abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28387460
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 13:51 schreef Copycat het volgende:
Vraag je moeder anders eens die vijfhonderd euro te specifiiceren.
Volgens haar is het voor gas, elecktriciteit, water eten enz. En als ik dan zeg dat ik helemaal geen 500 euro per maand verbruik dan begint ze te zeuren over dat zei door MIJ 740 euro minder krijgt en dat dat heel wat is en dat ze nu al zo moeilijk rond kan komen. Maar dan moet je wel weten dat ze hier 7 hondern heeft rondlopen (chiuahua's) die regelmatig dierenarts nodig hebben, eten,... ze heeft ook vorig jaar een nieuwe auto gekocht (opel astra cabrio). Dus ik denk dat er wel een deel van die 740 euro ook daar naartoe gaat. Want ik kan me echt helemaal niet voorstellen dat ik 740 per maand kost. Ik krijg 15 euro per week en verder krijg ik niets ook geen kledij of extra geld als ik op vakantie ga. En ik herinner me nu pas dat ik zelfs met me laatste verjaardag niets gekregen heb omdat ze het te moeilijk had En mijn studies kosten maar 40 euro per trimester. Boeken heb ik altijd kunnen regelen via een vriend die een jaar hoger zat dus die heeft ze ook nooit moeten betalen.
Justice is considered to mean equality, it does mean equality, but equality for those who are equal, and not for all.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 14:00:46 #42
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_28387562
Laat haar dan die kosten die voor jouw rekening komen maar eens op papier zetten, gespecificeerd en niet dit natte vinger werk.
Het gaat hier immers niet over een grijpstuiver maar over een fiks bedrag, dan mag je wel verwachten dat ze je volledig duidelijk kan maken waar jij die 500 Euro voor betaalt.
Nu lijkt het er inderdaad op alsof dat bedrag lukraak gekozen is met haar eigen welzijn in het achterhoofd.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_28387584
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 13:57 schreef Willow1 het volgende:
Volgens haar is het voor gas, elecktriciteit, water eten enz. En als ik dan zeg dat ik helemaal geen 500 euro per maand verbruik dan begint ze te zeuren over dat zei door MIJ 740 euro minder krijgt en dat dat heel wat is en dat ze nu al zo moeilijk rond kan komen. Maar dan moet je wel weten dat ze hier 7 hondern heeft rondlopen (chiuahua's) die regelmatig dierenarts nodig hebben, eten,... ze heeft ook vorig jaar een nieuwe auto gekocht (opel astra cabrio). Dus ik denk dat er wel een deel van die 740 euro ook daar naartoe gaat. Want ik kan me echt helemaal niet voorstellen dat ik 740 per maand kost.
Als ik dit zo lees denk ik eerlijk gezegd ook dat je moeder nog een flinke financiele domper gaat krijgen als je ooit het huis uitgaat, want het lijkt erop dat ze winst op je maakt.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 15:29:38 #44
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_28390543
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 14:00 schreef Copycat het volgende:
Laat haar dan die kosten die voor jouw rekening komen maar eens op papier zetten, gespecificeerd en niet dit natte vinger werk.
Het gaat hier immers niet over een grijpstuiver maar over een fiks bedrag, dan mag je wel verwachten dat ze je volledig duidelijk kan maken waar jij die 500 Euro voor betaalt.
Nu lijkt het er inderdaad op alsof dat bedrag lukraak gekozen is met haar eigen welzijn in het achterhoofd.
Precies wat Cc zegt...
Het verhaal wordt steeds vreemder, die honden en die cabrio. Als ze het echt zo slecht had, dan had ze helemaal geen auto gehad etc. etc.
Ik zou toch echt wat meer duidelijkheid vragen en tot die tijd weigeren...

En voor het op jezelf gaan. Er is altijd overal een mouw aan te passen. Bij de kringloopwinkel wat meubels aanschaffen, stuk stof eroverheen en het ziet er (for the time being) prima uit etc. etc.
Ik snap wel dat het niet het ideaalste is, maar ik krijg wel het gevoel dat je moeder erg onredelijk is...
pi_28391136
Je moeder is de baas, als je de kosten niet wil betalen (wat ik me kan voorstellen want het is veel te veel) dan moet je maar op kamers, ben je ook ongeveer 500 euro in de maand aan vaste lasten kwijt, maar dan heb je ook veel meer vrijheid.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 16:46:55 #46
3542 Gia
User under construction
pi_28392924
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 13:50 schreef Willow1 het volgende:

[..]

Dat is ook mijn bedoeling. Maar hoe kan ik dat ooit gaan betalen als ik 500 euro moet afgeven?
Dan houd ik maar tussen de 300 en 400 euro over om te sparen, kleding kopen en andere vrije tijdsdingen. Ik ben nu 20 en ik heb nog steeds geen rijbewijs dus daar moet ik ook voor beginnen sparen. Want zonder auto zijn de job's hier heel beperkt omdat er hier veel gevraagt word naar mensen met rijbewijs B.
Om te beginnen moet je je sowieso eerst in laten schrijven voor een woning. Dat kan al een aantal jaren duren, voordat je iets krijgt.
Als jij met je moeder een afspraak maakt voor een bijdrage van bijvoorbeeld 350 euro, dus zonder die 5 euro p/d voor eten en drinken omdat je toch vrijwel nooit thuis eet, dan kun je dus die 150 euro in elk geval sparen. Dat is toch al zo'n 1800 euro per jaar. Stel dat het nog 3 jaar duurt voordat je een woning krijgt toegewezen, dan heb je dus 5400 euro gespaard. Daarvan kun je best een huisje inrichten.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 16:55:30 #47
3542 Gia
User under construction
pi_28393185
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 14:01 schreef thaleia het volgende:

[..]

Als ik dit zo lees denk ik eerlijk gezegd ook dat je moeder nog een flinke financiele domper gaat krijgen als je ooit het huis uitgaat, want het lijkt erop dat ze winst op je maakt.
Dat is ook zo. Maar nu wordt ze ook nog gekort omdat de soos, en ik neem aan dat het stempelkantoor in België dat ook doet, ervan uitgaat dat het verdienende kind een bepaald bedrag afstaat.

Moeder zonder kind in huis krijgt meer dan moeder met verdienend kind in huis. Zolang het kind, hm 20 jaar, niet echt een kind meer (sorry), nog op school zit krijgt moeder toeslagen, huursubsidie, alimentatie, kwijtscheldingen, enz....

Ben het wel met TS dat zo'n cabrio er dan maar uit moet.
Maar ze kan niet gaan berekenen wat zij letterlijk gebruikt aan electra, in de zin van "ik ben zo weinig thuis". Sommige dingen vreten toch energie, ook als je er niet bent. En die kosten moeten gewoon gedeeld worden.

Als TS zelfstandig gaat wonen, dan heeft ze die kosten ook. Moeder wordt dan echter niet meer gekort op haar uitkering en krijgt weer huursubsidie en kwijtscheldingen enzo. Akkoord, ook dan gaat ze er op achteruit ten opzichte van de situatie nu, maar toch een stuk minder hard.
pi_28393339
Je moet eens even op de een of andere manier contact opnemen met het NIBUD. Bel ze of zoek even hun internetsite op. Het NIBUD heeft onderzoek gedaan naar speciaal dit soort dingen. Naast "hoeveel kostgeld is normaal ?" bijv. ook hoeveel zakgeld redelijk is voor een bepaalde leeftijd.

Ik meende gisteren in een tijdschrift (ik geloof de Opzij) te hebben gelezen dat ze specifiek voor kostgeld een soort modelletje op hun site hebben waarbij je de verschillende factoren die het kostgeld beinvloeden kunt invullen naar jouw situatie waarna NIBUD een op jou toegespitst advies geeft over hoeveel kostgeld redelijk is om te vragen.

En het NIBUD is een goed en betrouwbaar instituut, dus als je moeder zit te piepen dan kun je haar daar ook rustig op wijzen. Die mensen daar hebben er onderzoek naar gedaan, en die zullen er echt wel iets zinnigs over zeggen.

En verder: . Stoppen met je studie is niet okay, denk er nog eens over na. .

[EDIT]
Linkje naar het kostgeldmodel op de NIBUDsite dat ik bedoelde.
[/EDIT]
It's my party and I'll cry if I want to.
pi_28394052
Ik ben 25, woon nog thuis, werk nu 2,5 jaar en betaal thuis niks. Lekker goedkoop dus.. en ik kan lekker sparen voor het op mezelf wonen, wat dit jaar nog gaat gebeuren
  vrijdag 1 juli 2005 @ 17:36:17 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_28394426
Ik zie dat TS volwassen is. De financiële verantwoordelijkheid van ouders houdt een keer op. Het is natuurlijk ideaal als je bij je moeder kunt blijven wonen en veel kunt sparen, maar ik vind het best redelijk dat je moeder verwacht dat je volwaardig bijdraagt aan het huishouden als je gaat werken. En als je dat niet bevalt, heb je twee keuzes: blijven studeren of het huis uit.

Misschien wordt het tijd om op eigen benen te gaan staan?
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 18:05:54 #51
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_28395127
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 17:36 schreef Lienekien het volgende:
Ik zie dat TS volwassen is. De financiële verantwoordelijkheid van ouders houdt een keer op. Het is natuurlijk ideaal als je bij je moeder kunt blijven wonen en veel kunt sparen, maar ik vind het best redelijk dat je moeder verwacht dat je volwaardig bijdraagt aan het huishouden als je gaat werken. En als je dat niet bevalt, heb je twee keuzes: blijven studeren of het huis uit.

Misschien wordt het tijd om op eigen benen te gaan staan?
Volwaardig ja, maar 2 x 740 Euro is zeg maar 1500 Euro. Als ik me niet vergis is dat toch net even iets meer dan wij hier in Nederland als bijv. bijstandsuitkering kunnen krijgen.
Als moeders dat geld echt nodig heeft, dan is er vast wel ruimte om in te krimpen. Oa. 7 honden, dat is toch echt haar keuze, evenals de cabrio die een leuke verzekeringspremie zal kennen (in tegenstelling tot een alto'tje uit 1992 oid).

Als ik de TS was zou ik kijken of je via de sociale dienst (of hoe die instanties dan mogen heten in Belgie) eens navragen op basis waarvan zij de bedragen van je moeder bijstellen als jij gaat verdienen. Wat zij rekenen voor bepaalde dingen.

En ik zou de rekeningen van huur, gas, water en licht willen zien. Dan kan je zien of jij niet ineens de volle mep daarvoor gaat betalen en je moeder niks meer...
  vrijdag 1 juli 2005 @ 18:21:52 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_28395330
Ja, dat moeder haar levensstijl heeft gebaseerd op de huidige situatie, klopt natuurlijk ook niet echt. Maar dat je moeder je maar in staat moet stellen om flink te kunnen sparen als je als volwassen kind gaat werken en thuis blijft wonen, vind ik ook niet echt kloppen.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 21:06:05 #53
81363 Hilzillah
Fall Dead!
pi_28398155
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 18:21 schreef Lienekien het volgende:
Maar dat je moeder je maar in staat moet stellen om flink te kunnen sparen als je als volwassen kind gaat werken en thuis blijft wonen, vind ik ook niet echt kloppen.
Tuurlijk, moeder vind het vast prettig dat kind tot haar 43e thuis blijft wonen. En kan leven op 15euro zakgeld per week!
  zaterdag 2 juli 2005 @ 11:47:38 #54
3542 Gia
User under construction
pi_28409222
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 18:05 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Volwaardig ja, maar 2 x 740 Euro is zeg maar 1500 Euro.
Ahum, mijn man verdient 1500 euro, dat is echt niet net meer dan het minimum, maar een gewoon salaris. Hij werkt overigens fulltime bij de SVB. Dit was in de tijd van de gulden 3000 gulden. In Euro's lijkt het veel minder, dat wel.
Het minimum ligt volgens mij ergens in de buurt van de 1000 of 1100 euro.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 11:51:02 #55
3542 Gia
User under construction
pi_28409292
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 21:06 schreef Hilzillah het volgende:

[..]

Tuurlijk, moeder vind het vast prettig dat kind tot haar 43e thuis blijft wonen. En kan leven op 15euro zakgeld per week!
Kom op zeg. Als TS 300 tot 500 euro afgeeft, dan houdt ze nog genoeg over om te sparen totdat ze voldoende heeft voor een huisje in te richten. Het duurt sowieso jaren voordat je iets hebt.

Het komt op mij een beetje over alsof TS effe zo'n 1000 euro per maand wil sparen om in staat te zijn over een jaartje of drie een woning te KOPEN. Tegenwoordig meent iedere jongere dat ze het recht hebben om te sparen voor een eigen woning. Kom op, begin es gewoon met huren en zoek dan verder.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 11:51:42 #56
81735 tuut84
WWW.TANKMEISTERS.NL
pi_28409301
[quote]Op vrijdag 1 juli 2005 08:39 schreef Willow1 het volgende:
Deze vraag is voor wie nog thuis woont en niet meer naar school gaat:

Hoeveel kost en inwoon moeten jullie per maand betalen aan je ouders?

Ik ben erover aan het denken om te stoppen met mijn studies en te gaan werken. Nu heeft mijn moeder berekent dat ze 740 euro minder krijgt als ik dat doe en wil ze dat ik per maand 500 euro geef aan haar Dit lijkt me toch wel veel... Of niet?

Wat ik ook raar vind is dat ze 740 euro!!! per maand krijgt waar ik maar 15 euro per week zakgeld van krijg en ik moet ook me eigen kleren betalen... (Dat betaal ik dan met het geld dat ik krijg van vakantiejob's) Verder krijg ik niks... Is dit normaal of niet?
[/quote

niks
het leven is geen krentebol. anders had je wel een krent in de kont zitten
  zaterdag 2 juli 2005 @ 13:14:10 #57
3542 Gia
User under construction
pi_28410999
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 11:51 schreef tuut84 het volgende:

niks
Mazzel voor jou, maar de moeder van TS is alleenstaand en zonder baan. Lijkt me logisch dat TS niet lekker gratis thuis kan blijven wonen en al haar inkomen kan sparen.

Als het bij ons ooit zover komt dat een verdienende zoon nog thuiswoont, dan draagt hij kostgeld af. Zelfs als wij dat niet per se nodig hebben.

Het kan zijn dat wij dat dan opzij zetten voor hem, maar hij moet wel leren dat wonen niet gratis is.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 13:16:18 #58
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_28411043
500 euro? daar kan je van op jezelf gaan wonen
ik betaal 200
maar krijg er niks voor terug, moet zelfs alles bijlappen.
dus technisch gezien betaal ik een stuk meer. maardaar hoor je niemand over
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_28411347
Zolang je nog thuis woont kan je moeder eisen wat ze maar wil. Het is haar huis.

Ik denk trouwens dat je moeder gewoon niet wil dat je met je studies stopt. En dat ze daarom dit van je vraagt, een stok achter de deur zeg maar. Ik geef haar groot gelijk eigenlijk...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  zaterdag 2 juli 2005 @ 14:10:25 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_28412273
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 21:06 schreef Hilzillah het volgende:

[..]

Waarom moet je per se sparen voor je op jezelf kunt gaan? Ik begon ook met niks!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')