pff.voor wie zou je hét of iets moeten bewijzen?quote:Dan kun je eindelijk eens bewijzen dat je niets hebt verzonnen..
ja ik weet het weer.quote:Op zondag 3 juli 2005 23:40 schreef JoZzephus het volgende:
pff.voor wie zou je hét of iets moeten bewijzen?
wat schiet je ermee op anyway..
quote:Op maandag 4 juli 2005 00:40 schreef wonko het volgende:
Als je kleuren ziet als je klaarkomt...zijn dat dan aura's?
Sukkelsite?quote:Op zondag 3 juli 2005 23:40 schreef JoZzephus het volgende:
[..]
pff.voor wie zou je hét of iets moeten bewijzen?
wat schiet je ermee op anyway..
en je hebt een lekkere site neegezet, wat een sukkelsite, en dat moet ik serieus nemen..
Ja ja ja JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAquote:
Zo individueel en innerlijk dat er geen bewijs voor is.quote:Op maandag 4 juli 2005 00:37 schreef Schorpioen het volgende:
Het is een instinker want met de wetenschappelijke methode kun je maar weinig bewijzen op dit gebied, zeker met de methode die skepsis placht te gebruiken. Paranormaliteit gaat bijna altijd over individuele waarneming en innerlijke ervaring, en die is niet te toetsen. Dat zegt echter niks over het bestaan of de waarde van paranormaliteit, meer iets over de meetmethode.
Een soort fantasie binnen jezelf die je met anderen deelt dus?quote:Op maandag 4 juli 2005 00:37 schreef Schorpioen het volgende:
. Paranormaliteit gaat bijna altijd over individuele waarneming en innerlijke ervaring
De test is erop gebaseerd om te controleren of jij kunt waarmaken wat je zelf beweert. Om een vergelijking te geven: Als jij beweert dat je een cake kunt bakken, dan valt dat simpel te controleren, toch? Je krijgt alle ingrediënten waar je zelf om vraagt - met uitzondering van een kant-en-klare vacuüm verpakte cake - en de beschikking over een keuken. Je gaat aan de slag, en twee uur later wil ik een dampende cake op tafel zien. Als je dat lukt heb je je bewering waargemaakt. Als er echter een armzalig zwartgeblakerd dan wel vloeibaar stukje deeg in de cakevorm zit heb je je bewering niet waargemaakt. Ja of nee. 1 of 0. Zwart of wit. Oh, en mijn voorkeur gaat uit naar appelcake, maar dat is geen vereiste.quote:Op maandag 4 juli 2005 00:37 schreef Schorpioen het volgende:
Het is een instinker want met de wetenschappelijke methode kun je maar weinig bewijzen op dit gebied, zeker met de methode die skepsis placht te gebruiken. Paranormaliteit gaat bijna altijd over individuele waarneming en innerlijke ervaring, en die is niet te toetsen. Dat zegt echter niks over het bestaan of de waarde van paranormaliteit, meer iets over de meetmethode.
Test is zelfverklarend. Ja of nee, zwart of wit. Zie mijn cake-voorbeeld hierboven. En ja, het werkt hetzelfde bij paranromale verschijnselen.quote:Op maandag 4 juli 2005 09:38 schreef Mirage het volgende:
Euhm... waar kan ik bewijzen vinden dat de resultaten van de test correct zijn ?
Wie zegt dat de test werkt ?quote:Op maandag 4 juli 2005 10:01 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Test is zelfverklarend. Ja of nee, zwart of wit. Zie mijn cake-voorbeeld hierboven. En ja, het werkt hetzelfde bij paranromale verschijnselen.
Dat zie ik anders.quote:Op maandag 4 juli 2005 10:19 schreef DzjieDub het volgende:
Wat wil je getest hebben? Dan zal ik er een test bij proberen te bedenken (dan wel een al bestaande test uit m'n geheugen opdiepen).. En ik ben niet eens erg slim in het bedenken van dergelijke tests.
Zoals ik al met het cake-voorbeeld aangaf, de test kan volkomen zelfverklarend zijn.
Iksnijd me in m'n vinger. Ik ga naar een alternatief genezer. Die doet z'n kunstje, en twee weken later is m'n vinger weer genezen... de "genezer" claimt dat hij daar voor gezorgd heeft... terecht? Ik denk van niet, namelijk - ook zonder die kwakzalver was het wel genezen in twee weken.quote:Op maandag 4 juli 2005 10:25 schreef Mirage het volgende:
als ik jouw redenatie doorvoer zou alternatieve geneeswijze ook al bewezen zijn.
het is gewoon zelfverklarend.
Iemand is ziek.
Iemand zegt ik kan je beter maken watn ik heb gevonden wat er loos is
De persoon is niet meer ziek.
Het vreemde is alleen dat dát weer niet aangenomen wordt. en zo'n test mag opeens zonder bewijs wel als zelfverklarend gezien worden ?
Beetje krom
Je ziet het punt echt niet of je praat er om heen.quote:Op maandag 4 juli 2005 10:38 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Iksnijd me in m'n vinger. Ik ga naar een alternatief genezer. Die doet z'n kunstje, en twee weken later is m'n vinger weer genezen... de "genezer" claimt dat hij daar voor gezorgd heeft... terecht? Ik denk van niet, namelijk - ook zonder die kwakzalver was het wel genezen in twee weken.
Als m'n vinger echter binnen een dag genezen is - wond dicht, korstjes weg, niet meer zichtbaar dat er een wond geweest is - dan pas is er meer aan de hand.
Zo'n test is vanzelfsprekend. Simpel. Iets gebeurt, of iets gebeurt niet. Als het gebeurt is er iets bewezen, als het niet gebeurt is het niet bewezen.
Oh? Ik heb nog nooit een oven gezien die een cake kan bakken. Ik kan zelf wel een cake bakken, en daar maak ik dan inderdaad gebruik van een oven. Maar geloof me, er zit een heel groot verschil tussen een goede cake bakken en een cake volkomen verknallen - en beide keren wordt van dezelfde oven gebruik gemaaktquote:Op maandag 4 juli 2005 10:23 schreef Mirage het volgende:
[..]
Dat zie ik anders.
Bij het bakken van de taart gebruik je een oven.
Van de oven is het bewezen dat het taarten kan bakken.
Ik ben nieuwsgierig naar waar ik de bewijzen kan vinden dat de test als betrouwbare test bewezen is.
ik heb in het verleden een aantal onderwerpen en artikelen gelezen en weet genoeg..nee thanx, gewoon een gevoel dus, neem jij het maar serieus, moet jij weten.quote:
wat heb je er dan wel voor nodig om iets te bewijzen? Je zal toch iets nodig hebben gehad om tot een conclusie te komen..iets wat jij wel vertrouwd bedoel ik.quote:En bewijzen dat alle Jomanda's louter en alleen maar kunnen *werken* als er genoeg labiele mensen zijn die erin trappen, dáá'r heb ik skepsis.nl niet voor nodig.
Mijn kind scheurt zijn enkelbanden. We zijn ver van huis op een festival en hij kan niet lopen.quote:Op maandag 4 juli 2005 10:38 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Iksnijd me in m'n vinger. Ik ga naar een alternatief genezer. Die doet z'n kunstje, en twee weken later is m'n vinger weer genezen... de "genezer" claimt dat hij daar voor gezorgd heeft... terecht? Ik denk van niet, namelijk - ook zonder die kwakzalver was het wel genezen in twee weken.
Als m'n vinger echter binnen een dag genezen is - wond dicht, korstjes weg, niet meer zichtbaar dat er een wond geweest is - dan pas is er meer aan de hand.
Zo'n test is vanzelfsprekend. Simpel. Iets gebeurt, of iets gebeurt niet. Als het gebeurt is er iets bewezen, als het niet gebeurt is het niet bewezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |