maar over hoevveel mensen is dat verdeeld?quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:23 schreef Lucille het volgende:
Vorig jaar verbruikt:
1092 kWh hoog tarief
1764 kWh laag tarief
Ofwel ruim 2800 kWh per jaar. Ik kook electrisch en er staat hier een server 24/7 aan.
Nou nee, dat doe ik meestal tussen 7 en 10 uur 's avonds.quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:24 schreef veldmuis het volgende:
Kook en was jij in het laag tarief-dinges ofzo?
inderdaad, 3500KW is voor een gezin het gemiddelde. 8000 KW is bizar hoog. Hebben jullie een kleine wietkwekerij ofzo? Dat is echt niet normaal meer. :-)quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:19 schreef cucemodre het volgende:
Hey hallo,
Mijn vader zeurt al jaren dat onze stroomrekening te hoog is, wij verbruiken jaarlijks 8000 kilowatt terwijl volgens mijn vader voor een gezin van onze grootte 3500 kilowatt normaal is.
2 ouders rond de 55 + 1 puber van 17 en een jongkeerl van 21
Nu jullie!
1 persoon.quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:25 schreef cucemodre het volgende:
[..]
maar over hoevveel mensen is dat verdeeld?
De wasdroger en de vaatwasser, wasmachine zijn de grootste stroomverbuikers. Dan praat je echt over 1KW a 2 KW per uur.quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:31 schreef cucemodre het volgende:
Geen wietkwekerij nee,
1x aquarium
3x pc's + 2x laptops
1x wasdroger
1x wasmachine
1x vaatwasser
1x vriezer
1x koelkast
4x tv
3x radio
2x router
en de benodigde verlichting :=)
Dan wordt het hoog tijd om de energiemaatschappij eens te bellen. :-)quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:55 schreef cucemodre het volgende:
Joah we hebben alle apparaten als een nagemeten met een meter (van de conrad) maar daarmee komen we nog bij lange na niet op 8000 kw
We gebruiken verder geen straalkachels..
Ze controleren dan de meter in de meterkast en ijken hem eventueel. En ze kijken gelijk naar de oorzaak van het hoge verbruik. Als alle apparatuur uitstaat en de meter loopt nog steeds "hard" {het metalen wieltje} dan zijn er misschien externe factoren, zoals bijv illegale stroomaftap.quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:57 schreef cucemodre het volgende:
haha idd, zal het eens voorstellen![]()
maarja goed, wat kunnen zij daar verder aan doen?
Dat werkt inderdaad uitstekend. met een stopwatch kun je bekijken welk apparaat veel stroomverbruik. Op het moment dat je het zwarte streepje op het metalen wiel ziet komen, zet je de stopwatch aan, en verdwijnt het zwarte streepje, dan zet je de stopwatch uit. Als ijkpunt kun je dan bijvoorbeeld even een 300 Watt halogeenlamp nemen {dimmer volopengestuurd}. Die zet je aan, en telt dan het aantal seconden op de meter. dan moet dus verder wel alle apparatuur in huis uitstaan.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:02 schreef Lucille het volgende:
Zet ook even alles uit voor een paar minuten en kijk of de meter nog steeds loopt.
Dat klinkt als: 'ik fiets elke minuut met 20km/h'.quote:wij verbruiken jaarlijks 8000 kilowatt
Een frituurpan maakt toch niet zo'n groot verschil tov een droger bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 18:50 schreef -sone- het volgende:
Ik zit in mijn eentje op 3972 kWh per jaar.
Ben net overgestapt van mijn grote vrienden Essent naar Greenchoice.
Heb gisteren een brief gehad dat dat mijn jaarverbruik is.
PC staat 24/7 aan.
Geen mogelijkheden tot was ophangen (flatje) dus alles gaat in de droger.
Tot voor kort stond hier elke avond van 18.00 tot 24.00 een staande halogeenlamp te branden.
Die is nu vervangen door een spaarlamp, dus dat zal wel aanzienlijk schelen.
Vaatwasser draait 2x per week, dus dat kan me kop ook niet kosten.
Radio staat op werkdagen aan van 8.00-18.00 uur voor de hond.
Misschien toch maar eens minder vaak die frituurpan aan
Dat is echt totale afzetterij.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 19:50 schreef Basp1 het volgende:
Het is in mijn afrekeing bijna niet meer na te rekenen hoeveel ik nu eigenlijk per killowattuur zou betalen.
Toch eens proberen:
79.55 elektriciteit
44.48 gebruik elektriciteits net
48.76 vaste kosten elektriciteits net
44.27 Hefing MEP
18.40 meterkosten elektriciteit
87.78 energie belasting
-191.31 heffingskorting energie belasting
131,92 totaal voor 1360 kWh
Nee, maar ik heb liever droge kleding dan een vette pensquote:Op vrijdag 24 juni 2005 19:04 schreef Wokkel1982 het volgende:
[..]
Een frituurpan maakt toch niet zo'n groot verschil tov een droger bijvoorbeeld?
Dat zijn je boosdoenersquote:Op donderdag 23 juni 2005 23:31 schreef cucemodre het volgende:
Geen wietkwekerij nee,
1x aquarium
3x pc's + 2x laptops
1x wasdroger
1x wasmachine
1x vaatwasser
1x vriezer
1x koelkast
4x tv
3x radio
2x router
en de benodigde verlichting :=)
Op je gasmeter.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 20:04 schreef Maraca het volgende:
Net even zitten rekenen en ik als 1 persoonshuishouden in een flatje verwacht dit jaar (april-december) 1.371 kWh te verbruiken. Op jaarbasis zal dit dus 1.646 kWh zijn. Leuk vooruitzicht aangezien Essent verwacht dat ik minimaal 1.783 KwH zal verbruiken over de 10 maanden en maximaal 2.380 kWh (alhoewel dit ook maar rekenwerk van mijn kant is; kan best dat Essent iets anders heeft berekend).In iedergeval niet bijbetalen dus
Ik ben alleen vergeten hoe je de stand van het gas kan nakijken![]()
Je gebruikt je vaatwasser gemiddeld 16 keer per week?quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:47 schreef cucemodre het volgende:
Nouja onze vaatwasser neemt bij 800 kilowatt op jaarbasis, het aquarium ook, maargoed wat zou dit verder nog kunnen veroorzaken?
toch de kleine stroomvreters?
aquarium is btw zeewater, 200 liter, 4 pompen, kalkreactor eiwit afschuimer, 5x tl buizen etc.
1 2 3 4 5 | Gas 87 58 Water 16 17 Electra 1 159 241 Electra 2 162 250 |
quote:Op zondag 26 oktober 2008 16:01 schreef Mendeljev het volgende:
TS, laat je de pc's ook stationair draaien?
Das best forsquote:Op zondag 26 oktober 2008 20:05 schreef klusfoobje het volgende:
ooopss....
vorig jaar zat ik op een 3000kw, het schijnt dat ik in oktober al op een 3700 kw zat. . Heb afgelopen jaar wel vaker een pc constant aan staan, maar waar die toename vandaan komt weet ik niet. Wel maak ik vrij veel gebruik van de oven die electrisch is.
oh ja, ik ben in m'n uppie.
Hangt er van af wat je onder "relatief weinig" verstaat.quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Das best fors![]()
PC's verbuiken volgens mij relatief weinig.
Dit zal toch een stuk minder zijn als de monitoren uit zijn. Daarnaast hebben we hier 2 pc's met ieder 2 monitoren toch zeker ieder 4 uur per dag aan staan, vaak nog langer. Sinds februari hebben wij iets meer dan 900KWH verbruikt. Incl. die pc's.quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:19 schreef quo_ het volgende:
[..]
Hangt er van af wat je onder "relatief weinig" verstaat.
Reken eens met 100 watt voor een pc, als die permanent aan staat is dat dus 876 kWh per jaar.
Ofwel ongeveer een kwart van het verbruik van een gemiddeld huishouden.
En als antwoord op de vraag van de topicstarter (3 jaar geleden) :
verbruik ca. 5000 kWh door 4 personen met als belangrijkste verbruikers 6 pc's, wasdroger, vaatwasser en wasmachine.
Hmz, lijkt dat wij daar dus iets onder gaan zitten, met maar een kiddo, en een nieuw huis. Wel maar meteen spaarlampjes kopen en aanwennen simpel licht achter den reet uit te doen.quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:23 schreef samara het volgende:
jee klusfoobje das veul. wij gezin met 2 volwassenen en 3 kids verbruiken rond de 3500 kw. Nou moet ik zeggen dat het huis niet megagroot is, het is net te doen. Wel een droger en vaatwasser die overuren maken. ik schrik weer als ik het verbruik zie van sommige mensen. Het verbruik is bij ons jaren stabiel zeg maar. Ik heb een keer, paar jaar terug 600 euro moeten bijbetalen. Sinds ik biji greenchoice zit gaat het goed.
Hoeveel koelkasten/vriezers heb je? Waar staan die?quote:Op maandag 27 oktober 2008 03:58 schreef klusfoobje het volgende:
Het is schijnbaar idd wat aan de hoge kant in mijn uppie bijna 4000 kwh te verbruiken.
Toch zit ik me ff achter de oren te krabben hoe ik dat dan omlaag zou moeten brengen.
Oven word idd veel gebruikt, maar wasmachine misschien 2 keer per week ofzo ? Droger heb ik ook maar die gebruik ik zelden. Hou er wel van om fris wasgoed te ruiken :-) En uiteraard de vaatwasser, die word altijd gebruikt. Niet elke dag maar als tie vol is gaat tie aan.
Net ff op de meter gekeken en vrolijk werd ik niet eigelijk....
op 8 septembeer een nieuwe digi meter gekregen. Dat pokkuh ding staat nu inmiddels op 530Kw...
Das dus een 75Kw per maand .... Het enige dat echt veranderd is tov vorig jaar is dat de pc idd bina altijd aanstaat. Mijn nieuwe LCD zet ik echt uit ipv op standbye.
Das overigens wel een nadeel van een digi meter tov een oude draaischijf. Daar zag je direct wat de invloed van iets was met aan en uitzetten in draaisnelheid van de schijf. Met een digi meter moet je maar afwachten...
maar toch.. 75 kw per weke, dat kan toch niet zomaar van de pc afkomen ???
Wat de tariven betretf...
volgens eneco betaal ik per 1/1/07 -> 0,0970 incl btw per maand enkeltariefmeter. Moet ik daar per kwh soms nog de belasting van 0,0852 bijtellen ofzo ? Dan word ik idd ff niet goed..
4000kw per jaar zou dan 4000 * (0.0970+0.0852=0.1822)=728.80 (???)
ik betaal nu per maand iets van 130 euro ofzo voor gas en licht![]()
PC's / laptops zijn relatief zuinig, het zijn de monitoren die daar voor het verbruik zorgen.quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:05 schreef klusfoobje het volgende:
een gewone koelvriescombi van een jaar of 3 oud met een zuinigheids label ( voor wat dat waard is) die gewooon in de keuken staat. Geen waterbed en geen spaarlampen.
enige halogeen spul dat ik heb is op de mijn kluskamer. Enige dimmer in huis is boven de eettafel waar 3 van die ouderwetse lampen in zitten.
Wat verbruikt eigelijk een laptop? toch niet zoveel? Maakt het uit of je een laptop echt afsluit en dus uitzet of gewoon dicht klapt?
net nog ff gekeken en om 4 uur vanacht stond de meter dus op 530 en nu op 533. Vakantie, dus net wakkerIk wil hier toch eens ff de vinger achter krijgen.
Leg mij eens uit hoe een niet-gesloten stroomkring voor electraverbruik kan zorgen?quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:15 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Trek ook alle adapters uit stopcontacten als je ze niet gebruikt. Met al die gadgets die je vandaag de dag ziet zijn er ook vaak rijen stopcontacten gevuld met deze stille slurpers. Plug 'm alleen in als je hem ook gebruikt op dat moment. Dit geldt dus ook voor het netsnoer (incl adapter) van de laptop.
Slaapstand is wat anders dan standby. Slaapstand is wel volledig uit (waarbij hij de sessie hersteld bij inschakelen). Standby is eea. uitgeschakeld (hardeschijf, afh. van of dit ingesteld staat of niet, schermen, geloof dat de CPU ook wat meer met rust wordt gelaten).quote:Voor wat betreft de laptop, het hangt er van af wat de laptop doet als je 'm dichtklapt. Als hij echt afsluit zoals zou gebeuren wanneer je 'm handmatig uitzet dan is het natuurlijk hetzelfde. Als hij in de slaapstand gaat (voor Vista, dat is anders dan in XP), dan verbruikt hij nog steeds best wat stroom.
quote:Overigens kwam ik er laatst bij toeval achter dat mijn lampje in m'n koelkast niet uitgaat als ik de deur dicht doe. Hiervoor hoefde ik er niet in te gaan zitten hoor.Het lampje dimt wel een heel stuk, maar gaat niet uit. Al die energie (=hitte) moet natuurlijk weer gecompenseerd worden door het draaien van de pomp. Dubbel negatief effect.
De stroomkring blijft gesloten ook al hang je er geen telefoon aan. De transformator blijft vrolijk die 220 omzetten en produceert daarbij ook wat warmte. Voel voor de grap maar eens aan de adapter van je telefoon als deze een tijdje 'onbelast' in het stopcontact heeft gezeten. Hoeveel verbruik het exact geeft weet ik niet, maar alles helpt.quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:46 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Leg mij eens uit hoe een niet-gesloten stroomkring voor electraverbruik kan zorgen?
Slaapstand in Vista is niet volledig uit. Dit lijkt wel zo, maar dat is niet het geval. Er blijft namelijk constant spanning op je geheugen staan waar alles tijdelijk op weggeschreven wordt. Dit verbruikt stiekem nog best wat (onnodig) elektriciteit. Trek de stekker maar eens uit het stopcontact als je een ongesaved belangrijk werkstuk in de slaapstand hebt gezet. Dan kom je er wel achter.quote:Slaapstand is wat anders dan standby. Slaapstand is wel volledig uit (waarbij hij de sessie hersteld bij inschakelen). Standby is eea. uitgeschakeld (hardeschijf, afh. van of dit ingesteld staat of niet, schermen, geloof dat de CPU ook wat meer met rust wordt gelaten).
Bron: http://www.computertotaal(...)aapstanden-Vista.htmquote:Slaapstand (Sleep)
De slaapstand is een energiebesparende modus. Voordat de pc in slaapstand gaat, worden alle geopende documenten en programma's opgeslagen in het intern geheugen. Wanneer de pc uit de slaapstand wordt gehaald, kunt u meestal na een paar seconden uw werkzaamheden hervatten. Maar als de stroom uitvalt, bent u alle gegevens van niet-opgeslagen documenten kwijt.
Handmatig: Start > Aan/uit-knop
Automatisch: standaard na 60 minuten inactiviteit, aanpasbaar via Start > tik Energiebeheer [Enter] > De schema-instellingen wijzigen
Zoals ik in mijn eerste post over de slaapstand aangaf ging dat speciaal om Vista. In XP worden dezelfde namen gebruikt voor andere uitwerkingen. De geheugeninhoud wordt onder Vista op de HDD geschreven in de Hibernate (en Hybrid sleep bij specifieke ondersteuning van je pc) en de pc zal daarmee geen stroom verbruiken als hij afgesloten is. Het duurt dan wel langer om te herstarten t.o.v. de slaapmodus.quote:Op maandag 27 oktober 2008 14:16 schreef Ou-Tannu het volgende:
slaapstand is toch dattie de geheugeninhoud op de HDD schrijft?
met XP kon ik iig altijd prima een week zonder stroom en dan deed die t nog
Ook geen boiler? Of ergens elektrische vloerverwarming?quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:05 schreef klusfoobje het volgende:
een gewone koelvriescombi van een jaar of 3 oud met een zuinigheids label ( voor wat dat waard is) die gewooon in de keuken staat. Geen waterbed en geen spaarlampen.
enige halogeen spul dat ik heb is op de mijn kluskamer. Enige dimmer in huis is boven de eettafel waar 3 van die ouderwetse lampen in zitten.
Wat verbruikt eigelijk een laptop? toch niet zoveel? Maakt het uit of je een laptop echt afsluit en dus uitzet of gewoon dicht klapt?
net nog ff gekeken en om 4 uur vanacht stond de meter dus op 530 en nu op 533. Vakantie, dus net wakkerIk wil hier toch eens ff de vinger achter krijgen.
Het argument "voel maar aan ja adapters" heb ik wel vaker gehoord, maar die blijven hier dus compleet koud als ik er niets aanhangquote:Op maandag 27 oktober 2008 14:14 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
De stroomkring blijft gesloten ook al hang je er geen telefoon aan. De transformator blijft vrolijk die 220 omzetten en produceert daarbij ook wat warmte. Voel voor de grap maar eens aan de adapter van je telefoon als deze een tijdje 'onbelast' in het stopcontact heeft gezeten. Hoeveel verbruik het exact geeft weet ik niet, maar alles helpt.
[..]
Als je goed kijkt, zie je dat ze onder Vista daar dus gewoon nieuwe namen voor verzonnen hebben (hybernate en dat soort ongein).quote:Slaapstand in Vista is niet volledig uit. Dit lijkt wel zo, maar dat is niet het geval. Er blijft namelijk constant spanning op je geheugen staan waar alles tijdelijk op weggeschreven wordt. Dit verbruikt stiekem nog best wat (onnodig) elektriciteit. Trek de stekker maar eens uit het stopcontact als je een ongesaved belangrijk werkstuk in de slaapstand hebt gezet. Dan kom je er wel achter.
Omdat je waarschijnlijk eigenwijs bent heb ik ook nog even het bewijs opgezocht voor je:
[..]
Bron: http://www.computertotaal(...)aapstanden-Vista.htm
Elke willekeurige adapter die ik hier in huis pak (druppellader voor accu, telefoonlader, adapter scheerapparaat) worden gewoon een beetje warm ook al doen ze niets.quote:Op maandag 27 oktober 2008 18:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het argument "voel maar aan ja adapters" heb ik wel vaker gehoord, maar die blijven hier dus compleet koud als ik er niets aanhang![]()
Als jij nog beter kijkt zie je dat de benamingen onder Vista helemaal omgegooid zijn ten opzichte van XP. De slaapstand is de stand waarbij het geuheugen onder spanning moet blijven. Als je de moeite doet om even de quote in mijn post te lezen dan is het duidelijk dat de slaapstand in Vista energie verbruikt. Lees ook deze post dan nog even als je toch bezig bent: Wat is jullie stroomverbruik per jaar?quote:Als je goed kijkt, zie je dat ze onder Vista daar dus gewoon nieuwe namen voor verzonnen hebben (hybernate en dat soort ongein).
quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:07 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Elke willekeurige adapter die ik hier in huis pak (druppellader voor accu, telefoonlader, adapter scheerapparaat) worden gewoon een beetje warm ook al doen ze niets.
[..]
Als jij nog beter kijkt zie je dat de benamingen onder Vista helemaal omgegooid zijn ten opzichte van XP. De slaapstand is de stand waarbij het geuheugen onder spanning moet blijven. Als je de moeite doet om even de quote in mijn post te lezen dan is het duidelijk dat de slaapstand in Vista energie verbruikt. Lees ook deze post dan nog even als je toch bezig bent: Wat is jullie stroomverbruik per jaar?
Uit jou bron. En het herstarten onder XP vanuit de slaapstand neemt ook iets meer tijd. De hybride stand is dus de slaapstand in een nieuw jasje (al staat hier dat hij helemaal nieuw is... )quote:Print Reageer Deel/E-mail
José Pauty 16 feb 2007, 15:07
Lead image
Het was me al opgevallen dat wanneer mijn Vista-pc in de slaapstand ging alle lampjes en ventilatoren bleven branden en draaien. Ik wil wel dat mijn huidige sessie blijft bewaard, maar daarna moet de hele pc zich uitschakelen. Maar waarschijnlijk haal ik de slaap- en sluimerstanden door elkaar. Best verwarrend.
Ook in Windows XP bestonden er drie manieren om de pc op non-actief te zetten: stand-by, slaapstand en afsluiten (shutdown). In Windows Vista zijn er vier manieren, waarbij de naamgeving en de betekenis anders is: slaapstand, hybride slaapstand, sluimerstand en afsluiten. De slaapstand van Vista is de vroegere stand-by-stand van XP. En de sluimerstand van Vista is de vroegere slaapstand van XP. Volgt u het nog? Zelfs de Aan/uit-knop is van functie veranderd.
Onder de blauwe knop met het pijltje (menu Vergrendelen) vindt u alle beschikbare opties voor afsluiten en afmelden.
Slaapstand (Sleep)
De slaapstand is een energiebesparende modus. Voordat de pc in slaapstand gaat, worden alle geopende documenten en programma's opgeslagen in het intern geheugen. Wanneer de pc uit de slaapstand wordt gehaald, kunt u meestal na een paar seconden uw werkzaamheden hervatten. Maar als de stroom uitvalt, bent u alle gegevens van niet-opgeslagen documenten kwijt.
Handmatig: Start > Aan/uit-knop
Automatisch: standaard na 60 minuten inactiviteit, aanpasbaar via Start > tik Energiebeheer [Enter] > De schema-instellingen wijzigen
Hybride slaapstand (Hybrid sleep)
De hybride slaapstand is helemaal nieuw, maar uw computer moet deze stand wel specifiek ondersteunen. Iets oudere pc’s doen dat bijvoorbeeld niet.
Het is een combinatie tussen de slaapstand en de sluimerstand. Voordat de pc in hybride slaapstand gaat, worden alle geopende documenten en programma’s zowel opgeslagen in het intern geheugen als op de harde schijf. Wanneer de pc uit de slaapstand wordt gehaald, kunt u meestal na een paar seconden uw werkzaamheden hervatten. En u kunt zelfs de stroom geheel uitschakelen, hoewel het opstarten dan iets langer duurt.
Handmatig: Start > Aan/uit-knop (indien de pc het ondersteunt)
of je hebt een megagroot kot wat je elektrisch verwarmd.. of je hebt een hennepkwekerijtjequote:Op maandag 27 oktober 2008 18:32 schreef TeChNo2 het volgende:
rond de 11.000 kwh (2 volw.)
Ik heb het ook de hele tijd over de slaapstand van Vista gehad die stroom verbruikt, nimmer de hybrid modus. Laatstgenoemde is er pas bijgekomen toen jij zei dat de hele pc uitging in de slaapstand.quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Uit jou bron. En het herstarten onder XP vanuit de slaapstand neemt ook iets meer tijd. De hybride stand is dus de slaapstand in een nieuw jasje (al staat hier dat hij helemaal nieuw is... )
Als reactie op mijn:quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:46 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Slaapstand is wat anders dan standby. Slaapstand is wel volledig uit (waarbij hij de sessie hersteld bij inschakelen). Standby is eea. uitgeschakeld (hardeschijf, afh. van of dit ingesteld staat of niet, schermen, geloof dat de CPU ook wat meer met rust wordt gelaten).
quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:15 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Als hij echt afsluit zoals zou gebeuren wanneer je 'm handmatig uitzet dan is het natuurlijk hetzelfde. Als hij in de slaapstand gaat (voor Vista, dat is anders dan in XP), dan verbruikt hij nog steeds best wat stroom.
Volgens mij heb je dan eerst de belastingdienst aan de telefoon, en dan pas Essentquote:Op maandag 27 oktober 2008 19:13 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
of je hebt een megagroot kot wat je elektrisch verwarmd.. of je hebt een hennepkwekerijtje
wij hebben trouwens volgens ( blijkt later een misrekening ) essent eens bijna 12.000 KWH verbruikt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |