abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28229139
Uit het NRC, Wetenschap en Onderwijs katern van Zaterdag 25 juni:
De Europeaan bestaat niet

Nogal een koude douche voor een overtuigd Europeean als ik
In het artikel wordt een onderzoek gepresenteerd van de Universiteit van Tilburg dat resulteerde in een waardenatlas van Europa. Dit onderzoek, dat meerdere decennia bestrijkt, had in totaal 40.000 ondervraagden uit 33 landen.

Slechts 5% voelt zich Europeaan.
Géén betrokkenheid bij het lot van mede-Europeanen.
Men voelt zich in de eerste plaats verbonden met de woonplaats, dan de regio, dan het land en dan ''de wereld als geheel''. En dus niet Europa.
Verder zijn de verschillen tussen en zelfs binnen landen wat betreft waarden enorm.

Stelling van de drie makers van de atlas: ''Europa is alleen geaccepteerd op een instrumentele en utilitaire manier; er bestaat geen emotionele of affectieve aantrekkingskracht''
Kortom, nog een sprookje ontmaskerd.

http://www.atlasofeuropeanvalues.com/index.html

[ Bericht 2% gewijzigd door Godslasteraar op 25-06-2005 18:51:15 ]
pi_28229790
Een topic als dit is blasfemie voor een overtuigd Europeaan als ik
  zaterdag 25 juni 2005 @ 19:11:48 #3
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_28229957
Het gaat er dus niet over dat De Europeaan niet bestaat, veel mensen voelen zich alleen nog geen Europeaan, dat is iets totaal anders.

Het is op zich ook niet zo vreemd, je voelt je niet zo snel bij een groep horen zolang je de grenzen van de groep niet herkent. Als je bijvoorbeeld veel buiten Europa reist kom je er al snel achter dat er duidelijk sprake is van een Europese cultuur, die herken je alleen niet als typisch Europees zolang je Europa nooit verlaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dante_A op 25-06-2005 19:31:27 ]
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_28231487
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 19:05 schreef mart81 het volgende:
Een topic als dit is blasfemie voor een overtuigd Europeaan als ik
Blijkbaar maken we ons zelf maar wat wijs.
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 19:11 schreef Dante_A het volgende:
Het gaat er dus niet over dat De Europeaan niet bestaat, veel mensen voelen zich alleen nog geen Europeaan, dat is iets totaal anders.

Het is op zich ook niet zo vreemd, je voelt je niet zo snel bij een groep horen zolang je de grenzen van de groep niet herkent. Als je bijvoorbeeld veel buiten Europa reist kom je er al snel achter dat er duidelijk sprake is van een Europese cultuur, die herken je alleen niet als typisch Europees zolang je Europa nooit verlaat.
Ja, daar moest ik in eerste instantie ook aan denken. Je ziet dat Europeanen als elkaar tegenkomen in bv. de VS of Azië makkelijk contact maken. Dán is men Europeaan, maar daar blijft het dan ook bij.
Echter, grenzen van de groep: zouden Oekraïners de grens met Rusland zo duidelijk zien? Is er een duidelijke grens tussen Turkije en staten ten oosten daarvan? Wat wij als Nederlanders als grens beschouwen hoeft nog niet de grens van een Pool te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Godslasteraar op 25-06-2005 21:00:43 ]
  zaterdag 25 juni 2005 @ 20:10:21 #5
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_28231610
De Europese identiteit bestaat alleen in niet-westerse landen waar Europeanen elkaar treffen. En zelfs dan gaat het contact maken tussen, bijvoorbeeld, Duitsers en Fransen buitengewoon moeizaam.
pi_28233332
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 20:10 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De Europese identiteit bestaat alleen in niet-westerse landen waar Europeanen elkaar treffen. En zelfs dan gaat het contact maken tussen, bijvoorbeeld, Duitsers en Fransen buitengewoon moeizaam.
Mmm, ik heb inderdaad wel slechte ervaringen met Fransen in het buitenland, of eigenlijk met Zuid Europeanen in het algemeen. Amerikanen zijn dan weer vaak heel o.k., relaxt en positief.
Ik heb altijd het idee gehad dat een Nederlander meer gemeenschappelijk heeft met, laten we zeggen een Amerikaan van de Westkust dan met een Siciliaan. Maar dat men in het algemeen zo a-Europees is is toch wel een verassing voor mij.

Ben ook benieuwd of dit onderzoek nog in het parlement ter sprake komt, maar die beperken zich waarschijnlijk liever tot zoiets onbenulligs als de sketches van Muntz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')