Oh, ik dacht dat het gewoon was: "niets geclaimd, dan 250 euro no-claim terug, wel iets geclaimd (al is het maar 10 euro), dan niets meer terug"quote:Op donderdag 7 juli 2005 18:56 schreef Zelva het volgende:
Maakt toch geen zier uit of je het zelf betaalt of dat het van je no-claim afgaat?
Is het niet een beetje flauw om de belasting over het werkgeversgedeelte als kosten te berekenen? Uiteindelijk merk je daar helemaal niets van en is het enkel om het geld in het juiste potje te plaatsen. Het is toch gunstig dat de werkgever dat komt te betalen? Waarom dan de belasting daarover als extra kosten zien?quote:Op donderdag 7 juli 2005 20:04 schreef TGV2 het volgende:
Ik heb nu een particuliere ziektekostenverzekering voor ¤ 65 per maand. Dekking vergelijkbaar met ziekenfonds, eigen risico ¤ 500. Per jaar dus ¤ 720.
Straks ¤ 1100 (-(schatting) ¤ 200 voor eigen risico) + 5,96% * 30.000 * 42% IBtarief = ¤ 1650.
Huisarts bezoek gaat niet ten koste van de no-claim.quote:Op donderdag 7 juli 2005 22:22 schreef Zelva het volgende:
Eigen risico is toch heel wat anders? Je krijgt pas wat uitbetaald als je over je eigen risico heengaat. Heb je een eigen risico van 200 euro en je haalt dat jaar voor 150 euro medicijnen en verder maak je geen gebruik van de zorg, krijg je helemaal niets terug van je verzekering. Dan betaal ik nog liever een paar euro premie meer per maand, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Eigen risico bestaat trouwens gewoon naast no-claim.
En ja inderdaad, als jij voor tien euro je oor door laat spuiten en voor de rest niets, krijg je 245 euro terug.
Als ik kijk naar de verschillen tussen de kosten van ziekenfond verzekeringen bij verschillende bedrijven, verwacht ik eignelijk hier ook grote verschillen.quote:Je kan dus gaan shoppen voor de goedkoopste basisverzekering (hoewel daar weinig verschil in zal zitten, want de dekking blijft hetzelfde) en voor de aanvullende verzekering kan je onafhankelijk van de basisverzekering ook gaan shoppen.
Je schreef:quote:Op vrijdag 8 juli 2005 06:02 schreef drdelete het volgende:
ik wil niet vervelend doen hoor, maar er is bijna niemand geweest met een reactie op mijn rekensom, daar was ik toch eigenlijk benieuwd naar...
ik twijfel of de 95 euro die ik van de werkgever bovenop mijn netto salaris krijg, wel bij het bedrag moet optellen (x 12 dan wel). Daardoor kwam ik over de 3000 euro uit.
Ik begrijp dit niet. Waarom is een compensatievergoeding ten nadele van jou? Zou je die 12 * 95 niet juist moeten aftrekken in plaats van erbij opgeteld?quote:Als je nu ook nog een compensatievergoeding krijgt van je werkgever omdat je niet meedoet met hun collectieve ziektekostenverzekering dan moet dat bedrag - ten nadele van jou - ook nog maal 12 hier bij opgeteld worden, voor mij dus 12 * 95 euro.
Je ziet het inderdaad verkeerd. Aangezien de werkgever dit betaalt, ziet de belastingdienst het als een looncomponent dus betaal jij (werknemer) extra loonheffing.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 00:44 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Is het niet een beetje flauw om de belasting over het werkgeversgedeelte als kosten te berekenen? Uiteindelijk merk je daar helemaal niets van en is het enkel om het geld in het juiste potje te plaatsen. Het is toch gunstig dat de werkgever dat komt te betalen? Waarom dan de belasting daarover als extra kosten zien?
Zie ik iets over het hoofd?
Waarschijnlijk kreeg hij die vergoeding als hij particulier verzekerd was - en vervalt die vergoeding met de nieuwe basisverzekering.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 08:26 schreef Lienekien het volgende:
Ik begrijp dit niet. Waarom is een compensatievergoeding ten nadele van jou? Zou je die 12 * 95 niet juist moeten aftrekken in plaats van erbij opgeteld?
Wat ik dus overduidelijk probeer te zeggen is dat je door het werkgeversdeel er netto niet op achteruit gaat en daar gaat het tenslotte in dit topic om.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 09:00 schreef TGV2 het volgende:
[..]
Je ziet het inderdaad verkeerd. Aangezien de werkgever dit betaalt, ziet de belastingdienst het als een looncomponent dus betaal jij (werknemer) extra loonheffing.
Natuurlijk ga je er door het werkgeversdeel netto op achteruit.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 10:51 schreef Vitalogy het volgende:
Wat ik dus overduidelijk probeer te zeggen is dat je door het werkgeversdeel er netto niet op achteruit gaat en daar gaat het tenslotte in dit topic om.
