Het ligt er maar net aan wat de kwaliteit is van de henna, hoe de plek gewassen wordt en of je huid makkelijk de kleurstof in henna opneemt en vasthoudt.
En dat kan inderdaad varieren tussen 2 weken en 2 maanden. Maar verwacht niet dat hij na 1 maand nog mooi en goed zichtbaar is
Black henna bevat PPO (of zoiets), dat is een zwarte kleurstof die in veel zwarte producten en gebruiksvoorwerpen voorkomt. Mascara, haarverf, zwarte kleding, noem maar op. In principe zijn de gehaltes aan die kleurstof in deze zaken zo laag dat je er geen allergie op ontwikkeld. Er zijn uitzonderingen natuurlijk, iedereen kan overal allergisch op zijn of een intollerantie op ontwikkelen. Niet elk zwart voorwerp bevat de kleurstof, overigens.
Het probleem met black henna is dat dit IN de huid trekt en daar voorlopig blijft. Hoe langer een stof zoals deze (= een stof waar meer mensen dan gemiddeld voor allergisch zijn of een intollerantie tegen hebben) zich in het lichaam bevind, hoe groter de kans op een allergische reactie. Zodra men een allergische reactie ontwikkeld, dan ontstaan zweren, ontstekingen en uiteindelijk vreselijk lelijke littekens. Er zijn vast genoeg plaatjes op google te vinden. De reactie is vaak zo ernstig omdat de stof (een ongevaarlijke stof die door het lichaam als gevaarlijk wordt gezien = allergie of intollerantie. Even het risico op kanker naast me neer gelegd, want je lichaam maakt geen onderscheidt in kanker-verwekkende stoffen en stoffen die geen invloed hebben op kanker) voor een zeer lange tijd zich in het lichaam bevind, terwijl het lichaam dat spul er zo SNEL mogelijk uit wil hebben. Ik kan gaan uitwijden over hoe het immuunsysteem werkt in het geval van een allergie of een intollerantie, maar ik bespaar het jullie
![]()
Daarbij komt dat de gehaltes aan de kleurstof vele malen groter is dan "normaal".
Een allergie is niet te genezen en, zoals het heel vaak is met een allergie, steeds kleinere doses kunnen een reactie veroorzaken. Een zwarte broek dragen of mascara op je wimpers smeren zit er dus meestal niet meer in.
Plus dat je met een heel lelijk litteken zit :| Vaak ook nog in de vorm van het plaatje wat je hebt laten zetten :|
Let wel dat black henna NIET hetzelfde is als zwarte henna. Je hebt ook échte, pure henna die een hele donkere kleur afgeeft, bij sommige mensen zelfs zwart. De kleur is echter nooit zo zwart als met de black henna en heeft op de huid toch meer weg van een donkerbruin. Black henna is zwárt. Vaak wordt zwarte henna gebruikt om haar mee te verven en wordt het niet gebruikt voor de huid.
Vertrouw je het niet? Doe het je lichaam dan niet aan! Je hoeft geen allergie te ontwikkelen, maar is dat het risico waard??
Dat is wat ik over de jaren heen heb geleerd over black henna. Ik ben jaren in de weer geweest met henna en heb er ook bergen met informatie over gezocht. Helaas ben ik het een beetje ontgroeit om mijn handen vol te smeren (en de plekken waar ik een henna-tat mooi vind, daar kan ik niet bij
![]()
).
Toch een tijdelijke zwarte tattoo? Ga voor de plakplaatjes of de "tatoeage-stiften"....