bronquote:AMSTERDAM (ANP) - Aldi en Lidl hebben de afgelopen twee jaar hun marktaandeel in Nederland vergroot van 9 naar 13 procent. Dat betekent volgens berekingen van marktonderzoeker Gfk een omzetgroei van 900 miljoen euro. De stijging is ten koste gegaan van Nederlandse branchegenoten.
"Alle supermarkten hebben geleden onder het oprukken van de Duitse ketens. In het bijzonder zijn C1000, Super de Boer en Edah getroffen. Want zij hebben meer vestigingen buiten de Randstad waar de discounters het sterkst zijn", aldus J. Holla van Gfk.
De opmars van Aldi is inmiddels gestabiliseerd. Ten opzichte van het eerste kwartaal in 2004 is deze supermarkt in de eerste drie maanden van dit jaar 1,4 procent marktaandeel kwijtgeraakt. Dat betekent dat er 70.000 huishoudens minder de deuren van Aldi hebben gepasseerd.
Volgens Holla is de aantrekkelijkheid van Aldi verminderd door de prijzenoorlog en het kopiëren door concurrenten van Aldi's sterke punten, zoals aanbiedingen van spullen in de non-foodsector. "De negatieve publiciteit over het personeelsbeleid bij Aldi heeft eveneens invloed gehad."
Kassabonnen
Ook anderszins blijkt de opmars van de Duitse supermarkten. Het marktaandeel van deze prijsvechters en van Dirk van den Broek, blijkt volgens gegevens van onderzoeksbureau AC Nielsen een stuk hoger dan voorheen is aangenomen.
Nederlanders geven jaarlijks ruim 18 procent van hun dagelijkse boodschappenbudget uit in deze supers. Eerder ging AC Nielsen uit van een marktaandeel voor deze ketens van 13 procent.
"We hanteren nu een nieuw systeem waarbij we kassabonnen verzamelen. Voorheen werkten we voor de Aldi bijvoorbeeld met een koperspanel', aldus H. Eisma van AC Nielsen. Het probleem is dat Aldi, Lidl en Dirk van den Broek geen omzetcijfers vrijgeven.
in 2002 was het 26 %quote:Op donderdag 30 juni 2005 16:46 schreef schatje het volgende:
Het gaat mij om de groei. Hoeveel % marktaandeel heeft de Appie over een periode van 2 jaar gewonnen?
Thanksquote:Op donderdag 30 juni 2005 16:48 schreef elcastel het volgende:
Flink. Ik zoek zo de cijfers op.
Helaas zal Aldi nog verder groeienquote:Op donderdag 30 juni 2005 17:20 schreef SeLang het volgende:
Albert Heijn roeleert.
Ik ben blij dat de ver-aldisering van de maatschappij een halt is toegeroepen.
Niet zo pessimistisch, zoals je in de OP kunt zien is de groei gestagneerd, er is zelfs een kleine krimp. Ik denk dat het niet heel veel meer zal oprukken, ik zie meer verschuivingen van A-merk naar huismerk. Zo euroshopper dus, ook veel aantrekkelijker voor een AH, omdat ze dan dus een eigen product verkopen én de macht van het schap hebben.quote:Op donderdag 30 juni 2005 19:53 schreef Richie_Rich het volgende:
Helaas zal Aldi nog verder groeien![]()
Discount cultuur![]()
De marges op huismerken zijn veel hoger dan op A-merken.quote:Op donderdag 30 juni 2005 20:02 schreef elcastel het volgende:
[..]
Niet zo pessimistisch, zoals je in de OP kunt zien is de groei gestagneerd, er is zelfs een kleine krimp. Ik denk dat het niet heel veel meer zal oprukken, ik zie meer verschuivingen van A-merk naar huismerk. Zo euroshopper dus, ook veel aantrekkelijker voor een AH, omdat ze dan dus een eigen product verkopen én de macht van het schap hebben.
Maar goed Aldi en Lidl zijn dan ook geen concurrent van AH.
Dat denk ik dus ook. Het Britse Tesco heeft de rol van best presterende supermarktonderneming overgenomen van Wal-Mart. Toeval ? Het concern gaat het verst met de verdrijving van A-merken uit zijn schappen. Met 50% aandeel van huismerken in haar omzet staat de onderneming aan de absolute top. Wal-Mart zit iets boven de 20% en bij Ahold maken de huismerken naar schatting 15% vande totale omzet uit. Dit geeft aan hoeveel schapruimte Ahold nog over heeft voor zijn huismerken (IEX).quote:Op vrijdag 1 juli 2005 13:36 schreef SeLang het volgende:
De marges op huismerken zijn veel hoger dan op A-merken.
AH heeft het voordeel dat ze relatief sterk is met huismerken (veel en betere huismerken dan de concurrentie). Dit voordeel zouden ze moeten gaan uitspelen. En ik denk dat ze verstandig genoeg zijn om dat ook te gaan doen.
Zijn ze al mee bezig, uitbreiding dmv AH Excellence. Hoger segment huismerk.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 13:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
De marges op huismerken zijn veel hoger dan op A-merken.
AH heeft het voordeel dat ze relatief sterk is met huismerken (veel en betere huismerken dan de concurrentie). Dit voordeel zouden ze moeten gaan uitspelen. En ik denk dat ze verstandig genoeg zijn om dat ook te gaan doen.
Toch een klasse bedrijf.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:41 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Zijn ze al mee bezig, uitbreiding dmv AH Excellence. Hoger segment huismerk.
Heb je wel eens zien waar die producten voornamelijk uit bestaan? De meeste A-merken zijn erg qua chemicalien en vet maar Aldi spant de kroon vwb conserveermiddelen, hulpstoffen e.d.quote:Op zondag 3 juli 2005 19:16 schreef Paddo het volgende:
-Golden Power (Nee, geen Shower) is nep-Red Bull voor 19 cent per blikje... Smaak ongeveer gelijk.
-Nep-Sultana's.
-Aldi toetjes met topping (vanille of chocola)
-Pepita notenmelange. Ik ga het alleen al daar halen omdat geen enkele andere supermarkt zo'n melange in het standaard assortiment heeft (met van die groene nootjes)
een halt?quote:Op donderdag 30 juni 2005 17:20 schreef SeLang het volgende:
Albert Heijn roeleert.
Ik ben blij dat de ver-aldisering van de maatschappij een halt is toegeroepen.
Heb jij de OP wel gelezen ? Daar staat toch duidelijk dat de forse groei is gestagneerd (en zelfs miniem afgenomen).quote:Op maandag 4 juli 2005 10:59 schreef Pietverdriet het volgende:
een halt?
LOL
Wat begrijp jij niet aan "marktaandeel duitse supers fors gegroeit" ?
Het gehuil komt meer van de aandeelhouders (minder omzet als het tegenzit) en de kleinere zelfstandigheden. De buurtsuper kan wel inpakken en de kleinere franchiseres ook. Voor de consument is het beter en voor het kabinet ook (koopkracht, inflatie, blablabla). En voor de aandeelhouders van Ahold dan, want die doen het goed.quote:Op maandag 4 juli 2005 11:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier in D is de Supermarkt oorlog al jaaaren langer als in NL aan de gang. Resultaat is een veel groter assortiment tegen nog steeds lagere prijzen en betere kwaliteit dan in NL.
Het gehuil over de supermarkt oorlog is eentje die bang is voor verandering en concurentie.
De markt is altijd in flux. AH is lui en vet geworden door het gebrek aan concurentie en laurens is mismanagement. Aandeelhouders van Ahold doen het niet goed, die zijn beflikkerd. Aldi en Lidl zijn uit eigen kracht gegroeit en niet door én masse winkelketens te kopen gefinanciert uit geinflationeerde aandeelwaarde. Deze bedrijven worden gewoon beter gemanaged, en zijn daarom sterk.quote:Op maandag 4 juli 2005 11:07 schreef elcastel het volgende:
[..]
Het gehuil komt meer van de aandeelhouders (minder omzet als het tegenzit) en de kleinere zelfstandigheden. De buurtsuper kan wel inpakken en de kleinere franchiseres ook. Voor de consument is het beter en voor het kabinet ook (koopkracht, inflatie, blablabla). En voor de aandeelhouders van Ahold dan, want die doen het goed.
De aandeelhouders die er 2 jaar geleden inzaten misschien ja. Sindsdien is er toch zat veranderd en die supermarktenoorlog is toch echt door AH ingezet. En Laurus moet gewoon een keer lijn houden, dan hadden ze misschien meegekunt, drie keer in een jaar je huisstijl veranderen werkt niet nee.quote:Op maandag 4 juli 2005 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
De markt is altijd in flux. AH is lui en vet geworden door het gebrek aan concurentie en laurens is mismanagement. Aandeelhouders van Ahold doen het niet goed, die zijn beflikkerd.
Ik denk dat je teveel kijkt naar Ahold en te weinig naar AH. Buiten dat heeft Ahold al een tijdje niks meer gekocht, meer verkocht, de weg van Cees van der Hoeven zijn ze al een tijdje aan het terugdraaien en heeft verder niets met AH te maken, dat heeft altijd prima gelopen.quote:Aldi en Lidl zijn uit eigen kracht gegroeit en niet door én masse winkelketens te kopen gefinanciert uit geinflationeerde aandeelwaarde. Deze bedrijven worden gewoon beter gemanaged, en zijn daarom sterk.
Voorlopig zie ik steeds meer kleine buurtwinkels bedreven door etnische nederlanders.
Nou, klasse bedrijf...daar heb ik wat vraagtekens bij, sommige producten zijn gewoon goed en bij de grotere AH's hebben ze tegenwoordig zo'n vers bereide sectie met uitstekende sate en voorgebraden kip maar de vers vlees sectie van AH maakt op mij geen indruk, Bas vd Heijden heeft vaak goedkoper en beter vlees om eens wat te noemen.quote:Op zondag 3 juli 2005 04:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Toch een klasse bedrijf.
Iedereen was sceptisch toen AH de prijsoorlog begon, maar ze zijn er tot nu toe als winnaar uitgekomen.
Nu de huismerk kaart nog verder uitspelen...
Noten, zoals walnoten, cashewnoten en pistachenoten koop ik dus van me leven niet meer bij de Lidl of Aldi. Ze lijken (en smaken vooral) wel een jaar oud, een kwart van het zakje bestaat uit gruis en de helft van de echte noten zijn zwart ( of erg donker) gebrand. Zulke noten hoef ik gratis niet.quote:Op maandag 4 juli 2005 14:30 schreef dvdfreak het volgende:
Toen ik werkte deed ik boodschappen bij de C1000 ,maar nu ik zonder baan zit doe ik veel boodschappen bij de Aldi bv een zakje pistachenoten kost bij de Aldi maar 89 cent en bij de C1000 kost een zak 2.30 euro.
Hoe lang ben jij al weg uit NL?quote:Op maandag 4 juli 2005 17:16 schreef SeLang het volgende:
Aldi en Lidl richten zich dan ook voornamelijk op paupers, kampers en allochtonen.
Dat je er meer voor betaalt wil nog niet zeggen dat het meteen kwaliteit is. Neem nou soesjesquote:Op maandag 4 juli 2005 16:59 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Voor mij telt kwaliteit en ik ben best bereid daar meer voor de betalen. Daarom zijn supermarkten als Albert Heijn, C1000 en soms ook Hoogvliet eerder voor mij weggelegd
alleen ga je mij niet vertellen dat duracell, philips, maxell én varta slechter zijn dan wat gamma batterijen of erger nog, Lidl batterijen.quote:Op maandag 4 juli 2005 18:12 schreef schatje het volgende:
statistieken
ik gok dat ze stiekum ook de prijs mee laten wegen in het oordeel.quote:Op maandag 4 juli 2005 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
test zelf, Yildiz, en publiceer.
wellicht ga ik dat binnen 2 maanden nog eens echt doen ookquote:Op maandag 4 juli 2005 18:54 schreef Pietverdriet het volgende:
zoals ik zei, test zelf, en publiceer.
Dit is wel typerend. Jij vindt artikelen van de discounters slechter en als er een test is waaruit iets anders naar voren komt, dan klopt de test gewoon niet. Zulke klanten hebben de A-merken graag.quote:Op maandag 4 juli 2005 18:50 schreef Yildiz het volgende:
[..]
alleen ga je mij niet vertellen dat duracell, philips, maxell én varta slechter zijn dan wat gamma batterijen of erger nog, Lidl batterijen.
Dat kan dus echt niet zomaar he.
Er zit bijv. een Maxell batterij in mijn PC, als die van Lidl dan beter zou zijn, hoezo doen ze dat dan niet?
En jij hebt juist producten van discounters.quote:Op maandag 4 juli 2005 18:56 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Dit is wel typerend. Jij vindt artikelen van de discounters slechter en als er een test is waaruit iets anders naar voren komt, dan klopt de test gewoon niet. Zulke klanten hebben de A-merken graag.
Met de wijn heb ik juist hele slechte ervarigen. Maar goed, dat moet je ook niet in een supermarkt kopen.quote:Op maandag 4 juli 2005 19:01 schreef zoalshetis het volgende:
"de prijs is het bewijs". verder kan ik me ontzettend goed voorstellen dat mensen die op dit moment wat minder te besteden hebben graag 40-60% minder willen betalen voor hun boodschappen. en daarbij komt ook nog dat de wijninkoop soms verrassend goed is.
daar heb je volkomen gelijk in. maar ik heb best wel wijntjes van de aldi gedronken die heel goed waren. juist doordat ik de vergelijking wel kan makenquote:Op maandag 4 juli 2005 19:02 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Met de wijn heb ik juist hele slechte ervarigen. Maar goed, dat moet je ook niet in een supermarkt kopen.![]()
Gek genoeg zal vrijwel iedereen die er verstand van heeft je vertellen dat een "golf" van Skoda of van seat beter is als een golf van volkswagenquote:Op maandag 4 juli 2005 18:59 schreef Yildiz het volgende:
[..]
dat is net zoiets zeggen dat Fiat en Skoda beter zijn dan mercedes, BMW, ferrari, GM, Opel, Porsche Scania, Volvo en alle andere grote merken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |