We hebben helemaal niets "gewoon" laten deporteren en laten doodschieten. Dit is nooit en te nimmer gebeurd met Nederlandse toestemming.quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb je de werkelijkheid al vele malen gegeven: wij zijn daar heen gegaan om bescherming te biedn en we hebben de mannen gewoon laten deporteren en laten doodschieten. Dat is onze schuld. We hebben geen schuld aan executies, we hebben schuld aan het niet of onvoldoende bieden van bescherming.
De veteranen hebben daar zelf geen beslissing genomen, dat doen militairen nooit, die kennen geen eigen verantwoordelijkheid en treffen ook niet als individu schuld. Dat wordt altijd gezegd dus is het raar om het nu ineens om te draaien en te doen alsof militairen worden verraden als de overheid schuld bekend.
That's pacifism for ya!quote:Op woensdag 22 juni 2005 11:53 schreef RonaldV het volgende:
UNPROFOR troops were permitted to use force only in self-defence, and not in defence of the civilians they had been sent to protect.
Leuk dat je er weer wat beeldspraak bij gebruikt, maar je hebt nog steeds niet aangegeven wat Nederland precies had moeten doen en hoe. En hoe dat exact de gebeurtenissen zoals ze zich nu hebben voorgedaan had kunnen voorkomen.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:56 schreef SCH het volgende:
We zijn op de wal blijven staan terwijl er iemand in het water lag te verdrinken omdat het water misschien te koud was.
Dit antwoord zit me niet lekker. Faber is erg integer, kan erg goed overweg met de militaire bobo's, net als Harrewijn dat kon, al verschillen ze van inzichten. Alle boeken en rapporten zijn achteraf geschreven dus dat vind ik niet zo'n sterk argument. Je kan natuurlijk zeggen dat Faber geen militaire kennis heeft maar hij houdt zich al langer dan dertig jaar met defensie bezig dus ik vraag me af of die conclusie terecht is.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:36 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Het is aan jou om mijn zegje in twijfel te trekken. Het boek heb ik gelezen. En kom tot de conclusie dat het een achteraf verhaal is zonder zelf over gegronde militaire kennis te beschikken.
Zie mijn voorbeeld van de familie van Hasan. Die zijn toch echt zonder tegenstribbelen van Franken afgevoerd.quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:55 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
We hebben helemaal niets "gewoon" laten deporteren en laten doodschieten. Dit is nooit en te nimmer gebeurd met Nederlandse toestemming.
Die dus geen bescherming boden.quote:Net zomin we schuld hebben aan het in jou woorden niet of voldoende bieden van bescherming.
Bescherming was er, dat waren Nederlandse soldaten.
Getallen, daar kopen de overlevenden niks voor. Ik vind het allemaal aardig die technische aspecten maar het gaat om de grondhouding, om de passiviteit.quote:Om de enclave te beschermen had men minimaal 3000 soldaten nodig, terwijl er op dat moment van inval enkel 300 gewapend hadden kunnen optreden.
Er is weinig tot niets gedaan om het drama te voorkomen. Dit zijin allemaal verhalen achteraf, de keiharde feiten liggen er gewoon. Als ik jou bescherming zeg te bieden tegen een brand maar ik vergeet een emmer water mee te nemen, dan is dat toch echt mijn schuld.quote:Dus, wat wil je, een uitgeput en afgeknepen eenheid van welgeteld 300 man wat een vuurwapen heeft, en munitie wat eigenlijk niet meer zou voldoen tegenover stellen naar de serven? Dat is dus echt een mission impossible, laat staan regelrechte zelfmoord!!!!
Dat is wellicht de kern van het probleem geweest. De Nederlandse leiding had meer op met de serven dan met de moslims.quote:Dus buiten de bescherming die men in de 13 maanden dat het goed ging hebben de moslim soldaten zelf zwaar misbruik gemaakt van de bescherming van nederlandse kant. Hoevaak is er niet een crisis bezworen? maar al te vaak. De communicatie lijnen met de serven waren redelijk tot goed. Lees daarover maar meer in First-In. Zeer interresante wetenswaardigheden die daarin staan.
