quote:
Op donderdag 30 maart 2006 14:10 schreef nielsgeode het volgende:Ik ben aan het denken over een lamp. Ik begin nu met orienteren en over en jaar ofzo ga ik eens wat kopen.
-HID vind ik te duur
-LED vind ik zeer interessant ivm de lange brandtijd
Wat voor lamp zouden jullie me aanraden? Ik vind de eLED C8 erg mooi (en lekker goedkoop) maar geeft die wel voldoende licht? Wie heeft zo'n ding en wat vind je ervan?
Ik kan van iemand de Treble Light Silverline MX14 overnemen. Wat vinden jullie van die lamp?
Wat is HLX eingelijk? Is dat gewoon Halogeen ofzo?
Wat vinden jullie van de kleur licht van Halogeen onderwater? HID is natuurlijk veel mooier maar net even boven mijn budget
Persoonlijk zou ik voor HID gaan. Mijne is net ter reparatie weg en eerlijk gezegd twijfel ik of ik weer zo'n kanon neem (Halcyon Pro14 18w HID) maar hid is wel erg prettig. Gebruik nu momenteel weer even mijn 50 Watt halogeen kop en het valt toch tegen na een paar jaar met HID gedoken te hebben.
De LED lamp die jij hier noemt is overigens nauwelijks goedkoper dan een vergelijkbare HID, ook LEDs zijn aan de prijs en relatief nieuw dus ...... toen ik mijn lamp kocht kostte een extra bolletje al in de 200 euro
![]()
Ontwikkelingen staan gelukkig niet stil en zijn lampen goedkoper en betrouwbaarder geworden.
Kijk voor de gein eens op
www.duiklampen.nl catagorie handlampen en dan de Brightdiver HID21, kost je 289 euro. Als ik jou was zou ik wat extra neerleggen voor een goede lamp, of echt geld besparen met iets van een UK800/DR8 halogeen lamp en dan doorsparen.
HLX is overigens veredeld halogeen. De HID kleur is wel erg wit (soms tegen het blauwe aan) en dat kan er kil lijken, voor het filmen heb ik nu halogeen, 10W HID en 18W HID gebruikt. 10W vond ik wel het mooist, maar geeft net te weinig licht voor het duiken tov de betere halogeenlamp. LEDs worden wel steeds vaker als backups gebruik, oa door grotduikers enzo, maar ik ken niemand die ze als primaire lamp gebruikt.
ow, en brandtijd HID 18W doet het met loodaccu setje ruim 4 uur en dat is een slecht accupack
[ Bericht 4% gewijzigd door stinkie op 31-03-2006 20:41:53 ]
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet