Dat zou betekenen dat de stroomhoeveelheid die de auto opwekt dynamisch zou zijn met het verbruik van stroom, en dat het dynamisch meer of minder brandstof verbruikt.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:18 schreef Virus.NL het volgende:
http://www.cdenvsenaat.be/vragen_detail.php?sen=1&id=1219&sn=Wouter%20Beke
....
De ETSC bestudeerde ook het bijkomend brandstofverbruik dat een permanent gebruik van de dimlichten met zich zou meebrengen. Uit de studie bleek dat het brandstofverbruik van personenwagens en bestelwagens met 0,10 l/u zou stijgen. Dit betekent dat een uur lang MVO gebruiken zou leiden tot een bijkomend brandstofverbruik van 0,1 liter (ongeacht het wegtype is de gemiddelde afgelegde afstand tijdens deze tijdspanne 50 km). Voor vrachtwagens zou die toename volgens ETSC neerkomen op 0,17 l/u.
....
Conclusie : uit alle onderzoeken blijkt dat de invoering van MVO in Europa veel mensenlevens kan redden. De kosten-batenanalyses leveren eveneens een positief resultaat op, aangezien de kosten niet opwegen tegen de positieve effecten.
Dynamisch als in Dynamo?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat de stroomhoeveelheid die de auto opwekt dynamisch zou zijn met het verbruik van stroom, en dat het dynamisch meer of minder brandstof verbruikt.
Lijkt me een tamelijk omslachtige en nodeloos complexe manier van stroom opwekken.
een beetje auto regelt het toerental bij voordat jij 0,00001x met je ogen kan knipperenquote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:20 schreef Googolplexian het volgende:
Kan je makkelijk testen...
Warme motor, stationair > doe je (groot)licht aan en kijk naar je toerenteller.
Energie moet ergens vandaan komen en brandstof is nu eenmaal de energiebron van de auto.
Nee, dynamisch als dat de opwekking aangepast wordt aan de afname, dat de stroomopwekker meer stroom gaat maken als je je licht aan doet, en dat er ook een verschil in brandstof verbruik is.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:30 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dynamisch als in Dynamo?
Hoe wilde je dan stroom opwekken?
ehm NEE!quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dynamisch als dat de opwekking aangepast wordt aan de afname, dat de stroomopwekker meer stroom gaat maken als je je licht aan doet, en dat er ook een verschil in brandstof verbruik is.
Volgens mij wordt er gewoon een x hoeveelheid stroom opgewekt, en het teveel gaat gewoon de carroserie in, en verwijnt als warmte.
quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dynamisch als dat de opwekking aangepast wordt aan de afname, dat de stroomopwekker meer stroom gaat maken als je je licht aan doet, en dat er ook een verschil in brandstof verbruik is.
Volgens mij wordt er gewoon een x hoeveelheid stroom opgewekt, en het teveel gaat gewoon de carroserie in, en verwijnt als warmte.
de dynamo >>> paar spoelen en electromagneten >>> hoe meer stroom er gevraagd wordt hoe sterker de magneten worden >>> hoe meer weerstandquote:
Ik rijd ook met licht aan overdag (puur voor veiligheid). Maar er is nogal een verschil tussen een GPS-systeem of dimlicht qua energieverbruik, zeg.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:38 schreef M5 het volgende:
Het verbruikt wel iets meer brandstof ja. Maar dat is met alles wat je aan elektronica in de auto hebt. Maar het verbruik voor de veiligheid stellen gaat nergens over vind ik. Gewoon je licht aan overdag.
Je vergeet de "buffer" die accu heet. Een accu wordt constant bijgevuld als je rijdt, waardoor je lichten niet feller gaan branden als je gas geeft. Bij sommige brommers / snorfietsen is dit nog wel het geval.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dynamisch als dat de opwekking aangepast wordt aan de afname, dat de stroomopwekker meer stroom gaat maken als je je licht aan doet, en dat er ook een verschil in brandstof verbruik is.
Volgens mij wordt er gewoon een x hoeveelheid stroom opgewekt, en het teveel gaat gewoon de carroserie in, en verwijnt als warmte.
Ah kijk, dat wou ik nou weten.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:38 schreef Youp het volgende:
[..]
de dynamo >>> paar spoelen en electromagneten >>> hoe meer stroom er gevraagd wordt hoe sterker de magneten worden >>> hoe meer weerstand
in kleurterklas taal...
hij levert btw wel continu +- 14,5 volt maar het aantal ampères hangt af van hoeveel stroomverbruikers je aanzet
Die test heb ik wel eens gedaan maar had geen verandering in RPM tot gevolg (iig geen 400 toeren). Verschilt misschien per auto, maar 400 RPM is wat overdreven.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:39 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik rijd ook met licht aan overdag (puur voor veiligheid). Maar er is nogal een verschil tussen een GPS-systeem of dimlicht qua energieverbruik, zeg.
Doe de eerder genoemde test maar eens met grootlicht. Ik voorspel dat je toerenteller (tenminste even) 400 RPM zakt.
en zoals ik al eerder zei regelt een beetje auto zn toerentel zo snel bij dat het gewoon niet terugvaltquote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:39 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik rijd ook met licht aan overdag (puur voor veiligheid). Maar er is nogal een verschil tussen een GPS-systeem of dimlicht qua energieverbruik, zeg.
Doe de eerder genoemde test maar eens met grootlicht. Ik voorspel dat je toerenteller (tenminste even) 400 RPM zakt.
per toerental verschilt de opbrengst wel hoorquote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:40 schreef ElmoOnline het volgende:
[..]
Je vergeet de "buffer" die accu heet. Een accu wordt constant bijgevuld als je rijdt, waardoor je lichten niet feller gaan branden als je gas geeft. Bij sommige brommers / snorfietsen is dit nog wel het geval.
De opwekking is dus wel dynamisch, maar de afgifte niet. Dat zou overigens ook niet kunnen, want dan branden je lampen door als je teveel toeren maakt, en doen ze niks als je de motor uitzet.
De stroom opbrengst van de dynamo heeft niets met de temperatuur van het blok te maken. Zou dus niet uit moeten maken.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:45 schreef Googolplexian het volgende:
probeer het dan eens met een koude motor
ook niet...quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:45 schreef Googolplexian het volgende:
probeer het dan eens met een koude motor
Misschien kan je ecu het wel met die snelheid, maar er zit altijd tijd tussen.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:30 schreef Youp het volgende:
[..]
een beetje auto regelt het toerental bij voordat jij 0,00001x met je ogen kan knipperen
boordatari... stappenmotorquote:Op dinsdag 5 juli 2005 20:08 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Misschien kan je ecu het wel met die snelheid, maar er zit altijd tijd tussen.
Ga maar na wat er allemaal gebeurt wanneer je je lichten aanzet.
lichtschakelaar aan, lampen gaan branden, dynamo moet meer vermogen leveren, grotere mechanische weerstand van je dynamo, toerental gaat omlaag, dan regelt je boordatari pas de stappenmotor die ervoor zorgt dat het stationair toerental verhoogd wordt, tegen de tijd dat het toerental aangepast is, ben je al 1 seconde verder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |