De wetenschap streeft naar objectieve verklaringen. Als zou worden bewezen dat reincarnatie niet bestaat, dan geldt dat ook voor jou.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 14:06 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hoe kun jij bepalen of het ongegrond is voor mij of anderen? Jij weet toch niet wat ik zie, voel, meemaak, ervaar enzovoort?
Dat is jouw goed recht, maar denk dan niet dat je de waarheid in pacht hebt. Er zijn talloze mensen met overtuigingen die zich niet openstellen voor rationele verklaringen. Die denken echter wel allemaal dat ze het zelf bij het rechte eind hebben, en slaan elkaar om die reden ook de hersens in.quote:Als persoonlijk overtuigde ben je niet met wetenschap bezig, dus hoef ik mij ook niet wetenschappelijk op te stellen.
De wetenschap is niet kortzichtig, maar objectief, exact. Staat echt wel open voor alternatieve verklaringen (neem eens iets exotisch als de snaartheorie) maar alleen als dat een gefundeerde verklaring is, niet zomaar een uit de lucht gegrepen uitspraak zonder enige vorm van argumentatie. En zoals ik al eerder zei, reincarnatie is niet per definitie onzin, maar ook niet per definitie waar.quote:Het enige wat ik vind aan de wetenschappelijke kant is de kortzichtigheid. Ze doen het als onzin af vanwege een paar hersenonderzoekjes en vanwege ene Ockham. Openstaan voor alternatieve verklaringen is er niet bij kennelijk.
Oké, in dat geval is er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 14:11 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar wie zegt dat ik anderen wil overtuigen? Die moeite kan ik mijzelf beter besparen, want de mensen die wel degelijk met interessante aanwijzingen komen (in de parapsychologie bijvoorbeeld) worden belachelijk gemaakt. Ik heb daar geen zin in. Ik weet voor mijzelf voldoende.
Ook dat is jouw goed recht. Ikzelf houd er echter niet van mezelf voor de gek te houden.quote:Waarom? Stel dat het zo is, nou en? Dan vind ik dat waanbeeld een stuk aangenamer dan het idee dat het allemaal maar niets is, een toeval, een leegte. Maar goed, het is dan aan de rationelen om aan te tonen dat het inderdaad een waanbeeld is.
Van Lommel die 13 jaar onderzoek heeft gedaan naar bijna-dood-ervaringen en zijn studie onlangs heeft gepubliceerd in, jawel, The Lancet, geeft een aannemelijke verklaring. Mensen kunnen zich vrijwel nooit meer wat herinneren wat er zich precies afspeelde voor de crisissituatie (dus net vlak voor een auto-ongeluk bijvoorbeeld op het moment dat ze klinisch sterven) en hetzelfde geldt voor de periode net na het terugkomen, waarin men ook een poosje zich niets meer kan herinneren. Welnu, de beelden die men heeft van de bijna-dood-ervaring zjin altijd enorm helder. Ze weten alles nog. Ze hebben van alles gezien, gevoeld en meegemaakt over een periode die veel verder uitstrekt dan de periode dat ze dood waren. Dus, zegt Van Lommel, hoe kunnen we de momenten net voor en net na de klinische dood niet meer herinneren, terwijl we zo'n enorm helder beeld hebben van wat we hebben ervaren er tussen in?[/quote]quote:Op dinsdag 5 juli 2005 14:07 schreef erodome het volgende:
Maar vertel eens, hoe bewijs je reincarnatie behalve dan via ervaringen?????
Ze hebben al bewezen dat mensen dingen zien terwijl ze al hersendood zijn, nu kan dit misschien weer verklaard worden met delen van de hersenen die dan pas net op non-actief gaan(die dus iets langer werken dan het hersendood zijn), dat is al een feit, wat het presies is weetr niemand, wetenschap niet, alternative circuit niet.
Dat is slechts jouw opvatting omdat jij het anders zietquote:Op dinsdag 5 juli 2005 14:12 schreef Maethor het volgende:
Ook dat is jouw goed recht. Ikzelf houd er echter niet van mezelf voor de gek te houden.
Het is inderdaad, alle opmerkingen in dit topic over een wetenschappelijke methode ten spijt, weldegelijk een feit dat de gevestigde wetenschap altijd veel moeite heeft met zaken die met de op dat moment aanwezige harde feitenkennis niet goed te verklaren zijn. In dat opzicht zijn wetenschappers in het algemeen genomen vaak aartsconservatief, in mijn ogen nogal paradoxaal zelfs, want de wetenschap bestaat bij de gratie dat men onverklaarbare dingen verklaard wil hebben.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:11 schreef erodome het volgende:
Hierdoor is het heel moeilijk een objectieve kijk te krijgen, het is doodzonde dat de wetenschap zich niet wat meer bezighoud met deze zaken, het is alsof ze bang zijn voor nieuwe dingen, denken dat ze alles al weten en er niets anders meer mogelijk is, heel erg jammer, want de wetenschap zou heel veel kunnen betekenen hierin en de wetenschap komt er misschien ook nog een treetje hoger mee...
Nou, jij zegt dat het jou niet uitmaakt of de wetenschap bewijst dat reincarnatie niet bestaat, je zult er toch in blijven geloven. Dat zie ik als jezelf voor de gek houden.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 14:18 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is slechts jouw opvatting omdat jij het anders ziet. Ik zie het niet als mijzelf voor de gek houden. Vanuit welk kader kun jij dat beoordelen?
Als je even terugleest (quote:Op dinsdag 5 juli 2005 14:38 schreef Maethor het volgende:
[..]
Nou, jij zegt dat het jou niet uitmaakt of de wetenschap bewijst dat reincarnatie niet bestaat, je zult er toch in blijven geloven. Dat zie ik als jezelf voor de gek houden.Ergens in geloven terwijl bewezen is dat het een waanbeeld is. Nogmaals, ik veroordeel niemand, ik hou er alleen zelf niet van om dat te doen.
Kom op zeg! Hou je eigen broek eens op! Jullie krijgen reincarnatie niet bewezen en dat is dan maar de schuld van de aartsconservatieve wetenschappelijke wereld. Dat heet afschuiven.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 14:31 schreef Jalu het volgende:
[..]
Het is inderdaad, alle opmerkingen in dit topic over een wetenschappelijke methode ten spijt, weldegelijk een feit dat de gevestigde wetenschap altijd veel moeite heeft met zaken die met de op dat moment aanwezige harde feitenkennis niet goed te verklaren zijn. In dat opzicht zijn wetenschappers in het algemeen genomen vaak aartsconservatief, in mijn ogen nogal paradoxaal zelfs, want de wetenschap bestaat bij de gratie dat men onverklaarbare dingen verklaard wil hebben.
Het waren wetenschappers die bij de opkomst van de trein beweerden dat het menselijk lichaam absoluut niet bestand zou zijn tegen die immense snelheden van wel 50 km/h die de eerste treinen haalden; inmiddels zijn er mensen op de maan geweest...
Een gezonde dosis scepsis heeft een goede wetenschapper wel nodig; maar het definitief afdoen van verschijnselen waar de huidige kennis geen verklaring heeft als onzin(vaak zonder echt gedegen onderzoek) siert de wetenschap niet inderdaad. Als er geen mensen waren die dat patroon hadden doorbroken dan hadden we nu een heel wat primitiever bestaan gehad...
De discussie over reïncarnatie of in ruimere zin het al of niet bestaan van een niet-lichamelijk leven ligt eigenlijk in dit opzicht op precies hetzelfde terrein als de discussie over het bestaan van buitenaards leven.
Er zijn nog immens veel vragen waar de mens nog geen antwoord op heeft; het is de taak van de wetenschap om die vragen te proberen te beantwoorden.
Hoezo jullie? Hoe kom je erbij dat ik in reincarnatie geloof? Ik stel alleen dat de wetenschap zijn eigen doel voorbijstreeft (en dat in het verleden zeer vaak onterecht heeft gedaan! Wetenschappers uit het verleden hebben zoveel van de moderne uitvindingen onmogelijk verklaard en zelfs verkettert...) als wetenschappers niet onbevangen kunnen kijken naar verschijnselen (en ik noem ze bewust wel verschijnselen) die met hedendaagse kennis niet te verklaren zijn. Het is de taak van de wetenschap om dan wel met een plausibele verklaring te komen.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 14:56 schreef averty het volgende:
[..]
Kom op zeg! Hou je eigen broek eens op! Jullie krijgen reincarnatie niet bewezen en dat is dan maar de schuld van de aartsconservatieve wetenschappelijke wereld. Dat heet afschuiven.
quote:Op dinsdag 5 juli 2005 14:44 schreef erodome het volgende:
Dat zegt hij niet, hij zegt als ze met echt bewijs komen dan zien we dan wel weer, tot die tijd geloof ik gewoon.
Ik doelde op dit stukje:quote:Op dinsdag 5 juli 2005 14:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Als je even terugleest () kun je lezen dat ik mijn beeld bij zal stellen als de wetenschap inderdaad aantoont dat het waanbeelden zijn.
Maar dat heb ik dan verkeerd begrepen. Iets aangenamer vinden is natuurlijk niet hetzelfde als aan het waanbeeld vast blijven houden.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 14:11 schreef FuifDuif het volgende:
Waarom? Stel dat het zo is, nou en? Dan vind ik dat waanbeeld een stuk aangenamer dan het idee dat het allemaal maar niets is, een toeval, een leegte.
Daar kan ik vrede mee hebben.quote:Op dit moment blijf ik er echter voor open staan omdat, net zoals Erodome, ik wel bewijzen voor reïncarnatie (vanuit meer grensverleggende wetenschap) zie en de traditionele wetenschap het niet-bestaan ervan ook niet heeft aangetoond.
Bekijk het verschijnsel, stel een theorie op. Deze theorie zal eigenschappen hebben. Toets deze. Indien je een posititief resultaat krijgt, kunnen we de theorie als correct beschouwen. Krijg je een negatief resultaat, zul je een nieuwe theorie moeten opstellen. Let wel: Je moet eerst een daadwerkelijk verschijnsel hebben. Anders kunnen we het afdoen als zijnde fictie. Iets dat niet meetbaar of waarneembaar is, is niet te toetsen en in dat geval is het je goed recht om te zeggen dat het niet bestaat. (Dit geldt ook voor de snaar-theorie. Aan jou de keuze om te zeggen of je hier in gelooft of niet.)quote:Op dinsdag 5 juli 2005 14:07 schreef erodome het volgende:
Maar vertel eens, hoe bewijs je reincarnatie behalve dan via ervaringen?????
En dit pleit niet voor het bestaansrecht van reïncarnatie. Maar wees gerust, een antwoord komt steeds dichterbij. Zie hierquote:Ze hebben al bewezen dat mensen dingen zien terwijl ze al hersendood zijn, nu kan dit misschien weer verklaard worden met delen van de hersenen die dan pas net op non-actief gaan(die dus iets langer werken dan het hersendood zijn), dat is al een feit, wat het presies is weetr niemand, wetenschap niet, alternative circuit niet.
Ik ben nog niemand tegengekomen met zo'n verhaal. Dus ik zal dit voor de aardigheid van je aannemen. Maar wie houdt je tegen hier een serieuze verklaring voor te vinden en te toetsen? Verschijnselen opsommen kan iedereen. Het zou natuurlijk belachelijk zijn dat je deze verhalen als bewijs zou beschouwen. Hooguit als aanleiding tot onderzoek.quote:Er bestaan letterlijk duizenden en duizenden verhalen van mensen die zich een vorig leven herrineren, de serieze onderzoeken gaan meestal over kinderen, niet over mensen die reincarnatie therapie doen ofzo, juist omdat je daar suggestie's mee kan doen.
Deze verhalen bevatten details die enorm goed kloppen en we hebben het maar al te vaak over kinderen uit erg arme gebieden, die dus geen toegang tot onze info stroom hebben.
Je gaat er al vanuit dat deze verhalen waar zijn. Dat het interessant zou zijn om te onderzoeken ben ik met je eens. Maar dan moet je wel sceptisch blijven.quote:Het is en blijft ontzettend interresant om te onderzoeken, want wat is dat dan, waarom kan het voorkomen dat een kind zich dingen herrinert die niet in zijn leven zijn voorgekomen, dingen waarvan het kind geen weet zou moeten hebben.
Waar komen de geboortevlekken vandaan die presies op dezelfde plek en in dezelfde vorm zitten als een vaak dodelijke verwonding uit dat vermeende vorige leven(wat dat kind zich dan ook herrinerd).
Taak voor de wetenschap.quote:Hoe kan het dat iemand die zich een vorig leven herrinert met zijn zogenaamd vorige familie kan praten en dat die mensen dan gewoon dat andere persoon herkennen, dingen die je binnen je gezin weet, de kleine, stomme dingen die niemand anders weet...
De redenen zullen daar voor gegrond zijn.quote:Hoe kan dat allemaal, waarom wordt dit niet enorm onderzocht, want ook al is het geen reincarnatie, het is mateloos interresant, gaat over onze hersenen???
Valt er werkelijk zo veel te leren?quote:Heb je je echt nooit afgevraagd waarom dit soort dingen niet druk onderzocht worden, juist omdat er zoveel te leren valt ervan?
Kijk dat wetenschap bedreven wordt door mensen mag duidelijk zijn, en die maken fouten. Zijn we het vast over eens. En dat er dus ook bekrompen wetenschappers zijn, ook. Maar wetenschap heeft geen kennis op voorhand. Dat dit betekent dat sommige wetenschappers soms makkelijk in hun behoudendheid kunnen zwelgen, dat denk ik ook nog wel. Maar deze soms stormachtige tegenstand is ook weer de kracht van wetenschap. Je zult echt met een goed verhaal moeten komen. Als iemand een goed verhaal vermoed, kan hij daar mee schitteren, door het als eerste te aan te tonen. Er zijn voldoende mechanismen waardoor iets toch boven komt drijjven, als het maar bestaat.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 15:33 schreef Jalu het volgende:
[..]
Hoezo jullie? Hoe kom je erbij dat ik in reincarnatie geloof? Ik stel alleen dat de wetenschap zijn eigen doel voorbijstreeft (en dat in het verleden zeer vaak onterecht heeft gedaan! Wetenschappers uit het verleden hebben zoveel van de moderne uitvindingen onmogelijk verklaard en zelfs verkettert...) als wetenschappers niet onbevangen kunnen kijken naar verschijnselen (en ik noem ze bewust wel verschijnselen) die met hedendaagse kennis niet te verklaren zijn. Het is de taak van de wetenschap om dan wel met een plausibele verklaring te komen.
Oké, heb ik gedaan. Volgens Wikipedia zijn 'the most detailed collections of personal reports in favor of reincarnation' gepubliceerd door ene Dr. Ian Stevenson. Zelfs deze man 'cautions that such evidence is suggestive of reincarnation, but that more research must be conducted'.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 17:23 schreef erodome het volgende:
zoek zelf ook eens op wetenschappelijk onderzoek en reincarnatie
Dat is pure onzin. Zie ook bovenstaande. Er zijn dingen die we (nog) niet kunnen verklaren maar dat maakt niet direct elke willekeurige theorie die daarvoor verzonnen maakt juist.quote:dan zal je zien dat ze het niet onderuit hebben kunnen halen en dat eigenlijk alles wijst naar reincarnatie.
quote:Op dinsdag 5 juli 2005 17:40 schreef erodome het volgende:
Dat zeg ik ook niet, tjezus zeg
Ja, dat weet ik. En juist op dat laatste doelde ik met 'pure onzin'.quote:ik zeg alleen dat ze de theorie van reincarnatie nog niet onderuit hebben kunnen halen en dat de aanwijzingen juist op reincarnatie wijzen ipv wat anders.
Dank je. Dat idee kreeg ik overigens wel even. Jij roept dingen als 'er is al heel veel onderzoek naar gedaan' en 'die wezen allemaal uit dat...'. Maar als die onderzoeken nog lang niet af zijn, kun je er ook nog geen conclusies aan verbinden.quote:En goh he, wat een ontzettend geweldige bevinding van je dat het onderzoek naar reincarnatie nog niet klaar is zeg, dat wisten we nog niet
Ik zal eens kijken.quote:Doe me eens een grote lol en ga die onderzoeken eens doornemen, dan kan je zelf lezen wat ik bedoel.
Oké, ik zal er niet teveel waarde aan hechten. Maar met dit soort dingen haak ik echt meteen af. Akasha kronieken?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:11 schreef erodome het volgende:
Als we naar de theorieen kijken dan liggen de herrineringen opgeslagen in wat ze de akasha kronieken noemen, niet in de hersenen zelf alleen....
Die theorie verteld iets in de volgende geest, om de aarde heen zit een soort van deken waarin de hele geschiedenis van de aarde opgeslagen ligt, alles, van mens, dier, aarde, noem maar op.
De akasha kronieken zijn de plek in theorie waar karma dus opgeslagen ligt en waar karma gewogen wordt, wat effect heeft op het leven op aarde.
Even snel uit mijn hoofd gedaan hoor, dus niet teveel waarde aan hechten...
Er zijn mensen die met de akasha kronieken werken, ik ben ze nog niet tegengekomen, zou het erg graag willen, maarja, het gaat hier maar om een handje vol mensen die beweren bij de akasha kronieken te kunnen komen, dat zou ik graag eens meemaken...quote:Akasha (Akas) kroniek
door: Daan Akkerman
In verschillende sessie-verslagen wordt het woord Akasha (kroniek) gebruikt, volgens het woordenboek de Ganesha* (hoogste olifantkoppige god, heer van kennis, uit-de-weg ruimer van hinderpalen) bekent het: uitstralen van de universele ziel van het heelal en ruimte, astraal licht.
Een variant op het woord Akasha is Akasmika, dat zonder waarom, oorzaakloos betekent. Op het moment dat het woord Akashakroniek gebruikt wordt geeft de aanduiding kroniek aan, dat het om het opslaan gaat van alle informatie in de universele uitstraling, men kan het zo omschrijven dat er rond alles wat is een constante neutrale opname is van geluid, beeld, emotie, geur en vorm.
Misschien enigszins te vergelijken met de harde schijf van een computer die ook alles opslaat dat men er in zet, of het nu goed of niet goed is, het is neutraal en zal niet oordelen over ons of anderen.
In de Akasha ligt eveneens in beeld enz. reeds de toekomst besloten, overeenkomstig de wet van oorzaak en gevolg, dit verklaart mede de toekomstdromen, vele mensen hebben toekomstdromen, die zoals ze hebben gedroomd ook uitkomen. Op het moment van zo'n droom kijkt men over de schutting van de tijd en ontvangt beelden, geluiden, emotie en geuren uit de Akasha.
In zo'n droom beleeft men deze andere dimensie als volkomen werkelijkheid. Of hierdoor de conclusie getrokken moet worden dat alles reeds vaststaat geloof ik niet, mijn idee is dat alles gerelateerd is aan de wet van oorzaak en gevolg, m.a.w. als er geen oorzaak is gesteld zal het ook nog geen toekomst beeld (gevolg) in de Akasha kunnen hebben.
© Stichting Esoterisch Genootschap
Hmmm, akasha doet me wel wat denken aan de oud-Griekse kosmos. Overigens geloofden veel klassiek/oud-Grieken ook in reïncarnatie, dus enig verband zou wel logisch zijnquote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:33 schreef erodome het volgende:
Dat zijn hele oude theorieen, is niets nieuws aan, voordat het christendom bestond bestonden deze theorieen al....
Het is dus niet dat ze dat nodig hebben om het te verklaren, het is een deel van de oer oude overleveringen die terug gaan tot de eerste bekende geschriften.
Wat er waar van is waag ik me niet aan, interresant is het wel.
Zie bv dit:
[..]
Er zijn mensen die met de akasha kronieken werken, ik ben ze nog niet tegengekomen, zou het erg graag willen, maarja, het gaat hier maar om een handje vol mensen die beweren bij de akasha kronieken te kunnen komen, dat zou ik graag eens meemaken...
Dit zijn dingen waarmee je bij mij ook niet zomaar aan moet komen, dan denk ik ook, nou ja misschien wat vergezocht, maar feit blijft dat dit aan het reincarnatie geloof hangt en dan bedoel ik het oude geloof van voor de monotheistische godsdiensten.
Elke vorm van scepsis wordt weggewuifd met 'die akelig starre houding van de wetenschap ook altijd' en 'de onwil om te geloven' en 'dat gedoe met bewijs'.quote:alles wat we weten en kunnen, al onze herinneringen, zitten in ons hoofd. De afzonderlijke herinneringen vormen samen een zeer grote hoeveelheid informatie. Zelfs al zou een onstoffelijke ziel deze herinneringen ook hebben, dan nog correspondeert met elke afzonderlijke herinnering en elke vorm van gedrag een bepaalde toestand in de hersenen. Stel dat reïncarnatie een feit zou zijn, en dat bovendien herinneringen aan een vorig leven mogelijk zouden zijn. Dan zou ongeacht hoe het met die onstoffelijke ziel gesteld was, een enorme hoeveelheid informatie van het ene tastbare systeem (het brein van een stervende) overgedragen moeten worden op een ander tastbaar systeem (het brein van een foetus), mogelijk via een onstoffelijk tussenstadium. Toch is nooit in de hersenen maar het geringste spoor gevonden van iets dat zo'n massaal gegevenstransport zou kunnen verzorgen. Bovendien is om een tastbaar systeem in een andere toestand te brengen, fysische energie nodig. En dan hebben we nog niet eens gesproken over het wonderlijke vermogen van onstoffelijke zielen om foetussen op te sporen en er zich in te nestelen. De slotsom lijkt onontkoombaar: reïncarnatie met behoud van herinnering betekent dat er een onzichtbare wereld bestaat die de tastbare wereld kan beïnvloeden zonder sporen achter te laten. Modern reïncarnatiegeloof is geloof in het occulte.
Voor mij óók, het was kiezen uit één van twee :quote:Op woensdag 6 juli 2005 10:51 schreef FuifDuif het volgende:
Voor mij is er overigens wel genoeg bewijs.
Wat is dat nou voor een manier. Iets dat zo veelvuldig voorkomt en er is niet een stukje fatsoenlijk bewijs voor te vinden. Doordrukken dan maar, bewijs of niet?quote:We zullen de parapsychologie er door drukken!
bekrompenheid is iets wat de scepticus voortdurend voor zijn voeten krijgt geworpen. Ik kom er niet mee, het wordt mij verweten.quote:Op woensdag 6 juli 2005 11:50 schreef deedeetee het volgende:
Wat zit je nou toch te kankeren Averty ? Wat heb je toch met * bekrompenheid * ik zie het steeds weer terug in je postings.
Niet meer of minder dan anderen, maar niet bereidt de angst af te wenden met schijnzekerheden.quote:Je klinkt als een bang mens![]()
Aggressie? omdat ik duidelijk aangeef dat er hier niet wordt gediscussieerd. Moet elke discussie dan maar een beetje verzanden. een beetje de knuppel in het hoenderhok is al aggressief?quote:tsja die agressie zal dan daar ook wel vandaan komen
Ik wil de waarheid. Geen geruststellende gedachte, geen enge gedachte, alleen de waarheid. Ik weet niet of het mij zou troosten of er wel of niet reincarnatie plaatsvindt. Ben ik helemaal niet mee bezig.quote:Waar maak je je nou druk omAls je dood gaat houdt toch alles op dus geniet nou maar van je leven zolang als je dat nog kunt. Je ergeren aan anderen is zonde van de energie.
Jij zit trouwens helemaal niet zo te wachten op bewijzen dat reíncarnatie bestaat ? of juist wél ? vind je doodgaan eng en zou 't je troosten te weten dat er daarna nóg iets is ? Dan is 't natuurlijk beroerd dat er geen geruststellend bewijs is daarvoor.
Mijn verbetenheid, zoals jij het noemt, komt voort uit het voortdurend uitgemaakt worden voor bekrompen (is tie weer) in dit soort discussies. Ik mag in de stront zakken. Ik sta niet open. Ik blaat.quote:Probeer 'ns een beetje minder verbeten te discusieren en zet uit je hoofd dat men je bekrompen vind.
Ik snap ook dat mensen dit zomaar geloven. Het is veel aanlokkelijker dan mijn alternatief: dat er namelijk niets is. Je weet dat zomaar trouwens 'zonder aanleiding' betekent. Ben blij dat dat nu in ieder geval boven tafel is.quote:Ik heb trouwens al bij herhaling gezegd dat ik het niet vreemd vind dat iemand 't niet * zomaar geloven * wil of kan.
quote:Ik heb trouwens al bij herhaling gezegd dat ik het niet vreemd vind dat iemand 't niet * zomaar geloven * wil of kan.
Bovenstaande begrijp ik niet zo goed Avertyquote:Ik snap ook dat mensen dit zomaar geloven. Het is veel aanlokkelijker dan mijn alternatief: dat er namelijk niets is. Je weet dat zomaar trouwens 'zonder aanleiding' betekent. Ben blij dat dat nu in ieder geval boven tafel is.(
Hij wekt niet de indruk dat te willenquote:Op woensdag 6 juli 2005 12:13 schreef erodome het volgende:
Averty, er zijn site's gegeven met wat verhalen enzo erop, van daar uit kan je verder zelf doorzoeken als je dat zou willen en kom je echt al een heel eind.
Ja, zeer overtuigend ditquote:Op woensdag 6 juli 2005 13:15 schreef Aaargh! het volgende:
Reincarnatie bestaat niet, en daar is heel simpel bewijs voor: ik kan me namelijk niets herinneren van een vorig leven, en aangezien je ervaringen vormen wie je bent, is er zonder volledige kennis van je vorige leven geen reincarnatie.
Oh, maar ik ben wel op zoek geweest hoor! Gelezen over Ian Stevenson, die toch wel wordt gezien als voornaamste 'serieuze' pleitbezorger, voor zover ik kan beoordelen vanuit google.quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:29 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hij wekt niet de indruk dat te willen
Hij wil dat wij wat doen namelijk met voor hem overtuigende bewijzen komen aan zetten![]()
Offe hij vind het kankeren erover gewoon leuk, waarbij dan de rol van * onschuldig aangevallen wetenschapper * hem erg goed bevalt![]()
Goeie argumenten gebruik je ook, iets waar 'zweverig' volk altijd erg slecht in is.quote:
Tja, precies mijn idee, als jij met dezelfde argumenten komt.quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:21 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, zeer overtuigend dit.
Volgende keer beter, jongen.
Ben je dan ook geen baby geweest, want er zijn maar bar weinig mensen die zich hun baby tijd kunnen herrineren....quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:15 schreef Aaargh! het volgende:
Reincarnatie bestaat niet, en daar is heel simpel bewijs voor: ik kan me namelijk niets herinneren van een vorig leven, en aangezien je ervaringen vormen wie je bent, is er zonder volledige kennis van je vorige leven geen reincarnatie.
Nee, 'ik' ben inderdaad geen baby geweest, mijn fysieke lichaam natuurlijk wel, maar toen bestond mijn 'ik' als zodanig natuurlijk nog niet.quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Ben je dan ook geen baby geweest, want er zijn maar bar weinig mensen die zich hun baby tijd kunnen herrineren....
Dat heeft meer te maken met de gesteldheid van je lichaam op dat moment. Je ziet weinig, legt überhaupt weinig verbanden. Dat begint pas later. En van mijn vroege jeugd heb ik wel een paar herinneringen, van bepaalde gebeurtenissen. Het lijkt me dat als ik een vorig leven zou hebben gehad, ik me daaruit de hoogtepunten dan ook nog wel zou moeten kunnen herinneren.quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Ben je dan ook geen baby geweest, want er zijn maar bar weinig mensen die zich hun baby tijd kunnen herrineren....
Zo klink je echt hoor maar nu gaat 't al * normaal * als ik het zo zeggen mag. Ik heb zelf ook een boek van Stevenson gelezen maar ik kan me er niets meer van herinneren dwz ik weet niet wélke van de boeken het was, het was gewoon een van de vele die ik gelezen heb. Het is me echter wél opgevallen dat men soms met vergezochte zgn * bewijzen * komt dus wat dat betreft heb je wel gelijk.quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:24 schreef averty het volgende:
[..]
Oh, maar ik ben wel op zoek geweest hoor! Gelezen over Ian Stevenson, die toch wel wordt gezien als voornaamste 'serieuze' pleitbezorger, voor zover ik kan beoordelen vanuit google.
Het valt direct op dat hetgeen hij beweert van de aannames aan elkaar hangt. Hij fluit zichzelf ook op geen enkele manier terug. Dit is gewoon geen serieus onderzoek. Het waarnemen van moedervlekken op plaatsen waar in vermeende eerdere levens iemand dodelijk verwond is, is zo vaag, daar kun je altijd wel wat mee.
Maar... ik dacht toch echt werkelijk dat er hier sprake was van een discussieplatform. En in een discussie kom je met argumenten. Ik die van mijn mening en jij die van jou.
En volgens mij is 'dat reincarnatie bestaat, daar kan niemand omheen' geen argument. Ik wil gewoon wat weerwerk, i.p.v. het op de persoon spelen. Nu ben ik weer iemand die het bevalt om de rol van 'onschuldig aangevallen wetenschapper' op me te nemen.![]()
Ik heb de indruk dat je denkt dat mensen in reíncarnatie willen geloven om toch vooral maar niet écht dood te gaan, en er zullen best wel mensen zijn voor wie dat opgaat. Ik heb trouwens nog geen enkel goed argument gehoord dat duidelijk bewijst dat reïncarnatie niet bestaat en onmogelijk is.quote:Als laatste, als gelovige heb je behoorlijk wat te verliezen. Met de wetenschap dat reincarnatie niet zou bestaan, heb je alleen dat: reincarnatie bestaat niet. Je hebt behoorlijk wat emotionele redenen om niet naar argumenten te luisteren of om ze weg te wuiven.
Heb je een pasgeboren kind al eens in de ogen gekeken ? Vast niet want zo'n kind kijkt je allerminst * zich van niks bewust aan *quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:43 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Nee, 'ik' ben inderdaad geen baby geweest, mijn fysieke lichaam natuurlijk wel, maar toen bestond mijn 'ik' als zodanig natuurlijk nog niet.
Ook een argument tegen reincarnatie trouwens, je 'ik' begint pas ergens in je eerste levensjaar te ontstaan, als reincarnatie bestaat zou je toch verwachten dat je als je geboren word meteen een volledig zelfbewust persoon bent.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |