abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28060453
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:10 schreef Alicey het volgende:
Bij mij heeft het daar denk ik ook wel mee te maken, terwijl ik aan de andere kant rationeel weet dat er helemaal niets mis is met af en toe controle verliezen. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik bang ben dat er een verkeerd beeld van me ontstaat..

Mensen zijn rare wezens, en ik ben dan nog een van de nog vreemdere exemplaren heb ik wel eens het idee.
Wat voor beeld er van me ontstaat kan me nu juist meestal vrij weinig schelen. Het is me bijvoorbeeld al een aantal keer gebeurd dat ik midden in een college in huilen ben uitgebarsten. Daar schaam ik me geenszins voor. Maar ik ben gewoon gelukkiger als ik mijn emoties onder controle heb. Ook depressie krijgt tegenwoordig niet echt vat meer op me, al zijn daar meer factoren die meespelen.
pi_28060459
Heeft iemand ervaring met omslaan van overtuiging? Dat je bijvoorbeeld vroeger een enorme christen was en nu juist enorm anti? Kan iemand mij uitleggen hoe dat in zijn werk gaat, en hoe je dat kunt verenigen met je integriteit?

Ik wil graag weten hoe mensen dat ervaren . Kan me er zelf namelijk niets bij voorstellen .
  zondag 19 juni 2005 @ 12:15:43 #53
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060461
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:13 schreef miss_sly het volgende:
Alicey, was er niet een topic in WGR over studeren naast je werk?
Kan het niet vinden.
Ik kan er geen algemeen topic over vinden. Wel een topic over het financiele deel (Hoe bekostig je het), en over het juridische deel (Welke rechten heb je). Open anders maar gewoon een nieuwe.
pi_28060467
Morgen btw . Warm .
  zondag 19 juni 2005 @ 12:17:20 #55
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060486
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:15 schreef ReCreative het volgende:
Heeft iemand ervaring met omslaan van overtuiging? Dat je bijvoorbeeld vroeger een enorme christen was en nu juist enorm anti? Kan iemand mij uitleggen hoe dat in zijn werk gaat, en hoe je dat kunt verenigen met je integriteit?

Ik wil graag weten hoe mensen dat ervaren . Kan me er zelf namelijk niets bij voorstellen .
Niet echt in die zin. Ik ben wel erg tegen dogmatisch geloof geworden. Het proces is eigenlijk dat je langzamerhand tot het besef komt dat wat je zelf gelooft niet overeen stemt met de heilige boeken en wat anderen geloven die zeggen hetzelfde geloof aan te hangen.

Het is in mijn geval dus niet dat ik echt ben omgeslagen, dichterbij de werkelijkheid is dat ik nooit een christen ben geweest denk ik...
  zondag 19 juni 2005 @ 12:18:36 #56
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060507
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Wat voor beeld er van me ontstaat kan me nu juist meestal vrij weinig schelen. Het is me bijvoorbeeld al een aantal keer gebeurd dat ik midden in een college in huilen ben uitgebarsten. Daar schaam ik me geenszins voor. Maar ik ben gewoon gelukkiger als ik mijn emoties onder controle heb. Ook depressie krijgt tegenwoordig niet echt vat meer op me, al zijn daar meer factoren die meespelen.
Wat is het waarom je die controle wilt? (Dit vraag ik overigens uit eigen belang, mocht je denken dat het een kruisverhoor is ).
pi_28060511
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat weet ik ook wel, Raymond heeft me ongeveer uitgelegd hoe Walsch het zag. Maar ik vind het godconcept gewoon vrij onnodig. Ik kan en wil er niks (meer) mee.
Kan ik me goed voorstellen. Als je het vervelend vindt dat ik hierop door ga moet je het zeggen.

Als we nou jouw idee nemen dat je gedachten invloed hebben op je lichaam, ben je het dan met me eens dat je zelf een bepaalde invloed hebt op je eigen leven (omdat de toestand van je lichaam gevolgen heeft voor je huidige en toekomstige leven)?
pi_28060518
quote:

Nou ja, ik was ooit een toegewijd Hare Krishna-aanhanger. Maar er heeft geen omslag plaatsgevonden; niet werkelijk althans. Ik heb me in het diepst van mijn hart nooit écht kunnen verenigen met bepaalde leerstellingen. Ik deed heel hard mijn best om mezelf voor de gek te houden, maar het lukte niet. Ik vermoed dat eenzelfde idee geldt voor heel veel mensen die religie de rug toekeren. Anders is het als je erin geïndoctrineerd bent als kind. Dan is het heel moeilijk of misschien zelfs onmogelijk om dat wereldbeeld helemaal af te schudden.

Bij mij is mijn ratio gewoon te sterk. Ik wilde wel geloven maar kon uiteindelijk niet omdat het niet klopte met wat mijn hoofd zei.
  Moderator zondag 19 juni 2005 @ 12:19:30 #59
5428 crew  miss_sly
pi_28060524
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:15 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik kan er geen algemeen topic over vinden. Wel een topic over het financiele deel (Hoe bekostig je het), en over het juridische deel (Welke rechten heb je). Open anders maar gewoon een nieuwe.
Ik weet niet waar, want het zou gaan over het totale plaatje:financiele kant, rechten, ervaringen van anderen, hoe te combineren met je werk, enz.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 19 juni 2005 @ 12:20:00 #60
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060538
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik weet niet waar, want het zou gaan over het totale plaatje:financiele kant, rechten, ervaringen van anderen, hoe te combineren met je werk, enz.
Open maar gewoon een nieuwe dan.
pi_28060541
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:17 schreef Alicey het volgende:
Het is in mijn geval dus niet dat ik echt ben omgeslagen, dichterbij de werkelijkheid is dat ik nooit een christen ben geweest denk ik...
Precies hetzelfde inderdaad. Al ben ik wel heel erg overtuigd geweest van het idee dat dát De Waarheid was en dat ik mijn eigen gedachten en ideeën aan de kant moest zetten en die waarheid moest aannemen. Ik probeerde echt om mezelf te brainwashen als het ware.
  zondag 19 juni 2005 @ 12:20:13 #62
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060542
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Open maar gewoon een nieuwe dan.
Oh, was het misschien in SES dat die topic stond?
  zondag 19 juni 2005 @ 12:21:03 #63
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060559
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Precies hetzelfde inderdaad. Al ben ik wel heel erg overtuigd geweest van het idee dat dát De Waarheid was en dat ik mijn eigen gedachten en ideeën aan de kant moest zetten en die waarheid moest aannemen. Ik probeerde echt om mezelf te brainwashen als het ware.
Ik had mezelf op sommige vlakken er al bij neergelegd dat ik het niet kon aannemen. Maar konden die idioten die dat boek 2000 geleden hadden geschreven nou eenmaal weten.
pi_28060570
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:18 schreef Alicey het volgende:
Wat is het waarom je die controle wilt? (Dit vraag ik overigens uit eigen belang, mocht je denken dat het een kruisverhoor is ).
Omdat ik dan kan kiezen. Ik kan dan kiezen om me gelukkig te voelen. Ik ben geen willoos slachtoffer van mijn emoties meer. Ik moet zeggen dat het best wel aardig lukt en dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als de afgelopen jaren.
  Moderator zondag 19 juni 2005 @ 12:21:38 #65
5428 crew  miss_sly
pi_28060575
quote:

Ik moet nu erg aan Rereformed denken!
pi_28060602
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:18 schreef Geartsjuh het volgende:
Kan ik me goed voorstellen. Als je het vervelend vindt dat ik hierop door ga moet je het zeggen.
Natuurlijk vind ik het niet vervelend.
quote:
Als we nou jouw idee nemen dat je gedachten invloed hebben op je lichaam, ben je het dan met me eens dat je zelf een bepaalde invloed hebt op je eigen leven (omdat de toestand van je lichaam gevolgen heeft voor je huidige en toekomstige leven)?
Ik denk zelfs dat je heel veel invloed hebt op je leven. Op verlerlei gebied. Neem liefde. Als je je aantrekkelijk voelt, zul je aantrekkelijke mensen aantrekken. Als je je lelijk en onwaardig voelt niet. Allemaal self-fulfilling prohecies.
  zondag 19 juni 2005 @ 12:23:27 #67
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060612
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Omdat ik dan kan kiezen. Ik kan dan kiezen om me gelukkig te voelen. Ik ben geen willoos slachtoffer van mijn emoties meer. Ik moet zeggen dat het best wel aardig lukt en dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als de afgelopen jaren.
Hmm.. Daar zit misschien wel iets in. Je weet dat je je gelukkig moet/kunt voelen, en toch lukt het op dat moment niet.. Dat herken ik dan wel.
  Moderator zondag 19 juni 2005 @ 12:23:49 #68
5428 crew  miss_sly
pi_28060618
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Oh, was het misschien in SES dat die topic stond?
Ik heb zo'n topic nog niet gezien, ik dacht: ik lees me eerst even in in de reeds bestaande, maar die kan ik ook niet vinden.
Uiteindelijk wil ik graag een topic over al die zaken samen, zodat ik een weloverwogen keus kan maken, ipv impuslief aan zoiets beginnen, zoals mijn gewoonte is
Maar ik weet dus niet in welk subforum ik dat topic dan het beste zou kunnen plaatsen.
pi_28060629
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:21 schreef Alicey het volgende:
Ik had mezelf op sommige vlakken er al bij neergelegd dat ik het niet kon aannemen. Maar konden die idioten die dat boek 2000 geleden hadden geschreven nou eenmaal weten.
Zodra ik me realiseerde dat ik het niet kon aannemen, ben ik weggegaan. Al zeg ik dat nu te simpel, want het was een proces. Ik heb eerst geprobeerd de boel daar te veranderen. Dat liep uiteraard op niets uit en toen ben ik weggegaan.
  zondag 19 juni 2005 @ 12:24:50 #70
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060636
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb zo'n topic nog niet gezien, ik dacht: ik lees me eerst even in in de reeds bestaande, maar die kan ik ook niet vinden.
Uiteindelijk wil ik graag een topic over al die zaken samen, zodat ik een weloverwogen keus kan maken, ipv impuslief aan zoiets beginnen, zoals mijn gewoonte is
Gooi maar in WGR neer. Daar zitten een aantal uberserieuze posters die eventuele minder rationale ideeen meteen te grond in kunnen boren.
  zondag 19 juni 2005 @ 12:25:38 #71
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060648
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Zodra ik me realiseerde dat ik het niet kon aannemen, ben ik weggegaan. Al zeg ik dat nu te simpel, want het was een proces. Ik heb eerst geprobeerd de boel daar te veranderen. Dat liep uiteraard op niets uit en toen ben ik weggegaan.
Het heeft een tijdje geduurd eer echt het kwartje viel ja, hoewel het voor een buitenstaander waarschijnlijk al langer in die richting wees..
pi_28060656
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Ik denk zelfs dat je heel veel invloed hebt op je leven. Op verlerlei gebied. Neem liefde. Als je je aantrekkelijk voelt, zul je aantrekkelijke mensen aantrekken. Als je je lelijk en onwaardig voelt niet. Allemaal self-fulfilling prohecies.
Wat je nu zegt hierboven is precies wat Walsch ook beweert: je hebt zelf controle over je leven. Je bent je eigen 'God' in die zin.
pi_28060679
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:25 schreef Geartsjuh het volgende:
Wat je nu zegt hierboven is precies wat Walsch ook beweert: je hebt zelf controle over je leven. Je bent je eigen 'God' in die zin.
Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens, alleen laat ik het woord god achterwege.
  Moderator zondag 19 juni 2005 @ 12:27:22 #74
5428 crew  miss_sly
pi_28060680
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik heb ene beetje moeite met dit idee, hoewel ik het er niet helemaal mee oneens ben.
Belangrijk is wel imo wat geluk is. Is het iets dat puur rationeel te benaderen en verkrijgen is? Als je hier volmondig ja op kunt zeggen, kun je simpelweg kiezen je gelukkig te voelen.
Als dat niet zo is, is de zogenaamde keuze om gelukkig te zijn net zo onwaar als de absolute waarheden van de zwaar gelovigen.
  Moderator zondag 19 juni 2005 @ 12:27:58 #75
5428 crew  miss_sly
pi_28060695
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:24 schreef Alicey het volgende:

[..]

Gooi maar in WGR neer. Daar zitten een aantal uberserieuze posters die eventuele minder rationale ideeen meteen te grond in kunnen boren.
Heej, dat hoeft ook weer niet per se
Een beetje romantiek mag er wel aan blijven kleven
pi_28060699
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:17 schreef Alicey het volgende:
Niet echt in die zin. Ik ben wel erg tegen dogmatisch geloof geworden. Het proces is eigenlijk dat je langzamerhand tot het besef komt dat wat je zelf gelooft niet overeen stemt met de heilige boeken en wat anderen geloven die zeggen hetzelfde geloof aan te hangen.
Hoe komt het dat je dat langzamerhand ondervindt, en dat je niet 'meteen' ontdekt dat jouw geloof niet het geloof van een helig boek is?
pi_28060706
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:27 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb ene beetje moeite met dit idee, hoewel ik het er niet helemaal mee oneens ben.
Belangrijk is wel imo wat geluk is. Is het iets dat puur rationeel te benaderen en verkrijgen is? Als je hier volmondig ja op kunt zeggen, kun je simpelweg kiezen je gelukkig te voelen.
Als dat niet zo is, is de zogenaamde keuze om gelukkig te zijn net zo onwaar als de absolute waarheden van de zwaar gelovigen.
Ja, voor geluk kun je kiezen in mijn beleving. Je laatste zin volg ik niet helemaal.
pi_28060723
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens, alleen laat ik het woord god achterwege.
Dan zijn we het toch eens . Mooi om te horen dat jij zoveel controle kan hebben over je leven. Ik vind het nog wel eens lastig. Maar het gaat steeds beter moet ik zeggen.
pi_28060763
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:28 schreef ReCreative het volgende:
Hoe komt het dat je dat langzamerhand ondervindt, en dat je niet 'meteen' ontdekt dat jouw geloof niet het geloof van een helig boek is?
Ik denk -spreek nu voor mezelf- omdat je op zoek bent naar antwoorden en De Waarheid. Je wilt jezelf dwingen om hetgeen waarvan jij denkt dat het De Waarheid is, te aanvaarden. Maar je wezen verzet zich ertegen (een god die moordt kan ik niet aanvaarden, een god die homoseksuelen haat, kan ik niet aanvaarden). Je probeert om die dingen die je niet aanstaan te verantwoorden, er een reden voor te vinden (ja, ik zou inderdaad gelukkiger zijn als ik een dienaar van mijn man zou worden, want dat is mijn bestemming als vrouw ). Het werkt op den duur niet. Je krijgt je kop gewoon niet overtuigd, die blijft tehenstribbelen.
  zondag 19 juni 2005 @ 12:31:48 #80
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060771
quote:

[..]

Tot op zekere hoogte kun je door te denken je emoties beinvloeden. Door positief denken kun je je gelukkig voelen, door negatief denken kun je je uiteindelijk ongelukkig worden. Zeg maar een glas dat voor de helft met water gevuld is. Je kunt zeggen het glas is half leeg, je kunt ook zeggen het glas is nog half vol.

Uiteindelijk kun je denk ik nooit alles onder controle krijgen. Je hersenen werken wat dat betreft ongelofelijk snel, en soms leg je sneller negatieve associaties dan dat je positief kunt denken. Ook kunnen bepaalde factoren meespelen. Ikzelf kan bijvoorbeeld absoluut niet tegen vermoeidheid en slaapgebrek, dan ben ik geneigd alles negatief op te vatten, en kan ik erg sterke emoties ervaren bij de meest lullige dingetjes...

In het algeheel denk ik echter dat je veel toch wel onder controle kunt krijgen. Emoties volgen vaak uit de associaties die je legt met iets, en de emotie die daarmee geassocieerd is. Door dit pad te volgen en te veranderen kun je je emoties enigszins sturen.

Maak ook niet de denkfout om te denken dat het gaat om puur rationeel handelen zonder emoties. Het gaat eerder om emoties sturen.
pi_28060776
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nou ja, ik was ooit een toegewijd Hare Krishna-aanhanger. Maar er heeft geen omslag plaatsgevonden; niet werkelijk althans. Ik heb me in het diepst van mijn hart nooit écht kunnen verenigen met bepaalde leerstellingen. Ik deed heel hard mijn best om mezelf voor de gek te houden, maar het lukte niet. Ik vermoed dat eenzelfde idee geldt voor heel veel mensen die religie de rug toekeren. Anders is het als je erin geïndoctrineerd bent als kind. Dan is het heel moeilijk of misschien zelfs onmogelijk om dat wereldbeeld helemaal af te schudden.
Maar er is een moment geweest dat je vermoedde dat Hare Krishna wèl verenigbaar was met je denkbeelden en instelling. Ik ben op zoek naar dat moment, dat je je in die mate kunt vinden in een religie dat je je er bij aansluit . En wat bewoog je aansluiting te zoeken bij een 'leerstelling' en niet je eigen gevoel aan te houden?
  zondag 19 juni 2005 @ 12:32:04 #82
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060782
quote:

[..]

Heej, dat hoeft ook weer niet per se
Een beetje romantiek mag er wel aan blijven kleven
Ik waarschuw je niet voor niets.
pi_28060791
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:29 schreef Geartsjuh het volgende:
Dan zijn we het toch eens . Mooi om te horen dat jij zoveel controle kan hebben over je leven. Ik vind het nog wel eens lastig. Maar het gaat steeds beter moet ik zeggen.
Zoveel controle heb ik (nog) niet, hoor. Maar er is een immens verschil met tien jaar geleden.
  Moderator zondag 19 juni 2005 @ 12:33:23 #84
5428 crew  miss_sly
pi_28060805
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:28 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ja, voor geluk kun je kiezen in mijn beleving. Je laatste zin volg ik niet helemaal.
Als er aan werkelijk geluk ook een oprechte emotie ten grondslag dient te liggen, is het zelfverkozen geluk toch een wassen neus.
  zondag 19 juni 2005 @ 12:33:36 #85
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060811
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:31 schreef ReCreative het volgende:

[..]

Maar er is een moment geweest dat je vermoedde dat Hare Krishna wèl verenigbaar was met je denkbeelden en instelling. Ik ben op zoek naar dat moment, dat je je in die mate kunt vinden in een religie dat je je er bij aansluit . En wat bewoog je aansluiting te zoeken bij een 'leerstelling' en niet je eigen gevoel aan te houden?
In mijn geval een ervaring waardoor ik tot de verkeerde conclusie kwam dat "het dan wel waar moet zijn".
pi_28060830
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:31 schreef ReCreative het volgende:
Maar er is een moment geweest dat je vermoedde dat Hare Krishna wèl verenigbaar was met je denkbeelden en instelling.
Met een deel ervan. Je idealiseert het (het lijkt op verliefdheid!) en slaat de minder prettige dingen voor het gemak over. Maar die breken je later op. Je laat je meeslepen, omdat er dingen zijn die je geweldig vindt.
quote:
Ik ben op zoek naar dat moment, dat je je in die mate kunt vinden in een religie dat je je er bij aansluit . En wat bewoog je aansluiting te zoeken bij een 'leerstelling' en niet je eigen gevoel aan te houden?
Ik wilde antwoorden, De Waarheid. Die drang heb ik nu niet meer. Ik kan leven met onbeantwoorde vragen.
pi_28060843
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:33 schreef miss_sly het volgende:
Als er aan werkelijk geluk ook een oprechte emotie ten grondslag dient te liggen, is het zelfverkozen geluk toch een wassen neus.
Een zelfgekozen emotie is geen oprechte emotie?
pi_28060876
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:33 schreef Alicey het volgende:
In mijn geval een ervaring waardoor ik tot de verkeerde conclusie kwam dat "het dan wel waar moet zijn".
Ok, een gebeurtenis die op dat moment in jouw beleving dus tot één conclusie leidde .
  zondag 19 juni 2005 @ 12:37:55 #89
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060893
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:37 schreef ReCreative het volgende:

[..]

Ok, een gebeurtenis die op dat moment in jouw beleving dus tot één conclusie leidde .
Ja.
  Moderator zondag 19 juni 2005 @ 12:37:58 #90
5428 crew  miss_sly
pi_28060894
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Een zelfgekozen emotie is geen oprechte emotie?
Niet noodzakelijk, nee, imho.
pi_28060906
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:37 schreef Alicey het volgende:
Ja.
Selective perception, zeg maar.
  zondag 19 juni 2005 @ 12:39:29 #92
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28060928
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Selective perception, zeg maar.
Meer een conclusie trekken die niet kan volgen uit wat werd waargenomen.
pi_28060948
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:37 schreef miss_sly het volgende:
Niet noodzakelijk, nee, imho.
Daarover verschillen we dan van mening. Ik ben namelijk van mening dat emoties altijd vanuit jezelf komen (door jezelf veroorzaakt worden) en niet veroorzaakt worden door een gebeurtenis of situatie. Er is wat mij betreft geen causaal verband tussen gebeurtenis en emotie.

Epictetos: "De mens raakt niet van streek door de dingen, maar door de manier waarop hij er tegenaan kijkt". Je manier van kijken / denken bepaalt je emotie.
  zondag 19 juni 2005 @ 12:40:50 #94
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_28060955
mogguh
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_28060970
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Met een deel ervan. Je idealiseert het (het lijkt op verliefdheid!) en slaat de minder prettige dingen voor het gemak over. Maar die breken je later op. Je laat je meeslepen, omdat er dingen zijn die je geweldig vindt.
Hee, de vergelijking met verliefdheid is wel een mooie . Een soort roze-religie-bril.

Ik ben wel eens een week op vakantie geweest met zo'n 80 megachristelijke mensen en en dan is de verleiding erg groot in hun denkbeelden mee te gaan (als 80 mensen bevlogen over hetzelfde spreken, dan ben je snel geneigd aan te nemen 'dat dat dan zo is'). Maar ik zag hun verschillen met mijn overtuiging dus ik begon te bokken, zoals ik altijd deed als mensen mijn ideeën niet accepteerden . Het was een leuke vakantie .
pi_28060971
Hoewel Lupje de discussie enorm boeiend vindt, ziet zij zich genoodzaakt zich zometeen te begeven naar haar werk, aangezien zij dat gisteren heeft verzuimd.
pi_28060987
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:41 schreef ReCreative het volgende:
Ik ben wel eens een week op vakantie geweest met zo'n 80 megachristelijke mensen en en dan is de verleiding erg groot in hun denkbeelden mee te gaan (als 80 mensen bevlogen over hetzelfde spreken, dan ben je snel geneigd aan te nemen 'dat dat dan zo is'). Maar ik zag hun verschillen met mijn overtuiging dus ik begon te bokken, zoals ik altijd deed als mensen mijn ideeën niet accepteerden . Het was een leuke vakantie .
Mijn reactie zou nu eenzelfde zijn.
pi_28061010
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:40 schreef ATuin-hek het volgende:
mogguh
Het is 12:40. Goeiemiddag!
  zondag 19 juni 2005 @ 12:43:40 #99
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_28061029
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  Moderator zondag 19 juni 2005 @ 12:43:51 #100
5428 crew  miss_sly
pi_28061036
quote:
Op zondag 19 juni 2005 12:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Daarover verschillen we dan van mening. Ik ben namelijk van mening dat emoties altijd vanuit jezelf komen (door jezelf veroorzaakt worden) en niet veroorzaakt worden door een gebeurtenis of situatie. Er is wat mij betreft geen causaal verband tussen gebeurtenis en emotie.

Epictetos: "De mens raakt niet van streek door de dingen, maar door de manier waarop hij er tegenaan kijkt". Je manier van kijken / denken bepaalt je emotie.
We verschillen niet van mening, dat roep jij nogal snel, heb ik de indruk.
Als jij zegt dat je gekozen hebt gelukkig te zijn, en je praat over je rationaliteit en je tegenzin tegen handelen vanuit emoties, dan lijkt het erop dat je op puur rationele gronden hebt besloten gelukkig te zijn. Dat lijkt mij persoonlijk geen echt geluk. Als je zegt dat je besloten hebt om op een dusdanige manier met je leven en je emoties om te gaan dat je een positieve kijk op het leven en een gelukkig gevoel de boventoon wilt laten voeren en je dus gelukkig voelen, kan ik me daar wel degelijk in vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')