quote:
Op zondag 3 juli 2005 18:52 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Nu kom je bij een heel ander punt: is het überhaupt wel fatsoenlijk van de overheid om belasting te heffen?
Ook dat, maar niet alleen.
Waarom is het wel rechtvaardig om via loonbelasting burgers geld afhandig te maken voor niet directe zaken, maar via vermogensbelasting niet?
quote:
[..]
En hoe ga je dat laatste bepalen dan?
Zeg het maar. Het hele idee van belsting betalen voor door de overheid geleverde diensten is een quote van jou, niet van mij.
Hoe bepaal je dat bij inkomstenbelasting?
quote:
[..]
Voor zover het om een zeer kleine belasting op bezit gaat, is het inderdaad te rechtvaardigen, en is het dus geen straf. Maar als je de inkomstenbelasting wil vervangen door belasting op bezit, zul je er toch al gauw een flink percentage bovenop moeten gooien. In de praktijk zullen dan alleen diegenen nog belasting betalen, die daadwerkelijk bezit hebben. Terwijl een ander misschien net zoveel verdient, maar alles uitgeeft aan drank, eten en vrouwen.
Dus de inkomstenbelasting vind je dan ook een straf omdat er veel meer wordt mee binnengehaald dan er direct mee te verantwoorden is?
quote:
[..]
Dat betwijfel ik. Het is maar hoe je het bekijkt.
Justitie, Defensie en Binnelandse zaken hebben al een uitgave van 13 miljard¤
Vermogens belasting is max 5,6 miljard¤
http://krant.telegraaf.nl(...)gstenenuitgaven.htmlOZB weet ik zo niet, dat gaat naar de gemeenten en iig dus niet naar de staat.
quote:
[..]
Renteniers hebben tijdens hun leven allang genoeg belasting betaald tijdens de vergaring op hun bezit. Bovendien blijven ze belasting betalen op de inkomsten uit rente etc.
Mensen zonder eigen inkomen, die afhankelijk zijn van een uitkering, betalen sowieso geen belasting, want die hebben nu eenmaal niks. Van een kale kip kun je niet plukken.
Älleen wanneer die rijken ook hun vermogen hier vergaard hebben.
quote:
[..]
Ja. Dus
![]()
Dus wordt externe arbeid inhuren goedkoper tov eigen arbeid, wat leidt tot meer efficientie.¨
quote:
[..]
Als je die schilder z'n bezit gaat belasten, zal hij het alsnog doorberekenen aan de klant. Belasting is gewoon een kostenpost, in wat voor vorm dan ook.
Jep, maar dat is bij eigen arbeid dan ook, waardoor inhuren toch efficienter is.
quote:
[..]
De meeste mensen betalen gewoon braaf en automatisch belasting op hun inkomen hoor. Een enkeling sjoemelt een beetje, maar dan kan bijna niet als je in loondienst bent.
Klopt, maar overwerken is er niet meer bij. De meeste mensen gaan liever alleen maar minder werken, hebben ze weer een dagje om wat zelf te doen. Weer minder inkomsten en dus lastenverzwaring. Dit krijge je met vermogensbelasting overigens net zo goed hoor.
quote:
[..]
Jouw voorbeelden zijn inderdaad belachelijk, maar zo belachelijk is 'niks bezitten' helemaal niet. In de VS zijn er velen met een redelijk inkomen die helemaal niks bezitten, of zelfs grote schulden hebben. Hier in Nederland komt dat trouwens ook voor.
īemand bezit toch het huis waar je in woont, iemand bezit toch de auto die je hebt. Zelfs daklozen hebben nog ene winkelwagentje. Iedereen heeft wel wat.
quote:
[..]
Toch maken analisten zich op de lange termijn meer zorgen om de economie van de VS, dan om de onze.
En je bron daarvoor is?
Wij zitten met vergrijzing, hoge werkloosheid / veel WAO-ers, veel files, hoge huizenprijzen / hypotheekrenteaftrek, slechte economische groei.
quote:
[..]
Dat is inderdaad wel een probleem, maar dat kun je makkelijk oplossen door het verlagen/afschaffen van de uitkeringen. Niet dat ik daar voor ben overigens.
Ik vraag me toch af hoe precies jij die 'belasting op bezit' (ipv op inkomen) concreet zou willen realiseren. Want je zult toch de nodige inkomsten voor de overheid moeten genereren, zonder alles alleen bij diegenen te halen die daadwerkelijk iets bezitten, bij de rijken dus. Want die zullen daardoor stuk voor stuk dit land verlaten, en dan heb je op den duur helemaal niemand meer over om belasting op te heffen
![]()
. Of wil je de overheid maar liever helemaal afschaffen, en helemaal geen belasting meer heffen?
Dat is het hele probleem ook met belasting op bezit, het is zeer lastig om te realiseren. Bezit is moeilijk te registreren op onroerend goed, auto´s en bankrekeningen na. In plaats daarvan hebben we consumptieve belastingen gekregen. Je betaal je belasting op bezit en diensten bij aanschaf.
Rijken betalen ook bakken met inkomstenbelasting, belasting moet uiteindelijk toch ergens vandaan komen en door iemand betaald worden. De belastingvlucht wordt bepaald door de hoogte van de belasting voor individuen en niet door de wijze waarop deze geind wordt.
ik zou zelf de overheid wel zien inkrimpen ja, enkele delen privatiseren of verkleinen en belastingen omlaag.