Zo maak ik m'n nasi. Let niet op m'n manier van schrijven. Ik had dit recept een tijdje geleden gauw in elkaar geflanst voor een collega van me.
![]()
Benodigdheden
Voor nasi:
1 kilo rijst
klein blikje tomatenpuree
laos (in kleine plakjes snijden)
grote ui (of 2)
kentjoer
sojasaus
5 spices poeder
2 zakjes nasi kruiden (boemboe mix)
2 zakjes droge nasi kruiden
prei
Mexicaanse groenten of maïs en doperwtjes, kousenband
Voor vlees:
kipfilet (kilootje is wel lekker)
marinade
evt. knoflook
bouillonblokje
Voor zuurgoed:
Komkommer
Rode ui
Azijn
Water
Gele peper
Suiker
Extra:
Sambal natuurlijk!
Als eerste ga je de kipfilet klaarmaken.
Heel simpel, in kleine stukjes hakken en marineren met (Surinaamse) marinade en eventueel met wat geperste knoflook. Laat het even een tijdje staan om het in te laten trekken. Wegzetten in de koelkast.
Dan zet je de rijst op. Ik zelf doe een beetje boter door het water en een scheutje olie.
Als de rijst klaar is, laat je het afkoelen. Prik even met je vork om de boel los te maken.
Bereiding nasi:
Doe wat boter en olie in je koekenpan. Even laten smelten die handel en dan doe je er laos en uien in. Beetje bakken en daarna een schepje tomatenpuree. Ikzelf gooi bijna het hele blikje erin. Tegelijkertijd voeg je de sojasaus toe. (Yellow label).
Ondertussen wel je de droge nasikruiden (duurt tien minuutjes ofzo).
Nu gooi je de bloemboe nasikruiden erin en roeren maar.
Tussendoor strooi je de 5 spices poeder erin en de kentjoer + de gewelde nasi groenten.
Tevens voeg je de Mexicaanse mix er bij en laat het effe lekker meebakken totdat het een mooi prutje is.
Prei gaat er overigens als laatste in om het lekker knapperig te houden.
Goed, het nasiprutje kun je nu even laten staan.
Je gaat nu je vlees opbakken. Heel simpel, scheutje olie, bouillonblokje, kip erbij en roeren maar tot dat het gaar is allemaal.
Als het gebakken is, doe je het vlees bij het nasiprutje (die je ondertussen weer op het vuur hebt gezet) en roeren maar weer. Je gesneden prei kun je er nu ook wel bij gooien.
Als je nasiprutje met vlees lekker aan het bakken (zacht vuurtje) is, doe je de rijst erbij en roer je het allemaal door elkaar tot dat het mooi bruin is.
Klaar is je nasi!
Overigens bak ik het echt goed op, als ik het daadwerkelijk ga eten. Dus ik schep gewoon een lekkere hoeveelheid op bak ik het op totdat ik het voldoende vind. Maar ja, dat moet je zelf weten uiteraard.
Nu nog even het zuurgoed:
Bakje/schaaltje met azijn en water, pepertje (gele), evt. een pimentballetje, komkommer en rode ui en een klein beetje suiker.
En sambal erbij is natuurlijk onmisbaar!
Eet smakelijk!