abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28089621
let op het vraagteken in de TT

Al sinds het begin van V-Power tank ik dit goedje, en, tot voor kort, zonder problemen.
Wat in de reclames gezegd werd bleek inderdaad zo te zijn. Sneller accelleren, beter reageren op het gaspedaal, zuiniger. Kon niet beter, dacht ik dus.

Echter...
Sinds een aantal dagen 'stottert' mijn auto. Natuurlijk denk je dan niet direct aan de getankte brandstof maar aan een technisch mankement.
Omdat ik nog geen tijd heb gehad om met mijn auto naar de garage te gaan, ben ik door blijven rijden, ondanks het stotteren. (Het stotteren houd niet in dat mijn auto constant stottert, maar af en toe.)
Afgelopen vrijdag van Winschoten naar Oss gereden.

(Zo'n 250 km-tjes)
Op de heenreis werd het stotteren iets meer. Tot het irritante aan toe (Zo ongeveer na elke 10-15KM één stotter) maar op de terugweg, zaterdag, leek het mis te gaan.
Tot 3x toe hield mijn auto 'er mee op'. Niet dat de motor uitviel, maar de auto reageerde niet meer op het gas pedaal en nam in snelheid af. Na een paar seconden ging het weer goed.

Aangezien mijn tank al behoorlijk leeg was ben ik gaan tanken. Uit noodzaak bij Texaco, waar ze mijn geliefde V-Power niet hebben. Gewone Euro95 in de tank gepleurd, de auto ff snel gecontroleerd (Oliepijl etc etc etc), niets gevonden en weer verder rijden.
Na ongeveer 25KM viel de auto weer weg. Zo'n 50 KM verder stotterde hij nog even en daarna?
Niets meer. Rijd rustig door, geen gestotter enzo, en al helemaal geen uitval meer.

Kan dit aan V-Power liggen?
Zelf denk ik ook nog aan de volgende zaken:
  • Brandstof filter
  • Brandstof pomp
  • Brandstof vervoer (Van tank naar motor)

    Wat is het meest waarschijnlijke?

    Auto info:
    quote:
    Voertuigsoort Personenauto
    Merk HYUNDAI
    Handelsbenaming EXCEL 1.5 GS
    Kleur(en) Groen
    Brandstof Benzine
    Aantal cilinders 4
    Cilinderinhoud 1495 cm3
    Aantal zitplaatsen 0
    Aantal staanplaatsen N.v.t.

    Massa ledig voertuig 935 kg
    Maximum massa voertuig 1.440 kg
    Massa rijklaar 0 kg
    Laadvermogen N.v.t.

    Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
    - ongeremd 450 kg
    - geremd 1.100 kg
    - oplegger geremd N.v.t.
    - autonoom geremd N.v.t.
    - middenas geremd N.v.t.

    Datum eerste afgifte Nederland 3 oktober 1995
    Datum eerste toelating 3 oktober 1995
    Datum aanvang tenaamstelling 6 oktober 2004

    Vervaldatum APK 6 oktober 2005
    www.rdw.nl
    KM stand: +/- 78.000 (Ja, echt acht-en-zeventig-duizend)

    [ Bericht 0% gewijzigd door mien-moeke op 20-06-2005 14:48:48 ]
  • pi_28090362
    *kick*
    pi_28091268
    nobody??
    pi_28091479
    Shell mailen? Ik weet het ook niet. Lijkt me niet dat dit probleem zovaak voorkomt dat Fokkers het zullen herkennen... V-Power is heus wel goed getest enzo...
    pi_28091696
    Ik pleur regelmatig V-Power op me Calibra en merk niet dat de auto er raar van gaat doen ofzo, wel merk ik dat de auto wat meer trekkracht krijgt. Maargoed, daar is V-Power immers voor.

    Je moet er trouwens wel rekening mee houden dat er niet veel brandstof in de tank zit alvorens V-Power te tanken.
      maandag 20 juni 2005 @ 15:49:56 #6
    6002 Eek
     houdt van autorijden
    pi_28091859
    Het enige dat ik zo kan bedenken is dat de klopsensor van je auto niet helemaal lekker werkt. Deze zorgt ervoor dat je auto niet gaat 'pingelen' als je van octaangehalte veranderd. In de gebruiksaanwijzing staat welke brandstoffen je mag tanken (91, 95, 98). De V-Power is echter octaangehalte 97. Misschien dat je klopsensor daar moeite mee heeft.

    Ik had ooit eens in Duitsland Benzin91 getankt: dit mocht volgens de het boekje. Mijn motor hield ff in, waarna die opeens weer soepel liep. Aan het verbruik en het vermogen kon je weinig verschil merken.
    Verbod op radardetectors..?? Fascisme zeg ik je...
    pi_28091930
    quote:
    Op maandag 20 juni 2005 15:49 schreef Eek het volgende:
    Het enige dat ik zo kan bedenken is dat de klopsensor van je auto niet helemaal lekker werkt. Deze zorgt ervoor dat je auto niet gaat 'pingelen' als je van octaangehalte veranderd. In de gebruiksaanwijzing staat welke brandstoffen je mag tanken (91, 95, 98). De V-Power is echter octaangehalte 97. Misschien dat je klopsensor daar moeite mee heeft.

    Ik had ooit eens in Duitsland Benzin91 getankt: dit mocht volgens de het boekje. Mijn motor hield ff in, waarna die opeens weer soepel liep. Aan het verbruik en het vermogen kon je weinig verschil merken.
    Kan ook zijn dat toevallig zijn benzinefilter kapot is...

    Of er is iets met het ontsteking (zoals bougies, bougiekabels, rotor e.d.)...

    Gewoon vette toeval denk ik...
    pi_28092018
    quote:
    Op maandag 20 juni 2005 15:49 schreef Eek het volgende:
    Het enige dat ik zo kan bedenken is dat de klopsensor van je auto niet helemaal lekker werkt. Deze zorgt ervoor dat je auto niet gaat 'pingelen' als je van octaangehalte veranderd. In de gebruiksaanwijzing staat welke brandstoffen je mag tanken (91, 95, 98). De V-Power is echter octaangehalte 97. Misschien dat je klopsensor daar moeite mee heeft.

    Ik had ooit eens in Duitsland Benzin91 getankt: dit mocht volgens de het boekje. Mijn motor hield ff in, waarna die opeens weer soepel liep. Aan het verbruik en het vermogen kon je weinig verschil merken.
    Hmmm.. maar maakt dat dan zo'n groot verschil, dat octaan gehalte??? (Heb er geen verstand van)
    91 heb ik trouwens nog nooit van gehoord.
    pi_28092097
    Ik had ook iets dergelijks. Precies hetzelfde, eigenlijk.

    Bij mij is de olie vervangen en de filters. Niets meer aan de hand. Blijkbaar is de auto gevoeliger voor oude olie met V-power.
    pi_28092251
    quote:
    Op maandag 20 juni 2005 15:58 schreef Cosworth het volgende:
    Ik had ook iets dergelijks. Precies hetzelfde, eigenlijk.

    Bij mij is de olie vervangen en de filters. Niets meer aan de hand. Blijkbaar is de auto gevoeliger voor oude olie met V-power.
    Dat lijkt me de goedkoopste oplossing tot nu toe
    pi_28100598
    dit was een tijdje terug op tv,anwb meldde dat die nieuwe brandstoffen zoals v-powerzonder zwavel slecht voor de wat wat oudere motoren zijn.
    dit zou komen omdat de injectors gesmeert worden met zwavel,en vandaar dat het aantal mankementen aan injectors die het slecht deden of helemaal niet meer heel veel is gestegen.
    ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
      maandag 20 juni 2005 @ 21:19:52 #12
    9358 MarkSanne
    You're daaaaaamn right!
    pi_28101242
    ik had precies hetzelfde! en nu ik erover nadenk... het was volgens mij ook vpower dat erin zat toen 'ie zo raar begon in te houden en dan ineens weer normaal. EN ik heb een oude auto met flink wat kilometers erop (Mitsubishi Galant 2.0i 1990 305.000km)... zou dat 't zijn geweest?! Ik rij er nu niet meer in omdat ik het niet meer zo vertrouwde, maar ik heb 'm nog wel als donor auto voor de andere Galant uit 1990 die ik nu rij. Op zich doet 'ie 't nog wel, dus wellicht die tank 's leegrijden, olie verversen, filtertje verversen en dan met normale euro 95 tanken (en dan moet ik ook de uitlaat nog effe lassen... pfff misschien na de zomer voordat ik het definitieve antwoord heb).
      maandag 20 juni 2005 @ 22:55:48 #13
    32303 Jofunu-kun
    A.k.a. Smurf
    pi_28104228
    Ik heb eigenlijk nog nooit zulke berichten gehoord over V-Power, wel weet ik dat ik met mijn auto er geen ruk aan heb, omdat mijn auto zowieso gaat stotteren bij een octaan onder de 98.. Ik kan dus echt op nog maar weinig plekken tanken, en al helemaal niet meer bij Shell en PB geloof ik..
    Door GvsE: "Je bent een geweldig jong!"
    pi_28123891
    Waarom zou je ook Vpower erin willen doen ? Het is een Excel 1,5l , die heeft dat echt niet nodig !

    groeten uit winschoten trouwens, (en aan Bianca?)
      woensdag 22 juni 2005 @ 09:03:55 #15
    34775 Metro2005
    Mind explorer
    pi_28124188
    Vpower is zwavelvrij, schijnt dat bepaalde soorten injectoren kunnen overlijden door te weinig smering (oid)
    Childhood is over the moment you know you're going to die.
    'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
    pi_28124477
    Ik rijd alleen maar diesel, maar mijn broer heeft ook al een langs de kant van de weg gestaan omdat hij, wat later bleek, V-Power diesel had getankt. Hij rijd een Laguna 1.9 dci. De injectoren waren verstopt, waarschijnlijk door de brandstof. Hij tankt nu ook geen V-Power meer en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.

    Ik rijd zelf een Polo TDI, ander soort diesel en heb geen problemen met V-Power.
      woensdag 22 juni 2005 @ 11:17:21 #17
    73184 el.grec0
    of niet soms?
    pi_28127490
    M'n alfa 147 1.9 JTD en mn pa's astra 2.0l dti hebben ook geen problemen met v-power. Om nu te zeggen dat v-power zoveel meer vermogen regelt is bij zulke kleine motoren niet te merken. Wat ik wel had is dat met "normale" diesel mn motor juist vaak van die "hik" neigingen had. Dus ieder zo zn voorkeur he.
    Programming is like sex; one mistake and you have to support it for the rest of your life.
    pi_28146762
    quote:
    Op maandag 20 juni 2005 20:55 schreef the_contract_killer het volgende:
    dit was een tijdje terug op tv,anwb meldde dat die nieuwe brandstoffen zoals v-powerzonder zwavel slecht voor de wat wat oudere motoren zijn.
    dit zou komen omdat de injectors gesmeert worden met zwavel,en vandaar dat het aantal mankementen aan injectors die het slecht deden of helemaal niet meer heel veel is gestegen.
    Dat verhaal schoot mij ook te binnen toen ik de openingspost las.

    Ging 't een paar jaar terug ook al over; toen nog om zwavelarme diesel die bij bepaalde oudere dieselstokers problemen gaf, waardoor de brandstofmaatschappijen weer gedwongen werden om de samenstelling van deze diesel aan te passen. Nu heb ik dit voor V-power benzine ook al een paar keer gehoord.
    Elke god is een leugen. Elke religie is een doctrine. Elke profeet is een charlatan. Punt.
      woensdag 22 juni 2005 @ 23:08:35 #19
    85253 uberpooier
    tweakersletje
    pi_28148541
    ff voor de duidelijkheid, ik had t namelijk laatst met een scheikunde docent erover.

    Het octaangetal heeft voornamelijk temaken met de klopvastheid...oftwel: dichtheid, zo kun je t wel simpel uitleggen.. hoe hoger dat getal, hoe compacter de stof.

    kom je zuiger naar boven...kan er druk ontstaan (dan ontstaat er wrijven, kan nergens heen... en word warm) oftwel: je mengel ontbrand voordat je zuiger op z'n 'dooie punt' is en je blok naait vast. (zoals we dat bij brommers noemen)

    dit is natuurlijk niet t geval met V-power..maar een te hoog octaan getal is nie goed voor je moter

    toevoeging: een hoger octaan getal wil ook niet zeggen dat er meer vermogen uit de moter te halen is. meer vermogen (lees: efficentere verbranding) kan dmv een andere samenstelling van de brandstof. wat ze wss met V-power hebben gedaan
    Badeendjes Powaaaaa!
    pi_28149811
    quote:
    Op woensdag 22 juni 2005 23:08 schreef uberpooier het volgende:
    ff voor de duidelijkheid, ik had t namelijk laatst met een scheikunde docent erover.

    Het octaangetal heeft voornamelijk temaken met de klopvastheid...oftwel: dichtheid, zo kun je t wel simpel uitleggen.. hoe hoger dat getal, hoe compacter de stof.

    kom je zuiger naar boven...kan er druk ontstaan (dan ontstaat er wrijven, kan nergens heen... en word warm) oftwel: je mengel ontbrand voordat je zuiger op z'n 'dooie punt' is en je blok naait vast. (zoals we dat bij brommers noemen)

    dit is natuurlijk niet t geval met V-power..maar een te hoog octaan getal is nie goed voor je moter

    toevoeging: een hoger octaan getal wil ook niet zeggen dat er meer vermogen uit de moter te halen is. meer vermogen (lees: efficentere verbranding) kan dmv een andere samenstelling van de brandstof. wat ze wss met V-power hebben gedaan
    Het octaangehalte alleen is niet zaligmakend voor een goede brandstof hoor. Er zitten in iedere brandstof tegenwoordig ook 'dopes', toevoegingen, die allemaal een specifiiek doel hebben. Van het schoonhouden tot smeren van de onderdelen en van het verbeteren van de houdbaarheid tot de verbranding, er zitten soms wel tientallen toevoegingen in wat wij kennen als 'benzine'.

    Het punt met alle 'nieuwe' brandstoffen als V-power e.d. is, dat hieraan een aantal specifieke bestandsdelen of dopes, waaronder zwavel, zijn vervangen of vernieuwd. Dat noemt men ook wel: vooruitgang. Maar dat hoeft niet altijd een verbetering te zijn voor de wat oudere auto's op onze wegen. Die zijn teslotte gebouwd met de kennis en techniek van soms wel decennia geleden.
    En dat noemt men: de wet van de remmende voorsprong
    Elke god is een leugen. Elke religie is een doctrine. Elke profeet is een charlatan. Punt.
      donderdag 23 juni 2005 @ 00:09:40 #21
    19775 Slam
    The True AoD
    pi_28150433
    Stotteren en inhouden dus, lijkt me een ontstekingsprobleempje, draai je bougies er eens uit en check die even, het kan ook zijn dat er water is bij gekomen bijvoorbeeld, kijk ook even naar je rotor en verdeelkap.

    Trouwens in jou auto kun je prima Euro 95 doen en als je toch geld wilt weggooien tank dan 98 ongelood in plaats van V-Power.

    [ Bericht 20% gewijzigd door Slam op 23-06-2005 00:16:03 ]
    Es ist geil ein Arschloch zu sein!!!!
      donderdag 23 juni 2005 @ 16:53:04 #22
    34775 Metro2005
    Mind explorer
    pi_28166968
    quote:
    Op woensdag 22 juni 2005 23:08 schreef uberpooier het volgende:
    ff voor de duidelijkheid, ik had t namelijk laatst met een scheikunde docent erover.

    Het octaangetal heeft voornamelijk temaken met de klopvastheid...oftwel: dichtheid, zo kun je t wel simpel uitleggen.. hoe hoger dat getal, hoe compacter de stof.

    kom je zuiger naar boven...kan er druk ontstaan (dan ontstaat er wrijven, kan nergens heen... en word warm) oftwel: je mengel ontbrand voordat je zuiger op z'n 'dooie punt' is en je blok naait vast. (zoals we dat bij brommers noemen)

    dit is natuurlijk niet t geval met V-power..maar een te hoog octaan getal is nie goed voor je moter

    toevoeging: een hoger octaan getal wil ook niet zeggen dat er meer vermogen uit de moter te halen is. meer vermogen (lees: efficentere verbranding) kan dmv een andere samenstelling van de brandstof. wat ze wss met V-power hebben gedaan
    Een te hoog octaangetal maakt geen zak uit voor je motor, een te laag octaangetal kan wel problematisch worden aangezien het mengsel dan bv al kan ontbranden door de compressie ipv door je bougie.
    Childhood is over the moment you know you're going to die.
    'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
      donderdag 23 juni 2005 @ 21:10:38 #23
    68446 Novitec
    Een oude bekende
    pi_28174091
    Mijn Alfa heeft ook moeite met V-power.... deze week is de ECU gereset omdat deze buiten zijn parameters is gegaan. Ik snap er zelf nog weinig van, maar ze vermoedden de brandstof. Ik heb een aantal keer V-power getankt, gewoon om het te proberen, je gaat er toch vanuit dat Shell niet zomaar wat op de markt ramt, al zijn er altijd uitzonderingen en ze begon soms te hikken en te stoten. Na een paar tankjes gewone brandstof werd dat weer minder, maar het bleef gedeeltelijk vandaar het uitlezen en resetten. Nog maar een keer proberen om te kijken of het weer optreedt en dan post ik het hier.

    Overigens, hoewel ik weinig snap van brandstoffen en octaangetallen, ga ik er vanuit dat een hoger octaangetal wel voorwaarde is voor een hoger vermogen, maar dat het zelf niet zorgt voor een hoger vermogen. Mijn auto heeft een pingelsensor en af-fabriek staat de voorontsteking vrij vroeg. Bij een octaangetal van 95 betekent dit dat de ECU het ontstekingstijdstip verlaat waardoor het vermogen in principe (!) afneemt, hoewel het verlaten wel winst geeft ten opzichte van het bekende pingelen uiteraard. Een hoger octaangetal betekent dat de pingelsensor later of helemaal niet hoeft in te grijpen waardoor er meer vermogen gegenereerd kan worden, uiteraard binnen de gegeven grenzen van wat de ECU aangeeft. Met chiptuning kan je deze grenzen oprekken bijvoorbeeld. Uit tests van bijvoorbeeld Autovisie met een Smart en met een Porsche is gebleken dat V-power over het algemeen hetzelfde aan vermogen genereert als gewone RON98, hoewel de pingelsensor wel meer overuren maakte (wat ik dan weer vreemd vind overigens). geef mij maar gewoon de oude meuk dus....

    Grtz,

    N.
    Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt haar wel.....
    pi_28176859
    Voor zover ik weet is pingelen niets anders dan het te vroeg verbranden van je benzine als je zuiger nog niet op het hoogste punt is. De kracht van de ontbranding duwt dan tegen de beweegrichting van (een van) de zuiger(s) in, waardoor je auto tijdelijk iets afremt op de motor.

    Toen ik vroegah nog eend reed, werd afgeraden om daar NGK bougies in te doen omdat die te heet werden en zo je kleppen lieten kromtrekken. Er waren in de club speciale franse bougies te koop die minder heet vonkten...
    Wellicht dat door de additieven in V-power de ontbranding ook wel te heet is, waardoor je dit soort storingen krijgt. Ik meen me nl. te herinneren dat pingelen alleen optreedt met een te laag octaangehalte, niet met een te hoog. En je motor zou 98 aan moeten kunnen, dus 97 (Vpower) is geen probleem... I put my money on een te hete ontbranding!
    Lokatie Maastricht Borgharen --> De atmosfeer staat op ontploffen
    pi_28177293
    quote:
    Op maandag 20 juni 2005 15:49 schreef Eek het volgende:De V-Power is echter octaangehalte 97.
    Ik meen dat V-Power gewoon octaangehalte 95 heeft in Nederland. In Duitsland overigens octaangehalte 100 en dat verschil merk je echt wel!
    r_one in WGR / [WGR] Feedback
    .
    Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
    Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')