Geachte medewerker,
Hierbij wil ik mijn beklag doen over het afhandelen van bepaalde weddenschappen, en wel de 'finish the race' weddenschappen van de Grand Prix van USA in Indianapolis. Mijn klagen richt zich op een aantal punten:
*Er was op het moment dat de weddenschappen nog aangeboden geen sprake van het niet rijden van de Michelen-coureurs, er waren slechts geruchten over bandenproblemen bij Michelin. Sterker nog er is pas vlak voor aanvang van de race bekend geworden dat de Michelin-teams na de formatieronde binnen zouden komen om niet verder te rijden. Dit wordt onder andere bevestigd door:
-het feit dat Ron Dennis (teamleider McLaren) zijn coureur Kimi Raikkonen ongeveer twee minuten voor aanvang meedeelde wat er zou gaan gebeuren, wat te zien en horen was op de Nederlandse TV-zender SBS 6)
-het feit dat Michael Schumacher tijdens de persconferentie na afloop meedeelde dat hij van niks wist totdat hij plots met vijf andere auto's van start ging)
Tijdens de race werd op TV duidelijk (later bevestigde Michelin dit door officiële verklaringen en berichten naar buiten te brengen) dat tot op het laatste moment niet het plan was om niet te rijden, maar om een oplossing te zoeken (bijvoorbeeld: het plaatsen van een chicane, minder hard rijden in de betreffende bocht). Hiermee gaat het argument dat al een tijdje duidelijk was dat de Michelin-rijders niet zouden rijden niet op.
*Ik denk daarnaast zeker dat als dit wel het geval zou zijn geweest (wat dus niet zo was), dat MrBookmaker (en andere bookmakers) de weddenschappen niet meer aangeboden zouden hebben. De weddenschappen werden echter wel aangeboden door MrBookmaker en andere bookmakers, wat er op duidt dat niet bekend was dat Michelin niet zou gaan rijden, zie ook bovenstaande punt.
MrBookmaker beroept zich op de volgende regel:
"5.4 In het geval er informatie publiek wordt die de uitkomst van een wedstrijd 'voorspelbaar' maakt, behoudt MrBookmaker zich het recht de betreffende weddenschappen te annuleren en zal de speler zijn inzet terugkrijgen op zijn spelrekening."
Mijn bovenstaande opmerking bevestigt dat dit dus niet het geval was, Want:
-als dit zo zou zijn, waarom werden de weddenschappen dan nog aangeboden;
-er was geen informatie die de uitkomst van deze wedstrijd 'voorspelbaar' maakte en
-als er bijvoorbeeld een half-geblesseerde tennisspeler een wedstrijd een wedstrijd gaat spelen dan wordt de weddenschap toch ook niet geannuleerd (ongeacht het resultaat)
*Met de toepassing van deze regel handelt MrBookmaker inconsequent. De weddenschappen wat betreft 'winnend' 'plaats 1-3' en 'plaats 1-6' zijn wel uitbetaald, wat dus nogmaals mijn gelijk bevestigd.
![]()
e regels wat betreft 'finish the race' spreken ook in mijn voordeel:
"9.7 In het kader van een 'finish the race' weddenschap, die u toelaat om in te zetten op het feit of een piloot al dan niet de race zal uitrijden, en in het geval deze piloot opgeeft heeft u per definitie gewonnen indien u voorspelde dat de piloot de race niet zou uitrijden. Was dit niet het geval, dan verliest u de weddenschap.
De situatie bestaat echter dat een piloot die in de laatste rondes opgeeft, toch wordt geclassificeerd door de organisators van de race. Om preciezer te zijn, wanneer meer dan 90% van de rondes zijn afgelegd.
In dit geval volgt MrBookmaker de beslissing van de officiele autoriteiten samen met het Formule 1 Sport Reglement (*) en zal de piloot beschouwd worden als de race te hebben uitgereden alhoewel hij de finish niet passeerde.
(*) Sectie 167 van het FIA Formule 1 sport reglement toepasbaar op kwalificatie : Wagens die minder dan 90% van het aantal ronden gereden door de winnaar hebben afgelegd (afgerond op naar het dichtste aantal volledige rondes), komen niet in aanmerking voor kwalificatie.
9.8 In het kader van een 'finish the race' weddenschap, die u toelaat om in te ztten op het feit of een piloot al dan niet de race zal uitrijden, en in het geval deze piloot niet deelneemt aan de race zal MrBookmaker de weddenschap annuleren en wordt uw inzet teruggestort op uw spelrekening indien het gaat over singles.
Bij Multiples blijven de overige combinaties van de multiple geldig. Uw winst zal dus overeenkomen met het bedrag van uw inzet vermenigvuldigd met de noteringen van elke wedstrijd waarop u hebt gespeeld, met uitzondering van de notering van de geannuleerde weddenschap.
Zodra de wagen op de starting grid verschijnt wordt de piloot beschouwd als deelnemer van de race."
Alle wagens zijn verschenen op de starting grid en waren dus deelnemer van de race, omdat je op de starting grid bent als je vanuit de pits naar je positie bent gereden en aan de formatieronde hebt deelgenomen (zie officiele website van de FIA). Omdat alle auto's de aan de formatieronde hebben deelgenomen sta ik ook in dit geval volledig in mijn recht.
*Waar (de meeste) andere bookmakers 'gewoon' uitbetalen (uitgezonderd de bookmakers die in hun regels anders geëxpliciteerd hebben) lijkt MrBookmaker niet te willen. Waar de andere bookmakers hun (blijkbaar) verlies gewoon accepteren weigert MrBookmaker dit, waarom? Het is immers geven en nemen in het leven. Waar de wedder normaal gesproken bakken met geld aan de bookmakers verliest.
*Ik heb inmiddels een bevriend persoon geraadpleegd met bovenmatige juridische kennis, die mij verteld heeft dat ik zeer sterk sta in deze.
*verder maakt MrBookmaker zich niet populair met dit soort beslissingen, en wellicht is de schade die hierdoor geleden wordt wel groter dan wanneer er gewoon en terecht uitbetaald zou worden.
Hier nog een aantal bronnen die mijn gelijk bevestigen:
http://www.fia.com/sport/(...)5/US/race_class.htmlhttp://www.formula1.com/insight/rulesandregs/13/510.htmlVerder zijn er nog talloze media die bevestigen dat pas vlak voor de start bekend werd dat de Michelin-coureurs niet zouden gaan rijden, onder andere de uitzending van SBS 6 en het Belgische Canvas.