Ik zie niet wat er voor mij als werknemer gunstig is aan het werkgeversdeel? Het heeft geen invloed op de premie die ik als werknemer maandelijks kwijt ben.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 00:44 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Is het niet een beetje flauw om de belasting over het werkgeversgedeelte als kosten te berekenen? Uiteindelijk merk je daar helemaal niets van en is het enkel om het geld in het juiste potje te plaatsen. Het is toch gunstig dat de werkgever dat komt te betalen? Waarom dan de belasting daarover als extra kosten zien?
Zie ik iets over het hoofd?
Dus als ik het goed begrijp kom je dus doodleuk 5,96% meer belasting te betalen.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 10:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Natuurlijk ga je er door het werkgeversdeel netto op achteruit.
Nee,quote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:22 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp kom je dus doodleuk 5,96% meer belasting te betalen.
Dat zal wel matig zijn.
Ok dat is dus het werkgeversdeel.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee,
5,96% wordt door de werkgfever aan de belastingdienst betaald (alleen eigen ondernemers dienen die 5,96% dus zelf te betalen)
Ik weet niet of dat zo is.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:45 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Ok dat is dus het werkgeversdeel.
Over die 5,96 moet je als werknemer ook nog eens belasting betalen omdat dit gezien wordt als loon. Dus kom je 5,96 meer belasting te betalen (niet helemaal omdat het tot een max van 30.000 gaat).
Dat zou dan het addertje zijn waar ik constant geen rekening mee gehouden heb.
![]()
Je betaalt nu ook al belasting over de ziekenfondspremie die je werkgever betaalt.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:50 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik weet niet of dat zo is.
Je betaald nu toch over de ziekenfondspremie en andere heffingen ook geen belasting.
Volgens mij niet hoor.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Je betaalt nu ook al belasting over de ziekenfondspremie die je werkgever betaalt.
Er bestaat niet zoiets als "de heffingen" in dat verband: sommige premies (zoals WW) zijn aftrekbaar voor de loonbelasting, sommige premies (zoals de werknemersbijdrage ZFW) niet.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 12:46 schreef Swetsenegger het volgende:
Volgens mij niet hoor.
Je hebt eerst de heffingen en over het restant betaal je belasting.
Nu heb je het doorquote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:45 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Ok dat is dus het werkgeversdeel.
Over die 5,96 moet je als werknemer ook nog eens belasting betalen omdat dit gezien wordt als loon. Dus kom je 5,96 meer belasting te betalen (niet helemaal omdat het tot een max van 30.000 gaat).
Dat zou dan het addertje zijn waar ik constant geen rekening mee gehouden heb.
![]()
Ok, maar wie zegt dat dat in dit geval ook zo zou zijn?quote:Op vrijdag 8 juli 2005 13:32 schreef nostra het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als "de heffingen" in dat verband: sommige premies (zoals WW) zijn aftrekbaar voor de loonbelasting, sommige premies (zoals de werknemersbijdrage ZFW) niet.
Klik voor een deel van mijn salarisstrookje: in de kolom "basis LH" zie je duidelijk dat de werkgeversbijdrage van de ziekenfondspremie bij je loon wordt opgeteld.
Zoals ik het lees bij de belastingdienst staat het al wel vast:quote:
Maar als ik het dus goed begrijp, alleen het werknemers gedeelte ZFW "vervalt" maar het werkgevers gedeelte niet? Dus straks betaald je loonbelasting over het ZFW-gedeelte werkgever en de inkomensafhankelijke bijdrage?quote:Inkomen uit tegenwoordige arbeid of uit een uitkering
De werkgever of uitkeringsinstantie houdt de inkomensafhankelijke bijdrage in op uw loon, maar zal in de meeste gevallen deze bijdrage vergoeden. Dit geldt in het algemeen als u in loondienst bent of als u een uitkering ontvangt waarop nu ziekenfondspremie wordt ingehouden. De vergoeding van de bijdrage wordt als belastbaar loon aangemerkt. U bent over de vergoeding van de bijdrage dus loonbelasting verschuldigd. Op uw loonstrook zult u zien dat de vergoeding van de bijdrage bij uw belastbaar loon wordt geteld. De door de werkgever of uitkeringsinstantie ingehouden bijdrage verlaagt uw nettoloon. De werkgever of uitkeringsinstantie draagt de ingehouden bijdrage af aan de Belastingdienst.
Bron: http://www.belastingdienst.nl/zvw/zvw-04.html#P36_6430
Hoe bedoel je "in dit geval"? De nieuwe werkgeversbijdrage is ook gewoon belast.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 15:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Ok, maar wie zegt dat dat in dit geval ook zo zou zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |