Ik vroeg de Verlosser het volgende:
quote:
JOHAN SPREEKT
Maar Johan, zou je voor “hunnie” op FOK! dan nog één keer kunnen vertellen hoe het nou zit met Oranje, Van Basten, Van Bommel, Barcelona, PSV enzovoort?
Nou, dat ken ik best nog eens proberen, maar het is wel zo dat als hunnie het niet zien, hunnie het hierna ook niet zien. Proberen ken geen kwaad, dus vooruit. Je heb dus trainers, wie het grote geheel overzien. Wie verder kunnen kijken dan een voetbalveld lang is en wie dan iets zien in spelers in wie anderen nog nooit wat zagen. Of nooit zouden zien, omdat ze dus het geheel niet kennen doorgronden. Trainers wie dat kennen, kennen dus een beetje toveren in de ogen van hunnie wie het dus niet snappen. Ik ken dat, Wim Jansen, Van Basten en Harry Potter dus ook.
Goed voorbeeld is die Boulahrouz. Die jongen die speelde bij RKC Waalwijk toen Marco hem erbij haalde. Dat is dus een kleine club en dan zie je mensen denken van wat doet die Van Basten nou, maar die heb dat al lang in de smiezen en die stelt hem zo op. Blijkt dan een goede te zijn. Aan de andere kant heb je Van Bommel, wie dus niet ken omschakelen en niet ken verdedigen. Dat is slecht, voor een middenvelder. Want dat woord zegt het al, die staat in het midden van het veld en wie daar speelt, moet dus kennen verdedigen en aanvallen en vooral omschakelen. Maar hunnie wie dat niet zien, die zeggen dat Van Bommel PSV kampioen heb gemaakt en vinden dat dan raar. Maar Marco overziet dat dus.
Dan zeggen ze, dat is toch gek Johan, dat die Van Bommel dan wel naar Barcelona komt? Want jij ben daar toch trainer eigenlijk? Nou, niet in mij persoonlijk, maar wel geestelijk natuurlijk. Frenk is eigenlijk mij, of beter hij doet mij, en Henk is dan weer Frenk en Henk zelf is dan eigenlijk weer gewoon een soort bijfiguur met een goed salaris. Maar dan allemaal geestelijk natuurlijk, want ik zit dan weer op afstand. Nou komt die Van Bommel dus voor niks en dat is altijd goed. Hij ken dan op de bank en als er dan een blessure is voor Xavi of een schorsing voor Deco, dan ken ie meespelen. Als ie dan leert omschakelen, ken ie misschien wel in de basis, maar dat hoeft niet. Ondertussen heb Barcelona dan twee keer voorsprong genomen op een concurrent. Wij hebben namelijk gratis die Van Bommel en die clubs wie hem ook wilden, moeten dan een ander halen. Die is dan als ie gratis is meestal minder en anders is ie duurder, want dan moeten hunnie betalen en dan bespaart Barcelona dus dat geld en ken dan nog een andere speler kopen, wie die andere club dus niet meer ken halen. Plus dan hebben hunnie een mindere speler, wie dat team dus niet sterker maakt. Behalve als Wim Jansen, Harry Potter, Marco van Basten of ik ze dan adviseert, maar dat is logisch. Als die Van Bommel het dan niet redt, kopen die andere clubs, wie hem eerst wilden, hem in de winterstop dan alsnog en dat kost ze dan geld, plus hunnie hebben dan nog die andere speler gekocht die ze salaris kost.
Dat werkt dan over heel de wereld door, want ik heb overal wel een voet tussen de deur. Ik ben net een Jesaja-getuige, wat dat aangaat. Alleen voor mij duiken ze niet onder de bank, want ik overzie natuurlijk dat geheel en daar zijn ze blij mee. Bij Ajax heb ik nu Danny Blind binnen, wie ik ook al heb ontdekt bij Sparta destijds. Vonden ze ook niks, in eerste instantie. Net als met Menzo en nu willen al die clubs een keeper die ken voetballen. Ik had toen al doorzien dat een keeper dat moest kennen, omdat die terugspeelbalregel zou komen. Maar dat zie je alleen als je het begrijpt. Nu is die Van Bommel trouwens ook weer weg bij PSV en die zitten dan met mindere spelers, dan ken Ajax zo weer kampioen spelen en ken Marco simpelweg ook niet meer om die andere jongens van Ajax heen. Want Marco overziet het ook en dan staat straks gewoon weer Oranje vol met Ajacieden, zoals het hoort. Marco hoef ik trouwens geestelijk niet te zijn, dus Marco is Marco, maar Rob Wietsje is natuurlijk gewoon Hans Teeuwen, want je moet kennen lachen bij interlands. Dat begreep Van Gaal niet, maar die overziet het niet en dat is jammer, want AZ speelde best leuk voetbal.
En zo werkt het eigenlijk, allemaal heel simpel. Je moet het alleen wel zien en dat mis ik dus bij de meeste tegenwoordig. Dan moet Johan het weer uitleggen. Waarom ken bijvoorbeeld Liverpool wel de Champions League winnen van AC Milan, vragen ze dan. Zoals ze dan vergeten dat de haas vaak de koe ken vangen, als ie maar goed nadenkt. En Johan heb altijd gelijk, maar da’s logisch.
Juist… Dank je wel Johan, net als al die kritiekloze journalisten doen we of we je snappen. Moet dat soms?