Pietverdriet | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:13 |
Er is weer een discussie over met licht rijden Minder doden door autorijden met licht aan Nu rij ik altijd met licht aan, en kan dat iedereen aanraden, en daar gaat het niet om. Een tijdje geleden was de discussie in NL of met licht aan rijden verplicht moest worden gesteld, net als in scandinavie. Nu ging dat niet door omdat de milieubeweging beweerde dat men dan meer brandstof ging verbruiken. Ik vond dit heel raar en heb dat eens nagevraagt bij wat bekenden van mij bij Volkswagen. Volgens hun liep de agregaat (ik heb geen idee hoe dat ding in het NL heet, de dynamo) sowieso altijd, voor de boordelectronica, de radio, alle electrische zooi in de motor, etc etc. Wie heeft er veel verstand van weet het beter? | |
Virus.NL | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:18 |
http://www.cdenvsenaat.be/vragen_detail.php?sen=1&id=1219&sn=Wouter%20Beke .... De ETSC bestudeerde ook het bijkomend brandstofverbruik dat een permanent gebruik van de dimlichten met zich zou meebrengen. Uit de studie bleek dat het brandstofverbruik van personenwagens en bestelwagens met 0,10 l/u zou stijgen. Dit betekent dat een uur lang MVO gebruiken zou leiden tot een bijkomend brandstofverbruik van 0,1 liter (ongeacht het wegtype is de gemiddelde afgelegde afstand tijdens deze tijdspanne 50 km). Voor vrachtwagens zou die toename volgens ETSC neerkomen op 0,17 l/u. .... Conclusie : uit alle onderzoeken blijkt dat de invoering van MVO in Europa veel mensenlevens kan redden. De kosten-batenanalyses leveren eveneens een positief resultaat op, aangezien de kosten niet opwegen tegen de positieve effecten. | |
Googolplexian | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:20 |
Kan je makkelijk testen... Warme motor, stationair > doe je (groot)licht aan en kijk naar je toerenteller. Energie moet ergens vandaan komen en brandstof is nu eenmaal de energiebron van de auto. | |
Pietverdriet | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:28 |
quote:Dat zou betekenen dat de stroomhoeveelheid die de auto opwekt dynamisch zou zijn met het verbruik van stroom, en dat het dynamisch meer of minder brandstof verbruikt. Lijkt me een tamelijk omslachtige en nodeloos complexe manier van stroom opwekken. | |
Googolplexian | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:30 |
quote:Dynamisch als in Dynamo? Hoe wilde je dan stroom opwekken? | |
Youp | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:30 |
quote:een beetje auto regelt het toerental bij voordat jij 0,00001x met je ogen kan knipperen ![]() | |
Pietverdriet | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:33 |
quote:Nee, dynamisch als dat de opwekking aangepast wordt aan de afname, dat de stroomopwekker meer stroom gaat maken als je je licht aan doet, en dat er ook een verschil in brandstof verbruik is. Volgens mij wordt er gewoon een x hoeveelheid stroom opgewekt, en het teveel gaat gewoon de carroserie in, en verwijnt als warmte. | |
Youp | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:35 |
quote:ehm NEE! ![]() | |
Pietverdriet | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:36 |
quote:# Leg uit dan | |
M5 | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:38 |
Het verbruikt wel iets meer brandstof ja. Maar dat is met alles wat je aan elektronica in de auto hebt. Maar het verbruik voor de veiligheid stellen gaat nergens over vind ik. Gewoon je licht aan overdag. | |
Googolplexian | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:38 |
quote: ![]() Als het niet zo zou werken zouden de prestaties van de auto afnemen bij het aandoen van het licht (minder sterke vonk bij bougies, o.a.) | |
Youp | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:38 |
quote:de dynamo >>> paar spoelen en electromagneten >>> hoe meer stroom er gevraagd wordt hoe sterker de magneten worden >>> hoe meer weerstand in kleurterklas taal... hij levert btw wel continu +- 14,5 volt maar het aantal ampères hangt af van hoeveel stroomverbruikers je aanzet | |
Googolplexian | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:39 |
quote:Ik rijd ook met licht aan overdag (puur voor veiligheid). Maar er is nogal een verschil tussen een GPS-systeem of dimlicht qua energieverbruik, zeg. Doe de eerder genoemde test maar eens met grootlicht. Ik voorspel dat je toerenteller (tenminste even) 400 RPM zakt. | |
ElmoOnline | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:40 |
quote:Je vergeet de "buffer" die accu heet. Een accu wordt constant bijgevuld als je rijdt, waardoor je lichten niet feller gaan branden als je gas geeft. Bij sommige brommers / snorfietsen is dit nog wel het geval. De opwekking is dus wel dynamisch, maar de afgifte niet. Dat zou overigens ook niet kunnen, want dan branden je lampen door als je teveel toeren maakt, en doen ze niks als je de motor uitzet. | |
Pietverdriet | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:43 |
quote:Ah kijk, dat wou ik nou weten. | |
M5 | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:43 |
quote:Die test heb ik wel eens gedaan maar had geen verandering in RPM tot gevolg (iig geen 400 toeren). Verschilt misschien per auto, maar 400 RPM is wat overdreven. | |
Youp | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:43 |
quote:en zoals ik al eerder zei regelt een beetje auto zn toerentel zo snel bij dat het gewoon niet terugvalt ![]() | |
Youp | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:44 |
quote:per toerental verschilt de opbrengst wel hoor ![]() | |
Googolplexian | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:45 |
probeer het dan eens met een koude motor | |
M5 | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:46 |
quote:De stroom opbrengst van de dynamo heeft niets met de temperatuur van het blok te maken. Zou dus niet uit moeten maken. | |
Youp | dinsdag 5 juli 2005 @ 19:46 |
quote:ook niet... | |
Ridocar | dinsdag 5 juli 2005 @ 20:08 |
quote:Misschien kan je ecu het wel met die snelheid, maar er zit altijd tijd tussen. Ga maar na wat er allemaal gebeurt wanneer je je lichten aanzet. lichtschakelaar aan, lampen gaan branden, dynamo moet meer vermogen leveren, grotere mechanische weerstand van je dynamo, toerental gaat omlaag, dan regelt je boordatari pas de stappenmotor die ervoor zorgt dat het stationair toerental verhoogd wordt, tegen de tijd dat het toerental aangepast is, ben je al 1 seconde verder. | |
Youp | dinsdag 5 juli 2005 @ 20:32 |
quote:boordatari... stappenmotor ![]() daar doen we niet meer aan ![]() | |
ThaFreak | dinsdag 5 juli 2005 @ 20:36 |
toerental zakken bij lichten aandoen is idd verleden tijd...... bij airco of vol insturen (met stuurbekrachtiging) en dan wil nog wel eens gebeuren! verder zal me dat kleine beetje meer benzine verbruik me worst wezen maar lichten staan altijd aan tijdens rijden! | |
Virus.NL | dinsdag 5 juli 2005 @ 21:27 |
Overigens zie ik met mijn 316i '98 als ik net na het starten mijn dimlicht aanzet, wel heel even mijn toerental inzakken, maar gaat daarna meteen weer naar normaal ![]() ![]() | |
Googolplexian | dinsdag 5 juli 2005 @ 21:44 |
quote:dit kan niet hoor .... gebeurd namelijk binnen 0,000001ste van de tijd dat jij met je ogen knippert (of zoiets), heb ik vernomen. | |
Virus.NL | dinsdag 5 juli 2005 @ 21:52 |
quote:Wil je het een keer zien? Ik zie het elke morgen ![]() | |
Youp | dinsdag 5 juli 2005 @ 21:58 |
quote:bij een beetje auto tegenwoordig ![]() bij allebei onze auto's gebeurt het niet -edit- bij mijn oudje uit 73 overigens wel | |
yup | dinsdag 5 juli 2005 @ 22:59 |
Bij mijn E30 318i uit 1991 merk je helemaal niks, ook niet als je eerst dimlichten aanzet, daarna grootlicht aanzet, en daarna ook nog eens voor en achter mistlampen aanzet! (ja ik heb het voor de lol geprobeerd ![]() Ook als je de achterruit verwarming aanzet zie je het niet... Wat nog vreemder is, bij de Space Wagon 1998 van me ouders zie je het wel! Dus achterruitverwarming aan: beetje toerental verlaging daarna weer normaal, of verlichting aan, zie je ook de toerental iets zakken en daarna stijgen... | |
Ridocar | dinsdag 5 juli 2005 @ 23:27 |
quote:En als je alle verlichting gelijktijdig inschakelt? (ook even rem intrappen) | |
geelhoed | woensdag 6 juli 2005 @ 08:53 |
kijk hier maar eens! en dan natuurlijk niet de gegevens uit het stukje van de boomknuffel\aars halen http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.jsp?supportId=217839 | |
VanDread | woensdag 6 juli 2005 @ 10:56 |
Over je lichten zorgen maken zou ik maar niet te veel doen, het feest begint pas wanneer je de airco aan zet ![]() Bij de Toyota Verso waar ik in rijd zie je bij lichtjes niets gebeuren maar bij airco aanzetten zie je de toerenteller echt ff dippen en omhoog komen. | |
Youp | woensdag 6 juli 2005 @ 13:12 |
quote:een airco kan 10-15pk wegvreten ![]() maar ze verbruiken niet gek veel stroom ![]() ![]() | |
Kaalhei | woensdag 6 juli 2005 @ 22:03 |
Youp | woensdag 6 juli 2005 @ 22:05 |
quote: ![]() * Youp heeft dit ook op school gehad bedenkt hij zich nu ![]() | |
Pietverdriet | woensdag 6 juli 2005 @ 23:34 |
quote:Dus of je sterke kop koffie meer drinkt smorgens is van meer invloed op het brandstofverbruik dan lichten aan rijden. | |
yup | woensdag 6 juli 2005 @ 23:47 |
Volgens mij kan je dat echt niet met zo een simpele formule berekenen hoor ![]() | |
Youp | woensdag 6 juli 2005 @ 23:55 |
quote:jawel hoor ![]() ![]() | |
Ridocar | donderdag 7 juli 2005 @ 00:46 |
quote:Ik begrijp je niet. quote:Er zitten wat aannames (rendement, en vermogen verlichting) in deze berekening, maar hij klopt wel. | |
Vitalogy | donderdag 7 juli 2005 @ 01:53 |
quote:Mij is altijd verteld dat het scheelt in vermogen dus het kan goed dat het dus niets scheelt in brandstofverbruik. Ik doe dan ook steevast de lichten, aerco en radio uit bij het stoplicht. ![]() | |
yup | donderdag 7 juli 2005 @ 01:54 |
Ik heb dit gehoord: Dimlichten aan KAN tot 3% hoger brandstofverbruik leiden... Had ik uit ANWB gids ofzo gelezen is ooit... Weet niet of het waar is he... | |
geelhoed | donderdag 7 juli 2005 @ 08:59 |
quote:Als het gebruikte vermogen van je auto 33 maal dat van je lichten is wel ja. dus 100W voor de lampen. de dynamo heeft rendement van 50% dan zou je dus niet meer 6,7kW moeten gebruiken. 6.7kW heb je al nodig om de motor draaiende te houden! quote:Nee dus | |
bonke | donderdag 7 juli 2005 @ 09:00 |
alles wat je meer verbruikt kost gewoon extra toch ? ![]() | |
Tjabbo | donderdag 7 juli 2005 @ 09:15 |
Het maakt mij niet uit dat verbruik. Ik tank toch altijd voor 30 eurie ![]() | |
Joenes | dinsdag 12 juli 2005 @ 19:43 |
Las afgelopen week in de Metro een ingezonden brief die ik niet helemaal begreep. De briefschrijver beweerde dat als je met lichten aan rijdt je meer brandstof verbruikt. Ik kan me hier dus echt helemaal niets bijvoorstellen. Je lampen worden toch alleen gevoed door je accu? | |
Jill-RMC | dinsdag 12 juli 2005 @ 19:45 |
Lijkt mij ook.... | |
junkiexp | dinsdag 12 juli 2005 @ 19:46 |
Maar je accu word bijgeladen door de dynamo,en die zit met een multiriem verbonden aan je krukas. | |
bmwdevil | dinsdag 12 juli 2005 @ 19:46 |
Wat dan nog, dat is dan ook 1 liter in tien jaar ofzo | |
bmwdevil | dinsdag 12 juli 2005 @ 19:47 |
Volgens mij is het bullshit trouwens, want het komt gewoon van je accu, en die wordt echt niet harder of minder hard opgeladen als je je lichten aan of uit hebt hoor. | |
mighty_myte | dinsdag 12 juli 2005 @ 19:48 |
quote:en bij hogere stroomvraag meer weerstand in de dynamo waardoor hij zwaarder draait en je dus meer gas moet geven om hetzelfde te bereiken. zet je achteruitverwarming, sigarettenaansteker en dimlicht maar eens aan, zul je zien dat hij stationair langzamer gaat draaien. | |
Jordy-B | dinsdag 12 juli 2005 @ 19:48 |
Als je lampen branden, moet er extra stroom worden opgewekt door de dynamo, wat een pietsie meer brandstof kost. Maar dat geldt ook voor je radio en airco, enzo. | |
mighty_myte | dinsdag 12 juli 2005 @ 19:49 |
quote:airco kost veel extra brandstof. | |
bmwdevil | dinsdag 12 juli 2005 @ 19:50 |
quote:Bij ons is het verschil toch echt nauwelijks merkbaar hoor... | |
Jordy-B | dinsdag 12 juli 2005 @ 19:50 |
quote:idd. Je lampen kosten 'n klein beetje extra brandstof. Je zichtbaarheid wordt echter vele malen beter. | |
Ablaze | dinsdag 12 juli 2005 @ 19:53 |
Het scheelt een klein beetje extra brandstof, maar dit is niet echt merkbaar. Wel gingen mijn voorlampen ineens een heel stuk langer mee toen ik mezelf aangewend had ze uit te zetten bij mooi weer. | |
Jordy-B | dinsdag 12 juli 2005 @ 19:54 |
quote:airco schijnt je 10-20% extra brandstof te kosten. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 juli 2005 @ 23:51 |
't is heel simpel; energie komt niet uit de lucht vallen. Voor wat hoort wat... Wordt er tegenwoordig geen natuurkunde meer gegeven op school ? | |
mighty_myte | woensdag 13 juli 2005 @ 07:57 |
quote:erg allesomvattend, doch treffend. ![]() | |
Keiichi | woensdag 13 juli 2005 @ 08:21 |
Ik heb ergens gelezen dat je verbruik ca 1 tot 2% hoger word. In plaats van de je 1 op 20 rijdt, rijd je 1 op 19.8 ofzo. Dat is merkbaar ![]() | |
mgerben | woensdag 13 juli 2005 @ 08:35 |
Kost idd meer energie, want die electriciteit moet gewoon opgewekt worden. Of die ook nog in je accu wordt opgeslagen maakt niet uit, het moet gewoon opgewekt worden en dat kost energie. Bij sommige auto's en motoren kun je het horen: Bij stationair draaiende motor zet je de lichten aan of uit; je hoort dan dat de motor een fractie lager draait. | |
freiss | woensdag 13 juli 2005 @ 11:33 |
quote:Ik dacht zelf 3% | |
freiss | woensdag 13 juli 2005 @ 11:36 |
quote: | |
Pietverdriet | woensdag 13 juli 2005 @ 12:00 |
Iedere maand je banden goed op spanning brengen bespaard volgens mij meer dan dimlicht rijden extra verbruikt. | |
Keiichi | woensdag 13 juli 2005 @ 14:13 |
quote:Nou, 1 op 19.7 word het dam ![]() | |
Lucille | woensdag 13 juli 2005 @ 14:18 |
Of het 2 of 3 procent is hangt af van verschillende factoren: 1) hoeveel het brandstofverbruik is zonder licht aan 2) wat het opgenomen vermogen is van de verlichting | |
Keiichi | woensdag 13 juli 2005 @ 14:20 |
quote:sommige nieuwere auto's rijden rond met achterlichten van leds. Omdat die dingetjes doorgaans een fractie gebruiken van gewonel lampjes, zal dit misschien wel een beetje schelen. Niet dat de voorlampen nog de grootste verbruikers zijn van alle lampen. | |
Pietverdriet | woensdag 13 juli 2005 @ 14:22 |
Kan je deze thread met Licht en brandstof verbruik versmelten, Lucille`? | |
Tjabbo | woensdag 13 juli 2005 @ 14:23 |
edit [ Bericht 96% gewijzigd door Tjabbo op 13-07-2005 14:43:57 ] | |
Lucille | woensdag 13 juli 2005 @ 14:26 |
Tis al gemerged ![]() | |
Pietverdriet | woensdag 13 juli 2005 @ 14:35 |
Dank Lucille! | |
Impreza_driving_Nutcase | woensdag 13 juli 2005 @ 15:49 |
Enkele jaren terug was er een grote campagne om motoren overdag, met licht aan te laten rijden zodat ze beter opvielen tussen het overige verkeer. Die campagne en positieve resultaten daarvan gooien we gewoon door de plee ofzo. Die onderzoeken houden die rekening met motorrijders die nu dus weer NIET gezien worden, anders lijkt me de conclusie : Allemaal licht aan = veiliger niet echt te kloppen | |
yup | woensdag 13 juli 2005 @ 15:55 |
Motoren vallen heel wat minder op dan auto's he... Lichten aan is zeker veiliger bij motoren dus... | |
Ridocar | donderdag 14 juli 2005 @ 15:47 |
quote:1) wat is het rendement van de motor (vermogen krukas tov energiewaarde van de brandstof). Dan kun je een rekensom maken hoeveel brandstof je werkelijk kwijt bent aan een uurtje je lichten aanzetten. Dat was al eens berekend, volgens mij --edit-- zelfde topic: Licht en brandstof verbruik [ Bericht 9% gewijzigd door Ridocar op 14-07-2005 15:50:46 (linkje toegevoegd) ] |