Genoeg om bij die ene ultieme poging niets te laten mislukken lijkt me.quote:Op donderdag 14 juli 2005 22:11 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Hoeveel oefening heb je nodig als je met een bom in je een rugzak ergens de boel wilt opblazen?
Daar wandel je toch gewoon vrolijk fluitend naar toe?
Yep, the only thing you need is disappointment plus having nothing to lose.quote:
ingesproken jaloezie en haat bedoel je?quote:Op donderdag 14 juli 2005 22:32 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Yep, the only thing you need is disappointment plus having nothing to lose.
Waarschijnlijk. Maar die jongens hadden het vast niet slechter dan de gemiddelde autochtone Britse jongere uit dezelfde buurt. Toch blazen die zichzelf niet op in een volle metro.quote:Op donderdag 14 juli 2005 22:34 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ingesproken jaloezie en haat bedoel je?
Ja, dat komt daarna vaak vanzelf, bij gebrek aan goede begeleiding of uitleg...quote:Op donderdag 14 juli 2005 22:34 schreef zoalshetis het volgende:
ingesproken jaloezie en haat bedoel je?
Omdat een terreuraanslag van dit type voorbereiding vergt. De datum van de G8 bijeenkomst was al lang vantevoren bekend. De andere data niet. Daarnaast gaat het bij dit soort aanslagen niet per se over hoeveel mensen je doodt of verwondt, maar hoe lang het effect naijlt. Dus in hoeverre mensen bang worden om naar Londen te komen, of de metro te nemen.quote:Op donderdag 14 juli 2005 21:55 schreef Hallulama het volgende:
DAMES, HEREN,
Stomme vraag...
Waarom bliezen de zelfmoordterroristen zichzelf niet op tijdens de festiviteiten rondom de toewijzing van de Olympische Spelen 2012 aan London, of tijdens Live8?
Waarschijnlijk wilden ze maar gemiddelde schade toebrengen?
De gemiddelde autochtone Brit (of Nederlander wat dat betreft) denkt vast ook niet na over zelfmoord e.d.quote:Op donderdag 14 juli 2005 22:44 schreef Lkw het volgende:
[..]
Waarschijnlijk. Maar die jongens hadden het vast niet slechter dan de gemiddelde autochtone Britse jongere uit dezelfde buurt. Toch blazen die zichzelf niet op in een volle metro.
Rara, hoe kan dat?
En hoe zou het effect langer naijlen, met meer of minder doden en gewonden?quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:18 schreef HiZ het volgende:
Omdat een terreuraanslag van dit type voorbereiding vergt. De datum van de G8 bijeenkomst was al lang vantevoren bekend. De andere data niet. Daarnaast gaat het bij dit soort aanslagen niet per se over hoeveel mensen je doodt of verwondt, maar hoe lang het effect naijlt. Dus in hoeverre mensen bang worden om naar Londen te komen, of de metro te nemen.
Dat is volstrekt irrelevant; 9-11 was de grootste terroristische aanval ooit in de geschiedenis. Maar heeft eigenlijk relatief niet zoveel impact. Omdat het juist DAT soort aanvallen is dat mensen nu niet meer verwachten. Maar die kleine bommetjes in Londen die zijn wel eng, want die kunnen elke keer weer terugkomen. En misschien doden ze de ene keer 10 en de andere keer 30 mensen, maar het is elke keer raak. En die herhaling creëert meer angst voor de mensen, die dan hun gedrag gaan aanpassen. Pas geleden was er een Israeli op TV en die maakte de opmerking dat het belangrijkste verschil door het terrorisme is dat mensen minder de neiging hebben om gewoon eventjes de stad in te gaan. Omdat dat betekent dat je je uit de buurt van je veilige huis begeeft.quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:22 schreef Hallulama het volgende:
[..]
En hoe zou het effect langer naijlen, met meer of minder doden en gewonden?
Vandaar de vraag...
En vermoedelijk zien ze zichzelf nog te weinig als slachtoffer.quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:29 schreef Hallulama het volgende:
Yep, net zoals alle Lonsdalers tegenover boze buitenlanders, bijvoorbeeld, qua labiel, onvolwassen, en zoekend naar bevestiging.
Alleen zijn de Lonsdalers vooralsnog te beschimmeld om TNT te gebruiken.
Weer een goed punt.quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:33 schreef HiZ het volgende:
En vermoedelijk zien ze zichzelf nog te weinig als slachtoffer.
Ja, het idee dat het elk moment kan toeslaan. Jij gaat 's morgens op zaterdag een brood kopen bij de bakker en 'boem' jij en de bakker en drie andere klanten zijn dood. Dat maakt terrorisme eng.quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:32 schreef Hallulama het volgende:
Okay, dus 't moet een soort van sneaky karakter hebben om echt te slagen.
Goed punt.
Over het algemeen geen zelfmoord middels een zo zwaar mogelijke bom in een rugzak zodat zoveel mogelijk medemensen het loodje leggen.quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:19 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
De gemiddelde autochtone Brit (of Nederlander wat dat betreft) denkt vast ook niet na over zelfmoord e.d.
(wel dus)
Mijn belangstelling ging niet zozeer uit naar makkelijk beïnvloedbare pubers, alswel naar diegenen die hun deze dood injagen en indoctrineren.quote:Ik kan me toch denk ik wel enigszins een voorstelling maken van hoe zo'n proces verloopt. Zo'n jongen worstelt wellicht nog behoorlijk met zijn identiteit. Vooral ook omdat hij behoort tot een minderheidsgroep waardoor hij met een aantal zaken te maken heeft gehad die hem dan behoorlijk kwaad en gefrustreerd doen voelen op "de wereld". Eventueel nog extra aangewakkerd door een traumatische ervaring. Het gevoel van eigenwaarde zal bij zo'n jongen iig niet meer zo groot zijn.
Het lijkt me dat hij dan heel erg makkelijk beinvloed kan worden door iets wat engiszins richting en stabiliteit geeft in zijn leven. Als hij dat dan vindt in een voor zijn cultuur zeer gerespecteerde plaats en daar ook nog eens te horen krijgt dat hij speciaal kan zijn. Een voorvechter van het goede, een Mujahadeen....![]()
En het moet een symbolisch karakter hebben.quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:32 schreef Hallulama het volgende:
Okay, dus 't moet een soort van sneaky karakter hebben om echt te slagen.
Voor iedereen komt er een moment dat het wel eng wordt. Ik kom ieder jaar zo'n 10 keer in Istanbul. Als ik daar ben brunch ik regelmatig in een klein zaakje dat recht tegenover de ingang van het Britse Consulaat Generaal lag. Twee dagen nadat ik daar in 2003 had gegeten werd er een grote aanslag gepleegd op het consulaat. Het zaakje waar ik het over had was volledig weggevaagd, de drie werknemers morsdood. Denk jij dat ik ooit nog kan vergeten wat er daar op die straathoek is gebeurd? Ik zal niet zeggen dat ik bang ben, maar ik ben wel bijna paranoïde als het gaat over veiligheid. Als ik op een vliegveld loop word ik 'nerveus' van onbeheerde koffers. En ik maak hier in Amsterdam wel degelijk een risk assessment over wat ik doe. En dat bepaalt bijvoorbeeld mijn keuze tussen het nemen van de tram en het op de fiets stappen.quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:40 schreef Hallulama het volgende:
Voor sommigen dan he, ik kan niet zeggen dat ik ook maar enig moment denk "als er straks maar geen bom ontploft" als ik over straat loop of een evenement bezoek.
Precies, dat is wat terrorisme zo eng maakt, het kan elk moment gebeuren waar dan ook. De meeste angst heb ik voor de angst zelf, mensen zullen niet normaal kunnen functioneren. Dat is ook één van de redenen waarom ik er voor pleit dat er op één of andere manier wordt geluisterd naar de daders, anders stopt dit nooit. In ieder geval winnen de terroristen altijd:quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, het idee dat het elk moment kan toeslaan. Jij gaat 's morgens op zaterdag een brood kopen bij de bakker en 'boem' jij en de bakker en drie andere klanten zijn dood. Dat maakt terrorisme eng.
Wonderbaarlijk, ik ben het met je eens.quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:56 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Precies, dat is wat terrorisme zo eng maakt, het kan elk moment gebeuren waar dan ook. De meeste angst heb ik voor de angst zelf, mensen zullen niet normaal kunnen functioneren. Dat is ook één van de redenen waarom ik er voor pleit dat er op één of andere manier wordt geluisterd naar de daders, anders stopt dit nooit. In ieder geval winnen de terroristen altijd:
Dood bij zelfmoordaanslag >>>> Martelaar
Wensen worden ingewilligd>>> Zin gekregen²
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |