Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 00:46 |
Wat vaak samengaat is dat degenen die een (bijna) absolute vrijheid van meningsuiting propageren tevens (bijna altijd) gekant zijn tegen het waarden- of cultuurrelativisme. Ik vraag me af of hier een verband tussen zit. In theorie is het waardenrelativisme een onhoudbare positie. Het zegt immers dat de eigen mening niet meer of minder waar is dan de mening van een ander, bijv. van een absolutist. Als die absolutist vervolgens volhoudt dat de mening van de relativist onwaar is dan moet de relativist hem hierin gelijk geven, die mening is immers niet meer of minder waar dan zijn eigen mening, en dus is zijn mening, dat de ene mening niet meer of minder waar is dan een ander, onwaar geworden. Het waardenrelativisme in de praktijk is dan ook afgezwakt tot bijv. bepaalde meningen zijn waar, andere meningen zijn niet waar of onwaar, weer andere meningen zijn onwaar. Een mening die onwaar is zou dan kunnen zijn dat er alleen maar ware óf onware meningen zijn, zoals de absolutist ons voorhoudt, immers er zijn ook meningen die niet waar of onwaar zijn. Ook de mening van de doorgeschoten waardenrelativist valt dan af, immers er zijn ook ware óf onware meningen. Ogenschijnlijk creëert het afgezwakte relativisme hierdoor in de praktijk voldoende mogelijkheden tot debat over meningen die nochtans niet waar of onwaar zijn en sluit de uitwassen van zowel absolutisme als doorgeschoten relativisme uit. Dus hoezo meer vrijheid van meningsuiting??? Wat waar óf niet waar is kan - even puur theoretisch - intersubjectief worden vastgesteld; wat niet waar of onwaar is - omdat het bijv. nog niet beslist is of niet kan worden beslist - daarover kan gedebatteerd worden... Haken en ogen doen zich uiteraard voor mbt datgene wat intersubjectief kan worden vastgesteld. Dit brengt nl. meteen de kennistheorie in stelling en daarover - maar zeker ook over kennisbronnen en de methoden van kennis vergaren waarop kennis is gebaseerd - is moeilijk overeenstemming te vinden. Dit resulteert eruit dat wat voor de één - die zich bijv. laat leiden door een bepaalde intersubjectieve, wetenschappelijk vastgestelde theorie (paradigma) - waar is voor de ander absoluut niet zo hoeft te zijn. Die ander kan zichzelf zelfs uitermate beperkt voelen door de regels die wetenschap oplegt tov wat (nochtans) als waar of onwaar kan worden beschouwd en eist dus meer vrijheid... Mijn vraag luidt of dit nu het samengaan verklaart van "voorstander van absolute vrijheid van meningsuiting en tegenstander van het waardenrelativisme". Misschien zijn er andere verklaringen. | |
mcintosh | donderdag 23 juni 2005 @ 00:49 |
Heb je nieuwe woordjes geleerd? Godver, stel op een normale manier vragen man ![]() Verder is het complete bullshit wat je bralt. Een mening kan nooit onwaar of waar zijn, het is immers geen feit... | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 01:13 |
Je zou kunnen zeggen dat vooruitgang van wetenschap niet mogelijk is zonder te twijfelen aan bestaande paradigma's. | |
mcintosh | donderdag 23 juni 2005 @ 01:15 |
quote:Dat lijkt me vrij logisch kerel, als we dachten dat het allemaal niet beter zou kunnen... Dat lijkt me onmogelijk, denken dat het niet beter kan ![]() | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 01:18 |
quote:Er wordt niet voortdurend getwijfeld aan paradigma's lijkt me. Pas op zeker moment, na misschien iets te veel ad hoc oplaptheorieën, is het tijd voor een paradigmaverschuiving. | |
golfer | donderdag 23 juni 2005 @ 01:20 |
quote:Nee, zit geen enkel verband tussen. ![]() | |
Monolith | donderdag 23 juni 2005 @ 01:23 |
quote:Noem je nu het verschil tussen waar en onwaar bij een feit en de afwezigheid hiervan bij een mening een paradigma? Volgens mij heeft dat meer te maken met de definities van dergelijke begrippen. Waar wordt gedefinieerd als 'in werkelijkheid zo-zijnde' in de van Dale. Als ik zeg dat rood de mooiste kleur is, hoe relateer je dat dan precies aan de voorafgaande definitie? | |
OldJeller | donderdag 23 juni 2005 @ 01:30 |
Ryan, de woorden die jij (en Lucida voorheen) gebruikt vind ik altijd grappig. Als bij al jouw first posts je naam niet was vermeld zou ik nog steeds weten dat jij het was. Waarschijnlijk vraagt het gros van de mensen die jouw topics leest zich af waar je het over hebt. absolutist, komt van absolutisme klaarblijkelijk, maar bestaat het ook? waardenrelativisme, mag je zomaar twee woorden aan elkaar plakken? intersubjectief, hahah leuk gevonden. Ik heb nooit geweten waar de topics van jou en je compagnons om draaiden, wie de meeste woorden gebruikte die niet dagelijks in het lokale winkelcentrum worden gebruikt, of wie het meest overtuigende was en de beste argumenten had? Enlighten me. | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 01:31 |
quote:Zowel over meningen als feiten kan debat staan of ze waar of onwaar zijn, lijkt me. Tegelijkertijd kunnen andere meningen en feiten waar of onwaar zijn. Dat rood de mooiste kleur is is een mening waarover debat ontstaat en die nooit beslist kan worden... | |
mcintosh | donderdag 23 juni 2005 @ 01:36 |
quote:Man hoe kun je nu over een mening zeggen dat ie waar of onwaar is???? Een beetje interessant proberen te doen, maar het is gewoon triest... | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 01:43 |
quote: quote:Ik vroeg me af waarom het zo is dat degenen die altijd en eeuwig meer vrijheid van meningsuiting eisen (dus voorbij allerlei taboes die ze overal menen waar te nemen) ook altijd de mensen zijn die niet vies zijn van absolute waardeoordelen. Waarom willen ze overal over kunnen praten? Omdat de waarheid niet verteld of mag verteld worden, dit terwijl intersubjectief (dat zit eigenlijk tussen objectief en subjectief in) toch heel wat zaken gezamenlijk kunnen worden vastgesteld, zonder te geloven dat iets of iemand de boel zit te flessen. Verder vind ik de reacties van mcintosh en m.n. ook golfer ietwat overdreven. Reageer dan niet. | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 01:46 |
quote:Uit OP: quote: | |
mcintosh | donderdag 23 juni 2005 @ 01:46 |
quote:Onzin, je geeft niet eens antwoord op mijn vraag, maar blijft een eind in de ruimte zwammen, maar het voegt weinig toe ![]() | |
mcintosh | donderdag 23 juni 2005 @ 01:47 |
quote: quote:Dat kan dus niet over meningen... lijkt me vrij duidelijk... | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 01:50 |
quote:Lijkt mij wel. Als een marsmannetje op aarde landt dan zijn bijna al onze waarde-oordelen (meningen over wat goed is of niet) hem volkomen egaal. | |
k3_kill_me | donderdag 23 juni 2005 @ 01:54 |
Bluaah weten jullie hoe laat het is? Verder vind ik dat altijd wel mooi, al is het volgens sommige bullshit maar lees dat gewoon nog een keer en dan denk je daar eens over na. Ik snap niet alles, maar ik weet wat ie bedoelt.. (denk ik) Enne ik zou het niet weten. Maar ik geloof dat je dat niet met elkaar kan vergelijken. | |
k3_kill_me | donderdag 23 juni 2005 @ 01:56 |
quote:Of juist niet. Wie weet wat hij over bepaalde zaken denkt.. | |
mcintosh | donderdag 23 juni 2005 @ 01:57 |
quote:Zijn hem volkomen egaal ![]() ![]() Als ik vind dat een marsmannetje stom is/slecht is/mooi is dan kan zelfs dat marsmannetje niet beslissen dat dat niet zo is, dus kan dat niet waar of onwaar zijn.... | |
k3_kill_me | donderdag 23 juni 2005 @ 01:59 |
quote:Egaal bij ons is dat, dat het je niet uitmaakt.. Dut het zou zomaar kunnen | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 02:03 |
quote:En dus zou hij heel andere waarde-oordelen en dus meningen over goed en kwaad kunnen hanteren. We hoeven trouwens niet zover te gaan ook. Het marsmannetje is alleen bedoeld om inzichtelijk te maken dat hij wrs niet per se snapt waar onze meningen omtrent ethiek vandaan komen. Zijn ethiek kan op iets anders gefundeerd zijn dan onze ethiek. | |
k3_kill_me | donderdag 23 juni 2005 @ 02:05 |
Zal zeer waarschijnlijk op iets anders gebaseerd zijn ja.. | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 02:06 |
quote:Maar als dat marsmannetje het "gij zult niet doden" niet huldigt dan kun je terecht vinden dat hij gevaarlijk is of - onder bepaalde omstandigheden - gevaarlijk. | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 02:07 |
quote:Zo bestaat bijv. de gewoonte om vrouwen te besnijden. | |
k3_kill_me | donderdag 23 juni 2005 @ 02:07 |
En andersom hij niet? | |
Nickthedick | donderdag 23 juni 2005 @ 02:08 |
Meningen hebben niets met waarheden te maken. | |
k3_kill_me | donderdag 23 juni 2005 @ 02:10 |
quote:Vind van wel. Als iemand iets wat hij of zij gehoord heeft als waar beschouwd hoef ik dat nog niet altijd te vinden. Of als iemand iets als een feit beschouwd. Sterk vereenvoudigd als in rood is rood natuurlijk wel. | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 02:10 |
quote:Ik ga er even vanuit dat hij ons bezocht heeft en wij gezegd hebben dat wij die mening zijn toegdaan. | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 02:11 |
quote:Idd ik denk niet dat je op sich een grens hoeft te leggen tussen feit en mening, beiden kunnen bedisputeerd worden. | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 02:12 |
quote:Dus waarheden hebben een eigen - bovennatuurlijke - domein? | |
Yosomite | donderdag 23 juni 2005 @ 02:16 |
quote:Welcome back. Alsof je nooit bent weggeweest. Thabit probeerde als voorbeeld van jouw idee: absoulte vrijheid of waardenrelativisme een topic te openen over noodzakelijkheid van racistische liberalen. In no time werd dat topic moderatair de nek omgedraaid. Ik heb nog een poging gedaan door er vernieuwde aandacht aan te schenken, geen schijn van kans. Ik probeerde een topic te openen waarbij ik iets afwijkende definities gebruikte. De methodiek van Descartes Discours de la Méthode werd gebruikt om mij in no time te stoppen. Jij gebruikt paradigma als: een bepaalde intersubjectieve, wetenschappelijk vastgestelde theorie. Het is veel minder: hooguit een voorbeeld, een model. Meer niet. Edoch: jouw dilemma: Simpel en daarom recht toe recht aan: (maar ik spring waarschijnlijk met open ogen de val in ![]() Afgezwakt relativisme is slechts een suggestie, geen mening, of misschien in wording: iemand die moet kiezen, of mag kiezen. Absolute vrijheid van meningsuiting is een utopie, vrijwel diametraal staand tegenover het afgezwakt relativisme. Vergelijkbaar met het godsbestaan: of als immanent gebruik der rede, of als transcendentale ervaring. Het "samengaan" komt dan door het (onjuiste) gebruik van de woorden voorstander en tegenstander. Het wordt dus ten onrechte gesuggereerd. En daarmee valt het onder nummer drie van:drogredenen En daarmee gaat het niet samen. | |
Nickthedick | donderdag 23 juni 2005 @ 02:18 |
quote:Dan heb je het over geloven en overtuigingen. Meningen zijn in de regel subjectief (net als smaak), er valt niet logisch over te onderhandelen.. Niemand zal ooit zeggen: 'ik ben van mening dat een aarbei rood is'. bijv: 'ik vind milkshakes van de Febo smerig' [mening] of: 'God bestaat niet' [geen mening, maar overtuiging] | |
Nickthedick | donderdag 23 juni 2005 @ 02:19 |
quote:Wil jij feiten dan gelijk stellen aan meningen? | |
k3_kill_me | donderdag 23 juni 2005 @ 02:22 |
quote:Nee hoeft niet. Je kan van mening zijn dat God niet bestaat. geloven en overtuigingen zijn (deels) synoniemen voor meningen. | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 02:27 |
quote:Hoi. ![]() Ik zit wel ongeveer hetzelfde te denken idd als thabit. Nader bepaald zou ik graag willen weten waarom iemand het een vooruitgang vindt (voor bijv. dit forum) om iets te ontkennen of te mogen ontkennen wat intersubjectief als waar geldt. Kom later op je text terug, nu sluiten. | |
Nickthedick | donderdag 23 juni 2005 @ 02:27 |
quote:Een mening behoeft voor de uiter geen verklaring. Feiten, ideologieen, religies, overtuigingen etc. worden allemaal onderbouwd, een mening doorgaans niet. Pas als een mening onderbouwd wordt, wordt het een...(kies een woord uit de opsomming). | |
Ryan3 | donderdag 23 juni 2005 @ 02:28 |
quote:Wil jij feiten gelijkstellen met waarheden? | |
Nickthedick | donderdag 23 juni 2005 @ 02:30 |
quote:Als het even kan...graag. ![]() | |
k3_kill_me | donderdag 23 juni 2005 @ 02:33 |
quote:Als je een mening niet onderbouwt is het geen goede mening ik heb hier even mijn definitieboekje er niet bij maar een mening hoort gewoon bij jou rijtje hoor. | |
Nickthedick | donderdag 23 juni 2005 @ 02:34 |
quote:Da's jouw mening; als je het nu nog kon onderbouwen met je definitieboekje, dan was het een feit geweest ![]() | |
Monolith | donderdag 23 juni 2005 @ 02:36 |
quote:Volgens de officiele definitie zijn feiten aantoonbaar waar, dus zou je kunnen spreken over waarheden. Er wordt officieus ook wel eens gesproken over onjuiste feiten, maar dit zijn eigenlijk geen feiten. | |
Yosomite | donderdag 23 juni 2005 @ 03:00 |
quote:Hallo! een feit is fysisch een waarheid is metafysisch and never shall the twain meet! | |
Nickthedick | donderdag 23 juni 2005 @ 03:02 |
quote:Is dat een metafysisch feit? | |
Yosomite | donderdag 23 juni 2005 @ 03:06 |
quote: ![]() Geef eens een voorbeeld??? | |
Beach | donderdag 23 juni 2005 @ 03:06 |
een metafysich wat???? | |
Nickthedick | donderdag 23 juni 2005 @ 03:10 |
quote:Het is een feit dat het metafysische invloed heeft op het fysische? Misschien? | |
dvr | donderdag 23 juni 2005 @ 04:10 |
quote:Natuurlijk is daar een verband tussen, maar waarom zoeken naar een filosofische (logische) verklaring wanneer een praktische verklaring zo voor de hand ligt? Een groeiende groep mensen is de taboes rond maatschappelijke pijnpunten als de integratieproblematiek (op zich al een eufemisme) méér dan zat en wil daar openlijk over kunnen praten - vandaar hun wens tot grotere vrijheid van meningsuiting. Tegelijkertijd wil deze groep dat de andersdenkenden, die in hun ogen jarenlang het falende beleid en het publieke (non)debat beheerst hebben, eens duidelijk stelling nemen voor onze eigen westerse waarden, en dat zij erkennen dat die in toenemende mate bedreigd worden door een vreemde cultuur die vanuit westers perspectief niet anders dan als inferieur gezien kan worden. En daarmee dus een keus, een voorkeur voor een bepaalde cultuur willen afdwingen - kortom het relativisme willen doorbreken. De verklaring zit hem m.i. dus niet in een filosofisch principe dat logischerwijs tot bepaalde conclusies moet leiden, maar in de praktische omstandigheid dat er taboes bestonden rond een voorkeur voor de eigen cultuur, en dat degenen die die taboes willen slechten zowel gebaat zijn bij meer uitingsvrijheid als bij minder cultuurrelativering. | |
Yosomite | donderdag 23 juni 2005 @ 10:45 |
Ik denk dat je twee zaken wilt koppelen die niet koppelbaar zijn. Maar je praat ze naar elkaar toe. Ander leuk recent vb alhier. Jouw idee illustrerend, de uitdrukking: "wat de boer niet kent eet die niet". De persoon hoeft geen gerechten uit andere landen. Eigen cultuur is voldoende. Nu zeg je dat dit "taboe" , deze absolute uiting van vrijheid van meningsuiting, doorbroken kan worden door meer uitingsvrijheid of minder cultuurrelativering. Die stap kun je niet logischerwijs maken, want dat is een heel ander onderwerp. (Uitspraken over het algemene impliceert een correctheid voor elk vooorbeeld.) [ Bericht 3% gewijzigd door Danny op 08-01-2024 09:25:20 ] | |
dvr | donderdag 23 juni 2005 @ 12:05 |
quote:Nee, dat zei ik juist niet. Die factoren (meer vrijheid van meningsuiting, minder cultuurrelativisme) komen toevallig samen in een actueel thema, zonder dat er tussen die twee een logisch verband is. Ryan3 zoekt naar zo'n verband en als je mijn bijdrage wat aandachtiger leest zul je zien dat ik dat juist niet doe. | |
Oud_student | donderdag 23 juni 2005 @ 13:26 |
quote:In ieder geval zijn deze 2 thema's door de actualiteit aan elkaar gekoppled. Velen zijn van mening (en willen die mening ook in het openbaar kunnen zeggen) dat culturen niet gelijkwaardig zijn en dat er achterlijke culturen bestaan. Er is echter geen sprake van absolutisme, men bestrijdt alleen die uitwassen van achterlijkheid, die de rechten of gebruiken van andere (de volkseigen) culturen be- of inperken. Met name als een cultuur de vrijheid van mening wil beperken ( bijv bepaalde uitspraken over de Koran of de "profeet") dan is dat vanuit de positie van dit anti-cultuur-relativisme een duidelijke aanwijzing dat deze cultuur tekortkomingen kent. quote:Het waarden relativisme in in wezen een absolutisme, zij zegt: Alle culturen zijn gelijkwaardig. Dit heeft meer weg van een socialistisch dogma (alle mensen zijn gelijk) en is niet door waarnemingen ondersteund. Sterker nog, zo'n algemene stelling is door 1 tegenvoorbeeld onderuit te halen. En ik denk dat er meer dan 1 tegenvoorbeeld is. Dus het waarden relativisme kan gewoon niet waar zijn, het is slechts een levensovertuiging, een benadering (positie) van de problematiek. quote:Als het cultuurrelativisme uitsluitend een zaak van mening is en geen enkele toetsbare criteria kent, dan lijkt mij het een vrij zinloos begrip. Het gaat IMO weldegelijk om een objectief waardeoordeel. quote:In een cultuur bestaan waarden, gebruiken, meningen en feiten. Bepaalde meningen in een cultuur kunnen ongewenst zijn of in strijd met de feiten. Bepaalde waarden, bijvoorbeeld gastvrijheid, vallen buten het domein van waar of onwaar. quote:Men kan zich beperkt voelen door bijv. de wetenschap. Zo geloven bijv een aanzienlijk deel van de Amerikanen niet dat er mensen op de maan zijn geweest, zij denken dat het bedrog is. IMO mogen deze mensen dat vinden, mits zij anderen hiermee geen schade berokkenen. | |
JackyVie | donderdag 23 juni 2005 @ 14:02 |
Volgens mij zijn feiten en meningen inderdaad iets anders maar wat betreft meningen zijn er toch meningen die beter zijn dan anderen. "Ik meen dat negers dikke kuteikels zijn" "Ik meen dat er zwarten niet perse kuteikels hoeven te zijn" Zulke dingen kan je niet aantoonbaar bewijzen en toch is mening nummer 2 meer waar en echt wel juister dan mening nummer 1. Om dan terug te kopppelen naar de OP: als je dan om mening 1 te verdedigen het argument van vrije meningsuiting er bij haalt, dan snap IMHO niet echt waar het om gaat. | |
Stali. | vrijdag 24 juni 2005 @ 11:33 |
. [ Bericht 99% gewijzigd door Stali. op 24-06-2005 11:37:11 ] | |
Ryan3 | vrijdag 24 juni 2005 @ 11:36 |
quote:Mee eens zowel meningen als wat voor feit aangezien wordt kunnen waar of onwaar zijn. Ik geloof daarbij niet dat er een soort metafysische ruimte bestaat waarin feiten als waarheden zijn opgeslagen, klaar om ontdekt te worden. Hoewel je dan met de wiskunde een probleem krijgt. | |
PeterM | vrijdag 24 juni 2005 @ 18:19 |
je vraagstelling vind ik niet zo interessant, maar ik wil wel graag reageren op je redenatie aangaande waarderelativisme.quote:Nee, de relativist geeft hem geen ongelijk, maar ook geen(absoluut) gelijk. zeer belangrijk verschil. quote:Als je de waarheid democratisch kunt beslissen misschien wel. Maar de relativist erkent geen absolute waarheid, ook niet een democratisch bepaalde. quote:Je hebt het hier niet begrepen. Bepaalde meningen kunnen voor de één waar zijn, voor de ander onwaar. Voor een relativist kunnen we meningen opdelen in 2 groepen: - meningen waarover iedereen het eens is (waar danwel onwaar) - meningen waarover niet iedereen het eens is. De feitelijke juistheid van de mening doet er dan niet toe. quote:Je hebt gelijk dat er met een ware waardenrelativist niet valt te praten als het doel is het bepalen van de waarheid; immers, deze bestaat niet volgens hem en een concensus is dan niet mogelijk. Jij typeert deze situatie echter als het zichzelf buitenspel zetten, in een onhoudbare positie. Als je daarmee bedoelt dat de relativist niet kan helpen bij de zoektocht naar de waarheid is dat waar (een relativist vind deze zoektocht ook niet interessant). Als je bedoelt dat de relativist geen bijdrage kan leveren aan een debat over waarheden en de waarde van meningen, of dat zijn visie een paradox creëert ben ik het zeer met je oneens. | |
Lemmeb | zondag 26 juni 2005 @ 01:07 |
Ik, als voorvechter van de absolute vrijheid van meningsuiting, voel mij sterk door de OP aangesproken. Maar ik zal er pas op reageren als eea in begrijpelijke taal wordt herschreven, want hier krijg ik absoluut hoofdpijn van ![]() | |
Nickthedick | zondag 26 juni 2005 @ 01:24 |
quote:Hoezo 'betere' mening? Je toont nu eigenlijk precies aan wat ik de hele tijd al zeg: meningen zijn puur subjectief. ![]() | |
Nickthedick | zondag 26 juni 2005 @ 01:28 |
quote:Bravo; ![]() 'Wat voor feit aangezien wordt' puhlease ![]() Een feit is per definitie waar. | |
JackyVie | zondag 26 juni 2005 @ 10:53 |
quote:Nee hoor, er zijn toch echt wel bepaalde meningen over een bepaald onderwerp die als juister worden gezien. Daar moet toch echt geen tekeningetje bij. Bij niet-beslisbare problemen en discussies is het inderdaad wel zo dat je niet kan zeggen welke meningen dé juiste is, maar er is toch een waardeschaal die bepaalde meningen hoger plaatst dan andere. Meningen zijn echt niet louter subjectief. | |
Nickthedick | zondag 26 juni 2005 @ 11:06 |
quote:Bedoel je meningen die 'algemeen geaccepteerd' worden? Wat voor waarde heeft zoiets? Ik zal het je vertellen: Niets. Een mening over bijv. moraliteit die hier algemeen geaccepteerd wordt, heeft in Tora Bora geen ruk te betekenen. Er zijn geen 'betere meningen', meningen zijn alleen meetbaar op de schaal van acceptatie; en dat heeft niets met beter of slechter te maken. | |
KarmaniaK | zondag 26 juni 2005 @ 11:10 |
Volgens mij worden bepaalde meningen acceptabeler geächt in deze maatschappij simpelweg omdat van juist díe meningen de maatschappij "beter" kan worden. Het accepteren van negers zorgt voor een tolerantere samenleving dan vinden dat álle negers eikels zijn. Het "juist" zijn van een mening is subjectief. Alleen in deze maatschappij bestaan er "juiste" meningen. Om de subjectiviteit van meningen die vérder gaan dan dat in te zien moet je dus de normen en waarden van in weze de hele maatschappij even achterwege laten. En in mijn ogen kan dit gevaarlijk zijn. Bepaalde 'meningen' of gedragingen zijn nou eenmaal schadelijk. Denk aan haat, wraak, verkrachting en kindermisbruik... En hoe graag ze die vrijheid ook willen, het is schadelijk dus kan in mijn ogen niet. Je moet een groot eiland hebben waar je iedereen die niet in deze maatschappij kan/wil leven op kan dumpen ![]() | |
Nickthedick | zondag 26 juni 2005 @ 11:13 |
quote:Alleen heb je het nu niet meer over meningen, maar over gedrag (lijkt me toch een subtiel verschil tussen te zitten). | |
KarmaniaK | zondag 26 juni 2005 @ 11:15 |
quote:Maar bepaalde meningen lokken bepaald gedrag uit. Ze kunnen bijvoorbeeld een enorme haat teweeg brengen van grote groepen mensen... En dat is potentieel gevaarlijk. | |
Nickthedick | zondag 26 juni 2005 @ 11:22 |
quote:Ja, maar wie ben jij om te bepalen of 1 mening beter is dan de andere? Morele overwegingen klinken vaak bewonderingswaardig maar zijn uiteindelijk zonder betekenis. Ken je het verhaal van de geboorte van Hitler? Hitler's moeder wilde eerst een abortus, maar een joodse dokter heeft haar ervan overtuigd dat elk leven een geschenk is waardoor zij afzag van een abortus. Ironisch niet? | |
KarmaniaK | zondag 26 juni 2005 @ 11:26 |
quote:Ik zeg dus dat het "juist" of "beter" zijn van een mening slechts een gevolg is van de maatschappij, en of de mening wel of niet "goed" is voor die maatschappij. En dat meningen eigenlijk gelijkwaardig zijn, maar om dat in te zien (kan voor somigen moeilijk zijn) moet je alle normen en waarden van deze maatschappij achterwege laten. | |
Nickthedick | zondag 26 juni 2005 @ 11:39 |
quote:Tot daar ben ik het met je eens omdat ik dat al de hele tijd zeg. quote:Dan nog is een mening op zich weinig waard, meningen kunnen pas getoetst worden a.d.h.v. de acties die daaruit voortkomen. | |
KarmaniaK | zondag 26 juni 2005 @ 11:47 |
quote:Dat kan, maar die acties kunnen (tot op zekere hoogte) te voorspellen zijn. Als iemand zijn mening van haat tegen negers gaat verspreiden kan je enigszins voorspellen dat dit de maatschappelijke verhoudingen niet ten goede zal gaan komen. Je kan een radicale-islam-website het recht geven te bestaan en wachten tot er iemand vermoord wordt en hem dan opheffen... Of je kan voorspellen dat dat alleen maar narigheid gaat brengen en uit voorzorg de put dempen. Als voorbeeld. | |
Nickthedick | zondag 26 juni 2005 @ 11:55 |
quote:Maar hoezo is dat dan slecht? Als 1 partij uiteindelijk wint, zien zij er weinig slechts in lijkt mij. | |
KarmaniaK | zondag 26 juni 2005 @ 12:03 |
quote:Klopt, en het hangt dus heel erg af van de normen en waarden wat je als "goed" ziet en wat niet. Maar op dit moment lijken de normen en waarden te zijn dat een tolerante maatschappij toppie is, dus dat streeft men na door radicalisme te verbieden. Jij zegt als er 1 partij wint... Is dat noodzakelijk? Op dit moment zijn er meerdere partijen. En nu kan je alle ruzies toelaten en wachten tot ze elkaar uitmoorden of je kan het naast elkaar kunnen leven nastreven. (we drijven misschien een beetje af, wat betreft een mening die meer waard zou zijn dan een ander ben ik het gewoon met je eens) | |
Nickthedick | zondag 26 juni 2005 @ 12:06 |
quote:Je bedoelt niet meer waard. ![]() | |
JackyVie | zondag 26 juni 2005 @ 14:51 |
quote:Volgens mij zijn er toch wel essentiële niet-meetbare dingen die inherent aan de mens zijn. Bepaalde meningen kunnen echt wel beter dan andere meningen beschouwd worden. Daarom niet door iedereen, anders zouden die andere meningen er ook helemaal niet zijn natuurlijk, maar er zit toch wel gradatie in? Je kan toch echt niet alle meningen gaan gelijkstellen? Sommige mensen kramen gewoon onzin uit. Dat zorgt er voor mij ook voor dat vrije meningsuiting dus niet onbeperkt kàn zijn. In de mens zit een bepaald waardenbesef (en ik heb het niet over christelijke waarden of wat dan ook voor waarden die ons aangepraat worden) en daar mag je niet overheen gaan in je mening vind ik. Als jij meent dat je iemand moet vermoorden omdat ie je snoepje heeft afgepakt, laat dat dan maar je mening zijn, maar dan vind ik dat ik pretentieloos kan zeggen dat mijn mening beter is dan de jouwe als ik zeg dat je dat helemaal niet moet doen. | |
Ryan3 | zaterdag 17 september 2005 @ 16:51 |
Ik denk dat het uiteindelijk vrij eenvoudig is. Zij die roepen dat een absolute vrijheid van meningsuiting mogelijk moet zijn, streven slechts de maximalisatie van de eigen mening na. Dit terwijl een zo groot mogelijke vrijheid van meningsuiting in principe tot doel heeft dat alle meningen blijvend gehoord mogen worden. | |
0d1n | zaterdag 17 september 2005 @ 19:28 |
quote: ![]() Een waarheid dan in mijn ogen is een simpel begrip. Iets dat correct is, is correct binnen een context. Zonder context, geen waarheid. Deze context is wat de absolute waarheid van de relativist inhoud. Hij vormt een soort denken bovenop het systeem. De absolutist hoe jij wil, moet manoeuvreren binnen een bestaand systeem van feiten (natuuur wetten(fysicus), menselijke wetten (advocaat)). De relativist houd zich meer bezig met wat kan je maximaal in het brein stoppen en er vervolgens uit ratelen, of nee hij kan ook patronen herkennen en abstraheren om vervolgens met deze kleinere gegevens te jongleren. In feite is de mens een jongleur pur sang. En de vraag of mensen via autoriteit kennis in zich nemen of kennis opdoen is volgens mij evident. Immers iedereen leeft in een soort existentiele relatie tot elkaar(macht relatie op een bepaald niveau), iedereen wil zich ook voortplanten in eerste instantie (volgens mij) en dit zorgt voor keuzes, je overweegt bijvoorbeeld omdat er een man of vrouw op straat loopt gek te doen of risico te nemen. Ook allemaal terug te leiden tot fight or flight volgens mij. Ik vraag me dan ook af wat Ryan3 denkt van mensen die voor absolute vrijheid van meningsuiting zijn. Ik denk dat het goed is omdat ik denk dat je zo maximaal gebruik maakt van de menselijke potentie, je krijgt anders ook onpractische gebeurtenissen in de maatschappij waar mensen elkaar gaan beschuldigen van een systeem die zij aanhangen. Immers als je eenmaal zegt dat er 1 absoluut idee mag existeren als absolute waarheid dan krijg je mensen die elkaar gaan beschuldigen van niet conformerend aan een absoluut idee, hierdoor kun je discriminatie krijgen. Ik vind dus dat een gezonde maatschappij zijn existentiele relaties maximaal moet benutten en dat mensen maximaal bewust moeten zijn van het karakter van het menszijn namelijk niet alles te serieus nemen. Denk maar van "ik kan elk karakter aan nemen maar voor de hele mensheid heeft het allemaal 'alleen maar' betrekkelijke functies". Je zou kunnen zeggen dat nationalistische staten die tegen elkaar zijn alleen tegenelkaar zijn omdat zij hun bestaan willen waarborgen. Dit waarborgen doe je omdat je inziet dat de dood van je beschaving de dood van jou vertrouwde normen en waarden kan zijn. najah zo heb je wat te typen, ik kan nog wel ff doorgaan. Ik zet er een punt achter en hoop dat hier wat nuttigs uit gedistilleerd kan worden om de discissie mee voort te zetten. [ Bericht 0% gewijzigd door 0d1n op 17-09-2005 21:05:42 ] | |
RaisinGirl | maandag 19 september 2005 @ 13:48 |
Relativisme van de eigen waarden kan leiden tot onverschilligheid jegens de eigen en andermans waarden, waardoor het debat kan doodbloeden en niet gaat over de essentie omdat het wordt weggemoffeld (uit angst voor een confrontatie?). 'Absolute' vrijheid van meningsuiting betekent dan dat de eigen waarden niet weggerelativeerd worden maar met verve gebracht en uitgewerkt. Op die manier kun je een discussie krijgen die leidt tot het werkelijk leren kennen en doorgronden van elkaars standpunten (mits je luistert naar elkaar uiteraard). Dit kan positief zijn (er achter komen dat er eigenlijk veel overeenkomsten zijn en dat herkenning mogelijk is) en negatief zijn (het wordt duidelijk dat verschillen wezenlijk en onoverkoombaar zijn), maar het wordt tenminste wel duidelijk. Ik denk dat pleiters van deze combi de behoefte aan duidelijkheid door middel van de confrontatie als drijfveer hebben. Het punt waarop dit mis kan gaan is wanneer de waarden met zowel verve worden gebracht dat de confrontatie niet gaat over het leren kennen van elkaars standpunten, maar slechts draait om de confrontatie zelf. [ Bericht 9% gewijzigd door RaisinGirl op 19-09-2005 13:56:32 ] | |
0d1n | dinsdag 20 september 2005 @ 13:29 |
quote: quote:Waarom impliceert absolute vrijheid dit? quote:interessante zin! quote:Volgens mij kun je hier kijken naar de man vrouw relatie, soms is het lekker om tegen elkaar te schreeuwen, even voelen dat je ook de optie hebt om tekeer te gaan. Absolute gedachten aannemen zoals een religie leiden ertoe dat mensen discrimineren. Onderscheiden in de praktijk is nodig omdat je verschillende culturen hebt die zich ontwikkelen en willen overleven. Naar mijn mening is relativisme een prachtig middel om elkaars religies dan bijvoorbeeld opnieuw te bekijken, omdat je verschillende contexten op tafel brengt om te vergelijken en dan kom ik inderdaad bij jou in de buurt. Je moet met elkaar om de tafel met niet als doel te confronteren indien je wilt veranderen, confronteren kan ook zijn nut dienen als bijvoorbeeld de massa wil dat je met elkaar praat en de top gaat uitlokken, om maar een voorbeeld te gebruiken. Ik denk dat je op een dergelijke manier ook de aandacht kan afleiden door een tijdlimiet of iets dergelijks vol te lullen, er zit een zekere charme in. Ik doe het liever eerlijk en zeg bijvoorbaat dat de discussie geen nut heeft maar niet iedereen wil dit inzien en gaat meer intuitief te werk. |