abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:13:26 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_28521637
Er is weer een discussie over met licht rijden
Minder doden door autorijden met licht aan
Nu rij ik altijd met licht aan, en kan dat iedereen aanraden, en daar gaat het niet om. Een tijdje geleden was de discussie in NL of met licht aan rijden verplicht moest worden gesteld, net als in scandinavie.
Nu ging dat niet door omdat de milieubeweging beweerde dat men dan meer brandstof ging verbruiken.

Ik vond dit heel raar en heb dat eens nagevraagt bij wat bekenden van mij bij Volkswagen. Volgens hun liep de agregaat (ik heb geen idee hoe dat ding in het NL heet, de dynamo) sowieso altijd, voor de boordelectronica, de radio, alle electrische zooi in de motor, etc etc.

Wie heeft er veel verstand van weet het beter?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_28521826
http://www.cdenvsenaat.be/vragen_detail.php?sen=1&id=1219&sn=Wouter%20Beke

....

De ETSC bestudeerde ook het bijkomend brandstofverbruik dat een permanent gebruik van de dimlichten met zich zou meebrengen. Uit de studie bleek dat het brandstofverbruik van personenwagens en bestelwagens met 0,10 l/u zou stijgen. Dit betekent dat een uur lang MVO gebruiken zou leiden tot een bijkomend brandstofverbruik van 0,1 liter (ongeacht het wegtype is de gemiddelde afgelegde afstand tijdens deze tijdspanne 50 km). Voor vrachtwagens zou die toename volgens ETSC neerkomen op 0,17 l/u.

....

Conclusie : uit alle onderzoeken blijkt dat de invoering van MVO in Europa veel mensenlevens kan redden. De kosten-batenanalyses leveren eveneens een positief resultaat op, aangezien de kosten niet opwegen tegen de positieve effecten.
pi_28521916
Kan je makkelijk testen...

Warme motor, stationair > doe je (groot)licht aan en kijk naar je toerenteller.

Energie moet ergens vandaan komen en brandstof is nu eenmaal de energiebron van de auto.
Calm down, please!
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:28:14 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_28522217
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:18 schreef Virus.NL het volgende:
http://www.cdenvsenaat.be/vragen_detail.php?sen=1&id=1219&sn=Wouter%20Beke

....

De ETSC bestudeerde ook het bijkomend brandstofverbruik dat een permanent gebruik van de dimlichten met zich zou meebrengen. Uit de studie bleek dat het brandstofverbruik van personenwagens en bestelwagens met 0,10 l/u zou stijgen. Dit betekent dat een uur lang MVO gebruiken zou leiden tot een bijkomend brandstofverbruik van 0,1 liter (ongeacht het wegtype is de gemiddelde afgelegde afstand tijdens deze tijdspanne 50 km). Voor vrachtwagens zou die toename volgens ETSC neerkomen op 0,17 l/u.

....

Conclusie : uit alle onderzoeken blijkt dat de invoering van MVO in Europa veel mensenlevens kan redden. De kosten-batenanalyses leveren eveneens een positief resultaat op, aangezien de kosten niet opwegen tegen de positieve effecten.
Dat zou betekenen dat de stroomhoeveelheid die de auto opwekt dynamisch zou zijn met het verbruik van stroom, en dat het dynamisch meer of minder brandstof verbruikt.
Lijkt me een tamelijk omslachtige en nodeloos complexe manier van stroom opwekken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_28522270
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat de stroomhoeveelheid die de auto opwekt dynamisch zou zijn met het verbruik van stroom, en dat het dynamisch meer of minder brandstof verbruikt.
Lijkt me een tamelijk omslachtige en nodeloos complexe manier van stroom opwekken.
Dynamisch als in Dynamo?
Hoe wilde je dan stroom opwekken?
Calm down, please!
pi_28522284
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:20 schreef Googolplexian het volgende:
Kan je makkelijk testen...

Warme motor, stationair > doe je (groot)licht aan en kijk naar je toerenteller.

Energie moet ergens vandaan komen en brandstof is nu eenmaal de energiebron van de auto.
een beetje auto regelt het toerental bij voordat jij 0,00001x met je ogen kan knipperen
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:33:52 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_28522374
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:30 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Dynamisch als in Dynamo?
Hoe wilde je dan stroom opwekken?
Nee, dynamisch als dat de opwekking aangepast wordt aan de afname, dat de stroomopwekker meer stroom gaat maken als je je licht aan doet, en dat er ook een verschil in brandstof verbruik is.
Volgens mij wordt er gewoon een x hoeveelheid stroom opgewekt, en het teveel gaat gewoon de carroserie in, en verwijnt als warmte.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_28522424
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dynamisch als dat de opwekking aangepast wordt aan de afname, dat de stroomopwekker meer stroom gaat maken als je je licht aan doet, en dat er ook een verschil in brandstof verbruik is.
Volgens mij wordt er gewoon een x hoeveelheid stroom opgewekt, en het teveel gaat gewoon de carroserie in, en verwijnt als warmte.
ehm NEE!
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:36:11 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_28522460
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:35 schreef Youp het volgende:

[..]

ehm NEE!
#
Leg uit dan
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_28522522
Het verbruikt wel iets meer brandstof ja. Maar dat is met alles wat je aan elektronica in de auto hebt. Maar het verbruik voor de veiligheid stellen gaat nergens over vind ik. Gewoon je licht aan overdag.
V10
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:38:16 #11
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_28522526
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dynamisch als dat de opwekking aangepast wordt aan de afname, dat de stroomopwekker meer stroom gaat maken als je je licht aan doet, en dat er ook een verschil in brandstof verbruik is.
Volgens mij wordt er gewoon een x hoeveelheid stroom opgewekt, en het teveel gaat gewoon de carroserie in, en verwijnt als warmte.
en zo werkt het

Als het niet zo zou werken zouden de prestaties van de auto afnemen bij het aandoen van het licht (minder sterke vonk bij bougies, o.a.)
Calm down, please!
pi_28522540
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

#
Leg uit dan
de dynamo >>> paar spoelen en electromagneten >>> hoe meer stroom er gevraagd wordt hoe sterker de magneten worden >>> hoe meer weerstand

in kleurterklas taal...

hij levert btw wel continu +- 14,5 volt maar het aantal ampères hangt af van hoeveel stroomverbruikers je aanzet
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:39:56 #13
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_28522601
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:38 schreef M5 het volgende:
Het verbruikt wel iets meer brandstof ja. Maar dat is met alles wat je aan elektronica in de auto hebt. Maar het verbruik voor de veiligheid stellen gaat nergens over vind ik. Gewoon je licht aan overdag.
Ik rijd ook met licht aan overdag (puur voor veiligheid). Maar er is nogal een verschil tussen een GPS-systeem of dimlicht qua energieverbruik, zeg.

Doe de eerder genoemde test maar eens met grootlicht. Ik voorspel dat je toerenteller (tenminste even) 400 RPM zakt.
Calm down, please!
pi_28522626
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dynamisch als dat de opwekking aangepast wordt aan de afname, dat de stroomopwekker meer stroom gaat maken als je je licht aan doet, en dat er ook een verschil in brandstof verbruik is.
Volgens mij wordt er gewoon een x hoeveelheid stroom opgewekt, en het teveel gaat gewoon de carroserie in, en verwijnt als warmte.
Je vergeet de "buffer" die accu heet. Een accu wordt constant bijgevuld als je rijdt, waardoor je lichten niet feller gaan branden als je gas geeft. Bij sommige brommers / snorfietsen is dit nog wel het geval.

De opwekking is dus wel dynamisch, maar de afgifte niet. Dat zou overigens ook niet kunnen, want dan branden je lampen door als je teveel toeren maakt, en doen ze niks als je de motor uitzet.
Elmo loves u.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:43:01 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_28522711
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:38 schreef Youp het volgende:

[..]

de dynamo >>> paar spoelen en electromagneten >>> hoe meer stroom er gevraagd wordt hoe sterker de magneten worden >>> hoe meer weerstand

in kleurterklas taal...

hij levert btw wel continu +- 14,5 volt maar het aantal ampères hangt af van hoeveel stroomverbruikers je aanzet
Ah kijk, dat wou ik nou weten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_28522725
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:39 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ik rijd ook met licht aan overdag (puur voor veiligheid). Maar er is nogal een verschil tussen een GPS-systeem of dimlicht qua energieverbruik, zeg.

Doe de eerder genoemde test maar eens met grootlicht. Ik voorspel dat je toerenteller (tenminste even) 400 RPM zakt.
Die test heb ik wel eens gedaan maar had geen verandering in RPM tot gevolg (iig geen 400 toeren). Verschilt misschien per auto, maar 400 RPM is wat overdreven.
V10
pi_28522727
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:39 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ik rijd ook met licht aan overdag (puur voor veiligheid). Maar er is nogal een verschil tussen een GPS-systeem of dimlicht qua energieverbruik, zeg.

Doe de eerder genoemde test maar eens met grootlicht. Ik voorspel dat je toerenteller (tenminste even) 400 RPM zakt.
en zoals ik al eerder zei regelt een beetje auto zn toerentel zo snel bij dat het gewoon niet terugvalt
Hopeloos benzine verslaafd
pi_28522787
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:40 schreef ElmoOnline het volgende:

[..]

Je vergeet de "buffer" die accu heet. Een accu wordt constant bijgevuld als je rijdt, waardoor je lichten niet feller gaan branden als je gas geeft. Bij sommige brommers / snorfietsen is dit nog wel het geval.

De opwekking is dus wel dynamisch, maar de afgifte niet. Dat zou overigens ook niet kunnen, want dan branden je lampen door als je teveel toeren maakt, en doen ze niks als je de motor uitzet.
per toerental verschilt de opbrengst wel hoor daarvoor hebben ze een hele spanningsregelunit gemaakt enzo
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:45:17 #19
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_28522806
probeer het dan eens met een koude motor
Calm down, please!
pi_28522849
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:45 schreef Googolplexian het volgende:
probeer het dan eens met een koude motor
De stroom opbrengst van de dynamo heeft niets met de temperatuur van het blok te maken. Zou dus niet uit moeten maken.
V10
pi_28522859
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:45 schreef Googolplexian het volgende:
probeer het dan eens met een koude motor
ook niet...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_28523577
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:30 schreef Youp het volgende:

[..]

een beetje auto regelt het toerental bij voordat jij 0,00001x met je ogen kan knipperen
Misschien kan je ecu het wel met die snelheid, maar er zit altijd tijd tussen.

Ga maar na wat er allemaal gebeurt wanneer je je lichten aanzet.

lichtschakelaar aan, lampen gaan branden, dynamo moet meer vermogen leveren, grotere mechanische weerstand van je dynamo, toerental gaat omlaag, dan regelt je boordatari pas de stappenmotor die ervoor zorgt dat het stationair toerental verhoogd wordt, tegen de tijd dat het toerental aangepast is, ben je al 1 seconde verder.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_28524511
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 20:08 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Misschien kan je ecu het wel met die snelheid, maar er zit altijd tijd tussen.

Ga maar na wat er allemaal gebeurt wanneer je je lichten aanzet.

lichtschakelaar aan, lampen gaan branden, dynamo moet meer vermogen leveren, grotere mechanische weerstand van je dynamo, toerental gaat omlaag, dan regelt je boordatari pas de stappenmotor die ervoor zorgt dat het stationair toerental verhoogd wordt, tegen de tijd dat het toerental aangepast is, ben je al 1 seconde verder.
boordatari... stappenmotor

daar doen we niet meer aan
Hopeloos benzine verslaafd
pi_28524688
toerental zakken bij lichten aandoen is idd verleden tijd......
bij airco of vol insturen (met stuurbekrachtiging) en dan wil nog wel eens gebeuren!

verder zal me dat kleine beetje meer benzine verbruik me worst wezen maar lichten staan altijd aan tijdens rijden!
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_28526577
Overigens zie ik met mijn 316i '98 als ik net na het starten mijn dimlicht aanzet, wel heel even mijn toerental inzakken, maar gaat daarna meteen weer naar normaal Met climate control is het nog iets beter te merken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')