Iedereen weet wel dat de doorstromingssnelheid van de moderateurs de laatste tijd erg hoog ligt. Al werd er voorheen nog de schijn opgehouden dat de mods vrijwillig uit de crew stapten, tegenwoordig is er een nieuwe tendens.
Zelfs ik als lurkende newbie, vind deze tendens zorgwekkend en de inmiddels krampachtige pogingen om FOK! weer nieuw leven in te blazen en rebelser te maken zijn lachwekkend.
Eerst is er de jojo-trend. Er worden opeens allemaal modjes teruggetrokken, die bijna allemaal zonder uitzondering met heisa uit de crew zijn gestapt. Een van de jojo's lukt het zelfs om zich zo ver naar binnen te likken en FA te worden. Dagonet, als mod was je op het eind gefrustreerd en nu ga je alles van binnenuit veranderen? Natuuurlijk!
Maar ik dwaal af. Trend twee. Haal de "lastige" users binnen. Tot ieders grote verbazing laat Danny zijn principes los en mag Kasta de crew in. Een wolf in schaapskleren? Welnee, KastaIkKloonAlsEenMongoolEnSchoffeerIedereenNova bijkt de ideale mod te zijn en US bloeit onder zijn leiding. Maar blijkbaar kriebelde er toch iets en 's nachts loopt hij te etteren. Iemand die ook een handje heeft van 's nachts etteren is oude trouwe static (die in beide categorieën valt. Lastige user én jojo). Blijkbaar ettert hij een nacht te lang door in de besloten forums en hij wordt gebanned.
Niet veel later wordt ook Kasta gebanned, vanwege een relletje in SEX. Ondertussen is al bekend gemaakt dat Static uit de crew gezet is, oh pardon, er besloten is dat het voor beide partijen beter is om te stoppen, en de volgende dag gaat ook Kasta er aan.
Ik kan niet oordelen over de al dan niet terechte bans, maar ik vind het wel opvallend dat deze heren eerst een ban krijgen en daarna gekicked worden.
Plannetje mislukt?
We halen lastige users binnen, die stoken de boel weer op en dan is het weer leuk? Of stookten ze teveel en werden ze samen met de proefballon afgeschoten?
Moet de crew dan alleen uit slijmende ja-knikkers bestaan? Moet FOK! een massaproduct worden? En wat is er in godsnaam aan de hand in al die stiekeme forumpjes van jullie? Ik denk dat het tijd is om de users wat meer openheid te geven, want zonder users geen FOK!
Stilstand is achteruitgang