Daar gaat het topic ook niet over. Het gaat om wat er is gebeurd. We zijn schuldig en de vraag is waarom het zoveel moeite kost dat toe te geven. Volgens mij vinden de meesten diep in hun hart ook wel dat we schuld dragen maar worden er technische en tactische redenen aangevoerd om dat te ontwijken. Bovendien zou het onze zogenaamde heldhaftigheid aantasten (net als in WO2) en sommigen zien het zelfs als verraad.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:13 schreef Lithion het volgende:
[..]
Leuk dat je er weer wat beeldspraak bij gebruikt, maar je hebt nog steeds niet aangegeven wat Nederland precies had moeten doen en hoe. En hoe dat exact de gebeurtenissen zoals ze zich nu hebben voorgedaan had kunnen voorkomen.
Ik spreek thans de hoop uit dat jij de smerigste kanker krijg die er op aarde bestaat.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:20 schreef SCH het volgende:
Getallen, daar kopen de overlevenden niks voor.
MJF om het zo maar eens te zeggen was lid van de Vredesbeweging in het verleden. Nu daar vrijwel een einde aan is gekomen zoekt hij zijn heil in andere hoeken.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Dit antwoord zit me niet lekker. Faber is erg integer, kan erg goed overweg met de militaire bobo's, net als Harrewijn dat kon, al verschillen ze van inzichten. Alle boeken en rapporten zijn achteraf geschreven dus dat vind ik niet zo'n sterk argument. Je kan natuurlijk zeggen dat Faber geen militaire kennis heeft maar hij houdt zich al langer dan dertig jaar met defensie bezig dus ik vraag me af of die conclusie terecht is.
So far so good.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:16 schreef SCH het volgende:
Dit antwoord zit me niet lekker.
Voorbeeld van Hasan is zoals alle andere.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:20 schreef SCH het volgende:
[..]
Zie mijn voorbeeld van de familie van Hasan. Die zijn toch echt zonder tegenstribbelen van Franken afgevoerd.
[..]
Die dus geen bescherming boden.
[..]
Getallen, daar kopen de overlevenden niks voor. Ik vind het allemaal aardig die technische aspecten maar het gaat om de grondhouding, om de passiviteit.
[..]
Er is weinig tot niets gedaan om het drama te voorkomen. Dit zijin allemaal verhalen achteraf, de keiharde feiten liggen er gewoon. Als ik jou bescherming zeg te bieden tegen een brand maar ik vergeet een emmer water mee te nemen, dan is dat toch echt mijn schuld.
[..]
Dat is wellicht de kern van het probleem geweest. De Nederlandse leiding had meer op met de serven dan met de moslims.
Jawel.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:22 schreef SCH het volgende:
Daar gaat het topic ook niet over.
Als Nederland schuld zou bekennen zie ik dat idd als verraad. Dat zou mooi zijn zeg.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Daar gaat het topic ook niet over. Het gaat om wat er is gebeurd. We zijn schuldig en de vraag is waarom het zoveel moeite kost dat toe te geven. Volgens mij vinden de meesten diep in hun hart ook wel dat we schuld dragen maar worden er technische en tactische redenen aangevoerd om dat te ontwijken. Bovendien zou het onze zogenaamde heldhaftigheid aantasten (net als in WO2) en sommigen zien het zelfs als verraad.
En dan zal ik mijn medailles wegsmijten als de Nederlandse Staat dit ooit zal doen!!!quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:43 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Als Nederland schuld zou bekennen zie ik dat idd als verraad. Dat zou mooi zijn zeg.
Mission failed, blame de Dutch!!!!
Is het niet een beetje raar om er heen te gaan met als reden bescherming te bieden, als je daar niet toe in staat zou zijn. Franken had de broer en vader van Hasan gewoon op het terrein moeten houden en ze met zijn leven moeten verdedigen.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:37 schreef Lithion het volgende:
[..]
Jawel.
Als er namelijk geen redelijk alternatief was, dan is het compleet waanzin om schuld te bekennen. Waarom zou je schuld moeten bekennen voor iets wat buiten je macht lag?
En als Franken dat deed, heb je dan enig idee wat de gevolgen zouden zijn?quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:54 schreef SCH het volgende:
[..]
Is het niet een beetje raar om er heen te gaan met als reden bescherming te bieden, als je daar niet toe in staat zou zijn. Franken had de broer en vader van Hasan gewoon op het terrein moeten houden en ze met zijn leven moeten verdedigen.
Nederland is mede-schuldig, dat de VN en de Serven nog meer schuld hebben, staat buiten kijf. Maar wij gaan niet over hen, wij gaan over ons zelf. Jij betrekt dat op jezelf, kan ik me wel indenken, maar denk toch dat je dat groter moet proberen te zien.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:43 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Als Nederland schuld zou bekennen zie ik dat idd als verraad. Dat zou mooi zijn zeg.
Mission failed, blame de Dutch!!!!
Het ligt wel wat anders dan zo simpel te redeneren.
Die worden helemaal niet vergeten al vind ik dat er veel meer aandacht voor zou moeten zijn en veel meer nazorg voor veteranen. We zijn nog niet eens in staat geweest de Nederlandse veteranen te eren die de Nobelprijs voor de Vrede hebben ontvangen, wat de andere landen wel hebben gedaan. MIsschien dat er volgende week tijdens Veteranendag nog iets van terecht komt.quote:Diep in mijn hart jank ik om de Nederlandse doden en gewonden. Deze worden weer eens vergeten te vermelden. Maar dat is typisch Nederlands.
Je zult ongetwijfeld heel integer zijn maar je hebt natuurlijk niet echt zicht op de grote lijnen en beslissingen.quote:SCH, als gewone genererik die ik was in Dutchbat kan ik jou nog veel vertellen over hoe het een en ander nu werkelijk ging.
En ik zal je zeggen dat men de nederlanders dankbaar moet zijn dat het bij "enkel 7000" gebleven is.
Nou?quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En als Franken dat deed, heb je dan enig idee wat de gevolgen zouden zijn?
Hier laat je mij mee lachen. Vertel dit maar aan Hasan.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:34 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Voorbeeld van Hasan is zoals alle andere.
De een voortrekken buiten de ander, dat gaat niet als je midden in een crisis zit.
Dat zijn menselijke aspecten. De menselijke factor in tijden van oorlog handen vaak anders dan dat we na de oorlog denken van hoe het nu wel moet.
Het is vrij normaal dat je beter kunt communiceren met de mensen die cultureel meer op jouw lijn zitten.quote:SCH, je laat me wel lachen met jou verweer.
De Nederlandse leiding had meer op met de Serven? Tja..... daarom hebben we daarna ook ze Serven zo murw gebombardeerd dat zelfs de Chinese ambassade in Belgrado eraan moest geloven ahahahahhaa
Nee, dit is dus werkelijk rudicuul om dit zo te stellen.
Evenals dat men passief meewerkte aan een genocide. wat jij in feite wilt beweren.
De schuld ligt gewoon bij Ratko Mladic, zijn generaals, en bij Radovan K.
Dat Hasan gewoon werd opgepakt en Franken een slag van een kolf tegen zijn gezicht krijgt en de waarschuwing "volgende keer NIET meer doen, dat betekent dus de dood".quote:
Dat zou ik ook zeggen als ik jou was. Feit is dat Franken niet eens iets geprobeerd heeft en passief heeft toegekeken, ben je dan schuldig of niet?quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:03 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat Hasan gewoon werd opgepakt en Franken een slag van een kolf tegen zijn gezicht krijgt en de waarschuwing "volgende keer NIET meer doen, dat betekent dus de dood".
Nee, die Serven kennen geen "scrupulis". Dat heeft het verleden wel weer laten blijken.
Je hebt wel een hele lage dunk van de Serven. Heb je zelf wel eens voor ze gestaan, terwijl er van 3 kanten een loop op je gericht staat en er in de heuvels rondom lopen van tanks op je gericht staan?
En laten de familie van de daders op de laffe moord op Raviv van Rensen dit maar eens uitleggen aan de ouders van Raviv.quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Hier laat je mij mee lachen. Vertel dit maar aan Hasan.
[..]
Het is vrij normaal dat je beter kunt communiceren met de mensen die cultureel meer op jouw lijn zitten.
Geen schuld, verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 22 juni 2005 18:37 schreef Lithion het volgende:
[..]
Jawel.
Als er namelijk geen redelijk alternatief was, dan is het compleet waanzin om schuld te bekennen. Waarom zou je schuld moeten bekennen voor iets wat buiten je macht lag?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |