , ik snap niet hoe je kunt vagen wat het verschil daartussen is , dat is wel een hele moeilijke
het komt er (wat mij betreft) gewoon op neer dat het geen zin om te helpen en er energie in te steken..quote:Op dinsdag 12 juli 2005 09:57 schreef nokwanda het volgende:
Gevoelsmatig is het misschien niet onverschillig. Het steekt wel en je voelt het. maar tegelijk voel je je machteloos en zeg je tegen jezelf: ik kan er toch niks aan veranderen. Dus.... schouders ophalen, afstompen en onverschillig worden is een optie.
nee dank je, dat werkt niet vind ik..voor iemand anders die het anders ziet of denkt werkt het misschien weer wel...(keuze)quote:Maar.......... Okay..... je kunt, om bij jouw voorbeeld te blijven, niet alle buikjes vullen. Maar wat als je nou een buikje wel kunt vullen?
ben ik het niet mee eens, komt een beetje opdringerig over vind ik..kijk zo gaan we het doen, we gaan jullie arme kindjes even helpen op,de manier hoe wij het vinden.quote:Dan denk je: druppel op een gloeiende plaat. Maar wat als dat idee nou eens anderen inspireert en stel nou eens dat dat kind met de volle buik op school heel goed gaat omdat het geconcentreeder kan werken omdat de buik gevuld is en daardoor een voorsprong krijgt op anderen in die omgeving. Dan heeft dat kind meer kans op een toekomst die hij of zij dan zelf kan gaan maken. En die vult dan later weer andere buikjes.
i knowquote:Liefdevol zijn is dus een goede investering.
Mee eens, en dat is natuurlijk het belangrijkste en het eerste wat je moet doen.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 11:08 schreef JoZzephus het volgende:
het lijkt me zinvoller om in je eigen omgeving liefde te zijn.
[..]
Dat laatste is waar maar hoeft het andere niet uit te sluiten.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 11:08 schreef JoZzephus het volgende:
ben ik het niet mee eens, komt een beetje opdringerig over vind ik..kijk zo gaan we het doen, we gaan jullie arme kindjes even helpen op,de manier hoe wij het vinden.
en nu we toch bezig zijn gaan we dat en dat ook even veranderen, en wat krijg je dan uiteindelijk?
afhankelijkheid en we beginnen weer van voor af aan. het lijkt me zinvoller om in je eigen omgeving liefde te zijn.
en het hoeft niet gepaard te gaan met bemoeizucht of je ideeën opdringen.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 11:30 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Dat laatste is waar maar hoeft het andere niet uit te sluiten.
En voor mij persoonlijk geldt het helpen van iemand die het minder heeft dan ik en mijn kind tot mijn persoonlijke verantwoordelijkheden omdat ik die mensen die dat probleem hebben ook persoonlijk ken. Dat maakt het toch anders. En dan wordt hulp niet in arrogantie geboden maar in zuster/broederschap en liefde.
Precies.... You've got a way with words, woman.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 11:37 schreef Mirage het volgende:
[..]
en het hoeft niet gepaard te gaan met bemoeizucht of je ideeën opdringen.
een zwanger tienermeisje dat ik ken maakte er een behoorlijk puinhoop van.
Ze zag zelf ook niet zo goed welke richting ze op moest. Ze heeft van huis uit geen goeie start mee gekregen.
Ze kon dus zeker hulp gebruiken.
Je kan háár laten beslissen of ze een leven op wil bouwen door een huisje te krijgen en eventueel een baan.... óf dat ze verder wil leren. (bij haar was leren nog een must want ze was nog geen 16)
Je kan op háár manier en zoals zíj de toekomst graag zou willen zien haar de helpende hand geven.
Het hoeft niet standaard op jóuw manier te gaan.
Beter zelfs in overleg en op de manier van degene die eventjes hulp nodig heeft, want dan ben je er ook meer zeker van dat het iets uithaalt en een blijvende verbetering is.
Duw je mensen een richting op waar ze helemaal niet naartoe willen zullen ze ontevreden zijn en zal zodra jij weg bent alles weer vervallen. Ze hebben de stimulans dan niet (begrjipelijk) om de boel draaiende te houden.
je spreekt natuurlijk uit ervaring.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 12:23 schreef Enyalius het volgende:
iets wat een mens NEVER kan uiten aangezien een mens last heeft van het menselijke ego die voor allerlei beperkingen zorgt.
vind jij een mening hebben een beperking?quote:beperking zoals overal een mening over hebben. er altijd wel wat bij verwachten e.d.
vertel eens even wat je dan meer voor elkaar krijgt als je pure liefde en warmte voelt.quote:je kunt veel meer voor elkaar krijgen als je de pure warmte van de pure liefde voelt.
ook dat is een mening.quote:als je het hebt over de menselijke beperkte liefde vs menselijke onverschilligheid lees dan maar de reacties van mirage en nokwanda. die verklaren het voldoende dus hoef ik het niet nog eens uit te typen. of zoek het op in een woordenboek
quote:Op dinsdag 12 juli 2005 12:39 schreef nokwanda het volgende:
In mijn ogen en ervaring gaat het zo: Mensen doen gewoon iets voor elkaar.... wat dan ook. Iets om de ander vooruit te helpen zonder hulp terug te verwachten. Maar degene die geholpen is kan op zijn/haar beurt een ander weer verder helpen. Hoeft niet dezelfde persoon te zijn die jou geholpen heeft. En zo ga je de wereld rond. Medemenselijkheid dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |