Wordt toch nin de zee gedumpt, in vaten enzo?quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:22 schreef Dragon-fly het volgende:
waar wordt radioactief afval eigenlijk op geslagen? en hoe slaanze dat op dat er geen straling ofzo vrijkomt? krijg je veel radioactief afval van kernenergie?
Ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort maar ben wel nieuwschierig..
Haha iddquote:Op donderdag 23 juni 2005 10:23 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Wordt toch nin de zee gedumpt, in vaten enzo?
In Nederland gaat al het radioactief afval naar de COVRA bij Borssele.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:22 schreef Dragon-fly het volgende:
waar wordt radioactief afval eigenlijk op geslagen? en hoe slaanze dat op dat er geen straling ofzo vrijkomt? krijg je veel radioactief afval van kernenergie?
Ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort maar ben wel nieuwschierig..
Daar zou een ruimtelift nog goed voor zijnquote:Op donderdag 23 juni 2005 11:23 schreef willie64 het volgende:
oplossing :d
vanuit ruimte station een grote stofzuigslang naar de aarde bouwen
opzuigen en die handel wegschieten geniaal niet?
Ja! Een kanon ala Jules Verne! Dat zou wel vet zijn.quote:Op donderdag 23 juni 2005 17:31 schreef Koewam het volgende:
Met een hoge kracht vanaf het land, is dat geen optie? Een soort katapult met onvoorstelbaar veel energie.
Miljoenen jarenquote:Op donderdag 23 juni 2005 22:31 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dat hangt er dacht ik van af. Sommige isotopen zijn na een paar honderd tot een paar duizend jaar gevaarlijk en anderen kunnen er miljoenen jaren over doen om echt ongevaarlijk te worden.
Het hoog radioactief afval in eerste instantie bestaat uitquote:Op donderdag 23 juni 2005 22:19 schreef Godslasteraar het volgende:
De vraag is toch ook hoe lang dergelijk afval radioactief blijft. Wat is de halfwaarde tijd van het meest moeilijk hanteerbare afval? Ik meen wel eens opgevangen te hebben dat je het dan over honderduizenden jaren hebt. Daar is zoveel onduidelijkheid over![]()
Is gekopieerd.quote:
Een tijd terug was er een documantaire op discovery en daarin werd duidelijk dat ze die nacht bepaalde testen wilde gaan draaien terwijl de reactor onstabiel was maar ze moesten doorgaan van de leiding die zelf weinig verstand van zaken hadden, ondanks dat de wetenschappers die de reactor bestuurden aangaven dat het onverantwoord was.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:27 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Is gekopieerd.
Even terzijde, Tschernobiel. Jaren geleden heb ik op Arte een Franse documentaire zitten bekijken waarin een onderzoeksteam van een gerenomeerde universiteit in Parijs (geloof ik) naar Tschernobiel afreisde. Even kort twee conclusies:
1. Er was wel degelijk een meltdown, de reactor was helemaal uit elkaar geklapt. Het team beweerde reactor-elementen gevonden te hebben op vele honderden meters afstand van het gebouw. En alles dus op film vastgelegd.
2. Tschernobiel was bovenop een breuklijn gebouwd. Op zich niet zo bjjzonder, centrales worden meestal aan water gebouwd voor de koeling. En water zoekt de laagste punten in een landschap op en dat zijn niet zelden breuklijnen.
De aanleiding voor de ramp was een aardbeving, niet een zogenaamd experiment. Dat experiment werd de zondebok. De russische wetenschapper die dit had aangekaard was in ieder geval ten tijde van de opnames niet meer te vinden.
Dit klinkt al een beetje vliegende schotel en complottheorieën-achtig, maar Arte is een serieuze zender. Klinkt dit bekend in de oren, of is het grote onzin?
- Er zijn zelfs opnames waarbij je het uranium als een gesmolten metalen heuvel onder het reactorvat ziet liggen.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:27 schreef Godslasteraar het volgende:
Even terzijde, Tschernobiel.
1. Er was wel degelijk een meltdown, de reactor was helemaal uit elkaar geklapt. Het team beweerde reactor-elementen gevonden te hebben op vele honderden meters afstand van het gebouw.
2. Tschernobiel was bovenop een breuklijn gebouwd.
De aardbevingstheorie ken ik, maar ik heb dit nergens bevestigd gezien.quote:De aanleiding voor de ramp was een aardbeving, niet een zogenaamd experiment. Dat experiment werd de zondebok. De russische wetenschapper die dit had aangekaard was in ieder geval ten tijde van de opnames niet meer te vinden.
Magma? In een actieve vulkaan?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 12:13 schreef Dragon-fly het volgende:
Als zo iets in tsjenobiel(?) gebeurd waarom zou zo iets dan nederland ofzo kunnen gebeuren?
Wat nou als je al dat afval in het magma gooit dan smelt het en dan ben je er toch ook van af?
Of is dit echt te dom....
Kernfusiereactor komt in Frankrijkquote:Op vrijdag 24 juni 2005 12:39 schreef STORMSEEKER het volgende:
Er is tot op heden geen enkel proces bekend dat de halfwaarde tijd verkort, oftewel het proces kan op geen enkele manier versneld worden en daarom moet er per se zo lang gewacht worden.
In een vulkaan gooien heeft niet enorm veel zin, aangezien het materiaal wel smelt, maar nog steeds materiaal blijft wat radioactief straalt en dus gevaarlijk is plus dat het dan ook nog enorm verspreid raakt wat weer niet echt handig is.
Verder mag ik hopen dat het in Nederland beter is gesteld met de veiligheid en dat denk ik ook wel, maar ja, onvoorziene dingen kunnen altijd plaatsvinden, het blijft iets om niet mee te spotten.
Kernfusie zou geweldig zijn, maar ik heb er een keer een uitgebreid werkstuk over gemaakt en daaruit bleek dat er nogal wat enorme problemen zijn waarvan enkele die mogelijk nooit opgelost kunnen worden, dus ik heb er een hard hoofd in voorlopig.
Windenergie is vrij kansloos, zonne-energie zou wellicht beter te benutten zijn. (dat is tenminste ook regelmatig itt windenergie waarvan je dan weer te weinig en dan weer te veel hebt - zie Denemarken).
Ik kan je gerust stellen.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 14:12 schreef STORMSEEKER het volgende:
Er komt inderdaad een proefreactor, maar ik vraag me nog steeds af of ze inderdaad de benodigde druk en temperatuur kunnen veroorzaken om fusie te laten verlopen en het vervolgens zichzelf in stand te kunnen laten houden. Plus nog het feit dat er uit het plasma neutronen wegschieten die worden ingevangen in het materiaal eromheen wat daardoor radioactief wordt en dus constant vervangen moet worden.... Zoals ik al zei, ik ben benieuwd.
Dit is zoals JET (Joint European Torus) werkte.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 19:25 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dan kon het inderdaad nog wel eens interessant worden, ja.
Maar hoe hebben ze eigenlijk het probleem van de spanning in de materialen opgelost dan?
Het plasma is al iets van 200 Miljoen graden en vanwege de miljoenen ampères per meter die nodig zijn moeten de windingen die dit moeten transporteren dus al supergeleidend moeten worden gemaakt en dus gekoeld moeten worden met vloeibaar helium oid. Zulke temperatuursverschillen zullen toch het materiaal enorm belasten.
Ik dacht dat dit niet kon, dat de intense straling de film overbelichtquote:Er zijn zelfs opnames waarbij je het uranium als een gesmolten metalen heuvel onder het reactorvat ziet liggen.
Essent: 5 - 10 eurocent per kWh (electriciteit op basis van gas)quote:Op vrijdag 24 juni 2005 22:34 schreef Godslasteraar het volgende:
Hoe dan ook, de prijs van een vat olie is nu iets boven de 60 dollar beland, naar ik meen. Hier zullen we nog veel over horen.
Wowquote:Op zaterdag 25 juni 2005 02:30 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Essent: 5 - 10 eurocent per kWh (electriciteit op basis van gas)
De kernenergie kostprijs van 1 kWh: 25 eurocent
De verhouding is 2,5 - 5 ten nadele van kernenergie.
En een energierekening die minimaal verdubbelt bij louter kernenergie: dat wil men niet.
Om te kunnen "concurreren" met kernenergie moet een vat olie nog zeker 3 x zo duur worden.
In de richting van 180 tot 200 dollar.
Maar dan is onze economie al om zeep geholpen.
En wij willen natuurlijk niet afhankelijk zijn van een instabiel midden oosten, met oorlog in Irak, een theocratie in Iran, Israel - Palestina conflict, een Bin Laden steunend Saoedi Arabië.
Dus om politiek-economische redenen (eigenlijk andersom) heeft kernenergie nog steeds een toekomst.
[/off-topic]
Je hebt gelijk. Zullen we alle fora sluiten behalve Onzin en General?quote:
Om 1 kg UO2 te krijgen heb je 8 kg ruw Uranium U3O8 nodig.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 03:11 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Wowdat wist ik niet. Kernenergie is zo duur vanwege de gecompliceerde techniek en beheersing neem ik aan.
Wat drijft de kosten eigenlijk zo omhoog bij kernenergie, zijn dat de lopende kosten van een kerncentrale, of zijn het de aanloopkosten die vervolgens afgeschreven worden? (vermoedelijk beiden tegelijk) Worden ontwikkelingskosten ook verhaald op de energieprijs?
Volgens mij ben je twee nulletjes vergeten -> = 0,0031 / kWhquote:Op zaterdag 25 juni 2005 04:38 schreef Yosomite het volgende:
...........
Dus de break-even prijs wordt dan: $1100/ 360 000 kWh = $ 0,31 / kWh
...
Je hebt gelijk 0,31 $cent /kWh en dus ook 0,25 Eurocent / kWh.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 12:00 schreef Godslasteraar het volgende:
Volgens mij ben je twee nulletjes vergeten -> = 0,0031 / kWh
Juist, een mooie kostenanalyse, in Excel alsjeblieftquote:Op zaterdag 25 juni 2005 14:44 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Je hebt gelijk 0,31 $cent /kWh en dus ook 0,25 Eurocent / kWh.
Maar de prijs gaat weer omhoog omdat de opslag van het radioactief afval ook nog in de prijs moet worden verdisconteerd.
Die gegevens moet ik nog opzoeken.
1 kg uranium is even schadelijk als 160000 ton steenkolenquote:De vergelijking tussen 160.000 ton kolen en één kilo verwerkt uranium is eigenlijk wel spectaculair. Dat betekent dat de hoeveelheid nucleair afval ook relatief gering is, lijkt mij.
Qua straling wel. Qua uitstoot bij verbranding is steenkool weer schadelijker.quote:1 kg uranium is even schadelijk als 160000 ton steenkolen
De bulk vd kosten zijn inderdaad eenmalig: de kosten van de centrale.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 15:34 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Juist, een mooie kostenanalyse, in Excel alsjeblieft![]()
Gezien de kostprijs, hoe die dan ook opgebouwd mag zijn, is het dus een politiek gemotiveerde keuze.
Vandaar dat ik geïnteresseerd ben in de kostensplitsing. Als de bulk van de kosten bestaan uit de eenmalige bouw van een kerncentrale, vaste kosten, dan geeft dat een ander beeld dan als de bulk van de kostprijs per eenheid bestaan uit variabele kosten.
Een eenmalige uitgave is denk ik politiek haalbaarder dan hoge variabele lasten. Zeker met als motivatie de troebelen in het M.O. Door de zure appel heen bijten zal ik maar zeggen.
Dat is wel even schrikkenquote:Op maandag 27 juni 2005 08:35 schreef Yosomite het volgende:
[..]
De bulk vd kosten zijn inderdaad eenmalig: de kosten van de centrale.
Maar die zijn dan ook wel erg hoog. En dat kun je je best voorstellen, want anders waren er al lang veel en veel meer gebouwd.
In tegenstelling tot wat je denkt, is die eenmalige uitgave (plus bijkomend aspect: de bouwtijd) de reden dat kerncentrales niet gebouwd worden.
Gebaseerd op dit MIT rapport schat ik de huidige kostprijs van de nieuw kernreactor in Nederland op 5 miljard Euro en een bouwtijd van 20 jaar.
En dit is eerder aan de lage kant dan aan de hoge kant.
http://web.mit.edu/nuclearpower/pdf/nuclearpower-full.pdfquote:Op maandag 27 juni 2005 23:41 schreef Koewam het volgende:
Waar valt dat rapport te downloaden?
Als je dat niet kunt vinden bij de aangegeven site zou ik het rapport ook maar niet downloaden t is namelijk ook in het engelsquote:Op maandag 27 juni 2005 23:41 schreef Koewam het volgende:
Waar valt dat rapport te downloaden?
Kan bij Tsjernobyl ookquote:Op vrijdag 24 juni 2005 12:36 schreef Yosomite het volgende:
Je kunt gerust naar de COVRA bij Borssele gaan om daar een rondleiding te krijgen en uitleg.
idd, en het is veel te duur.quote:Waarom wordt radioactief matriaal eigenlijk niet de ruimte in geschoten? Stel dat ze het richting de zon schieten, dat kan toch geen kwaad? Of is de lancering zelf te gevaarlijk, voor als de raket ontploft?
Weet je hoeveel een ruimteveer kost? En weet je hoeveel het kost om zo'n ding te lanceren?quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:21 schreef Pulsy het volgende:
... Bedoel je nou dat Cassini (naar Saturnus) een kernreactor aan boord heeft? Maar daar zit echt geen plutonium in, en hij ging ook niet naar mars... Waarom zouden ze ooit plutonium gaan afschieten? dat spul kost gigantisch veel om te maken, dus dat gooien ze echt niet de ruimte in hoor :p
bron: http://www.earthisland.or(...)fall97plutonium.htmlquote:Lockheed Martin also manufactures Cassini's plutonium-fueled space reactor systems
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |