Ik vond het niet leuk om 30 te worden, heb wel een leuk feestje gebouwd ter compensatie
![]()
Ook ik volg "het geijkte pad" langzamer dan de meeste anderen, of misschien ga ik het zelfs wel helemaal niet volgen. Tot m'n 23e/24e deed ik het allemaal keurig zoals het hoort: studie gevolgd en in 'n normale tijd afgerond, vaste relatie, samenwoonplannen. Daarna liep het wat anders: geen vaste relatie, geen hypotheek, geen kinderen, geen vastroestbaan.
(Ik werk wel, alweer een jaar of 6 inmiddels, maar kan me niet voorstellen dat ik ooit zou vastroesten in een baan. Het is een godswonder dat ik op m'n huidige werk mijn derde jaar inga want zolang heb ik het nog nooit ergens uitgehouden, en ik verwacht ook niet dat ik nog veel langer dan een paar jaar bij m'n huidige baas ga blijven.
En zelfs al zou ik twintig jaar op dezelfde werkplek zitten, dan nog zou ik het denk ik niet voelen als vastroesten, want ik heb bewust gekozen voor parttime werken en doe er erg veel dingen naast. Dus ik ga niet mee in de vastroestklachten in dit topic: dat je 45 bent en al 20 jaar hetzelfde werk doet hoeft niet te betekenen dat je bent vastgeroest. Ben ik zelf ook niet bang voor.)Het erge van ouder worden zit hem enerzijds in het besef dat je niet hebt bereikt wat je had willen bereiken voor je 30e of niet hebt bereikt wat 'men' vindt dat je zou hebben moeten bereikt, anderzijds in het moeten accepteren van lichamelijke aftakeling.
Het eerste, daar kun je je overheen zetten door je te realiseren dat ieders leven nu eenmaal anders loopt en dat je niet anders kunt dan je gewoon zo goed mogelijk vermaken. Ben je dat aan het doen, dan is het prima.
Het tweede, daar kan ik me zelf lastiger overheen zetten. Voorlopig kan ik met sporten nog altijd wel steeds sneller worden naarmate ik harder train maar er komt een moment dat dat ophoudt. Voorlopig zie ik eruit als 24 maar er komt een moment dat dat ophoudt. Voorlopig kan ik nog aardig toe met weinig slaap en heb ik erg veel energie, maar er komt een moment dat dat ophoudt (of in elk geval minder wordt). Voorlopig ben ik nog strak en hangt er niets maar er komt een moment dat dat ophoudt. Vind ik niet leuk....en natuurlijk kan iemand tot op hoge leeftijd actief & sportief blijven (mijn vader liep op zijn 70e een marathon
![]()
), dat is het probleem niet, maar ik vind het vervelend dat De Top wel echt voorbij is wat dat betreft.