Wat zijn volgens jou de consequenties?quote:Op maandag 20 juni 2005 13:47 schreef clowncloon het volgende:
Het gaat meer om de consequenties van die zin dan de zin zelf...
Dat is een misverstand natuurlijk. De mensen die de misdaden hebben begaan zijn inderdaad de moordenaars maar wij hebben met die moordenaars samen gewerkt en ze de gelegenheid geboden hun gang te gaan. Dat vind ik nou niet bepaald onschuldig.quote:Op maandag 20 juni 2005 14:06 schreef B03S het volgende:
Schuld bekennen? De echte schuldigen zijn de mensen die de misdaden hebben begaan. Niet de mensen die te weinig middelen en geen goed opgezet mandaat hadden om te reageren.
Nopez.quote:Op maandag 20 juni 2005 14:10 schreef NightH4wk het volgende:
Is er btw iets gebeurd na dat rapport behalve het opstappen van de ploeg?
Aansprakelijkheid met alle gevolgen van dien. Dat kan tot claims leiden terwijl wij niet eens de echte daders zijn, wij zijn medeplichtig alhoewel ik helemaal niks van deze hele toestand weet.quote:
Arme jongen. Zo overtuigd van je eigen gelijk dat je je eigen gelijk als vaststaand feit neerplant. Wat het niet is natuurlijk.quote:
Kun je "wij" even definieren? Als je met "wij" het verbond waaarin Dutchbat was opgehangen bedoelt (De UN dus), dan kan ik met je meegaan.quote:De mensen die de misdaden hebben begaan zijn inderdaad de moordenaars maar wij hebben met die moordenaars samen gewerkt en ze de gelegenheid geboden hun gang te gaan. Dat vind ik nou niet bepaald onschuldig.
Jouw redenering is van een aard zoals die telkens gebruikt wordt inde nederlandse historie om de eigen handen schoon te wassen. "Ik was tegen! Ik heb er niets mee te maken!" Buig dat nou eens om, en geef manmoedig toe dat het enige alternatief thuis blijven was, zodat de Serviers niet alleen de mannen, maar ook de vrouwen en kinderen van Srebrenica hadden kunnen vermoorden.quote:Jouw redenering is van een aard zoals die telkens gebruikt wordt in de Nederlandse historie om onze handen schoon te wassen. Laten we dat nou eens ombuigen en manmoedig toegeven en alles op alles zetten om die mensen te helpen.
Het gaat niet om Dutchbat maar om de Nederlandse politiek. De militairen die daar waren hebben geen schuld, die hebben het al moeilijk genoeg of hebben zich zelfs van het leven beroofd.quote:Op maandag 20 juni 2005 14:33 schreef D-FENS het volgende:
Dutchbat is even hard in de steek gelaten door de VN als de bevolking van Srebrenica. Zie niet in waarom de schuldbekentenis uit Den Haag zou moeten komen.
De consequenties zouden kunnen zijn dat Nederland de schuld op zich krijgt van iets waar de hele internationale gemeenschap, maar vooral de Serviers, schuld aan hebben.quote:
Als het de waarheid zou zijn, dan wel. Maar dat is hij dus niet. Nederland is niet de hoofdschuldige. Nederland kan op zijn hoogst verweten worden dat ze zich niet doodgevochten hebben, iets wat door militaire experts over de hele wereld wordt beschouwd als uitermate dom, omdat ze verloren zouden hebben, en de massamoord dan alsnog, maar dan met inbegrip van vrouwen en kinderen zou hebben plaatsgevonden.quote:En als die zin de waarheid is, moet hij dan niet worden uitgesproken, ondanks welke consequentie dan ook?
De militairen zijn een instument van de politiek. Het zijn mensen, en dus trekken ze zich jouw conclusie aan. De UN had een afspraak, en is die niet nagekomen. De politiek in Nederland kan daar verder weinig aan doen.quote:Op maandag 20 juni 2005 14:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Het gaat niet om Dutchbat maar om de Nederlandse politiek. De militairen die daar waren hebben geen schuld, die hebben het al moeilijk genoeg of hebben zich zelfs van het leven beroofd.
JIj betrekt het meteen weer op de militairen persoonlijk, blijkbaar is dat een gevoelig punt. Als Nederland schuld bekent dan is dat neit een nederlaag voor de militairen die er geweest zijn. Veel militairen ondersteunen mijn verhaal trouwens van harte.quote:Op maandag 20 juni 2005 14:32 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Arme jongen. Zo overtuigd van je eigen gelijk dat je je eigen gelijk als vaststaand feit neerplant. Wat het niet is natuurlijk.
[..]
Kun je "wij" even definieren? Als je met "wij" het verbond waaarin Dutchbat was opgehangen bedoelt (De UN dus), dan kan ik met je meegaan.
Als "wij" Nederland betekent, ga jij dan maar lekker je excuus aanbieden daar. Dutchbat heeft gedaan wat het kon. De Nederlandse vliegers hebben gedaan wat ze konden. De Nederlandse regering is (symbolisch weliswaar, maar toch) afgetreden. Nederland is het enige land dat volledig openheid van zaken heeft gegeven. GEEN van de overige betrokken partijen heeft dat gedaan, niet de Bosniërs zelf, niet de Serven, niet de Fransen, niet de UN. Nederland zat daar, opgehangen in een mandaat dat niet werkbaar was, met te weinig middelen om iets van betekenis uit te kunnen richten. Ze kregen het wel voor elkaar om in ieder geval de kinderen en vrouwen het gebied uit te krijgen. Samenwerken? Zo'n clueless opmerking kan alleen maar komen van een geitenwollensok die geen flauw benul heeft van militaire en humanitaire operaties, maar wel heel goed weet hoe je moet bekritiseren vanuit een comfortabele stoel voor zijn beeldscherm.
Dutchbat had uiteindelijk niet mee moeten werken met de transporten van heel veel jongens en mannen en dat beseffen ze zelf nu ook wel.quote:Dutchbat is daarheen gestuurd met te weinig middelen om een serieus verschil uit te kunnen maken. Dutchbat werd niet gesteund op momenten dat het nodig, en bovendien beloofd was. Dutchbat heeft in een chaotische en deplorabele toestand meer bereikt dan jij wilt zien. Dutchbat had gewoon met zware wapens op pad gemoeten, en niet (op aandrang van de pacifisten in de Kamer) met van hun zware wapens ontdane transportmiddelen.
Je kan ook gewoon zeggen dat ze blij moeten zijn dat de Nederlanders de vrouwen hebben gered anders waren ze nu allemaal dood geweest.quote:Op maandag 20 juni 2005 14:40 schreef SCH het volgende:
[..]
Leg maar eens aan de bevolking daar uit dat we wel de vrouwen en kinderen hebben gered maar hun mannen hebben laten vermoorden. Vind je dat zelf een sterk verhaal? In hun beleving is het natuurlijk volstrekt anders. Nederland heeft een verhaal verzonnen waarbij een bepaalde inkleuring is gegeven, net als na Indonesie en WO 2 is gedaan.
Dan hadden de serviers mischien wel iedereen afgemaakt incl vrouwen +dutchbat schiet je ook lekker veel me op inderdaad.quote:Dutchbat had uiteindelijk niet mee moeten werken met de transporten van heel veel jongens en mannen en dat beseffen ze zelf nu ook wel.
Grappig dat jij, als overtuigd pacifizt, zo veel militairen spreekt die het met je eens zijn. Ik moet de eerste nog tgenkomen, en ik kom uit die wereld.quote:Op maandag 20 juni 2005 14:40 schreef SCH het volgende:
[..]
JIj betrekt het meteen weer op de militairen persoonlijk, blijkbaar is dat een gevoelig punt. Als Nederland schuld bekent dan is dat neit een nederlaag voor de militairen die er geweest zijn. Veel militairen ondersteunen mijn verhaal trouwens van harte.
Ik denk dat de bevolking daar (met uitzondering van een paar die toch al niet tevreden waren) over het algemeen blij is met Nederland, en de moeite die Nederland zich heeft getroost voor, tijdens, en na het debacle om Bosnië nog enigszins in het spoor te krijgen, en mensen daar te laten overleven. Nederland is nu al weer 10 jaar bezig om van Bosnië een min of meer stabiele natie te maken. Nederland heeft actief geholpen bij het opnieuw opzetten van de lokale economie, het bouwen van huizen, en het verschaffen van veiligheid. Daar heb je die mannen en jongens niet mee terug, maar het is me te makkelijk om te roepen dat Nederland helemaal niets gedaan heeft. Het is compleet in tegenstelling zelfs. Nederland heeft daarbij helemaal niks verzonnen. Ik weet niet wat jij over de historie van de laatste 15 daar weet voor wat de deelname van Nederland betreft, maar ondanks het vallen van Srebrenica ziet die lijst er over het algemeen positief uit. Nederland is één van de weinige naties die actief, en niet alleen maar met geld, daar het grootste deel van de tijd aanwezig is geweest.quote:Leg maar eens aan de bevolking daar uit dat we wel de vrouwen en kinderen hebben gered maar hun mannen hebben laten vermoorden. Vind je dat zelf een sterk verhaal? In hun beleving is het natuurlijk volstrekt anders. Nederland heeft een verhaal verzonnen waarbij een bepaalde inkleuring is gegeven, net als na Indonesie en WO 2 is gedaan.
Makkelijk lullen vanuit de luie stoel. Jij stond daar niet. Op dat moment waren de opties (voor zover te overzien) zeer beperkt. Dutchbat was afgesloten van de buitenwereld, en de opdracht kwam kortgezegd neer op: handel naar eigen inzicht. ALS je dat al iemand kunt verwijten dan is het hooguit de leiding van Dutchbat. Niet de jongens en meisjes van Dutchbat zelf. Maar ook de bataljonsleiding had geen overzicht, en handelde dus naar de beperkte informatie die ze wel beschikbaar had.quote:[..]
Dutchbat had uiteindelijk niet mee moeten werken met de transporten van heel veel jongens en mannen en dat beseffen ze zelf nu ook wel.
Je zit alleen je eigen geweten schoon te poetsen. Dit hele onderwerp breng je op omdat je het niet kunt begrijpen dat dingen zo ontzettend mis kunnen gaan. En dan ga je maar iets vaags als "de nederlandse overheid" de schuld geven voor iets waar zij geen verantwoording voor droeg: dutchbat stond onder direct bevel van de UN. Dus als je je pijlen ergens op wilt richten, begin daar eens.quote:Nederland maakt er een eigen verhaal van om het geweten schoon te houden en een soort rechtvaardiging te verzinnen. Dat verhaal doet totaal geen recht aan de slachtoffers en de nabestaanden.
Dat is raar want je zou toch moeten weten dat de Dutchbat 3 groep het erg moeilijk heeft en uit elkaar is gevallen, dat er jongens zijn die zelfmoord hebben gepleegd en dat veel jongens in de war zijn en een sterk pro of anti verhaal vertellen.quote:Op maandag 20 juni 2005 14:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Grappig dat jij, als overtuigd pacifizt, zo veel militairen spreekt die het met je eens zijn. Ik moet de eerste nog tgenkomen, en ik kom uit die wereld.
Het spijt me, maar je geeft er geen blijk van met kennis van zaken te spreken. Er lopen juist heel veel rechtszaken tegen de Nederlandse overheid van mensen die willen weten wat er is gebeurd en die in- en in-verdrietig en machteloos zijn. Vandaar de zitting bijvoorbeeld vorige week waarin onder andere een bekende tolk zijn verhaal deed en majoor Franken daarop antwoordde.quote:Ik denk dat de bevolking daar (met uitzondering van een paar die toch al niet tevreden waren) over het algemeen blij is met Nederland, en de moeite die Nederland zich heeft getroost voor, tijdens, en na het debacle om Bosnië nog enigszins in het spoor te krijgen, en mensen daar te laten overleven.
Dat hoor je mij niet zeggen.quote:Nederland is nu al weer 10 jaar bezig om van Bosnië een min of meer stabiele natie te maken. Nederland heeft actief geholpen bij het opnieuw opzetten van de lokale economie, het bouwen van huizen, en het verschaffen van veiligheid. Daar heb je die mannen en jongens niet mee terug, maar het is me te makkelijk om te roepen dat Nederland helemaal niets gedaan heeft.
Voor de nabestaanden is het erg belangrijk dat de Nederlandse overheid toegeeft grote fouten te hebben gemaakt en dat mede door hun toedoen duizenden mensen de dood in zijn gejaagd. Het is niet fair alles op de VN af te schuiven.quote:Het is compleet in tegenstelling zelfs. Nederland heeft daarbij helemaal niks verzonnen. Ik weet niet wat jij over de historie van de laatste 15 daar weet voor wat de deelname van Nederland betreft, maar ondanks het vallen van Srebrenica ziet die lijst er over het algemeen positief uit. Nederland is één van de weinige naties die actief, en niet alleen maar met geld, daar het grootste deel van de tijd aanwezig is geweest.
Wederom onjuist. Het is duidelijk dat Nederland nooit excuses heeft aangeboden, dat zit blijkbaar niet in het karakter, niet in de volksaard. Beatrix kan het niet over haar lippen krijgen. Na WO2 leek iedereen in het verzet te hebben gezeten. Zo wordt de geschiedenis ingekleurd.quote:wat Indonesië en WO-II (is dat één of twee onderwerpen?) daarmee te maken heeft weet ik niet. Ik weet wel dat ook in het verleden allerlei betweters de beslissingen die in de tijdgeest besloten zaten, achteraf moreel liepen te verwerpen, omdat ze niet met hun theoriën strookten. Het grappige is dat -met uitzondering van een paar hardliners- de lokale bevolking het over het algemeen ook niet eens was met die zienswijze. Het gros van de bevolking, en zeker in NNG, wilde de Nederlanders helemaal niet weg hebben. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Suriname.
Inderaad maar dat vind ik geen argument. De mensen die daar wel waren, hadden ter plekke hun verantwoordelijkheid.quote:Makkelijk lullen vanuit de luie stoel. Jij stond daar niet.
Dat zijn toch grove fouten die aan duizenden mannen het leven hebben gekost. Maar nogmaals: het gaat om de leidinggevenden, om de politiek, om Nederland als geheel en niet zozeer om indidviduen.quote:Op dat moment waren de opties (voor zover te overzien) zeer beperkt. Dutchbat was afgesloten van de buitenwereld, en de opdracht kwam kortgezegd neer op: handel naar eigen inzicht. ALS je dat al iemand kunt verwijten dan is het hooguit de leiding van Dutchbat. Niet de jongens en meisjes van Dutchbat zelf. Maar ook de bataljonsleiding had geen overzicht, en handelde dus naar de beperkte informatie die ze wel beschikbaar had.
Hoezo?quote:Je zit alleen je eigen geweten schoon te poetsen.
De Nederlandse overheid is helemaal geen vaag begrip. En ik kan inderdaad moeilijk begrijpen dat het zo ontzettend mis kan gaan maar dat lukt nog wel. Het lukt niet om te begrijpen dat we achteraf geen verantwoordelijkheid durven of willen nemen.quote:Dit hele onderwerp breng je op omdat je het niet kunt begrijpen dat dingen zo ontzettend mis kunnen gaan. En dan ga je maar iets vaags als "de nederlandse overheid" de schuld geven voor iets waar zij geen verantwoording voor droeg: dutchbat stond onder direct bevel van de UN. Dus als je je pijlen ergens op wilt richten, begin daar eens.
wat specifiekere voorbeelden graag?quote:Op maandag 20 juni 2005 13:46 schreef SCH het volgende:
De oerHollandse traditie van het draaien met feiten en het vertellen van halve waarheden wordt op 11 juli weer pijnlijk duidelijk bij de herdenking van 10 jaar Srebrenica. Na Indonesie en de WO2 kleuren we ook hier weer de geschiedenis in op een manier die ons goed uitkomt
quote:Waarom is het voor Nederland toch zo moeilijk om aan de nabestaanden keihard schuld te bekennen. Wij waren daar om hen te beschermen en daarin hebben we hopeloos gefaald.
moeilijk is het niet nee, noodzakelijk ook niet ... ik kan me niet in denken dat die mensen zitten te wachten op een niet gemeende schuldbekentenis van de Nederlandse regering.quote:Zo'n moeilijk zinnetje is dat toch niet?
Het zou die mensen zo ontzettend veel helpen.
0w jee meer fictieve militairen net als met je Eric O. verhaal ... dezen durfden zeker ook niet te praten tijdens de parlementaire enquete over de kwestie omdat ze hun baan kwijt zouden raken of wat?quote:Op maandag 20 juni 2005 14:40 schreef SCH het volgende:
[..]
JIj betrekt het meteen weer op de militairen persoonlijk, blijkbaar is dat een gevoelig punt. Als Nederland schuld bekent dan is dat neit een nederlaag voor de militairen die er geweest zijn. Veel militairen ondersteunen mijn verhaal trouwens van harte.
omdat die mannen zelf met zijn allen gewapenderhand de enclave hebben willen verlatenquote:Leg maar eens aan de bevolking daar uit dat we wel de vrouwen en kinderen hebben gered maar hun mannen hebben laten vermoorden. Vind je dat zelf een sterk verhaal? In hun beleving is het natuurlijk volstrekt anders. Nederland heeft een verhaal verzonnen waarbij een bepaalde inkleuring is gegeven, net als na Indonesie en WO 2 is gedaan.
ja Dutchbat had de Serven maar moeten vertrouwen dat die bussen veilig op plek van bestemming aankwamen want die gasten waren zo betrouwbaarquote:[..]
Dutchbat had uiteindelijk niet mee moeten werken met de transporten van heel veel jongens en mannen en dat beseffen ze zelf nu ook wel.
waar verdraait Nederland precies de feiten?quote:Nederland maakt er een eigen verhaal van om het geweten schoon te houden en een soort rechtvaardiging te verzinnen. Dat verhaal doet totaal geen recht aan de slachtoffers en de nabestaanden.
de NL overheid heeft fouten gemaakt qua bewapening maar niet met de inzet dat lag geheel bij de VNquote:Op maandag 20 juni 2005 15:37 schreef SCH het volgende:
Voor de nabestaanden is het erg belangrijk dat de Nederlandse overheid toegeeft grote fouten te hebben gemaakt en dat mede door hun toedoen duizenden mensen de dood in zijn gejaagd. Het is niet fair alles op de VN af te schuiven.
dat was geen Nederlandse beslissingquote:Op maandag 20 juni 2005 17:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
de NL overheid heeft fouten gemaakt qua bewapening maar niet met de inzet dat lag geheel bij de VN
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |