abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28818496
Rond 3 mnd heb je meestal regeldagen TearSong, komt Tomas niet zelf wat vaker om een voeding vragen dan?
pi_28819481
Nope Heb alleen rond de 8 dagen een regeldag gehad, volgens mij zou er rond de 6 weken en rond de 3 maanden ook regeldagen moeten zitten, maar meneer houdt zich keurig aan z'n eigen ritme en wijkt niets af.

Bix: 2 uur zou ik ook niet doen hoor, maar het is voor mij niet zo veel moeite om voor het slapen gaan nog even te kolven
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_28826859
Ik ben 28 november uitgerekend, de voorlichtingsavond is 19 september. Ze worden hier ook niet vaak gegeven. Ik ga dan wel heen. Lijkt me ook wel interessant. In het ene boek lees ik dat je wel je tepels moet harden, in het andere boek staat er niks over in. Dus geen idee wat het beste dan is. Ik heb ’s avonds vaak geen bh aan, omdat ik dan erge last van borsten krijg, misschien is dat wel genoeg.

Is een handkolf aan te bevelen trouwens?
pi_28828461
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 12:22 schreef Ingrid19 het volgende:

Is een handkolf aan te bevelen trouwens?
tepels harden is een nieuwe voor mij, hoe doe je dat dan?

Kolf zou ik pas kopen als/wanneer je die ook werkelijk nodig hebt. In geval van aperte nood na de geboorte (voeden lukt nog niet en je moet toch de produktie op gang brengen) zit je waarschijnlijk vast aan de thuiszorg-huurkolf met bijbehorende medela-excusezlemot-troep, hoewel ik zelf in zo'n geval zou overwegen manlief of kraamhulp twee avent isissen te laten halen. Maar dat is zeer een kwestie van smaak.
Als je niet structureel gaat kolven (ivm werk ofzo) is een kolf eigenlijk niet eens nodig. Incidenteel kolven kan ook met de hand, of op andere creatieve manieren (mijn buurvrouw zette een glas in (niet te) heet water tot het door en door warm was, zette dat op haar borst, en koelde dan het glas af met een koud lapje. Daardoor koelt de lucht in het glas ook, waardoor die krimpt, waardoor het glas zich vastzuigt. Niet heel praktisch of handig ofzo, maar kan bij een avondlijke harde plek die baby niet weggedronken heeft best wat uitmaken. Net als zuigende partners, overigens )
pi_28829648
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 13:19 schreef anneja het volgende:

tepels harden is een nieuwe voor mij, hoe doe je dat dan?
Volgens het boekje; af en toe geen bh dragen, zodat de tepels langs de stof kunnen schuren. Met een ruwe handdoek erover heen wrijven. Verder weet ik het ook niet. Ik vraag me ook af of het echt helpt en nodig is.
pi_28829675
Ohja, ik kan een handkolf lenen. Ik weet niet of dat hygienisch wat uit kan maken. Als hij gewoon goed is schoongemaakt.
pi_28830074
Ingrid, uit de vraagbaken van OOL:
quote:
Laten we even beginnen met de voorbereiding van uw borsten die u ongetwijfeld door deze en gene is aangeraden. Het klinkt misschien cru, maar daar moet u in elk geval onmiddellijk mee stoppen.

Door al het gepoets en gewrijf met water en ruwe handdoeken, dat bedoeld is om de tepels te 'harden', maakt u uw borsten alleen maar gevoeliger voor trauma (kloofjes en pijn). Op de tepelhof zitten kleine bultjes, dat zijn de kliertjes van Montgomery. Deze kliertjes scheiden een antiseptische olie-achtige substantie uit. Daarmee houden zij uw borst betrekkelijk schoon en uw huid soepel.

Om borstvoeding te kunnen geven is vooral een soepele huid nodig, die gemakkelijk wat kan rekken. Door al het gepoets, droogt uw huid uit, de natuurlijke oliën verdwijnen en uw huid wordt minder elastisch en zal sneller stuk gaan. De natuur heeft ervoor gezorgd dat we juist niet allerlei mogelijke kunstgrepen uit hoeven te halen om borstvoeding te kunnen geven.

Dat uw tepels gevoelig zijn is niet ongebruikelijk. Uw tepels hebben overigens niet veel te lijden van het geven van borstvoeding, mits uw baby goed wordt aangelegd. Dat wil zeggen dat uw baby niet de tepel, maar de borst moet 'pakken'. Baby's zuigen de melk niet uit de borst, ze masseren de melk er als het ware uit, door met hun kaakjes de tepelhof te masseren. Onder de tepelhof liggen de holtes (sinussen), waar de melk naartoe stroomt.

Uw tepel kan de eerste dagen wel wat extra gevoelig zijn door de onbekende wrijving tussen tong en gehemelte, maar dat gaat meestal snel weer over.
pi_28833334
Goh Poemojn, nooit geweten dat er antiseptische 'olie' uit mij komt Zo lees je nog eens wat!

Ingrid19: ik ben blij dat ik een handkolf heb ja. Heb hem ook vanaf het moment na de geboorte moeten gebruiken dus vooral als je hem toch kunt lenen: zorg dat je hem in ieder geval in huis hebt voor de bevalling, gewoon voor het geval dat. Volgens mij maakt het helemaal niet uit of je hem leent, gewoon even goed uitkoken en afdrogen met een hydrofielluier ofzo en dan moet hij gewoon goed schoon zijn. Moet er wel bij zeggen dat ik geen ervaring heb met een elektrische kolf en dus niet kan vergelijken, maar het lijkt me dat je die na de bevalling alsnog kunt aanschaffen als je dat beter lijkt. (ik vind dat die dingen zo'n raar geluid maken...)
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_28833807
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:12 schreef poemojn het volgende:
Ingrid, uit de vraagbaken van OOL:

Op de tepelhof zitten kleine bultjes, dat zijn de kliertjes van Montgomery. Deze kliertjes scheiden een antiseptische olie-achtige substantie uit. Daarmee houden zij uw borst betrekkelijk schoon en uw huid soepel.
Kliertjes...? Ik dacht altijd dat 't gewoon een soort ehm wratjes ofzo waren, die ik er ook weleens af heb getrokken

Ik heb er nooit olie-achtige substantie uit zien komen overigens...

Ik had trouwens ook nog nooit gehoord van je tepels harden.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_28834383
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 13:59 schreef Ingrid19 het volgende:
Ohja, ik kan een handkolf lenen. Ik weet niet of dat hygienisch wat uit kan maken. Als hij gewoon goed is schoongemaakt.
Met een isis kan dat, die is goed schoon te maken en uit te koken. Medela weet ik niet zeker, met de electrische medela iig niet, maar alleen het handkolfsetje kan het misschien weer wel.
pi_28835207
Tnx dames! Ik ga dus niet mijn tepels harden. En wel naar de voorlichting toe. ( je moet je namelijk nu al opgeven) En die kolf ga ik dan wel lenen en uitkoken.
pi_28836859
de elektrische medela kun je wel uitkoken hoor. althans, de relevante onderdelen. ik doe het nog regelmatig. (niet meer iedere dag trouwens, kan dat kwaad?)
  vrijdag 15 juli 2005 @ 18:44:27 #138
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_28838181
Mel; ik voed wel min of meer op schema, maar binnen dat schema wel weer op verzoek. In eerste instantie ben ik ook begonnen met voeden op verzoek, maar het bleek al gauw dat Julius gewoon echt geen 8 voedingen op een dag nodig had. Hij is de eerste twee maanden 'uit zichzelf' van 8 of 9 naar 5 tot 6 voedingen gegaan en sinds een paar weken zit ie ineens ook 'uit zichzelf' op een redelijk vsdt schema, namelijk; 07.00, 11.00, 15.00, 19.00 en 23.30 uur. Hier zit wel nog steeds een ruime marge in hoor. Ik heb denk ik voor de tussenweg gekozen. Een iets vaster schema leek mij erg makkelijk en dus heb ik er wel een klein beetje op aan gestuurd (wakker maken voor een laatste voeding bijvoorbeeld). We hebben het voor mijn gevoel echt samen gedaan; Julius en ik, op een heel natuurlijke manier en ik moet zeggen; ik vind het erg fijn volgens zo'n schema. tegelijkertijd is er altijd ruimte om er vanaf te wijken als dat nodig is; bijvoorbeeld tijdens hitte, mopperigheid van Juul, veel reizen en/of regeldagen.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 19:39:14 #139
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_28839602
bix, bij een elctrische medela kan er eventueel melk in het motortje terecht komen. Vandaar dat wordt afgeraden om deze tweedehands te kopen als je niet weet of er bijv. spruw is geweest.

Klinkt relaxd renzell En voeden op verzoek is ook een beetje op verzoek van de moeder hoor
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 20:03:24 #140
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28840339
Ja, iedere moeder zoekt samen met het kindje wel een bepaald systeem, ik kan me niet voorstellen dat je een kindje lang laat huilen, omdat het nog geen tijd is voor een voeding. (Of gebeuert nu wel als je niet op verzoek voedt) Nou goed, als je je er beiden maar goed bij voelt, toch?

Bix, als je iedere keer de kolf schoon spoelt denk ik niet dat je 'm dagelijks moet steriliseren. Ik kolf gemiddeld 1 keer per week en sterilieer 'm daarom wel steeds, maar speentjes doe ik ook allang niet meer iedere dag, maar slechts 1 keer per 2 weken. In het prille begin zijn babytjes nog zo kwetsbaar, maar zo langzamerhand bouwenze wel een weerstand op.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28843025
maar dat motortje kun je toch reinigen met alcohol dacht ik ET? nou ja, ik heb 'm dus wel tweedehands en tot nu toe *afkloppennnn!* nog geen spruw gelukkig.

en inderdaad, een beetje regelmaat heeft ook zeker z'n voordelen (ook voor de baby). renzell, mooi schema, zo om de 4 uur.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 21:49:48 #142
3011 E.T.
pi_28843234
Ik heb geen idee, bix.. Ik heb zelf geen Medela
Dit heb ik me laten wijsmaken door de deskundigen op het bv-forum destijds
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 17 juli 2005 @ 10:30:20 #143
105850 Fuente
mamamuts
pi_28876975
Ik ben van plan strax bv te gaan geven. Ik wil me wel graag goed voorbereiden. Hebben jullie nog tips voor boeken of bepaalde sites?
Zijn er dingen die je van tevoren in huis moet halen? Is een kolf wel of niet handig om al in huis te hebben? Dat soort dingetjes .
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  zondag 17 juli 2005 @ 10:50:40 #144
105888 renzell
pi_28877197
Fuente; ik moet zeggen; ik was erg slecht voorbereid op de borstvoeding dus echt veel tips kan ik je niet geven. Wel kan ik je vertellen dat, ondanks die slechte voorbereiding, het bij mij van een leien dakje ging vanaf het begin. niet dat ik hiermee wil zeggen dat je niet voorbereiden DE manier is, maar wel dat het dus ook goed kan gaan zonder voorbereiding...

Enne... wie heeft er ervaring met spruw?
Een vriendinnetje van mij met een kindje van twee weken oud, vermoed spruw maar weet het niet zeker....
  zondag 17 juli 2005 @ 10:56:56 #145
3011 E.T.
pi_28877259
fuente, een bv-avond (of soms zelfs cursus) van bijv. Vereniging Borstvoeding Natuurlijk is een aanrader Tips, trucs en weetjes over dingen waar je tegenaan kunt lopen en niet meteen in paniek schiet
Zelf had ik ook nog een boek over bv gekocht, toch wel regelmatig gebruikt als naslagwerk. (maar dat is natuurlijk ook op internet op te zoeken)

Renzell, ik heb gelukkig geen ervaring met spruw. Even langs de huisarts is wel aan te raden voor een diagnose en verder alles minimaal 1x per dag steriliseren, alles wat met melk/tepels/baby's mondje in aanraking komt elke dag in de wasmachine (dus ook beddengoed).
Sterkte voor je vriendin!
pi_28880028
ik werd vanochtend wakker met een heel pijnlijke (linker)borst. anna natuurlijk flink laten drinken maar 't is nog niet echt weg. ik vrees dus ook een ontsteking of spruw. zit ik gisteren nog te jompelen dat hier tot nu toe alles nog vrij vlekkeloos verloopt, had ik ook noooit moeten doen!
nou ja we gaan maar weer even een lurk-uurtje in, kin richting pijnlijke plek etc. en inderdaad ook alles weer wat beter uitkoken/wassen, al is dat misschien dus wel te laat. we zullen zien.
  zondag 17 juli 2005 @ 13:56:31 #147
105888 renzell
pi_28880810
Ai Bix, wat vervelend. Ik hoop voor je dat het wegtrekt. Bij mij deed het dat gelukkig wel na een paar dagen pijn, het kan dus wel! Ik duim voor je! je moet dat soort uitspraken ook altijd op natuurhout afkloppen!
  zondag 17 juli 2005 @ 21:28:26 #148
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_28891845
Oei Bix, even in de gaten houden lijkt me.
Goh, van die elektrische Medela zeg. Had ik ook van mijn zus geleend en die had het daarna nog eens aan een vriendin uitgeleend en toen was ik aan de beurt. Nooit bij stil gestaan..
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_28904086
er kwam gisteren bij 't kolven vrij weinig melk uit de pijnlijke borst. ook voelen beide borsten momenteel erg warm aan. vanochtend om een uur of 6 heb ik anna wakker gemaakt om te drinken, dat heeft wel weer wat geholpen. en lang onder de warme douche gestaan en de plek gemasseerd. ik heb geloof ik geen koorts, maar weet 't niet zeker (niet gemeten). voel me iig niet zo lekker. maar ik vind 't moeilijk om te bepalen of ik hiervoor nou al de huisarts moet bellen of dat ik beter nog even kan afwachten.
pi_28904285
Klinkt niet prettig Bix.. Gewoon even de assistente bellen denk ik, die kan je wel vertellen wanneer je wel een afspraak moet maken (voor evt een antibioticakuur).

Fuente, via www.borstvoeding.nl (info voor ouders: http://www.vbn.borstvoeding.nl/index2.html ) en www.borstvoeding.com kun je veel vinden, ook boekentips en bv-avonden.
Succes met voorbereiden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')