abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 juli 2005 @ 15:47:57 #1
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_28626642
Een lastig onderwerp, waar je serieus over kunt discussieren.
Dit onderwerp kwam aan bod in het Vegetariërs-topic. Omdat er een goede discussie over ontstond, heb ik besloten speciaal over "fair trade" dit topic te openen.

Het is een moeilijk onderwerp. Blijf elkaar respecteren, schelden, flames, trollen en zo worden ook hier niet op prijs gesteld!

Even wat copy-pasten om het topic op gang te helpen:

TechXP: Het blijven foute ingredienten... melk en cacao...leed is wat er achter schuilt...

Dutch-mamma: Er is toch Max Havelaar-chocolade? Of uit een Wereldwinkel of zo?

TechXP: Ja die heb je. Maar dat zit niet in smarties of m&ms, hoewel ik volgens mij weleens fair trade smarties heb gezien, maar weet niet meer waar

BBQ-kip: Kijk maar eens de filmpjes van de Keuringsdienst van Waarde, dan zie je dat Max Havelaarchocolade ook niet slaven-vrij enzo is...

TechXP: Nee, bij KvW was het over chocolade idd, maar niet over hoe fair trade fair trade is. Netwerk had een documentaire erover wat schokte. Dat werd de dag er op in de telegraaf geloof ik al ontkracht.
Ok.. het is niet allemaal perfect denk ik ook hoor. Maar als je een betere keuze hebt, waarom dan een slechtere maken?

Vork: Doe je op al dan niet fair trade ingredienten? Het antwoord is heel simpel, het is goedkoper. Een groot chocoladebedrijf dat de keuze heeft tussen al dan niet fair trade cacao, kiest voor de goedkoopste. Zolang de kwaliteit maar voldoet. Een prijsverschil van 1 eurocent per kilo kan een omzet verschil van tonnen zoniet miljoenen betekenen. Pas wanneer de doelgroep erom vraagt zou een dergelijke overweging voor een bedrijf het overwegen waard zijn.

Zelfde met al dan niet scharreleieren. Een eiverwerkingsbedrijf zal voor het grootste deel nog gewone legbatterij eieren verwerken tot grondstoffen (denk aan eipoeders voor bijv mayonaise of bakkerijproducten). Zolang het voor het eindproduct niet uitmaakt (afhankelijk van de consument/doelgroep) zal er gewoon gewerkt worden met de goedkopere (tevens minder vatbaar voor ziektes e.d.) batterijeieren. Aangezien het in kwaliteit voor de verwerking verder niet uitmaakt of het een scharrel of een legbatterij ei betreft, wordt er pas met scharreleieren gewerkt, wanneeer de producten (en dus de consument) daar naar vraagt. Bijvoorbeeld het eiwit in vegetarische burgers. De doelgroep van ide dingen bestaat uit mensen die daar over het algemeen op let, dus worden daar scharreleieren voor gebruikt.
Het gekke is dat je legbatterijeieren los niet kunt verkopen, dan wil ineens iedereen scharrel, maar voor alle cake en mayonaise e.d. waar ei in zit verwerkt, daarbij maakt het ineens helemaal niet zoveel meer uit.
Uiteindelijk draait het dus allemaal gewoon weer om geld.

OK, neem hier het stokje verder maar over!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  vrijdag 8 juli 2005 @ 15:58:19 #2
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_28626991
om het heel erg eerlijk te zijn; het zal mij aan mijn reet roesten waar het vandaan komt

Ja, zo zit ik gewoon in elkaar, zonder dat ik iemand wil kwetsen ofzo, maar ik geef er gewoon echt niks om.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 8 juli 2005 @ 16:09:24 #3
66422 dutch-mamma
pi_28627337
Ik wel, maar... het wordt je wel onmogelijk gemaakt soms...

Inderdaad, dat er kooi-eieren worden verwerkt in allerhande producten, terwijl je zelf braaf altijd vrije-uitloop-eieren koopt... Doet me denken aan het (broodje aap-)verhaal dat de burger braaf zijn afval scheidt, en dat dat op de stortplaats alsnog op 1 grote hoop terecht komt...

En dan zit er ook een financieel plaatje aan. Kijk, je kan ervoor kiezen eco-vlees te kopen en dan maar wat minder vlees te eten (idem dito met Max Havelaar), vlees is luxe. Maar als je het echt consequent door gaat voeren, ook met je groente en fruit (primaire levensbehoefte!) dan loopt het al gauw in de papieren. En zeker in deze tijden is dat voor veel mensen een groot probleem...
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  vrijdag 8 juli 2005 @ 16:11:07 #4
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_28627379
Probleem is dat je toch geen flauw idee hebt waar de meeste producten vandaan komen en hoe ze geproduceerd zijn.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  vrijdag 8 juli 2005 @ 16:14:07 #5
66422 dutch-mamma
pi_28627459
Ik ben nog een belangrijk quootje vergeten, van driveXP:

Ik doelde niet zozeer op bedrijven die kiezen voor de slechte dingen. Je hebt eigenlijk 3 groepen:

- regering
- producenten/ondernemingen (boeren, tussenhandelaren etc)
- consument.

Deze drie zijn verantwoordelijk voor de regels, de prijs, de aanbod en de vraag. Alledrie hebben ze de mogelijkheden om goed te doen. Maar doen meestal slecht terwijl ze vaak zeggen zo goed mogelijk te willen doen.

Denk aan de regering. Deze vinden slavernij niet kunnen en dat mag niet gebeuren in NL (wat illegaal wel gebeurd). Echter mag men wel lekker producten gebruiken in NL die door slavernij gemaakt zijn. En ze zeggen in Den Haag er niks van, want ze drinken daar echt niet Max Havelaar koffie. En men kan wel zeggen dat dit Nederland is en dat het gebeurd in een ander land. Echter zolang er import en export is over de hele wereld en aan landen waar het in gebeurd zijn wij daar net zo goed schuldig aan. Sowieso zijn we naast nederlanders ook wereldburgers, dus we hebben elk recht om wat te zeggen over wat er elders op de wereld gebeurd.

Hetzelfde geld voor de ondernemers/producenten. Deze hebben de macht om alle producten 1 of 10 cent duurder te maken (wat men best kan missen) en daarmee bijvoorbeeld het fair trade te maken of milieuvriendelijker te produceren. Ter voorbeeld... aangezien we in een veggietopic zijn... zo las ik dat biologische melk, maar een paar cent per liter duurder is. Nu vraag je je af... waarom vervangen ze het dan niet allemaal...? Dan maak je het product die paar cent duurder. Heb je dezelfde winst en de consument betaald het wel. Daarnaast gooit deze groep ook met een enorm aanbod terwijl er niet veel vraag naar is. Verspillng soms.

De consument heeft de macht om te kiezen tussen wat die koopt. Deze kan biologisch en fair trade kopen. Of in ieder geval zover mogelijk. Ik snap dat financien niet altijd goed genoeg zijn (aangezien de prijzen nu ook nog veels te duur liggen en de andere dingen veel meer subsidies krijgen) maar ik denk dat het voor iederee mogelijk is om in ieder geval deels (zoveel mogelijk) biologisch te kopen. In iig meer dan wat men nu doet. Hetzelfde voor fair trade. Ook wel wat keuze in. Of bij kleding kiezen voor goede merken in plaats van slechte merken. Nu kiest iedereen iets omdat het de merk van het moment is, terwijl de consument ook kan kiezen voor bijvoorbeeld een merk als kuyichi (fair trade biologisch). Als je kiest om daar niet op te letten ben je gewoon schuldig aan mishandelingen, moord, ontvoeringen etc. doordat je foute producten koopt. Probeer je het oprecht te mijden, dan scheelt dat toch wel heel wat. Hetzelfde voor biologisch. Minder milieuvervuilend. Kan je biologisch kopen, dan gewoon doen. etc.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 16:22:58 #6
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_28627782
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 16:09 schreef dutch-mamma het volgende:dan loopt het al gauw in de papieren. En zeker in deze tijden is dat voor veel mensen een groot probleem...
Maar als je gewoon je water, energie en gas behoefte ook drastisch om laag doet of geen luxe voedingsproducten koopt kan je makkelijk genoeg geld besparen per jaar om genoeg biologisch eten en fair trade te kopen.

Mensen zeuren maar dat ze niet genoeg geld hebben, maar mensen zorgen dat ze niet genoeg geld hebben. We kopen steeds meer luxegoederen of luxe voedingsproducten. En kijk eens hoe sommige veel geld uitgeven aan dure kleding of meubelen die in principe niet erg nodig zijn.

Het is de keuze die men maakt... in totale luxe leven en overconsumeren en veel geld kwijt zijn of gewoon een 'normaal' leven lijden zonder constante overconsumering en steeds overal luxe dingen van te hebben en uiteindelijk geld overhouden voor 'beter' leven.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 16:23:38 #7
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_28627801
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 16:11 schreef Posdnous het volgende:
Probleem is dat je toch geen flauw idee hebt waar de meeste producten vandaan komen en hoe ze geproduceerd zijn.
Kwestie van dat eisen. Bij diverse producten kan je het zien tot aan de controles. Maar op productverpakkingen staat niet erg op waar het precies vandaan komt.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 16:25:06 #8
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_28627853
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 15:58 schreef Euc- het volgende:
Ja, zo zit ik gewoon in elkaar, zonder dat ik iemand wil kwetsen ofzo, maar ik geef er gewoon echt niks om.
egoist dus. Zeur dan ook niet dat het zielig is als er weer een aanslag word gepleegd of als er arme afrikaanse mensjes in beeld zijn ofzo.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 16:32:21 #9
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_28628090
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 16:25 schreef TechXP het volgende:

[..]

egoist dus. Zeur dan ook niet dat het zielig is als er weer een aanslag word gepleegd of als er arme afrikaanse mensjes in beeld zijn ofzo.
Doe ik ook niet, kan me ook aan mn reet roesten. Ik zag gistermiddag toen ik mn bed uit rolde op tv wat er allemaal op tv was, heb mtv opgezet en ben een boek gaan lezen.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 8 juli 2005 @ 16:44:18 #10
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_28628493
EDIT: ho maar weer...

[ Bericht 95% gewijzigd door dutch-mamma op 08-07-2005 17:02:29 ]
pi_28628509
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 16:14 schreef dutch-mamma het volgende:
Ik ben nog een belangrijk quootje vergeten, van driveXP:

En ze zeggen in Den Haag er niks van, want ze drinken daar echt niet Max Havelaar koffie.
Ik werk in een koffiebranderij, en we hebben een tijd voor fair trade gebrand, maar in de tijd dat wij brandden voor ze is den haag overgegaan op fair trade koffie.
Dus ook den haag zit danwel zat aan max havelaar koffie
  vrijdag 8 juli 2005 @ 16:49:40 #12
3878 Vork
Manisch creatief
pi_28628679
Het zal de meeste mensen aan hun reet roesten. Als je als bedrijf voor je producten een overstap maakt op fair trade producten, dan zul je het een en ander van de grondstofleveranciers moeten vragen en zal je kostprijs uiteindelijk omhoog gaan, met als gevolg dat de verkoopprijs ook omhoog gaat. Voor bijvoorbeeld een product als melk heeft dat als gevolg dat veel mensen het merk van de melk weinig zal boeien en zij voor het goedkoopste merk gaan, of merktrouw zijn, maar iedere vorm van verandering (en het overstappen op andere grondstoffen is ook een verandering) wantrouwen.

Er zitten gewoon nog teveel risico's aan voor bedrijven om fair trade producten te verwerken in hun producten, hoe gek of krom de hele situatie nu is. Het enige wat je kunt doen is zoveel mogelijk consumenten zien te overtuigen, zodat er meer vraag naar komt.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 16:54:39 #13
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_28628840
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 16:44 schreef TechXP het volgende:

[..]

Wat doe je nog meer? Verkracht je mensen om aan je behoefte te voorzien? Lijkt me vanuit jouw visie niet verkeerd ook.
Verkrachten en niet geven om waar mijn product vandaan komt als het maar goed is zijn toch 2 heel verschillende dingen. Net als geven om de aanslagen of niet.. (nu is dat gewoon toevallig wat ik ook echt gedaan heb..)
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 8 juli 2005 @ 16:55:07 #14
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_28628853
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 16:44 schreef frederik het volgende:
Ik werk in een koffiebranderij, en we hebben een tijd voor fair trade gebrand, maar in de tijd dat wij brandden voor ze is den haag overgegaan op fair trade koffie.
Dus ook den haag zit danwel zat aan max havelaar koffie
Mooi... maar geloof niet dat alle koffie daar allemaal fair trade is... overigen was veerman wel van plan om de kantines om te turnen tot 100% biologisch. Volgend jaar.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 16:56:08 #15
66422 dutch-mamma
pi_28628890
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 16:22 schreef TechXP het volgende:

[..]

Maar als je gewoon je water, energie en gas behoefte ook drastisch om laag doet of geen luxe voedingsproducten koopt kan je makkelijk genoeg geld besparen per jaar om genoeg biologisch eten en fair trade te kopen.

Mensen zeuren maar dat ze niet genoeg geld hebben, maar mensen zorgen dat ze niet genoeg geld hebben. We kopen steeds meer luxegoederen of luxe voedingsproducten. En kijk eens hoe sommige veel geld uitgeven aan dure kleding of meubelen die in principe niet erg nodig zijn. [quote]

Dat is toch echt niet van toepassing op een aantal mensen! Bij "weinig te besteden" denkt iedereen meteen aan mensen die roken en zuipen en dure spullen kopen en waarbij gezond/goed eten een sluitpost is. Geloof mij, dat stereotiep is waarschijnlijk door de media in de wereld geholpen (film de armoedigste tiepjes bij de Voedselbank), maar de werkelijkheid is helaas behoorlijk schrijnender (ik zit er zelf, helaas, behoorlijk bovenop en heb ook de twijfelachtige eer gehad met mijn rug tegen de financiele muur te staan... het kan iedereen gebeuren!).
Een discussie hierover valt weer buiten CUL, maar wees alsjeblieft voorzichtig met dergelijke domme (voor)oordelen!

[quote]Het is de keuze die men maakt... in totale luxe leven en overconsumeren en veel geld kwijt zijn of gewoon een 'normaal' leven lijden zonder constante overconsumering en steeds overal luxe dingen van te hebben en uiteindelijk geld overhouden voor 'beter' leven.
Ik ben zelf fanatiek aanhanger van het consuminderen maar (alweer) uit ervaring kan ik vertellen dat gewetensvol consuminderen zo ongeveer onmogelijk is als je (na aftrek van de gewone vaste lasten, en er van uit gaand dat je een verstandige manier van uitgeven hebt) bijna niets meer hebt.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 17:01:20 #16
66422 dutch-mamma
pi_28629041
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 16:32 schreef Euc- het volgende:

[..]

Doe ik ook niet, kan me ook aan mn reet roesten. Ik zag gistermiddag toen ik mn bed uit rolde op tv wat er allemaal op tv was, heb mtv opgezet en ben een boek gaan lezen.
Met alle respect, maar dit lijkt een beetje op flamen (ook al bedoel je het misschien niet).
Het heeft totaal geen zin om zoiets hier te schrijven.
Kan fair-trade je geen ene moer schelen? OK, dat is je goed recht. Maar dan is het misschien beter om uit een topic als dit te blijven.

Ik ga toch ook niet in een Formule-1-topic roepen dat ik het maar een domme sport vind en dat het hele gedoe met autootjes me gestolen kan worden?

Kwestie van Fair Trade Policy (de term "normen en waarden" neem ik niet meer in de mond sinds bepaalde mensen daar een geheel eigen draai aan hebben gegeven... Maar nou ben ik degene die off topic gaat... Oeps!)
pi_28629100
Ik begrijp niet hoe je zomaar kunt stellen dat de handel in chocolade niet 'fair' is, omdat een van de partijen zich met slavernij bezighoudt.

Zolang beide partijen akkkoord gaan met de koop, is de trade fair.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 8 juli 2005 @ 17:03:58 #18
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_28629115
Nee het heeft er wel mee te maken, als een topic over een bepaald onderwerp gaat, waar staat dan geschreven dat het alleen voorstanders erin mogen schrijven? Dat slaat dan nergens op. Jij vraagt om een discussie, er staat niet bij: GEEN TEGENSTANDERS HIER, die gaan maar naar hun eigen topic. Als jullie er dan zo op gefixeerd op zijn dat die koe wel netjes geslacht is, dan probeer mij ervan te overtuigen.

Ik wordt hier vergeleken met een verkrachter om mijn standpunt, dat is toch wel heel iets anders. Wie is er dan aan het flamen?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_28629168
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 17:01 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Met alle respect, maar dit lijkt een beetje op flamen (ook al bedoel je het misschien niet).
Het heeft totaal geen zin om zoiets hier te schrijven.
Kan fair-trade je geen ene moer schelen? OK, dat is je goed recht. Maar dan is het misschien beter om uit een topic als dit te blijven.

Ik ga toch ook niet in een Formule-1-topic roepen dat ik het maar een domme sport vind en dat het hele gedoe met autootjes me gestolen kan worden?

Kwestie van Fair Trade Policy (de term "normen en waarden" neem ik niet meer in de mond sinds bepaalde mensen daar een geheel eigen draai aan hebben gegeven... Maar nou ben ik degene die off topic gaat... Oeps!)
Rare manier van discussievoeren.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 17:05:47 #20
66422 dutch-mamma
pi_28629173
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 17:03 schreef heiden6 het volgende:
Ik begrijp niet hoe je zomaar kunt stellen dat de handel in chocolade niet 'fair' is, omdat een van de partijen zich met slavernij bezighoudt.

Zolang beide partijen akkkoord gaan met de koop, is de trade fair.
De slaven, zijn die er accoord mee, of hebben ze geen keus?
pi_28629190
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 17:05 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

De slaven, zijn die er accoord mee, of hebben ze geen keus?
Koop ik iets van een slaaf?
  vrijdag 8 juli 2005 @ 17:06:27 #22
66422 dutch-mamma
pi_28629199
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 17:05 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Rare manier van discussievoeren.
Hoe dat zo?
pi_28629230
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 17:06 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Hoe dat zo?
Dat in een topic over 'fair trade', fair trade niet ter discussie zou mogen worden gesteld.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 17:12:22 #24
66422 dutch-mamma
pi_28629377
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 17:07 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat in een topic over 'fair trade', fair trade niet ter discussie zou mogen worden gesteld.
Dan heb ik dat niet duidelijk genoeg uitgelegd...

OK, nog een poging.
Als iemand een topic ergens over opent, vind ik het haast naar een flame ruiken, als iemand roept "het zal me aan mijn reet roesten". IMHO is dat zinloos.

Als iemand zegt: "fair trade heeft wel/geen enkele nut" (liefst met enkele argumenten waarom wel en niet) heb je iets zinnigs om over te discussieren. Maar een kreet als "het interesseert me niks" is in mijn opinie topic-vervuiling. Of zet je zoiets in elk topic op het hele FOKforum? Nou, dan heb ik voorlopig wel even mijn handen vol...!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 17:13:27 #25
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28629422
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 15:58 schreef Euc- het volgende:
om het heel erg eerlijk te zijn; het zal mij aan mijn reet roesten waar het vandaan komt

Niet om het een of ander, maar is het in jouw vak niet juist heel belangrijk om te weten waar alles vandaan komt?
En dan bedoel ik niet per se de slavenachtergrond, maar als je bijvoorbeeld een stukkie varkensvlees in je handen hebt, dat je dan weet van wat voor boerderij het af komt, welke voeding het heeft gehad en hoe het heeft geleefd enzo?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')