abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28064619
Ik wordt binnekort 18 en zit ernstig te twijfelen wat nou beter / leuker / mooier / gaver is om te hebben, een motor of een auto. dus ik wilde graag jullie meningen hierover weten en eventuele voors en tegens van auto mobilisten en motorrijders.. (en natuurlijk ook de automobilistes en de motorrijdsters )
  zondag 19 juni 2005 @ 15:46:09 #2
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_28064631
Motor is leuker, Auto is handiger
pi_28064636
quote:
Op zondag 19 juni 2005 15:46 schreef DeTolk het volgende:
Motor is leuker, Auto is handiger
zover was ik ook al
pi_28064658
auto is praktischer, later gewoon lekker motorrijbewijs halen
There you go..
  zondag 19 juni 2005 @ 15:48:51 #5
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_28064680
quote:
Op zondag 19 juni 2005 15:47 schreef Macchia_Nera het volgende:
auto is praktischer, later gewoon lekker motorrijbewijs halen
Yep, zo dacht ik ook toen.
pi_28064701
als je eigenlijk geen van beide echt nodig hebt, dan zou ik doen wat je het leukst vindt
sorry voor al m'n typfouten
pi_28064846
Ligt beetje aan jezelf, als je een persoon bent die zijn wilde haren de 1e jaren nog moet kwijt raken stap dan aub niet op een motor, dat geeft zo'n zooitje.

Als je van je zelf weet dat je normaal kan doen met zo'n ding maakt het natuurlijk geen barst uit.
pi_28064894
ik ben wel iemand met verantwoordelijkheids gevoel als je dat zo bedoelt. het lijkt me wel leuk om namelijk met dit weer (en wat mindere temperaturen/weersomstandigheden) gewoon een takke end weg gaan, lekker touren. met de auto zie ik dit nog niet gebeuren. deze is wel weer handiger voor boodschappen enzo, maar aangezien ik nooit veel koop bij de supermarkt kan dit wel op de motor...
  zondag 19 juni 2005 @ 16:11:18 #9
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_28065048
quote:
Op zondag 19 juni 2005 16:01 schreef BaraCuda het volgende:
Ligt beetje aan jezelf, als je een persoon bent die zijn wilde haren de 1e jaren nog moet kwijt raken stap dan aub niet op een motor, dat geeft zo'n zooitje.

Als je van je zelf weet dat je normaal kan doen met zo'n ding maakt het natuurlijk geen barst uit.
M'n pa begon ook van Als-je-een-motor-neemt-steek-ik-je-banden-lek

Ja, pa
pi_28065084
Boodschappen op de motor is niet handig, neem dat van mij aan! Ten eerste loop je dan én met een helm én met een mandje, dus geen handen vrij om snel de hell door te komen!

Ik ben op mijn 18e eerst mijn autorijbewijs gaan halen en daarna op mijn 20ste begonnen met motorrijden. Het probleem is namelijk dat je, wanneer je jonger bent dan 21 en dan je rijbewijs haalt, eerst 2 jaar op een "kleine" motor moet rijden. Je kan dus niet kopen wat je wilt, maar moet rekening houden met het aantal cc's etc. Daarnaast vond ik het heel prettig om al ervaring te hebben met alle simpele verkeershandelingen die je in de auto moet doen, aangezien (goed) motorrijden moeilijker is dan het lijkt. Je moet naast het verkeer namelijk ook nog eens met een heleboel andere dingen bezig zijn (de staat van het wegdek, defensief rijden etc.) en dat vond ik allemaal best lastig. Als ik ook nog eens met de verkeersborden etc. bezig had moeten zijn was ik nu nog aan het lessen...

Daarnaast zullen er niet veel werkgevers zijn die om het rijbewijs A vragen als je komt solliciteren, B staat een stuk beter op je CV.

Ik ben dus voor éérst je B en dan je A, maar ik wens je iig heel veel succes met wat je ook gaat doen!
  Vis een optie? zondag 19 juni 2005 @ 16:18:00 #11
70532 loveli
N
pi_28065168
Eerst verkeersinzicht krijgen door auto te rijden is veiliger. Je eerste botsing krijg je liever met de auto dan op de motor. Ik denk niet dat ik er zonder kleerscheuren vanaf was gekomen als ik eerst was gaan motorrijden.
Een motor is beter / leuker / mooier / gaver, beginnen met de auto is veiliger (en droger / warmer als het geen zomer meer is).
crap in = crap out
  zondag 19 juni 2005 @ 16:20:23 #12
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_28065214
quote:
Op zondag 19 juni 2005 16:01 schreef BaraCuda het volgende:

En daarom mag ik van mezelf voor m'n 30e geen motor.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  zondag 19 juni 2005 @ 16:32:04 #13
97079 Jeff89
Conquer All
pi_28065383
Ligt aan vanalles.. Bijvoorbeld waar je werk is, en of je vaak in de file staat. In dat geval kan een motor een uitkomst zijn...
Maar auto's zijn over het algemeen handiger. En vergeet ook niet dat je op een motor een pak aan moet (het is dan wel niet verplicht, maar wel raadzaam als je aan je huid gehecht bent).
pi_28065716
Motor of auto? Rationeel gezien kun je beter een auto kopen. en het liefst eentje met airco. Op de lange afstand is ie net zo snel zo niet sneller dan een motor, is veiliger, droger, warmer of koeler. Niet zo inspannend, je raakt er minder vermoeid door. Je hebt geen pak en helm nodig. je hebt voldoende bagage ruimte Etc, etc.
En toch op de motor trek je sneller op dan de gemiddelde auto zelfs als ie 25 kw is. Bochten zijn leuker, je kunt tussen de file's door je kunt midden in Amsterdam parkeren zonder dat het je ook maar een cent kost. Als je een mooie meid een lift geeft houdt die je altijd stevig vast. Op smalle weggetjes heb je ALTIJD genoeg ruimte om tegenligger en slome gasten voor je te passeren.
En het is gewoon heeeeeeel erg leuk. Motorrijders groeten elkaar. En je onderscheid je ook nog es van de massa.
pi_28065752
Hang een fietskar achter je motor alle voordelen gecombineerd
pi_28065773
quote:
Op zondag 19 juni 2005 16:50 schreef Degro het volgende:
Motor of auto? Rationeel gezien kun je beter een auto kopen. en het liefst eentje met airco. Op de lange afstand is ie net zo snel zo niet sneller dan een motor, is veiliger, droger, warmer of koeler. Niet zo inspannend, je raakt er minder vermoeid door. Je hebt geen pak en helm nodig. je hebt voldoende bagage ruimte Etc, etc.
En toch op de motor trek je sneller op dan de gemiddelde auto zelfs als ie 25 kw is. Bochten zijn leuker, je kunt tussen de file's door je kunt midden in Amsterdam parkeren zonder dat het je ook maar een cent kost. Als je een mooie meid een lift geeft houdt die je altijd stevig vast. Op smalle weggetjes heb je ALTIJD genoeg ruimte om tegenligger en slome gasten voor je te passeren.
En het is gewoon heeeeeeel erg leuk. Motorrijders groeten elkaar. En je onderscheid je ook nog es van de massa.
en om al die voordelen die jij nou noemt wil ik zoooo graag een motor
  zondag 19 juni 2005 @ 16:57:31 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_28065831
quote:
Op zondag 19 juni 2005 16:18 schreef loveli het volgende:
Eerst verkeersinzicht krijgen door auto te rijden is veiliger. Je eerste botsing krijg je liever met de auto dan op de motor. Ik denk niet dat ik er zonder kleerscheuren vanaf was gekomen als ik eerst was gaan motorrijden.
Een motor is beter / leuker / mooier / gaver, beginnen met de auto is veiliger (en droger / warmer als het geen zomer meer is).
Wat hij zij zegt

Ben blij dat ik mijn eerste, en laatste botsing, met een ouwe otoo van mijn pa heb gehad.
Otoo is (bijna) noodzaak, motor is luxe.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 19 juni 2005 @ 16:58:59 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_28065858
dubbel
pi_28065950
Ach luxe ik weet het niet. Ik rij eigenlijk alleen maar motor. Alleen in de winter als ijzel en sneeuw een serieuze bedreiging vormen kun je mij in de auto vinden. Komt nog bij ik heb een paar jaar in Utrecht gewoont en in Amsterdam gewerkt. Op die 30+ km kan het al een kwartier aan reistijd schelen als je op de motor ipv met de auto gaat.
En nog een voordeel als de vrachtwagen chauffeurs weer eens de autosnelwegen afsluiten kun jij er op de motor ertussen door en laten de chauffeurs je gewoon lekker gaan. En dan heb je een lekker leeg stukkie autosnelweg voor je. En dat is ook heeeel erg leuk.
pi_28066162
quote:
Op zondag 19 juni 2005 17:04 schreef Degro het volgende:
Ach luxe ik weet het niet. Ik rij eigenlijk alleen maar motor. Alleen in de winter als ijzel en sneeuw een serieuze bedreiging vormen kun je mij in de auto vinden. Komt nog bij ik heb een paar jaar in Utrecht gewoont en in Amsterdam gewerkt. Op die 30+ km kan het al een kwartier aan reistijd schelen als je op de motor ipv met de auto gaat.
En nog een voordeel als de vrachtwagen chauffeurs weer eens de autosnelwegen afsluiten kun jij er op de motor ertussen door en laten de chauffeurs je gewoon lekker gaan. En dan heb je een lekker leeg stukkie autosnelweg voor je. En dat is ook heeeel erg leuk.
dat is ook weer zo, maar net wat je zegt, wat als je in de periode zit met sneeuw / hagel / ijzel en andere gladde toestanden...
pi_28070682
quote:
Op zondag 19 juni 2005 17:16 schreef Thrilled het volgende:

[..]

dat is ook weer zo, maar net wat je zegt, wat als je in de periode zit met sneeuw / hagel / ijzel en andere gladde toestanden...
Of je koopt een net wat mindere motor en een net wat mindere auto
  zondag 19 juni 2005 @ 20:40:53 #22
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_28070754
quote:
Op zondag 19 juni 2005 17:16 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Die omstandgheden zijn met de auto niet anders.
Je kunt alleen met een auto niet vallen
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_28070852
quote:
Op zondag 19 juni 2005 20:40 schreef daNpy het volgende:

[..]

Die omstandgheden zijn met de auto niet anders.
Je kunt alleen met een auto niet vallen
ik denk dat je met een motor een verhoogde kans op ongelukken hebt als met de auto nietwaar?
  zondag 19 juni 2005 @ 20:47:30 #24
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_28070974
quote:
Op zondag 19 juni 2005 20:43 schreef Thrilled het volgende:

[..]

ik denk dat je met een motor een verhoogde kans op ongelukken hebt als met de auto nietwaar?
Ja, dat is waar; mijn beroepsongevallenverzekering (scrabble ) werd 2 x zo duur als ik het risico van motorrijden mee wilde verzekeren; tel uit je winst/risico.

Gewoon eerst je otoorijbewijs halen en daarna motorrijbewijs.
Andersom lijkt mij een niet nuttige volgorde.
  zondag 19 juni 2005 @ 20:48:47 #25
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_28071017
Als je gek gaat doen wel...
Ik ben altijd met plezier met de brommer naar m'n werk/school gegaan, hoe meer sneeuw hoe beter. Je leert ervan
Nu is een brommer niet hetzelfde als een motor, maar je kunt er ook hard mee vallen
Ik ben nooi op m'n bek gegaan iig
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_28071040
quote:
Op zondag 19 juni 2005 20:48 schreef daNpy het volgende:
Als je gek gaat doen wel...
Ik ben altijd met plezier met de brommer naar m'n werk/school gegaan, hoe meer sneeuw hoe beter. Je leert ervan
Nu is een brommer niet hetzelfde als een motor, maar je kunt er ook hard mee vallen
Ik ben nooi op m'n bek gegaan iig
ja inderdaad, gaat niet om brommer / motor, blijft 2 wieler ...
  zondag 19 juni 2005 @ 21:59:11 #27
112288 grindtegel
Wat zei ik nou??
pi_28073605
rijbewijs B is een HEEL stuk handiger, bijvoorbeeld voor je werk;
maar zodra je hem hebt en wat rijervaring in de pocket, doe dan je A!
Niet door bushokjes tiefen aub
pi_28073835
quote:
Op zondag 19 juni 2005 21:59 schreef grindtegel het volgende:
rijbewijs B is een HEEL stuk handiger, bijvoorbeeld voor je werk;
maar zodra je hem hebt en wat rijervaring in de pocket, doe dan je A!
ik zal er even bij vermelden dat ik dus nu nog 17 ben he en studeer IT-mediaproducties en zit dus tot mijn 20e (als alles meezit) nog op school. dus vast werk (oa koeriersdiensten) zullen er niet in zitten. wat voor werk zou allemaal een B-rijbewijs eisen dan?
  maandag 20 juni 2005 @ 00:38:25 #29
112288 grindtegel
Wat zei ik nou??
pi_28078510
mwah, het scheelt een hoop als je bijvoorbeeld al naar je werk kunt met de auto (soms kan dat niet anders)
plus, als er vestigingen zijn, en je moet er heen, is het OV verdomd lastig en is het veeeeeeel simpeler om met de bedrijfswagen te gaan (ik noem maar een dwarsstraat)

De kans is er in ieder geval dat je werk niet naast de deur ligt, of niet fatsoenlijk te bereiken is met het OV

spullen meenemen is ook superhandig in een koekblik.

anderzijds,spul mee en woon-werk kunnen ook met de motor, behalve wanneer het op de een of andere manier glad is (sneeuw of ijzel)

of je moet een pekelfiets en stalen ballen hebben

IMHO zou ik voor allebei gaan met als eerste de auto.

oh en zoals er belerend stond boven: als je nog wilde haren hebt (AKA lomp rijden)
RIJ EERST AUTO
er is geen kreukelzone in/op een motor... (jij bent de kreukelzone..)

maar zover was je zelf denk ik ook al
Niet door bushokjes tiefen aub
pi_28078893
Motor is fantastisch!

Maar zou beginnen met je auto. Het is gewoon praktischer. Je leert dan een poosje in een relatief veilig koekblik hoe het verkeer werkt.

Een motor (licht of zwaar) kan een beginnersfout (verkeerstechnisch) genadeloos afstraffen. Ik vind motorrijden helemaal het einde maar zou toch weer kiezen voor eerst de auto en dan de motor.

Veel plezier met wat je ook doet!
pi_28084573
Ik wil ook dolgraag motorrijden, maar ik ben eigenlijk zonder twijfel eerst begonnen aan mijn autorijbewijs. Motor komt 1 à 2 jaar later wel.
pi_28084604
-> PTA !

Ik ga zelf eerst voor een auto omdat ik dit gemakkelijker vind en wat handiger.
Maar dat is denk ik persoonlijk.

Later ga ik voor de motoren.
  maandag 20 juni 2005 @ 11:57:28 #33
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_28084653
quote:
Op maandag 20 juni 2005 11:55 schreef ijsmeis het volgende:
-> PTA !
Wat ijsmeis zegt
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  maandag 20 juni 2005 @ 11:59:43 #34
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_28084715
quote:
Op maandag 20 juni 2005 01:03 schreef SterkStaaltje het volgende:
Motor is fantastisch!

[afbeelding]
Nice, die tas is met een magneet te bevestigen hè?
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_28087366
Als je wilt motorrijden, kun je beter eerst ervaring opdoen met de auto.

Maarre, motorrijden rules
pi_28087580
Ik ben op mijn 19e begonnen met autorijden, na 2 waardeloze instructeus kon ik bij de 3e op 13 mei jongstleden mijn rijbewijshalen!

Op 17 mei werd ik 21 jaar en heb van mijn vriend toen Motorrijlessen gehad!

(Ik mag dus ook op de zware. als je dus nog geen 21 moet je op een lichte motorrijden.
Das niet handig, nog 1 punt waarom je eest de auto moet doen)

Ik ben zo blij!

Mijn broertje heeft eerst motor gedaan en is nu bezig met auto.
Hij vind er niks aan. Hij voelt zich opgesloten.

Als ik jou was zou ik eerst mijn auto doen. en als je die hebt lekker voor je motor doen!!

[ Bericht 38% gewijzigd door Vlinder op 20-06-2005 13:41:01 ]
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_28094612
quote:
Op maandag 20 juni 2005 13:35 schreef Vlindur het volgende:
Ik ben op mijn 19e begonnen met autorijden, na 2 waardeloze instructeus kon ik bij de 3e op 13 mei jongstleden mijn rijbewijshalen!

Op 17 mei werd ik 21 jaar en heb van mijn vriend toen Motorrijlessen gehad!

(Ik mag dus ook op de zware. als je dus nog geen 21 moet je op een lichte motorrijden.
Das niet handig, nog 1 punt waarom je eest de auto moet doen)

Ik ben zo blij!

Mijn broertje heeft eerst motor gedaan en is nu bezig met auto.
Hij vind er niks aan. Hij voelt zich opgesloten.

Als ik jou was zou ik eerst mijn auto doen. en als je die hebt lekker voor je motor doen!!
Hmm female.. rijdt motor.. gaat misschien terug verhuizen naar Fryslân?

Hoi!
pi_28096923
quote:
Op maandag 20 juni 2005 11:59 schreef dribbel79 het volgende:

[..]

Nice, die tas is met een magneet te bevestigen hè?
Ja klopt, ideaal vooral omdat ik verder helemaal geen opbergruimte heb. niet eens een vakje onder het zadel
pi_28098953
Qua rij-ervaring kan weinig tippen aan een motor, lijkt me.

Maar als eerste voertuig zou ik zeker voor een autootje gaan. Het liefst een rag-bak.
Ben inmiddels 33 en heb nu een bovengemiddeld snelle auto. Ik ben echter begonnen in een Civic uit 84 en mis het ding nog steeds. Wat heb ik samen met vrienden (en vriendinnen) veel lol gehad met dat ding
Calm down, please!
  maandag 20 juni 2005 @ 20:40:21 #40
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_28100156
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 13:24:09 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_28104633
quote:
Op maandag 20 juni 2005 20:40 schreef Mikkie het volgende:
Beginnen met de auto. Die kun je eventueel lenen van iemand (ouders), een motor kun je vaak niet zomaar lenen.

Je leert rustig rij-ervaring opdoen, hebt een wat veiliger compartiment om je heen voor het geval het fout dreigt te gaan en je kunt het verkeer leren kennen. En motor is een ervaring op zich, waar je van moet kunnen genieten zonder al dat gezeik van verkeersborden erbij

Ikzelf heb ook een tijdje m'n B nu, en tegen de tijd dat ik het kan betalen komt er snel een motorrijbewijs+motor. Tegen die tijd ben ik een belangrijk deel van m'n wilde haren kwijt en kan ik ook een eigen motor betalen, want ik wil natuurlijk dan niet op een Suzuki Alto onder de motoren gaan rijden

Neem dat ook mee in je overweging
Dat is nou juist het leuke van motorrijden, dat maakt niet uit! je hoort erbij!
pi_28104680
kan iemand dan even uitleggen het verschil in de motoren, dus die je mag rijden op je 18e, en op je 21e. er zal wel geluidsverschil inzitten, maar de snelheden, en uiterlijk van deze "mindere" motoren, zit hier veel verschil in?
pi_28108611
quote:
Op maandag 20 juni 2005 23:11 schreef Thrilled het volgende:
kan iemand dan even uitleggen het verschil in de motoren, dus die je mag rijden op je 18e, en op je 21e. er zal wel geluidsverschil inzitten, maar de snelheden, en uiterlijk van deze "mindere" motoren, zit hier veel verschil in?
Nee geluidsverschil heeft er niks mee te maken (tenzij hij op de toeren begrensd wordt), je moet tot je 21e een motor rijden met maximaal 25 kw (kilowatt). Dit is een terug getunede motor naar ongeveer 33 pk of een die standaard niet meer heeft. Uiterlijk speelt in zoverre een rol dat niet elke motor op 25kw kan worden gezet, je hebt dus beperkte keus. Qua snelheid moet je denken aan een top van 160/170 (verschilt natuurlijk heel erg per motor) en acceleratie zal je ook wel wat op inleveren, maar dat blijft natuurlijk altijd vele malen sneller dan een auto (een gewone dan).

Succes

pi_28108630
als het geluid hetzelfde is, je kan een leuk uitziende motor kiezen, en de snelheid toch nog redelijk is, zie ik het probleem niet eigelijk...
pi_28108831
Motorrijden doe je voor je plezier, autorijden als je een vervoermiddel nodig hebt.
quote:
Op maandag 20 juni 2005 11:55 schreef ijsmeis het volgende:
Later ga ik voor de motoren.
Ijsmeis op een motor Bel je me als het zo ver is
  dinsdag 21 juni 2005 @ 08:54:56 #46
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_28108876
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 08:30 schreef SterkStaaltje het volgende:

[..]

Nee geluidsverschil heeft er niks mee te maken (tenzij hij op de toeren begrensd wordt), je moet tot ~verhaal~
inleveren, maar dat blijft natuurlijk altijd vele malen sneller dan een auto (een gewone dan).

Succes
Jammer dat je geen gewone motor mag terug tunen om er vervolgens veel plezier aan te beleven...als je dan ouder dan 21 bent kan je 't choppie eruit slopen en er voluit van genieten...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_28108959
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 08:54 schreef dribbel79 het volgende:

[..]

Jammer dat je geen gewone motor mag terug tunen om er vervolgens veel plezier aan te beleven...als je dan ouder dan 21 bent kan je 't choppie eruit slopen en er voluit van genieten...
Dat kan wel, alleen niet met alle motoren en niet met alle bouwjaren. De fabrikant van de motor moet een typegoedkeuring hebben afgegeven om het mogelijk te maken die motor door een dealer om te laten bouwen en vervolgens je kentekenpapieren te kunnen wijzigen J

e kunt hem ook zonder typegoedkeuring begrenzen en met een uitdraai gaan rondrijden, dan staat het niet op je kenteken. Dit doen ook veel mensen, maar je loopt een risico een slimme politie agent doorheeft hoe die hele regeling werkt of dat je bij een ongeluk problemen krijgt met je verzekering

Maar de politie heeft vaak geen flauw benul van hoe die hele regeling werkt...
pi_28108968
TS --> Het probleem is dat een motor veeeel meer van je vraagt dan een auto. Dat je dus een vergrote kans hebt op een ongeval en als je een ongeluk krijgt zijn de gevolgen vaak ernstiger als met de auto. Daarbij in acht genomen dat ik denk 80% van de ongelukken door beginners in zowel auto als op de motor gemaakt worden door te weinig verkeersinzicht is het gewoon niet verstandig om eerst je motor te halen en dan auto hoe leuk het ook is.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 09:31:55 #49
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_28109462
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 09:00 schreef SterkStaaltje het volgende:
is het gewoon niet verstandig om eerst je motor te halen en dan auto hoe leuk het ook is.
Dat is slappe onzin. Heb zelf ook eerst mijn A gehaald om alvorens 3 jaar later m'n B gehaald te hebben. Je krijgt door motor meer inzicht juist omdat je kwetsbaarder bent
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
  dinsdag 21 juni 2005 @ 09:37:28 #50
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_28109552
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 09:31 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:

[..]

Dat is slappe onzin. Heb zelf ook eerst mijn A gehaald om alvorens 3 jaar later m'n B gehaald te hebben. Je krijgt door motor meer inzicht juist omdat je kwetsbaarder bent
Dat is ook slappe onzin
  dinsdag 21 juni 2005 @ 09:42:19 #51
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_28109649
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 09:37 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dat is ook slappe onzin
Tuurlijk niet, je hebt meer overzicht omdat je hoger zit dan de automobilist, neemt minder snel een risico omdat je kwetsbaar bent, leert verder vooruit te kijken dan in de auto ooit mogelijk zou kunnen zijn, neuh, benk niet helemaal met je eens
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:26:02 #52
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28110594
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 09:42 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:

[..]

Tuurlijk niet, je hebt meer overzicht omdat je hoger zit dan de automobilist, neemt minder snel een risico omdat je kwetsbaar bent, leert verder vooruit te kijken dan in de auto ooit mogelijk zou kunnen zijn, neuh, benk niet helemaal met je eens
Klopt idd wat je zegt.

Ander voorbeeld, in een fiat panda (oude type) kijk je veel beter uit dan in een grote dikke 7 serie.

OT:

Ik zou ook voor B gaan. Daarna kan je altijd nog je motorbewijs halen.
Auto is handiger en wordt vaak voor werk gevraagd. De vrijheid van een motor heb je ff nog niet dan, maar dat kan je zo snel gaan doen als je wilt.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:35:15 #53
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_28112481
quote:

[..]

Het is mij toch te link om jonge mensen maar te adviseren met het motorrijbewijs te beginnen:
ff statistiekje gegoogled
quote:
Im Jahr 2001 kamen auf 100 000 Motorräder 28 infolge von Unfällen getötete Motorradbenutzer, je 100 000 Fahrzeuge des jeweiligen Bestandes starben neun Pkw-Insassen, acht Benutzer von Mofas bzw. Mopeds und sieben Insassen von Güterkraftfahrzeugen.
Dat zijn dus 3 keer zo veel dodelijke ongelukken met de motor
BRON

Ik woon zelf een redelijk deel van het jaar in Zwitserland; en mag graag een beetje
Bergpassen op en af crossen met een ouwe XT, of de Duc van me pa maar zondagmiddag
in de polder is mij toch te link.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 12:57:55 #54
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_28115054
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:35 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Het is mij toch te link om jonge mensen maar te adviseren met het motorrijbewijs te beginnen:
ff statistiekje gegoogled
[..]

Dat zijn dus 3 keer zo veel dodelijke ongelukken met de motor
BRON

Ik woon zelf een redelijk deel van het jaar in Zwitserland; en mag graag een beetje
Bergpassen op en af crossen met een ouwe XT, of de Duc van me pa maar zondagmiddag
in de polder is mij toch te link.
Ja, ok, als je het af laten hangen op veiligheid, moet je absoluut de auto nemen
Daarnaast zal het op de motor ook wel lastig worden bij de groothandel ff 40 lengtes pijp te halen
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_28115673
quote:

[..]

Eeuuhhrrr... ik wil nu niet over mezelf beginnen, maar met de motor zou je juist veel sneller risico's kunnen nemen met ongewenste gevolgend Denk bijvoorbeeld aan "tussen dat gaatje pas ik wel" of veel sportiever rijden, een bocht missen omdat je te hard erop af bent gestoven en je niet zoals in de auto gewoon een ruk aan het stuur durft te geven etc.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 22:20:33 #56
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_28116368
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 13:24:09 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 22:43:43 #57
122330 TelleJ
Hallo....
pi_28117352
Ik zou je ook adviseren eerst je B te halen.
Zoals al vaker is gezegd is het beter en waarschijnlijk ook "makkelijker" om met de auto verkeersinzicht te krijgen.
Heb zelf eerst m`n B gehaald en ben nu bezig met lessen voor m`n A en als je al wat ervaring in het verkeer hebt rijdt je al wat zekerder rond omdat je de verkeersregels al kent en weet toe te passen.
Je kan dan iets meer aandacht schenken aan het rijden zelf, wat erg handig is als je nooit brommer/scooter hebt gereden (zoals ik).
Dus eerst je B en als je 21+ bent zeker je A gaan halen.
Laten we met z`n allen gaan headbangen.
pi_28118992
quote:

[..]

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel, maar om nou te zeggen dat het slappe onzin is, nee.
pi_28119043
ik wil even die "werk-kwestie" de deur uit helpen. ik studeer dus IT-Mediaproducties, en als ik hier mee klaar ben wil ik verder in de website-industrie. dan kan ik bij de mensen langskomen op de motor, dus voor mijn werk heb ik dan geen auto nodig. heeft iemand trouwens de prijzen voor auto en motor rijbewijs?

de lessen dan inclusief examen
pi_28119716
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 23:25 schreef Thrilled het volgende:
ik wil even die "werk-kwestie" de deur uit helpen. ik studeer dus IT-Mediaproducties, en als ik hier mee klaar ben wil ik verder in de website-industrie. dan kan ik bij de mensen langskomen op de motor, dus voor mijn werk heb ik dan geen auto nodig. heeft iemand trouwens de prijzen voor auto en motor rijbewijs?

Die kan je op internet wel vinden lijkt me, lui varken
pi_28119926
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 23:25 schreef Thrilled het volgende:

Pfff, zoek inderdaad eens op internet. Of liever nog bij jou in de buurt. Je weet maar nooit of er iemand is die een goede actie heeft toevallig op het moment. Motorrijlessen zijn wel duurder per uur volgens mij, maar bij mij kwam het uiteindelijk op een even groot bedrag uit.

Rond de 1100 voor mijn B (35 uur) en rond de 1200 voor mijn A (25 uur). Maar dan moet je wel in 1 keer slagen, en voor het A'tje moet je 2 maal slagen dus dat doet de prijs ook wel omhoog krikken

Overigens, zou ik eerst voor mijn B gaan, gewoon omdat een auto toch wel een handig vervoermiddel is en ik die kan lenen van ouders e.d. Daarna kwam pas het pretpakket in de vorm van een A rijbewijs Maar echt niet omdat ik zogenaamd nog 'verkeersinzicht' moest zien te krijgen in een veilig autotje.
  woensdag 22 juni 2005 @ 04:29:25 #62
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_28123120
auto is echt handiger hoor. Je komt er wel achter.

Maar het is hier al gezegd. Ga eerst in een autootje rijden. Dan krijg je al genoeg voor je kiezen. Neem later een keer een motor..
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_28128874

Maakt deze keus makkelijker?
History can't change the past, the future can.
pi_28128920
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 12:03 schreef Burner2000 het volgende:
[afbeelding]

Maakt deze keus makkelijker?
neej, foeilelijke kleuren though
pi_28129403
Doe jij maar een auto, met zo'n motor kán je op de stoep rijden. Dat wordt met een auto al wat lastiger dus lijkt mij veiliger voor iedereen.
pi_28135232
Motor ipv brommer rijden

Ook een topic van iemand die dacht aan motorrijden zonder in het bezit te zijn van rijbewijs B.

ontopic: auto heeft ook voordelen zoals vrienden mee kunnen nemen (meer dan 1), bagageruimte (waar je de kratten pils kwijt kan) in de winter droog en warm zitten, hoewel ik denk dat je met een motorpak ook vrij droog en warm ben, maar het is toch niet helemaal hetzelfde.
En zoals gezegd, motor is meer fun, kan ook praktisch zijn, maar als je het over praktisch hebt dan heeft de auto toch wel wat meer in zich.
pi_28135392
Het is maar net wat je wil. Auto is gewoon wat praktischer.

Ik heb 1,5 jaar terug mijn A gehaald en ik heb er geen spijt van. .
pi_28135480
Oh, en 25kW rijden is niet leuk en niet aan te raden. .
  woensdag 22 juni 2005 @ 15:49:04 #69
117715 highworker
High at work
pi_28135576
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 15:38 schreef xFriendx het volgende:
Motor ipv brommer rijden

Ook een topic van iemand die dacht aan motorrijden zonder in het bezit te zijn van rijbewijs B.
In mijn OP:

Vanochtend zat ik op m'n scootertje naar m'n werk (ongeveer 50 km per dag), en bedacht me dat een motor misschien toch prettiger is om deze afstand af te leggen.
Nu rij ik op dat scootertje omdat het super goedkoop is. En dat zal het motorrijden moeten blijven.
Wat zou het me gaan kosten als ik :

1: motorrijbewijs ga halen (25 jaar, 7 jaar rijbewijs B)....
<knip>

lezen is ook een vak
Alweer 2&frac12; jaar papa!!
pi_28137631
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 15:49 schreef highworker het volgende:

[..]

In mijn OP:

Vanochtend zat ik op m'n scootertje naar m'n werk (ongeveer 50 km per dag), en bedacht me dat een motor misschien toch prettiger is om deze afstand af te leggen.
Nu rij ik op dat scootertje omdat het super goedkoop is. En dat zal het motorrijden moeten blijven.
Wat zou het me gaan kosten als ik :

1: motorrijbewijs ga halen (25 jaar, 7 jaar rijbewijs B)....
<knip>

lezen is ook een vak
*schaamt zich*

Maar goed, er kwamen in dat topic wel dingen langs die wel handig zijn voor in dit topic. (was vast ff in de war door het lezen van "scooter")
pi_28138134
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 15:45 schreef Viperdesign het volgende:
Oh, en 25kW rijden is niet leuk en niet aan te raden. .
Als het de enige mogelijkheid is ...
  woensdag 22 juni 2005 @ 17:27:02 #72
118596 Super_Six_One
Justice for all
pi_28138447
quote:

[..]

Ik denk dat je qua inzicht sowieso op een gelijk niveau moet zitten. Het blijft verkeer, en daarbij is altijd een zekere vorm van inzicht nodig anders ben je een gevaar op de wed. Alleen is het met motor rijden zo dat je nog defensiever moet gaan rijden aangezien je kwetsbaarder bent en sneller over het hoofd gezien kan worden. Verkeersinzicht zou dus bij motor en auto gelijk moeten zijn, oplettenheid zou alleen bij een motor nog (extra) hoger moeten liggen dan iemand bij een auto al zou doen. Dus is het praktisch gezien minder verstandig om gelijk met motor te beginnen. Aangezien je open en bloot zit en totaal geen bescherming hebt, op je leren pak of kevlar kleding na. (En dan nog maar hopen dat je nergens omheen klapt)

Dus als je eerst veilig in een auto hebt gereden stap je weer iets veiliger op de motor aangezien je juist die ervaring al hebt van het verkeer in de auto. Zou je het andersom doen loop je gewoon meer risico, omdat je geen enkele ervaring hebt. En sowieso veel minder beschermd dan in een auto.
Auteur van deze post aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de eventuele gevolgen van foutieve of gewijzigde informatie.- All rights reserved.
pi_28138547
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 17:15 schreef Youssef het volgende:
Als het de enige mogelijkheid is ...
Je kunt er voor kiezen om toch onbegrensd te rijden, maar ja, wil je die risico's nemen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')