abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28339760
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 14:54 schreef Argento het volgende:

De bevoegdheid van een ambtenaar hangt niet af van de vraag of jij die bevoegdheid erkent ja of nee. De ambtenaar ís bevoegd op grond van de wet en die bevoegdheid wordt niet aangetast door het niet tonen van een ID, ook al is de ambtenaar daar wettelijk toe verplicht.

Nee dus.

Nee dus. Ambtelijk bevel is ambtelijk bevel. Beter gezegd: befehl ist befehl.
Waarom? Kom eens met onderbouwing op basis van jurisprudentie? In jouw redenering is het roepen dat je een politie-agent bent al voldoende reden om bevelen uit te delen? Of het dragen van het uniform? Ik heb ook weleens een politie-uniform gedragen, dat maakt mij nog niet bevoegd?
Daarbij, wat is hier eigenlijk het probleem? Als burger moet ik maar slikken dat ik me ten alle tijde moet kunnen en willen legitimeren en de politieman- of vrouw mag zich daar desgewenst aan onttrekken? Als een politieagent bevoegd is, is het toch een kleine moeite om even dat ID-kaartje te laten zien, en zo te voldoen aan zijn/haar wettelijke verplichting?
quote:
Neuh, waarom?
Omdat rechters in het algemeen een grote hekel hebben aan de onzorgvuldigheid die bij sommige politiemensen en -korpsen blijkt te heersen.
quote:
In de letterlijke zin misschien niet.
In figuurlijke zin ook niet hoor, heb geruime tijd bij een politiekorps gewerkt en heb een beetje gezien wat voor soort organisatie de politie is. Ik heb daar genoeg gezien om mijn in het verleden behoorlijk grote vertrouwen in de politie stevig naar beneden bij te stellen. Gelukkig biedt de wet daar soms een handvat voor.
Hierbij wil ik niet generaliseren hoor, ik kende daar ook hele integere mensen. Maar de algehele integriteit lag niet op het niveau dat ik tevoren had verwacht.
  woensdag 29 juni 2005 @ 15:11:23 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28339978
Ik heb een agent mishandeld?

Dit was het vorige deel.
pi_28340407
Wanneer je de memoirie van toelichting bekijkt behorende bij de identificatieplicht ( http://www.identificatieplicht.nl/memorie29218 ) kun je zien dat er vanuitgegaan wordt dat de dinstdoende agent zich houdt aan artikel 2 van zijn ambtsinstructie (pagina 12 van 22). Iets wat bij een aantal essentiele punten in de identificatieplicht een beginsel geweest is, om tot afgewogen beslissingen te komen binnen die wet.
Nu blijkbaar een agent zich niet wenst te houden aan de eerste beginselen uit die wet betwijvel ik of een rechter een agent gelijk geeft, en wel wegens twee punten:

- Er is niet conform de wet op de identificatie een bevel uitgevaardigd (immers tonen van eigen legitimatie is bij verzoek een voorwaarde), waardoor het hele bevel wel eens als "onbruikbaar bewijs" te zien is.
- Er is geen zekerheid bij degene die een misschien geldig bevel gekregen heeft of de bevelgever wel een bevelgever is. Belangenafweging dus, waarbij de agent geacht wordt zijn ambstinstructies beter te kennen dan de burger zijn identificatieplicht
pi_28340552
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:06 schreef Jalu het volgende:

Ik heb ook weleens een politie-uniform gedragen, dat maakt mij nog niet bevoegd?
Tenzij je in functie was (of daartoe bevoegd (dus agent of zo) is dit ook strafbaar.
pi_28340643
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:26 schreef vanderaalst het volgende:

[..]

Tenzij je in functie was (of daartoe bevoegd (dus agent of zo) is dit ook strafbaar.
Ik was niet in functie (ben geen opsporingsambtenaar, ook niet geweest, had een burgerfunctie bij de politie) en het is ook al ERRUG lang geleden, t.b.v een toneelstuk. Het was bedoeld om aan te geven dat in principe iedereen zo'n uniform aan kan trekken en dat alleen dus nergens een bewijs voor is.
pi_28340694
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:22 schreef frederik het volgende:
Wanneer je de memoirie van toelichting bekijkt behorende bij de identificatieplicht ( http://www.identificatieplicht.nl/memorie29218 ) kun je zien dat er vanuitgegaan wordt dat de dinstdoende agent zich houdt aan artikel 2 van zijn ambtsinstructie (pagina 12 van 22). Iets wat bij een aantal essentiele punten in de identificatieplicht een beginsel geweest is, om tot afgewogen beslissingen te komen binnen die wet.
Nu blijkbaar een agent zich niet wenst te houden aan de eerste beginselen uit die wet betwijvel ik of een rechter een agent gelijk geeft, en wel wegens twee punten:

- Er is niet conform de wet op de identificatie een bevel uitgevaardigd (immers tonen van eigen legitimatie is bij verzoek een voorwaarde), waardoor het hele bevel wel eens als "onbruikbaar bewijs" te zien is.
- Er is geen zekerheid bij degene die een misschien geldig bevel gekregen heeft of de bevelgever wel een bevelgever is. Belangenafweging dus, waarbij de agent geacht wordt zijn ambstinstructies beter te kennen dan de burger zijn identificatieplicht
Lijkt me wel een proefproces waard...
pi_28340719
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:06 schreef Jalu het volgende:

[..]

Waarom? Kom eens met onderbouwing op basis van jurisprudentie?

Wat moet ik met jurisprudentie? De rechter bepaalt niet wanneer een ambtenaar bevoegd is. Dat doet de wet.
quote:
In jouw redenering is het roepen dat je een politie-agent bent al voldoende reden om bevelen uit te delen?
Nee. De agent dient daartoe bevoegd te zijn. De wet bepaalt die bevoegdheid. De kenbaarheid van die bevoegdheid is een ander punt, maar het gebrek aan kenbaarheid tast de bevoegdheid zelf niet aan. Ook een agent waarvan je niet weet of niet kunt weten dat hij bevoegd is, is bevoegd voorzover de wet dat bepaalt.
quote:
Of het dragen van het uniform? Ik heb ook weleens een politie-uniform gedragen, dat maakt mij nog niet bevoegd?
De wet bepaalt de bevoegdheid. Het dragen van een uniform maakt het alleen wat makkelijker om de ambtenaar en zijn functie te herkennen c.q. het gezag uit te dragen.

Maak er maar een mantra van:

De wet bepaalt de bevoegdheid.
quote:
Daarbij, wat is hier eigenlijk het probleem? Als burger moet ik maar slikken dat ik me ten alle tijde moet kunnen en willen legitimeren en de politieman- of vrouw mag zich daar desgewenst aan onttrekken?
Als burger ben je nu eenmaal subject aan een heel scala van regelgeving. Regelgeving waaruit meer dan eens de nodige (burger)plichten voortvloeien. Ook het desgevorderd tonen van een ID is een verplichting. Die verplichting is niet onderhevig aan de vraag of een agent zijn ID eerst toont. Ook de agent die een ID vordert zonder de zijne eerst te laten zien, is daartoe bevoegd. Dat de agent zelf zijn verplichting verzaakt, betekent niet dat jij van je verplichting ontheven bent.

Tuurlijk kun je weigeren je ID te tonen, maar het verweer dat de agent zijn ID ook niet liet zien, terwijl hij daar in de gegeven omstandigheden wel toe verplicht was, gaat niet op. Je hebt hoe dan ook geen gehoor gegeven aan een ambtelijk gegeven bevel. Je kunt enkel hopen dat de ´agent´ in kwestie inderdaad niet bevoegd bleek. In dat geval is er geen sprake van een ambtelijk bevel en treft jou geen blaam.
quote:
Als een politieagent bevoegd is, is het toch een kleine moeite om even dat ID-kaartje te laten zien, en zo te voldoen aan zijn/haar wettelijke verplichting?
Tuurlijk, maar dat zegt mij nog steeds niet over de bevoegdheden van de agent in kwestie.
quote:
Omdat rechters in het algemeen een grote hekel hebben aan de onzorgvuldigheid die bij sommige politiemensen en -korpsen blijkt te heersen.
Oh? Is dat zo?
quote:
In figuurlijke zin ook niet hoor, heb geruime tijd bij een politiekorps gewerkt en heb een beetje gezien wat voor soort organisatie de politie is. Ik heb daar genoeg gezien om mijn in het verleden behoorlijk grote vertrouwen in de politie stevig naar beneden bij te stellen. Gelukkig biedt de wet daar soms een handvat voor. Hierbij wil ik niet generaliseren hoor, ik kende daar ook hele integere mensen. Maar de algehele integriteit lag niet op het niveau dat ik tevoren had verwacht.
Zegt mij wederom niets over de bevoegdheden. Ik weet wel de juridische kennis van de meeste agenten belabberd is en dat zij dat zelf doorgaans niet eens weten.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_28340730
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:26 schreef vanderaalst het volgende:

[..]

Daar gaat het hier niet om, dat is iets tussen de drager en het OM.
Vraag is of jij de bevelen van de nep agent moet opvolgen.
En indien nee, of jij gerechtvaardigd wantrouwen hebt bij iemand die de ambtseed heeft afgelegd, maar die zich niet wil kenbaar maken als agent.
pi_28340815
Waren die agenten in uniform? Zo niet, dan hadden ze hun ID moeten tonen op het moment dat ze je aanspraken. Zou mooi zijn, zeg. Als een agent in burger zich niet hoeft te identificeren dan zou *iedereen* wel kunnen zeggen dat hij agent in burger is.
pi_28340900
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:30 schreef Argento het volgende:
Tuurlijk kun je weigeren je ID te tonen, maar het verweer dat de agent zijn ID ook niet liet zien, terwijl hij daar in de gegeven omstandigheden wel toe verplicht was, gaat niet op. Je hebt hoe dan ook geen gehoor gegeven aan een ambtelijk gegeven bevel. Je kunt enkel hopen dat de ´agent´ in kwestie inderdaad niet bevoegd bleek. In dat geval is er geen sprake van een ambtelijk bevel en treft jou geen blaam.
Volgens mij is de vraag hoe je dan moet identificeren of een bevel ambtelijk is, wanneer degene die beveelt zich niet kenbaar maakt als zijnde een ambtenaar.

In populaire bewoording: *iedereen* kan wel zeggen dat hij een ambtenaar is en bevelen in het rond gaan roepen.

En volgens mij is het ook de vraag of het dragen van een politie-uniform nog de-facto betekent dat de drager van dat uniform ook daadwerkelijk een ambtenaar van de politie is.

In populare bewoording: als iemand een politieuniform draagt, is hij dan automatisch een agent? Bewijst het uniform dat de drager een agent van de politie is?
pi_28340905
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:32 schreef RetepV het volgende:
Waren die agenten in uniform? Zo niet, dan hadden ze hun ID moeten tonen op het moment dat ze je aanspraken. Zou mooi zijn, zeg. Als een agent in burger zich niet hoeft te identificeren dan zou *iedereen* wel kunnen zeggen dat hij agent in burger is.
Daar gaat het hier helemaal niet om

- Agenten waren in bedrijfskleding
- Agenten is verzocht om conform artikel 2 ambtsinstructie hun legitimatie te tonen
- Agenten hebben dat meerdere keren geweigerd, ondanks verplichting tot tonen
pi_28340964
quote:

agenten moeten eens leren zichzelf niet boven de wet te stellen.
op zaterdag zelf met 120 over een 80kmweg en op maandag iemand daarvoor bekeuren
en meer van dat soort voorbeelden
uit een aspergernest
pi_28340987
quote:

En dit zou ik dus wel eens door een rechter laten toetsen. Want ben ik verplicht er klakkeloos van uit te gaan dat iemand die een uniform draagt en mij een bevel geeft, om dat bevel op te volgen? Ook als die uniformdrager zich zelf niet aan de wet houdt door te weigeren zich te legitimeren, en mij dus een reden geeft aan zijn bevoegdheid te twijfelen? Hoe moet ik weten dat het een bevoegd ambtelijk bevel is?

Nogmaals, proefproces lijkt me wel de moeite waard.
pi_28341029
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:34 schreef RetepV het volgende:

[..]

Volgens mij is de vraag hoe je dan moet identificeren of een bevel ambtelijk is, wanneer degene die beveelt zich niet kenbaar maakt als zijnde een ambtenaar.
Precies, sterker nog, weigert zich te legitimeren als ambtenaar na daarom gevraagd te zijn. Dit zou je zelfs kunnen uitleggen als een weigering zich kenbaar te maken als ambtenaar.

Met de toevoeging dat ook politiemensen in uniform wettelijk verplicht zijn zich te legitimeren als ze dat gevraagd wordt.
pi_28341039
quote:

[..]

Juist, en hier zit hem dus de hele kneep, er zijn twee wetten die alletwee redelijk zijn, en te hanteren.
Alleen in dit soort situaties botsen ze, en moet een rechter dus gaan afwegen. Een belangenafweging dus, welke wet gaat voor de ander.

Afgezien dus van de mogelijkheid dat het opeens geen ambtshalf bevel meer is, omdat er niet conform de voorwaarden verzocht is
pi_28341046
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:37 schreef Jalu het volgende:
[knip]
Nogmaals, proefproces lijkt me wel de moeite waard.
Imo heb je gelijk. Maar wie gaat dat dan betalen?
pi_28341082
quote:
Een opsporingsambtenaar is zondermeer bevoegd iemand naar zijn personalia te vragen. De ID-verplichting is daar een verdere uitwerking van, maar de daaruit voortvloeiende bevoegdheden zijn niet afhankelijk van de eigen ID-verplichting.
quote:
Die zekerheid is niet vereist voor de vraag of er sprake is van een bevoegdheid.

Er zijn zat voorbeelden te bedenken waarin het wenselijk is dat een agent zich als zodanig identificeert. De kutpuber die in het uitgaansleven moeilijk gaat lopen doen over het tonen van zijn ID, kan zich niet op die voorbeelden beroepen. Hoezeer hij ook gerechtigd zou zijn het ID van de verbalisant te bekijken, dan nog heeft hij geen enkel verweer voor de wijze waarop hij zich heeft gedragen (ID niet tonen, poging tot mishandeling), ook niet als die agent om welke reden dan ook zijn ID niet getoond heeft.

Zo lijkt het me bepaald niet ondenkbaar dat het niet voldoen aan de ID-plicht door opsporingsambtenaren, slechts gesanctioneerd is indien de omstandigheden daar aanleiding toegeven. Kutpubers in het uitgaansleven hebben zelden dergelijke omstandigheden aan hun zijde.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_28341119
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:36 schreef wendytje het volgende:

[..]

agenten moeten eens leren zichzelf niet boven de wet te stellen.
op zaterdag zelf met 120 over een 80kmweg en op maandag iemand daarvoor bekeuren
en meer van dat soort voorbeelden
Hangt er vanaf in welke context die 120 is. De verhalen gaan inderdaad dat dat ook wel met de prive auto gebeurd, in het vrije weekend.
Maar indien dat de dienstauto is, onder werktijd, dan mag dat hoor. Politiedienstvoertuigen hebben vrijstelling van de wegenverkeerswet zover dat noodzakelijk is voor hun dienst (en wie bepaalt weer of het noodzakelijk is)
pi_28341145
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:35 schreef frederik het volgende:
- Agenten waren in bedrijfskleding
- Agenten is verzocht om conform artikel 2 ambtsinstructie hun legitimatie te tonen
- Agenten hebben dat meerdere keren geweigerd, ondanks verplichting tot tonen
Eén belangrijk punt is natuurlijk: hoe bewijs je dit? Het is namelijk het woord van de politie tegen dat van jou. Camerabeelden zijn niet voldoende, omdat daar geen geluid mee opgenomen wordt. Je zit dus vast aan getuigenverklaringen. Ook die zijn zeer zwak t.o.v. politieverklaringen.
pi_28341156
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:38 schreef frederik het volgende:

[..]

Juist, en hier zit hem dus de hele kneep, er zijn twee wetten die alletwee redelijk zijn, en te hanteren.
Alleen in dit soort situaties botsen ze, en moet een rechter dus gaan afwegen. Een belangenafweging dus, welke wet gaat voor de ander.

Afgezien dus van de mogelijkheid dat het opeens geen ambtshalf bevel meer is, omdat er niet conform de voorwaarden verzocht is
Natuurlijk is er geen sprake van een afweging want de wetten bijten elkaar niet.

De vraag of een bevel bevoegd is gegeven, is een andere vraag dan de vraag of een agent zijn ID wel of niet had moeten laten zien.

Het wel of niet laten zien van een ID maakt een agent niet meer of minder bevoegd.
pi_28341166
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:39 schreef Argento het volgende:

Zo lijkt het me bepaald niet ondenkbaar dat het niet voldoen aan de ID-plicht door opsporingsambtenaren, slechts gesanctioneerd is indien de omstandigheden daar aanleiding toegeven. Kutpubers in het uitgaansleven hebben zelden dergelijke omstandigheden aan hun zijde.
Toch doet dat aan de hier opborrelende vraag niets af: is een ambtelijk bevel gegeven door een ambtenaar die WEIGERT aan te tonen dat hij daadwerkelijk een ambtenaar is nog wel een geldig ambtelijk bevel?
pi_28341274
quote:

[..]

In populaire bewoording: *iedereen* kan wel zeggen dat hij een ambtenaar is en bevelen in het rond gaan roepen.

En volgens mij is het ook de vraag of het dragen van een politie-uniform nog de-facto betekent dat de drager van dat uniform ook daadwerkelijk een ambtenaar van de politie is.

In populare bewoording: als iemand een politieuniform draagt, is hij dan automatisch een agent? Bewijst het uniform dat de drager een agent van de politie is?
Een bevel is ambtelijk omdat degene die het bevel uitvaardigd daar wettelijk (publiekrechtelijk) toe bevoegd is, niet omdat degene die het uitvaardigt herkenbaar is als zijnde bevoegd.

Een agent die zijn ID niet laat zien, ook al is hij daartoe verplicht, is onderverminderd bevoegd. De bevoegdheid van de agent is (natuurlijk) niet afhankelijk van zijn ID-verplichting.
  woensdag 29 juni 2005 @ 15:45:58 #23
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_28341286
quote:
De wet bepaalt de bevoegdheid. Het dragen van een uniform maakt het alleen wat makkelijker om de ambtenaar en zijn functie te herkennen c.q. het gezag uit te dragen.

Maak er maar een mantra van:

De wet bepaalt de bevoegdheid.
Eens.
quote:
Tuurlijk kun je weigeren je ID te tonen, maar het verweer dat de agent zijn ID ook niet liet zien, terwijl hij daar in de gegeven omstandigheden wel toe verplicht was, gaat niet op. Je hebt hoe dan ook geen gehoor gegeven aan een ambtelijk gegeven bevel.
Lijkt me een aardig AVAS-verweer (afwezigheid van alle schuld), op grond van dwaling ten aanzien van de feiten. Je voldoet niet aan een ambtelijk bevel, maar je had een gerechtvaardigde twijfel of het wel om een ambtelijk bevel ging. Dus ontslag van alle rechtsvervolging.

Ik weet niet of het uiteindelijk zal slagen, omdat de rechter misschien meer waarde hecht aan de belangen van de werkuitvoering van de politie. Ook kan de rechter bepalen dat het uniform van de agent als voldoende signaal voor een ambtelijk bevel geldt. Maar het lijkt me toch een proefproces waard.
pi_28341322
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:42 schreef Argento het volgende:

[..]

Natuurlijk is er geen sprake van een afweging want de wetten bijten elkaar niet.
Dit ben ik niet met je eens. De wetten bijten elkaar wel. Als een opsporingsambtenaar weigert zich als zodanig te identificeren is er reden te twijfelen aan de legitimiteit van het door hem gegeven ambtelijk bevel(en dus ook aan zijn bevoegdheid als opsporingsambtenaar).
pi_28341463
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 15:42 schreef Jalu het volgende:

[..]

Toch doet dat aan de hier opborrelende vraag niets af: is een ambtelijk bevel gegeven door een ambtenaar die WEIGERT aan te tonen dat hij daadwerkelijk een ambtenaar is nog wel een geldig ambtelijk bevel?
Toch raar dat die vraag maar blijft opborrelen.

Een bevel is ambtelijk gegeven omdat de wettelijke bevoegdheid bestaat. Of het voor de aangesprokene ook kenbaar is dat die bevoegdheid bestaat, heeft geen enkele invloed op de bevoegdheid.

Zie ook de toezichthouders in het bestuursrecht. De Awb bepaalt dat deze toezichthouders bevoegd zijn. Even verderop bepaalt de Awb dat zij verplicht zijn zich te legitimeren. De bevoegdheid staat los van de verplichting. Wordt niet aan de verplichting voldaan, blijft de bevoegdheid een feit.

Dat is anders met de bevoegdheden die wel afhankelijk zijn van een verplichting. Denk aan de machtiging die nodig is op grond van de Wet Wapens en Munitie, Opiumwet, Algemene Wet Binnentreden ed. Dan ontstaat de bevoegdheid pas nádat de machtiging (=verplichting) is verkregen. Zonder machtiging, geen bevoegdheid. Zelfs dan kun je overigens afvragen of het wel hebben van een machtiging maar deze niet tonen, afbreuk doet aan de bevoegdheid. Je hebt die machtiging immers wél en dus de bevoegdheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')