Als je net geld hebt gepind, en je portemonnee wordt gestolen, dan ga je toch ook niet naar de bank om je geld terug te vragen?quote:Op woensdag 22 juni 2005 22:46 schreef Tim2005 het volgende:
volgens mij moet de bank bewijzen dat jij schuldig bent geweest.
Dat moet de bank dus bewijzenquote:Op woensdag 22 juni 2005 22:50 schreef ScienceFriction het volgende:
De bank biedt jou de mogelijkheid om geld op te halen. Als vervolgens jouw pas wordt gestolen en de dief weet de pincode, dan ben jij nalatig geweest, niet de bank.
creditcards zijn wel verzekerd meen ik.. of kun je je tegen laten verzekeren..quote:Op donderdag 23 juni 2005 18:26 schreef Guusie het volgende:
Ik weet niet hoor, mijn toen er een heleboel euro's werd afgeschreven van mijn pa's creditkaart in Autralië terwijl we in indonesië zaten kregen we het netjes terugIk weet niet of dit hetzelfde is met pinpas, het is maar een voorbeeldje..
Succes!
Ze hoeven alleen maar te bewijzen dat de pincode gebruikt is.quote:
Klopt, en als dat het geval is ben je dus onzorgvuldig geweest. Hier ben ik het niet mee eens. Als je als klant alles doet om veilig te pinnen (automaat afschermen met je lichaam of hand, tas na begruik opbergen in portemonnee, in een dichte tas), dan heb jij jouw deel gedaan? De service van de banken schiet hier dan te kort, want zij dwingen jou om met jouw pas uit de muur of op een andere blijkbaar onveilige plek je geld te verkijgen. Het is al jaren algemeen bekend dat dieven er alles aan doen om de pincode af te kijken, op een dergelijk onmerkbare manier dat je als klant, hoe zorgvuldig ook, er niets van merkt. Ik heb het ook meegemaakt, bij een automaat waar geen camera's hingen. De dief heeft mijn pincode ws, opgenomen met een minicamera of anders heeft ie gekeken vanaf de automaat naast me, die er maar 5 cm. vanaf hing zonder tussenschot. Ik heb in elk geval niets gemerkt. De banken spelen een gemeen spel, ookal houd je je als klant aan alle veiligheidsregels, nog ligt de verantwoordelijkheid bij jou, terwijl zij niet voor veilige faciliteiten zorgen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 22:27 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Ze hoeven alleen maar te bewijzen dat de pincode gebruikt is.
De bank biedt het als betaalmiddel aan, en moet er voor zorgen dat het veilig is wanneer het op de juiste manier wordt gebruikt.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 07:40 schreef Varr het volgende:
De bank kan het toch ook niet helpen? Ik zie niet in waarom de bank dit zou moeten vergoeden.
Mits je zelf de nodige zorgvuldigheid in acht genomen hebt dus.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 08:18 schreef Sorella het volgende:
Je wordt gewoon gedwongen om buiten te pinnen en aangezien je onder de 500 ( of is het 200 ? )euro niet meer binnen geld mag halen (uitzonderingen na gelaten) moet de bank als je pas gestolen wordt er en geld vanaf gehaald wordt dit gewoon vergoeden, vind ik.
Hoe ver moet je daarmee gaan? Moet je elke pinautomaat eerst een half uur lang onderzoeken op spiegeltjes etc.?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 09:04 schreef Keijs het volgende:
Je moet er gewoon voor zorgen dat niemand je PIN-code kan lezen, gebeurt zoiets niet.
Ik vind dat banken die schade daarom niet hoeven te vergoeden.
Ook SGC had naar ik meen zaken waarbij geoordeeld is dat het enkele bewijs dat de pincode bekend was niet leidt tot de conclusie dat de klant onzorgvuldig is geweest.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 09:19 schreef cinnamongirl het volgende:
De Geschillencommissie Bankzaken wijst dit soort gevallen altijd af op grond van onzorgvuldigheid.
Er is echter een precedent van een vrouw die meteen naar de rechter is gegaan, en won. De bank is in hoger beroep gegaan, en heeft verloren. Het ging hier om de 'tientjestruc'. (Bankpasje van slachtoffer wordt snel verwisseld na een afleidingsmanoeuvre).
Je maakt dus alleen kans als je een zaak aanspant.
Let wel: de mogelijkheid van een rechtsgang vervalt als je al een claim had ingediend bij de Geschillencommissie Bankzaken.
Maar dat leidt in verreweg de meeste gevallen niet tot een toewijzing van een schadevergoeding aan het slachtoffer. In sommige gevallen vergoedt de bank een deel uit coulance (klantenbinding?) maar er is altijd nog een eigen risico van ongeveer 150 euro.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 09:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ook SGC had naar ik meen zaken waarbij geoordeeld is dat het enkele bewijs dat de pincode bekend was niet leidt tot de conclusie dat de klant onzorgvuldig is geweest.
Ik denk deels klantenbinding, maar ook omdat een procedure voeren hen meer kost.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 09:27 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Maar dat leidt in verreweg de meeste gevallen niet tot een toewijzing van een schadevergoeding aan het slachtoffer. In sommige gevallen vergoedt de bank een deel uit coulance (klantenbinding?) maar er is altijd nog een eigen risico van ongeveer 150 euro.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |