abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28557359
Uit de bocht gevlogen met +/- 80Kmh en boven op de vangrails terecht gekomen 3 wielen los van de grond.

Totale schade: boze pa en 400e aan de auto...
pi_28557740
Ik zat achterin (had nog geen rijbewijs) en vriend van me zus achter stuur (net 2 maanden rijbewijs ) in een S40 geloof ik met ABS. Rijden 140 km/h op de snelweg en waren bijna de enige zo leek het.. Plots duiken er binnen luttele seconden allemaal auto's op die zich een fille vormen, vriend van me zus drukt van schrik het rempedaal helemaal in (God tnx we had ABS) en na wat rare geluiden en schokken die van de ABS afkwam kwamen we tot stilstand. Auto achter ons had genoeg afstand, dus ging allemaal goed.
Het aantal auto's dat later in de berm stond was niet met 1 hand te tellen. (over een lengte van een paar km)

De klap was trouwens dat ik met mn neus tegen de stoel voor me aankwam maja behalve wat jeuk verder niets aan over gehouden
pi_28559095
Ik naderde een stoplicht dat op groen stond, maar de rij begon nog niet te rijden. Ik schatte het verkeerd in doordat ik dacht dat het wel zou beginnen te rijden, maar toen bleek ik toch harder dan ik dacht te moeten remmen. De man achter mij lag helemaal te slapen, hield te weinig afstand of remde te hard voor het natte weer, want die knalde vervolgens achter op mij. Ik stond nog wel op tijd stil en heb dus mijn voorganger niet geraakt. Ik schat dat hij mij met een kilometer of 40 per uur achterop kwam.

Gevolg, paar dagen stijve nek en een auto die nèt niet total-loss was.
pi_28562046
Daarvoor (in 95) hebben we nog een autoongeluk gehad doordat een man in slaap viel op de N37(nu de A37) Emmen - Zwolle, me vader zijn been op drie plekken gebroken, en ik 2 sneeen in me gezicht.
De man was in slaap gevallen, raakte eerst een vrachtwagen, en raakte toen ons links van voor (dankzij mijn vader die uitweek, anders had ik dit niet naverteld ws)

Hardste klap voor mij was het ongeluk in frankrijk, BMW (slecht onderhouden, oa achterbanden met nog 10% profiel)) reed veels te hard (ruim 100 op 50 weg) vloog uit de bocht en klapte frontaal op mijn moeder haar Peugeot 309.

De man in de BMW is overleden, mijn moeder had diverse sneeen in haar gezicht, gebroken schouder, stukje bot uit haar knieschijf, etc etc
Zusje had gekneusde milt en lever en wat schrammen over het lichaam.
De hond lag onder het dashboard en had een gescheurd middenrif.



Edit voor degene die een leuke reactie willen plaatsen over de rijkunsten van mijn ouders:
Dit was dus 2x brute pech en geheel buiten onze schuld, mijn ouders reden beide keren voorzichtig en absoluut niet te hard / gevaarlijk.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2005 17:25:32 ]
pi_28563783
Coolste aanrijding ooit was voor het stoplicht in een flink gebruikt MB Sprinter busje van bedrijf waar ik toen werkte. Ik stond stil voor het stoplicht, en voel opeens de bus bewegen alsof het heel hard woei. Ik keek rondom in de spiegels, in de binnenspiegel en zag niets, dus geloofde het wel. Bij een 2e keer kijken zag ik net onderaan de achterruit het dak van een auto'tje, en in de zijspiegel links een deur opengaan.

Wat bleek: Een vrouw was met haar suzuki alto achter me gestopt (de weg liep iets naar beneden), maar had haar voet niet op de rem gehouden en was zo tegen de bus opgesukkeld. Zij had een deukje in haar nummerplaat, en op de bus was tussen de krassen op de achterbumper niet te zien welke zij veroorzaakt had. We zijn uiteindelijk maar beiden doorgereden, die arme vrouw echt helemaal "dank u wel, dank u wel, sorry sorry spijt me zo" zeggend tot ze in de auto zat...

En toen ik klein was in Haarlem aan het spaarne (rivier in Haarlem): Een volvo 740 waarin ge-joyreden werd. Die jongens haalden een bochtje niet (met 20 of 25 km/u) en reden tegen een geparkeerde eend aan. En die belandde dus mooi op z'n bodemplaat hangend met 2 wielen boven het water, voorzijde afgeplat en wel. De volvo had niets...
  donderdag 7 juli 2005 @ 08:39:45 #106
41220 Racekees
Jatsie Klatsie!
pi_28578536
vorig jaar op N375 Meppel-Pesse

Reed terug van me stage en reed achter een bulkwagen en een toyota yaris. In de verte zag ik een bmw 7 serie tegemoet komen (vorige type). Halverwege die lange flauwe bocht kwam die 7 serie ineens op de andere weghelft. Hij ramde/schampte de vrachtwagen frontaal en ging met een boog om de vrachtwagen heen en ramde de voor mij rijdende Yaris frontaal. Ik had al wat gas teruggenomen, omdat ik hem al op de andere weghelft zag komen en iets had van 'die gaat erop', maar ja die yaris werd teruggeketst. Ik kon hem NET ontwijken, maar toch schade.

Rechterportier van voor tot achter opengereten. Maar dan ook echt alleen het portier voor + achter spatbord geen schade. Het was trouwens een Ford Puma.

Vrouw in Yaris. Kop kapot en arm gebroken (valt me nog mee) bestuurder van bmw gebroken poot en zn vrouw in shock (echtpaar van in de 80...........). Oorzaak: bestuurde van bmw 7 serie 'werd onwel'. Terwijl ik hem toch echt 'gewoon' in zn auto zag zitten.

Al met al goed afgelopen.

Ach ja en voor de rest nog wel wat crash ervaringen, maar die zijn aan de sport gerelateerd...
pi_28582087
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 15:48 schreef SuperJERK het volgende:
Met 2 km per uur inparkeren, ik had niet zoveel ruimte dus heel voorzichtig het hekje aangetikt.

Dat was mijn grootste aanrijding.. en ik blijf dat het zo blijft.. en dat ik niet van zulke grote verhalen hier hoeft te typen
had ik gister 2 dagen me rijbewijs zat in de bedrijfs auto collega zegt je kan nog wel een klein stukkie naarvoren, beng op een mercedes busje gelukkig had die bus een trekhaak
pi_28589526
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 18:00 schreef Sport_Life het volgende:
Ik zat achterin (had nog geen rijbewijs) en vriend van me zus achter stuur (net 2 maanden rijbewijs ) in een S40 geloof ik met ABS. Rijden 140 km/h op de snelweg en waren bijna de enige zo leek het.. Plots duiken er binnen luttele seconden allemaal auto's op die zich een fille vormen, vriend van me zus drukt van schrik het rempedaal helemaal in (God tnx we had ABS) en na wat rare geluiden en schokken die van de ABS afkwam kwamen we tot stilstand. Auto achter ons had genoeg afstand, dus ging allemaal goed.
Het aantal auto's dat later in de berm stond was niet met 1 hand te tellen. (over een lengte van een paar km)

De klap was trouwens dat ik met mn neus tegen de stoel voor me aankwam maja behalve wat jeuk verder niets aan over gehouden
ABS verkort de remweg niet
pi_28589916
wel als je uit schrik de rem instampt en vervolgens de wielen blokkeren abs heeft een kortere remweg itt blokkerend remmen
  donderdag 7 juli 2005 @ 15:22:05 #110
36666 Furious
animalist.
pi_28589923
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 15:06 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

ABS verkort de remweg niet
ABS heeft ook een beetje ESP functie hoor. En mind you; ABS Anti Blokkeer System, dus je wielen blokkeren ook niet waardoor je je remweg ook verkort.
Ik post om het posten.
pi_28590314
ABS heeft een beetje ESP functie ? Dacht het niet dude...

Maar in het geval van vol de rem intrappen wint ABS het altijd... Alleen in bepaalde gevallen heeft ABS een langer remweg... (remmen in grint, sneeuw e.d.)
pi_28590481
ABS heeft altijd 'n langere remweg.
Trust me.
pi_28590748
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 15:37 schreef yup het volgende:
ABS heeft een beetje ESP functie ? Dacht het niet dude...

Maar in het geval van vol de rem intrappen wint ABS het altijd... Alleen in bepaalde gevallen heeft ABS een langer remweg... (remmen in grint, sneeuw e.d.)
Geloof mij maar, als jij zonder ABS op een besneeuwd wegdek remt glijd je onverminderd door (knappe chauffeur als je ABS kan simuleren), als je ABS hebt dan rem je wel degelijk veel harder, zonder te blokkeren.

Maar uhm als je van schrik op de rem gaat staan (zonder ABS) als je 140 rijdt dan mag je wel wat engeltjes op je schouder hebben die voorkomen dat je 180 graden gaat draaien..
  donderdag 7 juli 2005 @ 16:03:37 #114
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_28590944
Vorig jaar december na thunderdome werden we in stilstaande positie van achter aangereden met ongeveer 50km/h, maar ik had me gordel om, dus mankeerde niks. Een vriend van me had een buil op z'n hoofd, omdat hij stom genoeg was om geen gordel om te doen.
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet.
  donderdag 7 juli 2005 @ 16:04:40 #115
36666 Furious
animalist.
pi_28590968
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 15:37 schreef yup het volgende:
ABS heeft een beetje ESP functie ? Dacht het niet dude...

Maar in het geval van vol de rem intrappen wint ABS het altijd... Alleen in bepaalde gevallen heeft ABS een langer remweg... (remmen in grint, sneeuw e.d.)
Functie als in; verkorting van de remweg.
Ik post om het posten.
pi_28590982
Ik heb er toch echt even snel een aantal bronnen op nageslagen en daar wordt toch dikwijls gezegd dat een auto met ABS een kortere remweg heeft dan een auto zonder ABS. En aangezien ABS er voor zorgt dat je niet gaat slippen met als gevolg dat je veel verder doorglijdt, ga ik er van uit dat die bronnen gelijk hebben. BAs verkort dus wel degelijk de remweg.
  donderdag 7 juli 2005 @ 16:52:38 #117
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28592612
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 16:05 schreef Robar het volgende:
Ik heb er toch echt even snel een aantal bronnen op nageslagen en daar wordt toch dikwijls gezegd dat een auto met ABS een kortere remweg heeft dan een auto zonder ABS. En aangezien ABS er voor zorgt dat je niet gaat slippen met als gevolg dat je veel verder doorglijdt, ga ik er van uit dat die bronnen gelijk hebben. BAs verkort dus wel degelijk de remweg.
Precies.
Zou dat niet zo zijn dan was ABS nutteloos.

En graag ontopic nu. Een discussie over ABS mag in een ander topic.
pi_28599930
een goede chauffeur kan in een auto zonder ABS maximaal vertragen (tegen het slippen aan). Met ABS wordt er automatisch "gepompt" met de rem, dus op momenten wordt er minder, of misschien zelfs niet, geremd.

In theorie sta je zonder ABS sneller stil, maar in de praktijk is het omgekeerd, omdat bijna niemand op het randje kan remmen (behalve coureurs, daarom hebben zijn ook GEEN ABS, anders hadden ze dat echt wel).
De hoofdfunctie van ABS is trouwens dat je auto bestuurbaar blijft, omdat je niet slipt. Dat je remweg meestal verkort wordt is mooi meegenomen maar niet de hoofdreden.

ontopic: hardste klap was op vakantie in Gambia. Veel geregend, dus overal plassen.

We gingen van de hoofdweg (asfalt) een zijweg (zand) op. Op de scheiding lagen allemaal plassen. Dus voorzichtig erdoorheen rijden (in het midden), tot we opeens 45 graden naar voren waren geklapt omdat het dus een gigakuil was van een meter diep.
Gelukkig hoefden we niet uit te stappen omdat de lokale bevolking de auto uit het water duwde.

Vanaf toen hebben we bij volgende plassen maar even gekeken hoe de andere auto's reden Bij deze weg moest je dus via de zijkanten rijden, en niet door het midden.
  donderdag 7 juli 2005 @ 20:44:16 #119
31971 KumA
[ Layer 13: Ego ]
pi_28600344
Mijn hardste klap was toen ik laat was voor me werk en ik een stoplicht naderde en ik dacht dat de auto voor me wel door t oranje zou gaan, niet dus! Hij had me wel gezien em 'm net nog in z'n vrij gezet. Overigens stond ik nog stil voor t licht maar hij kreeg een lancering t kruispunt op
Dit alles gebeurde trouwens VOOR t politie bureau en er kwam niemand naar buiten! (gotta love aruba ) M'n chevy blazer met lekker zware stalen bumper had trouwens alleen een klein scheurtje in de bumper, de ander ze auto iets meer
no me digas que me amas, no me digas que me adoras, dime solo que te quedas una vida junto a mi
pi_28600652
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 16:04 schreef Furious het volgende:

[..]

Functie als in; verkorting van de remweg.
Nee. Geloof me, ABS verkort de remweg niet. Is ook logisch, om het blokkeren van de wielen te voorkomen wordt de remkracht die naar de wielen gaat verminderd totdat het wiel weer gaat draaien.

De functie van ABS is ook niet het verkorten van de remweg, de functie van ABS is het bestuurbaar houden van de auto tijdens een noodstop. Want met blokkerende voorwielen kun je niet meer sturen.

Ga je echter een identieke auto met ABS en een zonder ABS naast elkaar laten remmen, dan staat de auto zonder ABS op een rechte weg eerder stil. Gegarandeerd. Blokkerende (dus stilstaande) wielen hebben een grotere wrijving dan draaiende wielen.
pi_28601193
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 20:51 schreef Jalu het volgende:

[..]

Blokkerende (dus stilstaande) wielen hebben een grotere wrijving dan draaiende wielen.
Niet mee eens.
Als je met een auto remt en je achterste wielen blokkeren, en de voorste remmen gewoon, dan sta je binnen no time achterstevoren. Dus de blokkerende wielen hebben geen grotere wrijving dan draaiende wielen.

Dat je zonder ABS sneller stil kan staan dan met ABS, ben ik wel met je eens.
  donderdag 7 juli 2005 @ 21:20:52 #122
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_28601908
Ruzie met een lantaarnpaal. Ik heb gewonnen maar het kostte wel wat:
pi_28602076
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 21:04 schreef Virus.NL het volgende:

[..]

Niet mee eens.
Als je met een auto remt en je achterste wielen blokkeren, en de voorste remmen gewoon, dan sta je binnen no time achterstevoren. Dus de blokkerende wielen hebben geen grotere wrijving dan draaiende wielen.

Dat je zonder ABS sneller stil kan staan dan met ABS, ben ik wel met je eens.
Hey, ABS heeft in mijn ogen meer voordelen dan nadelen hoor. Maar een kortere remweg is daar geen van.
Overigens is het wel zo, dat het vrijwel niet gebeurt dat alleen de achterste wielen blokkeren hoor, dat gebeurt alleen maar als je de handrem aantrekt. Simpelweg omdat bij een noodstop door de grote voorwaartse kracht altijd de voorwielen als eerste zullen blokkeren. Trouwens, de voorwielen zijn sowieso verantwoordelijk voor het overgrote deel van de remkracht, ik dacht iets van 70% of zo...

Het feit dat een auto achterstevoren gaat als je hard met alleen de achterwielen remt, wordt niet veroorzaakt doordat de wrijving van de draaiende wielen groter zou zijn hoor. Als dat zo zou zijn, zouden zelfs vrij rollende wielen meer wrijving hebben dan blokkerende wielen, want als je de handrem aantrekt zodat de achterwielen blokkeren blijven de voorwielen gewoon draaien en ga je toch sowieso achterstevoren.

[ Bericht 16% gewijzigd door Jalu op 07-07-2005 21:31:25 ]
pi_28602532
kappen met het ABS verhaal zoals Tjabbo ook al zei!
volgende berichten gaan door de gehaktmolen!
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_28602714
In 1940 tijdens een experiment met G-krachten.

Men neme een karretje, wat raketmotoren en een vrijwilliger. Maak een rails, ontsteek de motoren en hoppakee.

Tijdens het afremmen heeft de vrijwilliger 45G doorstaan. Hij is een aantal dagen blind geweest. Ik denk dat dit wel het record is allertijden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')