[/quote]quote:[quote]Stad raakt laatste asielzoekers kwijt
Maaike Trimbach
Een Angolees gezin verhuist van Martinihof naar het asielzoekerscentrum in Ulrum. (c) Foto: DvhN/Corné Sparidaens
groningen -
Asielzoekerscentrum Martinihof sluit eind deze maand de deuren. Daarmee keert het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) de stad definitief de rug toe. Het einde van een tijdperk.
"Eigenlijk is het heel opmerkelijk dat er zoveel asielzoekerscentra in de stad waren", zegt manager opvang Gerrit Schuurhuis van het COA-cluster (provincie) Groningen. "COA heeft altijd de meeste centra op het platteland gehad. Als asielzoekers eenmaal een status hebben, stromen ze vanzelf door naar de grote steden."
Voor de steden speelde het financiële aspect minder een rol. Hoe meer inwoners je hebt, hoe meer je als gemeente voor bepaalde subsidies in aanmerking komt. En ook het salaris van burgemeester en wethouders is gerelateerd aan het inwoneraantal. Asielzoekers tellen gewoon mee bij het totaal aantal inwoners. "Dat kon voor sommige kleine gemeenten heel goed uitpakken." De stad Groningen telde op het hoogtepunt negenhonderd asielzoekers. Ze woonden in Martinistate aan de Laan van de Vrijheid, voormalig klooster Mariënholm in de Rivierenbuurt, Huize Eugeria aan de Goeman Borgesiuslaan, het voormalige Formule 1-hotel bij bedrijventerrein Euvelgunne en in Martinihof aan de Van Houtenlaan. Al die centra zijn een voor een verdwenen.
In het Formule 1-hotel wonen nog wel asielzoekers, maar dat is een noodopvang van interkerkelijke organisatie Inlia. Het COA heeft daar geen bemoeienis me.
De laatste bewoners van de Martinihof zijn nu aan het verhuizen. Hun plaats in de voormalige zusterflat wordt ingenomen door buitenlandse studenten.
Meeste weerstand
Martinihof heeft vanaf het begin de meeste weerstand opgeleverd, herinnert Schuurhuis zich. "Lang niet altijd terecht. Als er een feestje was in het oude RKZ, dat er vlak achter ligt, kregen de bewoners van het azc de schuld van de geluidsoverlast. De omwonenden hebben gewoon liever dat er huisjes komen op de plek van de zusterflat. Daar valt wat voor te zeggen. Ze zijn ook niet blij dat er nu buitenlandse studenten gaan wonen. Waarbij het aspect studenten waarschijnlijk zwaarwegender is dan het feit dat het buitenlanders zijn. Met een haat tegen asielzoekers en racisme heeft dat allemaal weinig te maken."
Bij de andere stadse azc's werden de asielzoekers vaak met tranen in de ogen door de buren uitgezwaaid. Schuurhuis: "Zo gaat het bijna overal. Er is groot protest bij de komst van een azc en uiteindelijk is er weer protest of op zijn minst teleurstelling als de asielzoekers vertrekken. Dat is logisch. Zeker in de dorpen. Je krijgt er opeens vierhonderd nieuwe buren bij. Dat is een complete wijk. Dat stuit op weerstand. En als ze er eenmaal zijn, raak je aan ze gehecht."
Dat klopt en die onkosten voer je op tot het maximum om de subsidie binnen te slepenquote:Op zondag 26 juni 2005 15:57 schreef Sidekick het volgende:
Tsja, gemeenten krijgen onkosten voor de opvang.
Waaruit blijkt dat de gemeente Groningen een andere reden dan deze hadquote:Waaruit blijkt nu dat dit het belangrijkste argument is om tot asielopvang over te gaan, Loedertje? Je conclusie is erg vergezocht.
quote:Het is wel zo dat tientallen/honderden nieuwe inwoners wel een goede boost kan zijn voor de winkels die er een aantal klanten bij zien komen. Zoals elke stad wel nieuwe inwoners willen. Jeetje, ze worden bijna gezien als normale mensen.Mensenhandel!
![]()
Jawel, dat staat idd ook tussen de regels door te lezen in het krantenartikel.quote:Op zondag 26 juni 2005 16:04 schreef wonko het volgende:
Misschien moet je een importlijntje opzetten. Er zijn vast landen die van hun overschot vuilnis afwillen.
Wat zijn nu weer oudkomers? Mensen die kwamen?quote:Op zondag 26 juni 2005 16:07 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Jawel, dat staat idd ook tussen de regels door te lezen in het krantenartikel.
Wist je trouwens dat Groningen een bureau oudkomers heeft ? (althans, de subsidies ervoor van Den Haag heeft gekregen en hiermee een gat op..tááá'daáááá de gemeentebegroting heeft gedicht? )
Bij navraag verzon men een aantal *oudkomerprojectjes* die ondergebracht waren in andere takken van gemeentesport en was het geld zogenaamd opgegaan aan de oudkomers.
(heyyyyyyyyyyyyyyyyyy, nóg een skybox voor gemeenteraadsleden)
En waarom denken andere steden/dorpen niet zo? Want Grongingen kan (kon) alleen maar relatief veel asielzoekers 'krijgen' bij gebrek aan andere opties voor het COA.quote:Op zondag 26 juni 2005 16:04 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Dat klopt en die onkosten voer je op tot het maximum om de subsidie binnen te slepen
(Ondernemen is toch eigenlijk best heel eenvoudig..)
Zoals in het artikel al wordt gemeld is het vooral lucratief voor kleine gemeenten die er relatief veel meer inwoners bijkrijgen. Het gaat hier echter om de grote stad Groningen waar die nieuwe inwoners minder van invloed zijn op het totaal.quote:[..]
Waaruit blijkt dat de gemeente Groningen een andere reden dan deze had
Mocht jij de reden weten/zien dan lees ik het graag.
Die kans is overigens wel aanwezig, en daarnaast hebben grote steden altijd te maken met weinig blijvertjes.quote:[..]
Je weet van tevoren dat déze *nieuwe inwoners* geen blijvertjes zijn .
quote:Op zondag 26 juni 2005 16:07 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Jawel, dat staat idd ook tussen de regels door te lezen in het krantenartikel.
Nou dat zijn zielige allochtonen die het 20 jaar geleden verdomden om Nederlands te leren en daar nu dure lessen in krijgen die weer betaald worden van jou belastinggeldquote:
En zich ook nog eens voortplanten nadat zij gekomen warenquote:Mensen die kwamen?
http://taaltelefoon.vlaanderen.be/indekijker/woordvandeweek/archiefwoordvandeweek/oudkomers.htmquote:Op zondag 26 juni 2005 16:12 schreef wonko het volgende:
[..]
Wat zijn nu weer oudkomers? Mensen die kwamen?
Het is wel een perfecte term om subsidie te trekken. Roept toch een sfeer op van dat er iets aan de hand is en dat er snel veel geld heen moet.quote:Op zondag 26 juni 2005 16:17 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Nou dat zijn zielige allochtonen die het 20 jaar geleden verdomden om Nederlands te leren en daar nu dure lessen in krijgen die weer betaald worden van jou belastinggeld
(ik heb die term ook niet verzonnen wonko )
De horror...smerige primitieve praktijken.quote:En zich ook nog eens voortplanten nadat zij gekomen waren
Groningen heeft nu zelfs een *allochtonenstop* ( wat overigens niet zo in het artikel naar voren komt....) VOL=vol+ We willen die kutbuitenlanders (copyright Rob Oudkerk btw...ook zo'n rooie..)quote:Op zondag 26 juni 2005 16:13 schreef Sidekick het volgende:
[..]
En waarom denken andere steden/dorpen niet zo? Want Grongingen kan (kon) alleen maar relatief veel asielzoekers 'krijgen' bij gebrek aan andere opties voor het COA.
Puh...denk na asjeblieft..quote:Zoals in het artikel al wordt gemeld is het vooral lucratief voor kleine gemeenten die er relatief veel meer inwoners bijkrijgen. Het gaat hier echter om de grote stad Groningen waar die nieuwe inwoners minder van invloed zijn op het totaal.
Hoe kom je daar nu bij als ik mag vragen?quote:en daarnaast hebben grote steden altijd te maken met weinig blijvertjes.
jepquote:Op zondag 26 juni 2005 16:22 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Groningen heeft nu zelfs een *allochtonenstop* ( wat overigens niet zo in het artikel naar voren komt....) VOL=vol+
quote:...
De laatste bewoners van de Martinihof zijn nu aan het verhuizen. Hun plaats in de voormalige zusterflat wordt ingenomen door buitenlandse studenten.
...
Op papier ja...in de praktijk negeer je hen gewoon zoals je al jaren doetquote:Op zondag 26 juni 2005 16:19 schreef wonko het volgende:
[..]
Het is wel een perfecte term om subsidie te trekken. Roept toch een sfeer op van dat er iets aan de hand is en dat er snel veel geld heen moet.
Soms wel, er zijn nu eenmaal asielzoekers die amper weten wat hygiene is (die ruik je al op afstand) Vervuilen zichzelf,urineren tegen de pas gekregen bonsai in schaal die ze net als *welkom in Groningen * cadeau hebben gekregen van de Kerk.quote:[..]
De horror...smerige primitieve praktijken.
Scherpquote:
Het ligt dus niet aan mij dat ik die term nooit echt begreepquote:Op zondag 26 juni 2005 16:18 schreef wonko het volgende:
[..]
http://taaltelefoon.vlaan(...)deweek/oudkomers.htm
Dat wel nadat je het geld hebt binnengesleept. Doel bereikt patient dood principe.quote:Op zondag 26 juni 2005 16:26 schreef Loedertje het volgende:
Op papier ja...in de praktijk negeer je hen gewoon zoals je al jaren doet
Ai....dit krijg ik voorlopig niet van mijn netvlies af....quote:Soms wel, er zijn nu eenmaal asielzoekers die amper weten wat hygiene is (die ruik je al op afstand) Vervuilen zichzelf,urineren tegen de pas gekregen bonsai in schaal die ze net als *welkom in Groningen * cadeau hebben gekregen van de Kerk.
Kun je nagaan hoe smerig zij bezig gaan in bed en wat voor onwelriekende geuren daarvanaf komen.
Tot een alinea of twee geleden ging het lekker. Beetje zondag brak. En met jou schoonheid?quote:(off topic, Wonko..alles goed met je lieverd?)
Wel een principe wat altijd vruchten afwerpt mits je het goed aanpaktquote:Op zondag 26 juni 2005 16:38 schreef wonko het volgende:
[..]
Dat wel nadat je het geld hebt binnengesleept. Doel bereikt patient dood principe.
Denk dat het beter op je netvlies kan zitten dan dat je de bijbehorende lichaamsgeuren ruikt wonko..(dan heb je recht om te klagen..)quote:Ai....dit krijg ik voorlopig niet van mijn netvlies af....
Ik ben een beetje *veel* zondagsbrak lieverd, beetje een hang- ontvang/consumeer dag .quote:Tot een alinea of twee geleden ging het lekker. Beetje zondag brak. En met jou schoonheid?
Absoluut....en als je het goed doet weet niemand wat je doet zodat men er niet over kan klagen. En anders creëer je wat werkgroepen die het geld wat heen en weer pompen tussen verschillende potjes....geniaal eigenlijk.quote:Op zondag 26 juni 2005 16:59 schreef Loedertje het volgende:
Wel een principe wat altijd vruchten afwerpt mits je het goed aanpakt
Maak het even nog erger. Ik ga mezelf maar eens verwennen met een verticuteerhark...dat leidt wel af hoop ik.quote:Denk dat het beter op je netvlies kan zitten dan dat je de bijbehorende lichaamsgeuren ruikt wonko..(dan heb je recht om te klagen..)
Pizza & fok is all you need.quote:Ik ben een beetje *veel* zondagsbrak lieverd, beetje een hang- ontvang/consumeer dag.
Voor een ondernemersplan idd geniaal, denk ook dat ik er mijn voordeel mee gaan doenquote:Op zondag 26 juni 2005 17:07 schreef wonko het volgende:
[..]
Absoluut....en als je het goed doet weet niemand wat je doet zodat men er niet over kan klagen. En anders creëer je wat werkgroepen die het geld wat heen en weer pompen tussen verschillende potjes....geniaal eigenlijk.
Kijk je wel uit met die vericuteerhark? Wil nog wel kunnen consumeren als we ooit eens gaan daten.quote:Maak het even nog erger. Ik ga mezelf maar eens verwennen met een verticuteerhark...dat leidt wel af hoop ik.
[..]
Pizza & fok is all you need.
Vergeet mij niet...er is vast wel een advizeursfunctie te creëeren....gesubsidieerd.quote:Op zondag 26 juni 2005 17:45 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Voor een ondernemersplan idd geniaal, denk ook dat ik er mijn voordeel mee gaan doen
Ik zal proberen heel teder te zijn. Kan die hark natuurlijk ook inoliën.quote:Kijk je wel uit met die vericuteerhark? Wil nog wel kunnen consumeren als we ooit eens gaan daten.
Moeten we eerst even uitzoeken waar je rotte de zwakke plekken in de familiestamboom zitten.quote:Op zondag 26 juni 2005 19:57 schreef wonko het volgende:
[..]
Vergeet mij niet...er is vast wel een advizeursfunctie te creëeren....gesubsidieerd.
[..]
quote:Ik zal proberen heel teder te zijn. Kan ook inoliën.
Allemaal helemaal in orde..hooguit zijn er hier en daar wat gehinderd door overmatige intelligentie. In ieder geval niets wat een leuke subsidie in de weg kan staan.quote:Op zondag 26 juni 2005 20:35 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Moeten we eerst even uitzoeken waar je rotte de zwakke plekken in de familiestamboom zitten.
Staan er de afgelopen 750 jaar mensen op de stamboom die niet Nederlands waren? In die periode ergens een baby geboren met lichamelijke of geestelijke afwijkingen?
Tering....mijn hormonen weer op hol.quote:![]()
![]()
wonko...
Dan ben je ook goed in mindfucking (hoop ik..)quote:Op zondag 26 juni 2005 21:45 schreef wonko het volgende:
[..]
Allemaal helemaal in orde..hooguit zijn er hier en daar wat gehinderd door overmatige intelligentie. In ieder geval niets wat een leuke subsidie in de weg kan staan.
Heb ook de hele dag al *last* van plaatselijke nattigheid en opgezwollen schaamlippen ledematen .quote:Tering....mijn hormonen weer op hol.
SCH heeft geen enkel benul van de realitiet, ook gemeentes frauderen dat het een lieve lust is .quote:Op zondag 26 juni 2005 23:17 schreef SCH het volgende:
Wat een suf topic. Is het zo vreemd dat het aantal inwoners een rol speelt in de verdeling van het geld?
quote:De TS begrijpt volgens mij erg weinig van gemeentepolitiek.
Lieve lust is nogal een bewering maar het komt zeker voor. Wat heeft dat met dit topic te maken? Wat wil je dan precies aan de orde stellen?quote:Op zondag 26 juni 2005 23:24 schreef Loedertje het volgende:
[..]
SCH heeft geen enkel benul van de realitiet, ook gemeentes frauderen dat het een lieve lust is .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |