quote:
’Ik ben geen zakkenvuller’
Door ANDRÉ VENEMA
MAASBRACHT - Een geschil over geld en garanties leidde onlangs tot een breuk tussen Jos Verstappen en Jan Lammers.
,,Ik ben klaar met hem. Hij hoeft me nooit meer te bellen.’’ De Limburger lucht zijn hart.
Het ene verwijt was nog heviger dan het andere, eind september. Voor de liefhebbers van sensatie was het financiële geschil tussen teambaas Jan Lammers en zijn werknemer Jos Verstappen er weliswaar één om van te smullen, de stijlprijs verdienden ze er niet mee.
De twee iconen van de Nederlandse racesport namen bij hun verbale oorlog, in de aanloop naar de openingsrace van de A1GP op Zandvoort, geen blad voor de mond. Lammers betichtte de Limburgse coureur van nalatigheid en schilderde hem af als een ordinaire geldwolf.
Stank voor dank, daar kwam de afwijzing volgens de teambaas op neer. Want had hij Verstappens loopbaan niet nieuw leven ingeblazen? ,,Jos is de enige die vorig jaar een miljoen dollar heeft verdiend,'' concludeerde Lammers verbitterd.
Ook Verstappens manager, Huub Rothengatter, kreeg van de stalhouder onderuit de zak vanwege diens onbuigzame, zakelijke instelling. Toen de zaakwaarnemer geen keiharde garanties kreeg omtrent het salaris en de betalingstermijnen van zijn cliënt, was de liefde direct bekoeld. Ruim 70.000 Nederlandse racefans op Zandvoort zagen hun held schitteren door afwezigheid.
,,Ik ben nog steeds teleurgesteld over de hele gang van zaken,’’ zegt Verstappen. De Limburger had de breuk, zo beweert hij, desondanks wel een beetje zien aankomen. ,,We wisten op voorhand eigenlijk al wel dat de A1GP mij toch niet zou gaan betalen. Kennelijk was ik een te dure jongen. Kijk, als dat echt zo was, dan zou ik daar wel begrip voor kunnen hebben. Maar dan zeg ik er ook meteen bij: teken dan geen contract met iemand, dan kan er wellicht over onderhandeld worden. Maar er is verder nooit over het salaris gesproken.’’
Verstappen en Rothengatter hingen het adagium ‘afspraak is afspraak’ aan. Zeker na de perikelen in het debuutjaar van de A1GP. De Limburger was niet van zins, zoals in het eerste seizoen volgens hem regelmatig het geval was, om steeds weer op zijn centen te moeten wachten. Hij wilde garanties.
,,Als je afspraken met iemand maakt, moet je die ook nakomen. Als dat op de één of andere manier niet lukt, snap ik niet waarom mensen überhaupt afspraken maken. Als ze alles netjes waren nagekomen, was er niets aan de hand geweest. Maar waarom maak je dan toch afspraken en zit je bij elkaar om te onderhandelen? Dat is echt krom.
,,Ik erger me daar aan, ja. Ik vind het belachelijk. Alles stond zwart op wit, getekend en wel. Ook de data waarop de betalingen overgemaakt zouden worden.’’ Hij zucht. ,,Ik heb zoiets als dit al eens eerder meegemaakt met een bepaalde persoon, ik zeg niet wie. Die trok zich ook niks van afspraken aan.’’
Het kamp Verstappen betaalde duur leergeld van de vete met Tom Walkinshaw, de man op wie de coureur hoogstwaarschijnlijk doelt. De baas van F1-team Arrows zette de Limburger in 2002 tot zijn grote woede ondanks een waterdicht contract vlak voor het seizoen alsnog buiten de deur, ten faveure van de Duitser Heinz Harald Frentzen en diens zeer vermogende sponsors.
,,Niemand,’’ stelt de Limburgse veteraan, ,,moet zeggen dat Huub de oorzaak van de breuk is. Ik kan me daar kwaad over maken. Jan zegt dat hij een zakenman is, maar dat vind ik niet. Als je een afspraak maakt, moet je die nakomen en niet iemand anders de schuld geven.
,,Jan heeft geen poot om op te staan, hij zit alleen maar af te geven op Huub. Hij zou juist een voorbeeld aan hem moeten nemen. Jan zit te draaien en te doen, is gewoon niet eerlijk. Ik heb veel aan Huub te danken. Hij is keihard met afspraken, dat klopt. Als iemand ze niet nakomt, dan gaat hij op zijn pootje staan. Maar dat is fair, lijkt me.’’
Ruim twee maanden na de breuk heeft Verstappen de grootste frustraties van zijn schouders laten glijden. Hij vindt het jammer dat de oranje bolide niet meer de zijne is, maar heeft zijn pijlen inmiddels op volgend jaar gericht. ,,Ik heb,’’ zo bekent hij, ,,een paar weken met die affaire in mijn maag gezeten. Ik was zo kwaad… Vooral op Jan. Achteraf had ik die afspraak in augustus niet moeten maken. We hebben dat wel gedaan, omdat ik graag wilde rijden. De A1 pakte me, ik vond het leuk. Ik had me ook goed voorbereid op het nieuwe seizoen, hard getraind. Uiteindelijk heb ik dat voor Jan-met-de-korte-achternaam gedaan.
,,Nee, het komt niet meer goed tussen Jan en mij. Ik heb geen enkele interesse om met hem te praten. Ik ben klaar met hem, hij hoeft me nooit meer te bellen. Het klopt dat ik vorig jaar regelmatig heb gezegd dat we goed met elkaar konden opschieten. Vooral qua humor, want dat heeft Jan zeker. Maar dat was zo'n beetje het enige.’’
Een van de voornaamste dingen die Verstappen zijn oud-teambaas kwalijk neemt, is dat hij zijn salaris in de openbaarheid slingerde. Stijlloos, oordeelt de Limburger. ,,Jan riep dat ik als enige een miljoen dollar heb verdiend. Ik snap niet waarom hij dat zo nodig moest zeggen? Wat heeft dat voor zin? Hij is daar toch zelf mee akkoord gegaan? Zeur dan niet achteraf.
,,Ik ben geen zakkenvuller, maar als ik ga racen, dan probeer ik zoveel mogelijk geld te verdienen. En als mensen daarmee akkoord gaan, heb je het toch goed gedaan? Waarom verdient Marco Borsato veel geld? Omdat hij een goede artiest is. Die worden nu eenmaal goed beloond als ze populair zijn. En laten we eerlijk zijn, mijn carričre duurt niet zo lang. Daarnaast neem ik als autocoureur de nodige risico’s en ik heb er mede voor gezorgd dat er veel mensen op televisie naar de A1-races keken. Een zender verdient ook weer aan mij. Iedereen denkt vaak dat racen alleen een kwestie is van een paar rondjes rijden. Vergeet dat maar, het is veel meer. Je moet reizen en bent daardoor vaak van huis, moet sponsors tevreden stellen en altijd voor een hoop mensen klaar staan.’’
Voorlopig staat Verstappen vooral klaar voor de familie. Thuis, in het Belgische Maaseik, vermaakt de coureur zich volgens eigen zeggen prima. Hij begeleidt zoon Max, bovenmodaal getalenteerd, bij zijn kartloopbaan. ,,Ik probeer de beste materialen voor hem te krijgen,’’ zegt de Limburger. ,,Ik ben nog altijd met racen bezig en ook een beetje met vastgoed. Ik verveel me niet, train een beetje om fit te blijven en kart in de 125cc. Als het moet, kan ik zo ergens instappen. Racen zit toch in mijn bloed, hč. Er stroomt meer benzine door mijn aderen dan bloed. Misschien wel iets te veel.’’
Maar niet genoeg om de A1 te blijven volgen. Verstappen bekent dat hij de race in China, op het stratencircuit van Peking, heeft gezien. ,,Een aanfluiting was dat.’’ Ook de show in Zandvoort volgde hij voor de buis. De Limburger zag zijn vervanger Jeroen Bleekemolen bijna winnen. ,,Ik verwijt hem niets, Jeroen had niets met de affaire te maken. Ik heb hem na de race een sms’je gestuurd. Ik heb nog contact met één persoon uit het team, maar verder ben ik klaar met de A1GP.
,,Achteraf gezien hadden we twee, drie weken voor de race in Zandvoort al moeten aangeven dat ik misschien niet zou rijden. Dan was er mogelijk wat minder commotie geweest, vooral bij de fans. Maar we hebben Jan en de A1GP zo lang mogelijk de kans willen geven de zaken rond te breien. Ik had,’’ zo stelt Verstappen, ,,de race in Zandvoort misschien kunnen rijden. Maar geloof me, daarna was het ook klaar geweest.’’
Zijn fans, en dat waren/zijn er nogal wat, reageerden verdeeld op zijn besluit. ,,De meeste reacties waren toch wel negatief,’’ vertelt Verstappen. ,,Bijna iedereen was teleurgesteld, dat zou ik ook zijn. Ik was zelf ook zeer teleurgesteld. Veel mensen begrepen het wel, maar het merendeel niet.’’
Zijn imago liep een forse deuk op, beseft Verstappen. ,,Maar daar houd ik me geen seconde mee bezig. Dat interesseert me niets. Of mijn loopbaan nu voorbij is? Wie weet... Maar ik denk het niet. Ik hoop en reken er een beetje op dat de fans nog veel van Jos Verstappen zullen horen. Ik ben, denk ik, ook nooit slecht voor hen geweest. Alleen misschien op Zandvoort in oktober. Maar dat was echt helemaal buiten mijn schuld om.’’
,,Ik wilde graag rijden in de A1, daarom heb ik me goed voorbereid. Achteraf heb ik dat voor Jan-met- de-korte-achternaam gedaan.’’