abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28407185
quote:
'In 2100 is iedereen onvruchtbaar'

door onze redacteur Petra Noordhuis
UTRECHT/NIJMEGEN - De onvruchtbaarheid in Europa verdubbelt de komende tien jaar en als we zo doorgaan, is in het jaar 2100 iedereen onvruchtbaar, beweert de Britse onderzoeker Bill Ledger. Een realistische verwachting, zeggen zijn Nederlandse collega's.

Bill Ledger, een onderzoeker van de Sheffield Universiteit, heeft de discussie over onvruchtbaarheid op gang gebracht. Nu heeft 1 op de 6 paren in Europa moeite spontaan zwanger te worden. Dit kan de komende tien jaar oplopen tot 1 op de 3, stelde de Brit onlangs op een congres van de Europese Vereniging van Menselijke Reproductie en Embryologie in Kopenhagen.

De hoofdoorzaak van de toenemende onvruchtbaarheid is volgens hem overgewicht. Ook hebben steeds meer jongeren geslachtsziekten, stellen vrouwen hun eerste zwangerschap uit en zijn er aanwijzingen dat de kwaliteit van het sperma achteruitgaat.

De 'voorspelling' die de Britse onderzoeker in Kopenhagen heeft uitgesproken, is realistisch, zeggen twee vooraanstaande Nederlandse deskundigen die ook op het congres in Kopenhagen aanwezig waren.

Onvruchtbaarheid wordt een groot probleem in Europa, zegt prof. dr. Bart Fauser, hoogleraar voortplantingsgeneeskunde aan de Universiteit Utrecht. Overgewicht en geslachtsziekten zijn volgens hem ,,de grootste boosdoeners''. Of de vruchtbaarheid in Nederland al is afgenomen, durft hij niet te zeggen. ,,Daar zijn geen grote studies naar gedaan.''

Dr. Jan Kremer, hoofd van het IVF-team van het Universitair Medisch Centrum St. Radboud in Nijmegen en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG), zet wel een kanttekening bij de 'voorspelling' die Ledger doet. De bewering dat de onvruchtbaarheid in Europa verdubbelt, is geen wetenschappelijk onderbouwde stelling, maar komt voort uit gefilosofeer op basis van de cijfers. ,,De onvruchtbaarheid neemt sterk toe, dat staat vast. Maar je kunt op grond van de cijfers net zo goed zeggen dat het 1,5 keer zal toenemen.''

De vuistregel dat 1 op de 10 paren moeite heeft spontaan zwanger te worden, geldt nog altijd, zegt Fauser. ,,Je komt op 1 op de 6 uit, als je meeweegt dat vrouwen tegenwoordig op latere leeftijd kinderen krijgen.''

De leeftijd waarop een moeder haar eerste kind krijgt, stijgt elk jaar, volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 1970 was de gemiddelde leeftijd waarop Nederlandse vrouwen hun eerste kind krijgen 24 jaar. In de jaren daarna is die leeftijd langzaam opgelopen tot 29 jaar. Nederland is daarmee wereldkampioen 'laat kinderen krijgen' en dat heeft z'n nadelen. ,,Als je boven de dertig bent, neemt de kans om binnen een jaar zwanger te worden af'', zegt Fauser.

Het is overigens niet zo dat 1 op de 6 stellen kinderloos blijft, zegt hij. ,,In Nederland consulteert één op de zes paren ooit in hun leven een dokter voor hun kinderwens.'' Veel van deze paren krijgen alsnog kinderen, na medische hulp. Volgens Kremer wordt in Nederland vijf procent van de kinderen geboren na IVF, inseminaties of een hormoonbehandeling. In Zweden is dat al acht procent. Kremer: ,,Als het zo doorgaat, gaan wij ook naar 8 procent.''

Ook overgewicht heeft gevolgen voor de vruchtbaarheid, zegt Fauser. ,,De kans op een gestoorde werking van de eierstokken neemt bij overgewicht toe.'' Overgewicht vormt een steeds grotere bedreiging voor de volksgezondheid. Meer dan 45 procent van de volwassen Nederlanders is te zwaar, volgens het CBS.

Mensen moeten in het reguliere zorgsysteem worden gewaarschuwd voor de risico's, vindt hij. Dat gebeurt nu te weinig. ,,Aandacht voor afvallen past niet in het Nederlands zorgsysteem. Dure medicijnen krijg je makkelijker dan een doorverwijzing naar een fysiotherapeut of een diëtist. Bovendien wordt een consult bij een fysiotherapeut of een diëtist over het algemeen niet vergoed.''

Het aantal mensen dat aan overgewicht lijdt, blijft stijgen, verwacht Kremer. ,,In Nederland heeft nu 10 procent van de mensen extreem overgewicht. Dit stijgt de komende tien jaar tot 20 procent.''

Het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen in Nederland, is vorig jaar opnieuw aanzienlijk toegenomen. Chlamydia is de meest voorkomende geslachtsziekte. ,,Het aantal mensen dat deze geslachtsziekte heeft, is tussen het jaar 2000 en 2004 met 30 procent toegenomen'', zegt Kremer.

Elk jaar worden naar schatting 60.000 mensen met chlamydia geïnfecteerd, 35.000 vrouwen en 25.000 mannen. De infectie verloopt vaak zonder duidelijke symptomen, maar kan ondertussen wel de eileiders aantasten en verminderde vruchtbaarheid en onvruchtbaarheid veroorzaken.

Kwaliteit

Dan zijn er nog aanwijzingen dat de kwaliteit van het sperma achteruitgaat. ,,In landen om ons heen, als Denemarken, Frankrijk, en Engeland, laten alle cijfers een afname van de zaadkwaliteit zien. In Nederland is dit niet onderzocht'', zegt Kremer. Hoe de afname van de zaadkwaliteit is te verklaren, is nog onduidelijk. Milieu-invloeden spelen vermoedelijk een rol. ,,In de Theems worden stoffen gevonden die lijken op het vrouwelijk hormoon.'' Ook in de Schelde zijn hoge concentraties van dergelijke stoffen aangetroffen.

Een Deense onderzoeker kwam in 1992 als eerste met de theorie dat de vruchtbaarheid van mannen afneemt door stoffen uit de anticonceptiepil. Deze pil bevat stoffen die zijn afgeleid van het vrouwelijke hormoon. Als een vrouw die de pil slikt naar de wc gaat, komen de afgeleide hormonen met de urine in het afvalwater. Bij de waterzuivering worden de afgeleide hormonen er niet uitgehaald, waardoor ze in het drinkwater terechtkomen. Mannen krijgen ze zo binnen en dat zou hen verminderd vruchtbaar maken.

Volgens verschillende onderzoekers zijn er meer schadelijke stoffen in het milieu die op het lichaam inwerken alsof het oestrogenen zijn. De zogeheten 'xeno-oestrogenen' komen uit plastic-achtige stoffen, uit dioxine en uit sommige pesticiden.

,,Je kunt onvruchtbaarheid niet medisch oplossen. De maatschappij is ziekmakend'', concludeert Kremer. Onvruchtbaarheid is geen individueel, maar een maatschappelijk probleem, betoogt hij. Hij doelt op levensstijl: mensen eten te veel en bewegen te weinig. Vrouwen willen eerst carrière maken. Daarnaast vormt het vervuilde milieu vermoedelijk een bedreiging voor de vruchtbaarheid.

,,We zijn allemaal verantwoordelijk voor de toenemende onvruchtbaarheid. Daarom zou iedereen solidair moeten zijn met mensen die problemen hebben met hun vruchtbaarheid'', vindt hij. Dat de eerste IVF-behandeling niet wordt vergoed, vindt hij vreemd.

Hij pleit voor meer onderzoek, ook in Nederland. ,,We moeten de problemen in kaart brengen, wetenschappelijk onderzoek doen naar de oorzaken van onvruchtbaarheid, zodat we kunnen ingrijpen.''

Hij noemt de onvruchtbaarheid een zorgelijke ontwikkeling. ,,Ledger, de onderzoeker van de Sheffield Universiteit, heeft gekscherend gezegd: als deze lijn wordt doorgetrokken, is in 2100 iedereen onvruchtbaar.'
Bron: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=64453

Zo zie je maar weer dat seksueel losbandig gedrag wordt gestraft en ook die ziekelijke drang van vrouwen om carriere te maken. "Je kunt onvruchtbaarheid niet medisch oplossen. De maatschappij is ziekmakend," aldus Kremer!
  zaterdag 2 juli 2005 @ 08:34:50 #2
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_28407209
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 08:34 schreef dolle_hond het volgende:
ideaal toch
zo lost de overbevolking zichzelf op
Ja, zo kun je het inderdaad ook bekijken . Hey ja, op zich is het zo erg nog niet. Het is een illusie om te denken dat en maar voortplanten en voortplanten iets is wat uiteindelijk geen problemen op zal leveren.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 08:42:17 #4
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_28407228
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 08:38 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ja, zo kun je het inderdaad ook bekijken . Hey ja, op zich is het zo erg nog niet. Het is een illusie om te denken dat en maar voortplanten en voortplanten iets is wat uiteindelijk geen problemen op zal leveren.
volgens de evolutie zal elke diersoort eens uitsterven, alleen verschilt de manier waarop.
dino's door een meteoorinslag, diverse diersoorten door toedoen van de mens en de mens zelf ook door zichzelf.
de vraag is alleen of bij het uitsterven van de mens de aarde er ook aangaat.

trouwens: tegen 2100 zal bv klonen al heel goed lukken denk ik.
maar dat is dan alleen voor de rijken of het rijke deel van de aarde weggelegd.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 08:56:47 #5
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_28407293
2100 != 2005
Tegen die tijd hebben we weer allang weer een andere oplossing.
quote:
en ook die ziekelijke drang van vrouwen om carriere te maken.
Hoe vrouw onvriendelijk/afgunstig kun je dan nog worden vraag ik mezelf af.
Een vrouw achter het aanrecht is zoooooo 1930.
pi_28407314
Zal de mens de aarde overleven?
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 09:03:36 #7
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_28407715
wat maakt mij het uit.. dan lig ik waarschijnlijk al onder de grond. en als dat niet het geval is zal seks moeilijk gaan.
pi_28408173
Lucht/millieu vervuiling is oorzaak nummer 1 bij de toegenomen onvruchtbaarheid. Hier zijn goede studies over gedaan in het ruhrgebied zo'n beetje sinds 1900.

Vrouwen hebben geen ziekelijke drang om carriere te maken, maar zijn in deze maatschappij wel verplicht om carriere te maken.
pi_28408227
Mooi dan ga ik in 2099 de pijp uit.
pi_28408234
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 09:02 schreef mcintosh het volgende:
Zal de mens de aarde overleven?
Zal de aarde de mens overleven?
  zaterdag 2 juli 2005 @ 10:48:21 #12
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_28408263
Godfather Bodybuilding topic reeks
  Moderator zaterdag 2 juli 2005 @ 10:59:22 #13
5428 crew  miss_sly
pi_28408455
Ik denk dat vrouwen niet alleen later kinderen krijgen, omdat ze 'een ziekelijke drang' hebben om carriere te maken. Ik denk dat daar meer factoren aan ten grondslag liggen. Ik denk bijvorobeeld dat veel mannen ook niet direct na hun studie op hun 25e een kind willen, maar eerst nog een tijdje genieten van de mogelijkheden die men tegenwoordig heeft (huis kopen, reizen, allerlei materiele dingen aanschaffen). Bovendien is het steeds minder zo dat je op je 19e de ware jacob moet ontmoeten en vastklampen om nooit meer te laten gaan en een gezin te stichten. Er wordt door mannen en vrouwen veel langer gewacht met settelen. En vaak als je dan wat ouder bent, begin je ook niet zomaar impulsief aan kinderen, maar kijk je eerst samen hoe het leven er uit gaat zien.
Als je al die dingen bij elkaar optelt, en meeneemt dat veel vrouwen ook studeren en daar ook nog een aantal jaren iets mee wilt doen, is het niet vreemd dat vrouwen (en mannen, overigens) later kinderen krijgen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 2 juli 2005 @ 11:07:44 #14
38549 dewd
100% pure
pi_28408600
Vrouwen in Europa, dus in afrika fokken ze nog wel even door.....
pi_28408749
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 10:59 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat vrouwen niet alleen later kinderen krijgen, omdat ze 'een ziekelijke drang' hebben om carriere te maken. Ik denk dat daar meer factoren aan ten grondslag liggen. Ik denk bijvorobeeld dat veel mannen ook niet direct na hun studie op hun 25e een kind willen, maar eerst nog een tijdje genieten van de mogelijkheden die men tegenwoordig heeft (huis kopen, reizen, allerlei materiele dingen aanschaffen). Bovendien is het steeds minder zo dat je op je 19e de ware jacob moet ontmoeten en vastklampen om nooit meer te laten gaan en een gezin te stichten. Er wordt door mannen en vrouwen veel langer gewacht met settelen. En vaak als je dan wat ouder bent, begin je ook niet zomaar impulsief aan kinderen, maar kijk je eerst samen hoe het leven er uit gaat zien.
Als je al die dingen bij elkaar optelt, en meeneemt dat veel vrouwen ook studeren en daar ook nog een aantal jaren iets mee wilt doen, is het niet vreemd dat vrouwen (en mannen, overigens) later kinderen krijgen.
Prima, maar draag dan ook de consequenties en ga niet van het polisgeld van anderen een poging wagen om een IVF-behandeling of iets dergelijks vergoed te krijgen.

Overigens, zoveel vrouwen studeren niet hoor. Zoveel mannen ook niet. In verhouding is het aantal hoog opgeleiden en degenen die een hoge opleiding volgen nog altijd klein.
pi_28408753
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 10:01 schreef MidnightRambler het volgende:
wat maakt mij het uit.. dan lig ik waarschijnlijk al onder de grond. en als dat niet het geval is zal seks moeilijk gaan.
Egoist.
  Moderator zaterdag 2 juli 2005 @ 11:23:51 #17
5428 crew  miss_sly
pi_28408853
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 11:16 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Prima, maar draag dan ook de consequenties en ga niet van het polisgeld van anderen een poging wagen om een IVF-behandeling of iets dergelijks vergoed te krijgen.
Dit geldt natuurlijk dan voor heel veel behandelingen en als je dat dusdanig consequent doortrekt, kun je de verzekering net zo goed scharppen en iedereen gewoon zijn eigen ziektekosten laten betalen.
quote:
Overigens, zoveel vrouwen studeren niet hoor. Zoveel mannen ook niet. In verhouding is het aantal hoog opgeleiden en degenen die een hoge opleiding volgen nog altijd klein.
Ik bedoel met studeren niet alleen WO, maar het aantal mensen dat meer dan MAVO/VMBO doet is best groot. Bovendien denk ik dat juist bij de lager opgeleiden dit probleem veel minder speelt. Wat ik ervan gezien heb, settelen zij zich toch veelal al eerder en krijgen dus ook vroeger kinderen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_28408919
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 08:56 schreef Drugshond het volgende:
2100 != 2005
Tegen die tijd hebben we weer allang weer een andere oplossing.
[..]

Hoe vrouw onvriendelijk/afgunstig kun je dan nog worden vraag ik mezelf af.
Een vrouw achter het aanrecht is zoooooo 1930.
Ja kom nou

besef jij je wel, dat als vrouwen niet meer zouden werken, we in één klap van ons werkloosheidsprobleem af zouden zijn?
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
pi_28408920
Tegen die tijd is er al lang een oplossing voor.
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 11:28:37 #20
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_28408939
-edit-
zo gaat de discussie weer de verkeerde kant uit
Vampire Romance O+
  zaterdag 2 juli 2005 @ 12:15:27 #21
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28409771
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 10:41 schreef vidivici het volgende:
Lucht/millieu vervuiling is oorzaak nummer 1 bij de toegenomen onvruchtbaarheid. Hier zijn goede studies over gedaan in het ruhrgebied zo'n beetje sinds 1900.

Vrouwen hebben geen ziekelijke drang om carriere te maken, maar zijn in deze maatschappij wel verplicht om carriere te maken.
aan zoiets zat ik ook al te denken,...
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_28409952
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 11:16 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Egoist.
Wat is daar mis mee?
www.pvda.nl
Steun!
  zaterdag 2 juli 2005 @ 15:48:47 #23
122873 De_Godlasteraar
God bestaat niet
pi_28414696
quote:
ideaal toch
De Overbevolking moet stoppen in Afrika en Azië, In Europa heb je niet echt overbevolking.
Jij en ik weten het
  zaterdag 2 juli 2005 @ 15:55:09 #24
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_28414872
Hurray!

Godlasteraar, check http://maps.google.com/maps?ll=51.907310,5.019894&spn=0.139432,0.214285&t=k&hl=en

Probeer een stukje niet-gecultiveerd Nederland te ontdekken.

Alles is verdeeld in VIERKANTJES! AAAARGH!!!! :p
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zaterdag 2 juli 2005 @ 16:06:01 #25
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_28415179
Doemdenkers zul je altijd hebben.

Het erge is dat mensen het geloven als ze het lezen.

Ik geloof niet alles dat ik krijg voorgeschoteld. Dan heb je wat te doen zeg.

Daarbij is niets zo onvoorspelbaar als de toekomst. Over 2 jaar kan een middel op de markt zijn waardoor je super sperma krijgt en de meest gezonde kinderen ter wereld zet.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 17:37:44 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_28417816
Fuifduif laat zich weer eens kennen, dit keer als sexist.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_28418005
Voor die tijd is de aarde al vergaan
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:53:31 #28
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_28424441
Tja, de waterkwaliteit neemt de laatste jaren juist weer behoorlijk toe, dus dat zal ook niet het probleem moeten zijn. Het lijkt me dat ook de hoeveelheid (pseudo-)oestrogenen in het water ook wel af zal nemen. Anticonceptiepillen bevatten steeds minder hormonen, dioxinen worden steeds minder uitgestoten en het gebruik van pesticiden neemt ook flink af.

Bovendien zal er uiteindelijk wel een bovengrens komen aan de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind krijgen. Dit soort grafieken vlakt op den duur altijd af.

Het doet me denken aan de wetenschapper die de wereldrecordtijden op de 100 meter hardlopen voor mannen en vrouwen naast elkaar had gelegd, en uit het snijpunt van die grafiek had bepaald dat aan het eind van deze eeuw vrouwen harder zouden kunnen lopen dan mannen.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 21:12:50 #29
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_28425034
Zal Milagro ook onvruchtbaar zijn tegen die tijd? En Gia? Ik vraag het me af

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  zaterdag 2 juli 2005 @ 21:14:19 #30
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_28425076
Het is en blijft natuurlijk een onzinnige voorspelling. Ik bedoel, over dertig jaar rennen we de 100 meter ook niet in 2 seconden, hoewel de trend wel die kant op gaat.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 21:37:42 #31
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_28425763
Allemaal door die grote boze consumptiemaatschappij
pi_28427370
In 2100 leven wij niet meer.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 23:05:37 #33
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_28428780
Dan is toch iedereen onstervelijk, maar goed dat we dan onvruchtbaar zijn want anders zou men hier het wel erg druk krijgen.
Mijn Marokkaanse ex-buuf was trouwens zeker 100kg en die had 11 kinderen
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  zaterdag 2 juli 2005 @ 23:39:57 #34
123872 Berberleeuw
Uitgestorven
pi_28430015
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 23:05 schreef HarigeKerel het volgende:
Dan is toch iedereen onstervelijk, maar goed dat we dan onvruchtbaar zijn want anders zou men hier het wel erg druk krijgen.
Mijn Marokkaanse ex-buuf was trouwens zeker 100kg en die had 11 kinderen
En laat me raden, ze was zeker ook behaard?
Avenge But One of My Two Eyes
  zaterdag 2 juli 2005 @ 23:45:19 #35
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_28430223
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 23:39 schreef Berberleeuw het volgende:
En laat me raden, ze was zeker ook behaard?
Dude, alle Marokkaanse vrouwen zijn in essentie harig
  zaterdag 2 juli 2005 @ 23:49:48 #36
123872 Berberleeuw
Uitgestorven
pi_28430397
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 23:45 schreef HarigeKerel het volgende:

[..]

Dude, alle Marokkaanse vrouwen zijn in essentie harig
Haha, mocht je wel willen. Onze Marokkaanse vrouwen behoren tot de mooiste vrouwen op aarde. Jammer genoeg voor je vallen ze niet echt voor Nederlanders.
Avenge But One of My Two Eyes
  zaterdag 2 juli 2005 @ 23:52:21 #37
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_28430496
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 23:49 schreef Berberleeuw het volgende:

Haha, mocht je wel willen.
Nee hoor, dat is gewoon zo.
quote:
Onze Marokkaanse vrouwen behoren tot de mooiste vrouwen op aarde.
De Nederlandse Marokkaanse vrouwen zien er soms best yummy uit ja.
quote:
Jammer genoeg voor je vallen ze niet echt voor Nederlanders.
Maar van Harige Armenen krijgen ze maar niet genoeg
Zoals ook gedocumenteerd alhier:
Schreeuwende Marokkaanse breezah's
pi_28450559
Pech gehad.
Niets.
pi_35018502
Ik denk dat het probleem van de overbevolking zich vanzelf oplost.
De natuur slaat terug, het is een feedback systeem.
Teveel mensen? Minder ruimte, voedsel en water voor iedereen.
De aarde zou met 1/3 van de mensheid goed uitkomen.
Hier en daar een oorlogje, epidemie of natuurramp doet al een heleboel.
Maar het zou wel eens in een niet zo heel verre toekomst kunnen gebeuren dat maar een heel klein deel van de mensheid overblijft.
De temperatuur gaat drastisch omhoog met alle gevolgen van dien, vooral in de tropen.
De zeespiegel stijgt tientallen meters, grote stukken dichtbevolkte kustgebieden worden onbewoonbaar.
Reken er maar niet op dat je tegen die tijd wegkomt.
Fossiele brandstof? Niet meer te vinden.
We zouden ons nu al veel meer op die toekomst moeten voorbereiden.
  zondag 12 februari 2006 @ 23:02:22 #40
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35019843
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 22:26 schreef Meh7 het volgende:
In 2100 leven wij niet meer.
Nee, maar onze kinderen wel
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35020043
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 09:03 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Nee..... we halen 2100 nog niet eens
of 2012
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  zondag 12 februari 2006 @ 23:09:38 #42
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_35020147
Ach zoveel zal ik toch niet neuken in 2100
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 12 februari 2006 @ 23:11:23 #43
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_35020230
quote:
Op zondag 12 februari 2006 23:07 schreef Meki het volgende:

[..]

of 2012
Even volledig offtopic maar ik kan al geruimte tijd niet meer over je klagen...
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_35020534
quote:
Op zondag 12 februari 2006 23:11 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Even volledig offtopic maar ik kan al geruimte tijd niet meer over je klagen...
op welke punt kan je niet meer over mij klagen en waarom niet
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_35020993
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 08:38 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Inderdaad. de natuur heeft altijd weer een trukje ingebuwd om alles in het redelijke te houden.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zondag 12 februari 2006 @ 23:47:40 #46
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_35021584
quote:
Op zondag 12 februari 2006 23:09 schreef Herkauwer het volgende:
Ach zoveel zal ik toch niet neuken in 2100
Je bent niet de eerste die deze opmerking maakt, maar behalve dat je niet meer origineel bent kun je nog best neuken als je onvruchtbaar bent
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_35023931
Laten we het hopen. Dat we ons niet meer kunnen voortplanten. Ik doe het licht wel uit.
  maandag 13 februari 2006 @ 01:28:46 #48
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_35024129
Crouton v3.0
The Internets, I needs it..
pi_35024154
quote:
ideaal toch
  maandag 13 februari 2006 @ 12:36:10 #50
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_35032111
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 08:32 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Bron: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=64453

Zo zie je maar weer dat seksueel losbandig gedrag wordt gestraft en ook die ziekelijke drang van vrouwen om carriere te maken. "Je kunt onvruchtbaarheid niet medisch oplossen. De maatschappij is ziekmakend," aldus Kremer!
Zolang je maar kunt neuken is er niets aan het handje!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')