Onderweg naar huis overdacht ik de avond en ik was er behoorlijk van overtuigd dat ik helemaal nuchter gebleven was en niet echt afgedwaald was. Ik was iig niet op hun manier in trance geraakt. Ik was daar denk ik ook te observerend (en toch heb ik overal aan meegedaan) voor. Het hier en nu liet ik telkens nèt niet helemaal los. Ik wilde dat touwtje nog niet doorknippen. Misschien de volgende keer ? Best trots op mijn nuchterheid kwam ik thuis, want hoewel ik inmiddels overtuigd was van de echtheid van de trance (bij de meeste mensen), had ik nog wel het idee dat de manier van uiten van/tijdens de trance voornamelijk bepaald werd door de uitbundigheid die in het Surinaamse bloed zit.
Toen mijn man de deur open deed.. opgelucht dat hij gestommel hoorde
![]()
, was het eerste en enige dat hij uit kon brengen "Wauw !! je bent geen meisje meer, maar je bent echt een vróuw!".
Na eventjes kletsen besloten we dat hij eerst de hond uit zou laten,ik had fok ondertussen al opgestart. Was moe, maar had nog intentie genoeg om nog wat topics door te bladeren, eerder die dag had ik wat interessante discussies gelezen waar ik graag nog even in verder wilde lezen.
Fok eenmaal opgestart en de foto's zoals die op blz 1 te vinden zijn gepost voelde ik opeens een hele grote verandering in mijn gemoedstoestand. Ik voelde mij ontzettend moe... ik kon de topics waar ik zo naar uit had gekeken niet meer lezen. Ik zág de letters gewoon niet meer.
Het leek of mijn lichaam niet meer van mij was. Ik wijtte dat aan de vermoeidheid die opeens opspeelde omdat ik was gaan zitten. (gebeurd toch vaak ? Als je eenmaal zit slaat de vermoeidheid toe). Dit keer was het gewoon extreme vermoeidheid. Ik hoefde alleen even op mijn stoel te blijven zitten tot oversight terug was. Dan konden we samen nog wat drinken, want mijn mond was ontzettend droog en kon hij me naar bed begeleiden. Ik durfde bijna niet meer zelf op te staan, zó moe voelde mijn lichaam en zó uitgeput was ik geestelijk. Je had mij op dat moment een fles en een losse dop kunnen geven.. ik zou niet de helderheid van geest hebben gehad om de dop op de fles te draaien.
Ik hoorde mijn naam.. iemand riep met een zachte en warme stem "Es... Ester...mompel mompel mompel mompel... " Ik verstond de rest van de zin niet. Als vanzelfsprekend ging ik er van uit dat oversight voor de deur stond en de deur niet open kreeg oid. Kloppen is niet verstandig als het kindje slaapt en roepen ook niet.. zacht en warme stem opzetten is dus exact wat oversight 's avonds doet. Ik zucht diep... probeer mijn hersens en coördinatie bij elkaar te rapen... ik moet gewoon even op zien te staan en de deur te openen.., voordat ik goed en wel op ben gestaan hoor ik de deur al openklikken.... de deur gaat zelfs een stukje open.. Ik stond inmiddels in de deuropening van de keuken en kan vanaf daar richting voordeur kijken.. ik zeg dus nog mompelend tegen "Oversight, waarom roep je me nou als je zelf de deur open kan doen ?"
Ik plof weer neer.. en er volgt niets. Geen dartelende hond die mij normaal gesproken tegemoet rent als hij uit is geweest... geen stem van Oversight.. geen voetstappen (of eigenlijk half gehink).
Ik wist 100% zeker dat iemand mij geroepen had en dat er zelf een hele zin achteraan kwam.
Ik was er op dat moment van overtuigt dat het Oversight was. Ik stond alsnog op.. liep naar de iets geopende deur en zei een beetje geïrriteerd "kom binnen dan" terwijl ik de deur verder opende... de gang was leeg... niemand, geen hond, geen Oversight....
![]()
Ik was te overtuigd van hetgeen ik gehoord had, dat ik absoluut niet aan mijzelf twijvelde. Hetgeen ook meespeelde is dat de deur open stond. En het slot van onze deur is niet in orde. Van buitenaf kan hij alleen met de sleutel geopend worden als hij ook met de sleutel op slot is gedraaid. Als de deur van binnen dicht is gedaan kan hij niet geopend worden van buiten af, want het schuif ding moet je handmatig in en uit schuiven.. dat haakje wat normaal gesproken vanzelf gaat
![]()
Ik wankel terug naar de keuken en pak mijn foon.
Ik bel Oversight, als hij een grap uithaalt moet ik de telefoon dus ergens in mijn buurt af horen gaan.. en in ieder ander (voor te stellen) geval kan Oversight mij geruststellen dat hij op dit late tijdstip door de buurvrouw naar binnen is getrokken omdat ze een probleem met de computer heeft en ze hem in het trappenhuis hoorde. Oversight neemt op en ik vraag "waar ben je".. meneer was nog buiten. Bij de pingpong tafel.. de pingpong tafel staat in de tuin van de andere flat schuin naast ons.
Vanuit mijn keukenraam kan ik daar naartoe kijken en het is uitgesloten om in 30 seconden vanaf mijn voordeur 4 etages naar beneden te rennen, met hond en nog herstellende van een verbrijzelde hiel...
Ik was dus met stomheid geslagen en viel volledig stil aan de foon... Ik vatte het even niet. Tijdens het telefoongesprek hoorde ik de stem weer.. ik kon het weer niet verstaan, want ik was zelf in gesprek en ik was zóó moet dat al het geluid vanaf een afstand leek. Oversight is nog nooit zo snel weer boven geweest
![]()
[subzelfs niet toen hij nog gewoon kon lopen[/sub]
Ik zat op mijn stoel.. letterlijk te moe om op te staan.. Ik bedacht mij dat ik vast in slaap was getuimeld op de stoel in de keuken en dat ik gedroomd had dat ik geroepen werd. Meteen erachteraan bedacht ik mij dat dat natuurlijk ook niet kon, aangezien de deur wel degelijk open stond.
Ik begreep het niet. Wílde het ook niet begrijpen. Ik was gewoon moe, dus wat interesseerd mij dat allemaal nou. Oversight was inmiddels boven. Ik ben op bed gaan liggen. Nadat ik was gaan liggen wilde mijn lichaam écht niet meer bewegen.
Ik ben blijkbaar redelijk vlot in slaap gevallen. Toen ik 's ochtends wakker werd en in de spiegel keek zag ik er verbazingwekkend uitgeslapen uit. Toch kon ik mij "herinneren" dat ik de hele nacht lang gesprekken heb gevoerd. Oversight was 's nachts een paar keer wakker geweest en had dit ook al gemerkt.
En wat het nou geweest is ? Ik weet het niet. Ik vertrouw mijzelf niet omdat ik op dat moment érg moe was, maar het feit dat de deur daadwerkelijk openstond kan ik niet verklaren.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill